Gå til innhold

Hva tenker dere om Ernas mensen-kommentar?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mannen din grøsset av å høre om mensen. Hvis han ikke tåler å høre at kvinner nevne det så har mannen din et problem, og du burde hatt et problem med ham der. At du som kvinne forteller at mannen din grøsset som om det var helt forståelig og greit, og at det attpåtil skulle fortelle noe negativt om Erna, er å snu alt på hodet. Mannen din og du syns visst kvinner fremdeles skal føle skam ved å nevne noe helt naturlig. Pinlig. Det er ikke noen fornektelse på at det kan være smertefullt for mange. Er det et veldig vondt og vanskelig problem så kan de få sykmelding. Erna måtte vært på jobb uansett, og det er det hun sier. 

Anonymkode: 063b0...807

Amen. Endelig noen som får med seg hva som faktisk blir sagt, bra at Erna normaliserer mensen, for de fleste er det ikke nødvendig med sykmelding eller fravær. Akkurat som de fleste med hodepine kan ta Paracet, mens en med migrene vil ikke det være nok.

Skal vi ha respekt for diagnoser og de som har større plager enn andre, så hjelper det vel lite å kategorisere alt som problematisk? Jeg ville tro tvert i mot, da blir det som med depresjon, hvor vi mister skillet mellom klinisk depresjon og en dårlig dag. 

Anonymkode: 13bad...d55

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 7.9.2023 den 19.51):

Hva er god nok tilnærming da? 

Den holdningen er ikke uttrykt, så rent objektivt er det din antagelse om noen andres holding som kommer frem her. Det er ett svar på spørsmål om det skal innføres en egen lov som gir kvinner rett på fri under menstruasjon. Hun har da, som majoriteten av kvinner, ikke plager som tilsier at hun trenger det og er da på jobb som normalt. Det er ikke en bragd, ei heller hevdet her så vidt jeg kan se, men heldigvis normalen får en si. 1/10 har endomentriose, da trenger ikke de resterende 9/10 tilgang på fri på vegne av den ene. 

Og hvilken prostentdel av befolkningen må være påvirket for at de som plages skal kunne få fri? Det er vel få sykdommer og plager som finnes i så mye som 10% av befolkningen, likevel får man spesielle ordninger for disse lidelsene. 

Anonymkode: b329d...e8a

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og hvilken prostentdel av befolkningen må være påvirket for at de som plages skal kunne få fri? Det er vel få sykdommer og plager som finnes i så mye som 10% av befolkningen, likevel får man spesielle ordninger for disse lidelsene. 

Hvilke lidelser gir spesielle ordninger?

Anonymkode: 69d7e...e23

Anonym bruker skrev (På 7.9.2023 den 9.24):

Jeg synes mange reagerer så sterkt på at Erna har sagt at hun har gått på jobb når hun har hatt mensen. Det er jo normalt. Det tror jeg de fleste gjør?

https://www.tv2.no/direkte/hm94f/valg/64f8ea116ea6450febb25b14/erna-om-menstruasjonsperioder-jeg-har-gatt-pa-jobb-i-alle-ar

Anonymkode: 43211...47d

Det viser en manglende forståelse for kvinnehelse. Enda en grunn til at hun ikke får min stemme. 

Anonymkode: 09d2c...256

Anonym bruker skrev (På 7.9.2023 den 10.29):

Hun har jo rett. De som trenger får sykemelding, alle går som hovedregel på jobb, de trenger ikke en egen lov om mensen sin. 

Anonymkode: 2085c...267

Enig i argumentet om saken, men er også drittlei Ernas bagstellisering av andre folks opplevelser. Hun har vitterlig ikke kjent skoen trykke når hun uttaler seg slik.  

Anonymkode: b7ae1...ebd

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Enig i argumentet om saken, men er også drittlei Ernas bagstellisering av andre folks opplevelser. Hun har vitterlig ikke kjent skoen trykke når hun uttaler seg slik.  

Anonymkode: b7ae1...ebd

Hun har ikke kjent skoen trykke nei.At det går an å skrive noe så dumt om ei som har hatt landets viktigste stilling i flere år. At du ikke blir flau. Og alle dere som fremstår som krenkede ofre her. Måten du og andre tar dette gjør meg flau på kvinners vegne. Erna er sterk og tøff, og slutt å bruk kvinnehelse mot henne! 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ingen her, selv ikke Erna, som mener at de MED en lidelse ikke skal ha fri/rett på sykemelding. Men resten trenger ikke lovbestemt rett til fri fordi noen andre har en lidelse. De dagene med fravær er for de som er syke, ikke friske. 

