Gå til innhold

Hva tenker dere om Ernas mensen-kommentar?

Anbefalte innlegg

Jeg synes mange reagerer så sterkt på at Erna har sagt at hun har gått på jobb når hun har hatt mensen. Det er jo normalt. Det tror jeg de fleste gjør?

https://www.tv2.no/direkte/hm94f/valg/64f8ea116ea6450febb25b14/erna-om-menstruasjonsperioder-jeg-har-gatt-pa-jobb-i-alle-ar

Anonymkode: 43211...47d

Fortsetter under...

Det som kanskje irriterer meg mest, nesten, er hvordan hun generaliserer og mener at siden hun ikke var plaget, så er heller ikke andre særlig plaget. 

Egentlig er det temmelig mye ved Erna og Høyre som irriterer meg, forresten. 

Anonymkode: 13da2...79c

Tror mange er pisselei av Erna si kvern om at kan hun kan alle. Erna sier at når hun har penger til mat har alle det, når hun klarer å betale tannlegen selv kan alle osv. Erna tror at ‘svigermorforskning’ er en vitenskap. Det er idioti og folk er lei 

Anonymkode: 6846b...6ac

Sånn utfra å bare lese den teksten du linker til må jeg si at det er hårreisende at hun kan bagatellisere dette i så stor grad nå som vi endelig har fått kvinnehelse litt mer frem i dagen. 

Anonymkode: 9901a...012

Annonse

Unnskyld meg, men er hun dum? Jeg er 52 år og har aldri hatt en fraværsdag pga menssmerter. Men jeg har en datter som besvimer i dusjen, blør gjennom det som er og har forferdelige smerter om hun ikke rekker å ta smertestillende når hun kjenner at det kommer. Hun kan selvsagt ikke sykemelde seg hver mnd, så nå må hun avspasere de verste dagene. Hadde hun fått aksept for å være hjemme kanskje en dag ved behov hadde det gjort livet mye bedre. Erna kan ta seg en bolle!

Anonymkode: 612b0...f52

Det er ikke så mye essensen i hva hun sier men det er den forferdelig nedlatende måten hun sier det på. Måten som viser at hun helt mangler innsikt og forståelse og kunnskap eller evne og vilje til å se det store bildet. 
Denne uttalelsen føyer seg pent inn i mønsteret av hvem hun er, arrogant til fingerspissene. 

Anonymkode: 4f1ea...d18

Jeg skjønner ikke hva folk reagerer på. Som hun også sier (leser ingen mer enn første setning her?) De med sterke smerter kan få sykmelding og fri. Er ikke noe å la seg krenke over at resten ikke behøver det! 

Har du en sykdom eller helse som til tider er invalidiserende, da har du rett på sykmelding, resten med innovertiss trenger ikke fri for at du skal ha rett på den. 

Anonymkode: 13bad...d55

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva folk reagerer på. Som hun også sier (leser ingen mer enn første setning her?) De med sterke smerter kan få sykmelding og fri. Er ikke noe å la seg krenke over at resten ikke behøver det! 

Har du en sykdom eller helse som til tider er invalidiserende, da har du rett på sykmelding, resten med innovertiss trenger ikke fri for at du skal ha rett på den. 

Det er det jeg også mener. Det er nok av muligheter, hvorfor skal folk få enda flere muligheter til å ta seg fri?! Ikke rart det er skjevhet i lønnsordningen når kvinner tar seg fri ved alle slags anledninger.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er måten hun sier det på. "Jeg har gått på jobb med mensen i alle år, og jeg har hatt mange sykluser jeg". 
Poenget er jo at det er mange som IKKE kan gå på jobb når de har mensen, fordi de har så enorme plager. Da burde det være enklere for de å være hjemme. 
Jeg føler meg ikke krenket, jeg plages ikke (utover at jeg plages så mye med blødninger at jeg skal fjerne livmora). Men jeg har en kollega som er ufør nå pga endometriose. Det hadde vært nedlatende av meg om jeg skulle sagt "jammen jeg har også plager, du må komme deg på jobb"

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er måten hun sier det på. "Jeg har gått på jobb med mensen i alle år, og jeg har hatt mange sykluser jeg". 
Poenget er jo at det er mange som IKKE kan gå på jobb når de har mensen, fordi de har så enorme plager. Da burde det være enklere for de å være hjemme. 
Jeg føler meg ikke krenket, jeg plages ikke (utover at jeg plages så mye med blødninger at jeg skal fjerne livmora). Men jeg har en kollega som er ufør nå pga endometriose. Det hadde vært nedlatende av meg om jeg skulle sagt "jammen jeg har også plager, du må komme deg på jobb"

Når hun til og med poengterer at de som har sterke smerter har rett på fri/sykmelding, hvorfor klarer du konkludere med at de skal bare ta seg sammen/komme seg på jobb? Hvor tar du det fra? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når hun til og med poengterer at de som har sterke smerter har rett på fri/sykmelding, hvorfor klarer du konkludere med at de skal bare ta seg sammen/komme seg på jobb? Hvor tar du det fra? 

Hun bør ha en helt annen tilnærming til dette, og mye annet, enn det hun har.
Det er en ovenfira og ned holdning som ikke hører hjemme noe sted

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er det jeg også mener. Det er nok av muligheter, hvorfor skal folk få enda flere muligheter til å ta seg fri?! Ikke rart det er skjevhet i lønnsordningen når kvinner tar seg fri ved alle slags anledninger.