Svaret er at det spiller ingen rolle om det er 10 eller 30 %, rett til fri skal følge det reelle behovet. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mannen din grøsset av å høre om mensen. Hvis han ikke tåler å høre at kvinner nevne det så har mannen din et problem, og du burde hatt et problem med ham der. At du som kvinne forteller at mannen din grøsset som om det var helt forståelig og greit, og at det attpåtil skulle fortelle noe negativt om Erna, er å snu alt på hodet. Mannen din og du syns visst kvinner fremdeles skal føle skam ved å nevne noe helt naturlig. Pinlig. Det er ikke noen fornektelse på at det kan være smertefullt for mange. Er det et veldig vondt og vanskelig problem så kan de få sykmelding. Erna måtte vært på jobb uansett, og det er det hun sier. 

Erna KUNNE gå på jobb uansett. Har man smerter som min datter hadde det ikke hjulpet om hun var dronningen, når man ikke klarer å stå kan man ikke gå på jobb. Eller fra badet til sengen. 

Anonymkode: 612b0...f52

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Erna KUNNE gå på jobb uansett. Har man smerter som min datter hadde det ikke hjulpet om hun var dronningen, når man ikke klarer å stå kan man ikke gå på jobb. Eller fra badet til sengen. 

Du vet at folk har ulik smerteterskel. Det er ikke tull, og det fins også ulike midler å ta av smertestillende. Jeg tror nok ikke at en kvinne som ønsker seg en viktig og ansvarsfull stilling lar seg hindre av menssmerter, eller tror du faktisk at det skjer? 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du vet at folk har ulik smerteterskel. Det er ikke tull, og det fins også ulike midler å ta av smertestillende. Jeg tror nok ikke at en kvinne som ønsker seg en viktig og ansvarsfull stilling lar seg hindre av menssmerter, eller tror du faktisk at det skjer? 

Er du seriøs? Vet du så lite om kvinnehelse, eller er du bare ute etter å krangle? Jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal respondere på dette. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Har du opplevd menssmerter som får deg til å besvime og bæsje på deg? Som gjør at du kaldsvetter og ikke klarer å stå oppreist? Eller har du kjent ubehaget som kommer, litt vondt. Men du fikser å snakke, le, spise og gå på jobb. 

Innlegget ditt oser av uvitenhet.  Det har ikke noe med smerteterskel å gjøre dette her altså. 

Anonymkode: 492f7...c71

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har du opplevd menssmerter som får deg til å besvime og bæsje på deg? Som gjør at du kaldsvetter og ikke klarer å stå oppreist? Eller har du kjent ubehaget som kommer, litt vondt. Men du fikser å snakke, le, spise og gå på jobb. 

Innlegget ditt oser av uvitenhet.  Det har ikke noe med smerteterskel å gjøre dette her altså. 

Da må man få ekstra dager for andre kroniske sykdommer og da.

Anonymkode: 69d7e...e23

Annonse

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Vil ikke de som har det på den måten få sykmelding? Og de kan faktisk ikke ha en jobb hvor de må være tilgjengelige 24/7 året rundt. Tror du en partileder og statsminister kan sykmelde seg noen dager hver måned kanskje? Spørsmålet var om kvinner burde få fri når de har mensen. Til det er svaret nei med mindre de må ha sykmelding. Mensen er ingen sykdom og ikke engang et illebefinnende. 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Vil ikke de som har det på den måten få sykmelding? Og de kan faktisk ikke ha en jobb hvor de må være tilgjengelige 24/7 året rundt. Tror du en partileder og statsminister kan sykmelde seg noen dager hver måned kanskje? Spørsmålet var om kvinner burde få fri når de har mensen. Til det er svaret nei med mindre de må ha sykmelding. Mensen er ingen sykdom og ikke engang et illebefinnende. 

Svaret mitt var svar på dette innlegget:

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her svarer du på ditt eget spørsmål. Du sier i det ene innlegget at kvinner som ønsker seg en ansvarsfull stilling ikke lar seg hindre av mensen, mens du i det andre virker til å skjønne at mensen faktisk hindrer noen i å nå målene sine. 

Så lærte du noe i dag, det er jo en bra ting. 

Anonym bruker skrev (På 7.9.2023 den 18.11):

Litt som ammefri, kanskje? Lett å utnytte det og

Anonymkode: 9901a...012

Ja, og det utnyttes også av en god del. Forskjellen er at det bare varer en kort stund.

Anonymkode: 5c8ef...186

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...