Potensielt kan det også føre til misbruk fra de som ikke har behov hvis det er fri basert på tillit kun for å menstruere, som igjen vil være tillitsvekkende ovenfor de som faktisk har behovet. 

Erna har sagt flere ting som jeg har reagert på, dette er ikke en av de. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hun bør ha en helt annen tilnærming til dette, og mye annet, enn det hun har.
Det er en ovenfira og ned holdning som ikke hører hjemme noe sted

Hva er god nok tilnærming da? 

Den holdningen er ikke uttrykt, så rent objektivt er det din antagelse om noen andres holding som kommer frem her. Det er ett svar på spørsmål om det skal innføres en egen lov som gir kvinner rett på fri under menstruasjon. Hun har da, som majoriteten av kvinner, ikke plager som tilsier at hun trenger det og er da på jobb som normalt. Det er ikke en bragd, ei heller hevdet her så vidt jeg kan se, men heldigvis normalen får en si. 1/10 har endomentriose, da trenger ikke de resterende 9/10 tilgang på fri på vegne av den ene. 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hva er god nok tilnærming da? 

Den holdningen er ikke uttrykt, så rent objektivt er det din antagelse om noen andres holding som kommer frem her. Det er ett svar på spørsmål om det skal innføres en egen lov som gir kvinner rett på fri under menstruasjon. Hun har da, som majoriteten av kvinner, ikke plager som tilsier at hun trenger det og er da på jobb som normalt. Det er ikke en bragd, ei heller hevdet her så vidt jeg kan se, men heldigvis normalen får en si. 1/10 har endomentriose, da trenger ikke de resterende 9/10 tilgang på fri på vegne av den ene. 

Hun bør vise mer ydmykhet til de som faktisk sliter, og ikke lire ut av seg at hun går på jobb så da kan alle. Ja, selvsagt kan de som trenger få sykemelding når det er behov, for all del. Jeg er ikke FOR at man skal få en lov som tilsier at man kan være hjemme hver gang man blør. Men hun bør utrykke seg på en annen måte.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har de rett på fri? Og skal de dra til fastlegen hver gang de har smerter (som jo umuliggjør å kjøre bil eller gå til legekontoret)? Det er i hvert fall ikke samfunnsøkonomisk. 

Potensielt kan det også føre til misbruk fra de som ikke har behov hvis det er fri basert på tillit kun for å menstruere, som igjen vil være tillitsvekkende ovenfor de som faktisk har behovet. 

Erna har sagt flere ting som jeg har reagert på, dette er ikke en av de. 

Egenmelding generelt kan føre til misbruk. En slik ordning baserer seg på tilliten mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, som så mye annet. 

Hun bør vise mer ydmykhet til de som faktisk sliter, og ikke lire ut av seg at hun går på jobb så da kan alle. Ja, selvsagt kan de som trenger få sykemelding når det er behov, for all del. Jeg er ikke FOR at man skal få en lov som tilsier at man kan være hjemme hver gang man blør. Men hun bør utrykke seg på en annen måte.

Nå sier hun strengt tatt ikke at alle kan fordi hun kan. 

Helt ærlig, de fleste har da helt normal menstruasjon. Vi trenger ikke sykeliggjøre noe helt vanlig bare fordi noen har større utfordringer med det enn andre. 

Anonymkode: 4cbcc...d7d

Nettopp. Det er fremdeles flest normalfungerende her i verden, enten det gjelder mensforløp, kjønn, mattoleranse eller konsentrasjonsevne. Det er fortsatt flere som tar to paracet enn som må sykemeldes pga menssmerter, flere som gruer seg enn som har angst, flere som lurer på om om de har store nok pupper enn som lurer på å skifte kjønn, flere som er grensetøyende og dårlig oppdratt enn som har diagnoser som unnskylder at de ikke virker.

Anonymkode: 2085c...267

Jeg tenker at Erna begynner å bli for personlig til å snakke godt for Høyre.

Hennes personlige mens har da ingenting i slike kommentarer og intervjuer å gjøre.

Hadde hun vært en dyktig politiker så hadde hun sagt at hun synes det er bra kvinnehelse blir prioritert, og at kvinner med så smertefulle sykluser blir tatt på alvor. At de som andre med kroniske lidelser kan søke om ekstra sykedager, evt bli sykemeldt, og at det holder. For de aller fleste kvinner fungerer helt ok selv om de har mens, det er kvinnene som ikke gjør det som må få god oppfølging.

Jeg er helt enig med henne i det, vi trenger ikke rett på flere fridager i måneden bare fordi vi er kvinner, det vil bli misbrukt. Men kvinner som sliter så mye med mens som f.eks datteren til hun oppe i tråden her, må bli tatt på alvor, diagnoser satt, og man må kunne søke om ekstra sykedager som man f.eks kan ved migrene.

Anonymkode: b705c...19c

Har de rett på fri? Og skal de dra til fastlegen hver gang de har smerter (som jo umuliggjør å kjøre bil eller gå til legekontoret)? Det er i hvert fall ikke samfunnsøkonomisk. 

Egenmelding generelt kan føre til misbruk. En slik ordning baserer seg på tilliten mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, som så mye annet. 

Finnes egne løsninger for kronisk syk ansatt, hvor fraværet er utvidet og dekkes av nav. Så løsningen er der. Om den brukes riktig og er tilgjengelig nok i dag, er en annen diskusjon. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvor samfunnsøkonomisk er det å gi alle kvinner rett til fri i menstruasjonsperiodene da?

Anonymkode: 69d7e...e23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...