Gå til innhold

Mellom barken og veden...

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg står helt fast å uansett hva jeg velger blir det galt for noen. Saken er den at vi er en familie med barn i ungdomsskole alder. De er jo helt klart mindre opptatt av å være sammen med oss nå enn tidligere. Vi har også en hytte, som er av typen "primitiv", det vil si at det ikke er Internett (litt 4g om man er heldig) eller tv. Så vi må rett og slett underholde oss selv. Mannen elsker hytta og vil reise dit hver helg og hver ferie. Frem til i år har det vært noe vi koser oss med sammen hele gjengen. Men så har det snudd for barna, de er mer opptatt av sine ting og vil absolutt IKKE på den kjedelige hytta. Nå er det dårlig stemning hjemme fordi mannen vil, barna vil ikke. Den eldste har fått seg jobb og har et møte på jobb fredag kveld. Mannen mener at det ikke er viktig og at hun kan droppe det fordi vi skal på hytta. Han rikker seg ikke og vil ikke høre på noen argumenter mot. Det er vi voksne som bestemmer. Sånn er det bare. 

Jeg forstår at det er vi som legger planer for familien vår. Men samtidig så forstår jeg at det er viktig for barna å delta på sine ting med sine venner. Jeg prøver å motivere, men de er helt klare på at det vil de ikke. Jeg tenker jo at det kommer til å bli lite koselig å tvinge de med. Mannen mener de skal tvinges og oppføre seg som vanlig sånn at stemningen blir hyggelig. 

Jeg synes det er for tidlig å være hjemme alene. Så det er ikke et alternativ. Vi bor på landet med en bil så reiser han kommer ikke ungene seg rundt uansett. 

Jeg blir helt utslitt av å prøve å få alle fornøyde. Er det sånn at jeg ikke er streng nok? Bør jeg bare tvinge de? 

Anonymkode: 61ced...5d3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442652-mellom-barken-og-veden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det synes jeg ikke.

Den perioden av livet hvor man har tenåringer kan ikke familiehytte prioriteres, sånn er det bare. Barnas sosiale liv, og etterhvert jobber, er viktigere enn hytta.

Alle vet egentlig det, uansett hvor moderne hytta er.

Vi har også tenåringer, tre stykker (14, 16 og 19 år), og de kan bli med en tur til en hytte i nærheten av alpinanlegg, men noe familieferie på en primitiv hytte er helt uaktuelt akkurat nå. Det samme gjelder egentlig alle vennene deres, og vi i foreldregenerasjonen er innstilt på det.

Jeg ville sørget for en bil til og latt mannen dra om han insisterte. Barna kommer tilbake til familien og gleden ved å være sammen senere, men akkurat nå er det deres eget liv utenfor familien som er viktigst, det er et steg i løsrivningsfasen.

Anonymkode: 0365e...2b4

Er hun gammel nok for å jobbe er hun gammel nok for å være alene en gelg også. Fortsett å tving dem så flytter de den dagen de blir 18 og ser deg aldri tilbake.

Hadde hatet det selv å være på en slik hytte hele tiden, så skjønner de godt.

Anonymkode: 2a3a1...c47

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg føler at jeg står helt fast å uansett hva jeg velger blir det galt for noen. Saken er den at vi er en familie med barn i ungdomsskole alder. De er jo helt klart mindre opptatt av å være sammen med oss nå enn tidligere. Vi har også en hytte, som er av typen "primitiv", det vil si at det ikke er Internett (litt 4g om man er heldig) eller tv. Så vi må rett og slett underholde oss selv. Mannen elsker hytta og vil reise dit hver helg og hver ferie. Frem til i år har det vært noe vi koser oss med sammen hele gjengen. Men så har det snudd for barna, de er mer opptatt av sine ting og vil absolutt IKKE på den kjedelige hytta. Nå er det dårlig stemning hjemme fordi mannen vil, barna vil ikke. Den eldste har fått seg jobb og har et møte på jobb fredag kveld. Mannen mener at det ikke er viktig og at hun kan droppe det fordi vi skal på hytta. Han rikker seg ikke og vil ikke høre på noen argumenter mot. Det er vi voksne som bestemmer. Sånn er det bare. 

Jeg forstår at det er vi som legger planer for familien vår. Men samtidig så forstår jeg at det er viktig for barna å delta på sine ting med sine venner. Jeg prøver å motivere, men de er helt klare på at det vil de ikke. Jeg tenker jo at det kommer til å bli lite koselig å tvinge de med. Mannen mener de skal tvinges og oppføre seg som vanlig sånn at stemningen blir hyggelig. 

Jeg synes det er for tidlig å være hjemme alene. Så det er ikke et alternativ. Vi bor på landet med en bil så reiser han kommer ikke ungene seg rundt uansett. 

Jeg blir helt utslitt av å prøve å få alle fornøyde. Er det sånn at jeg ikke er streng nok? Bør jeg bare tvinge de? 

Det finnes en tid til alt og i den alderen lokker ikke hytta. Det er helt ok og jeg hadde støttet ungene her. Det verste er at mannen mener at å dra på hytta er viktigere enn et møte på jobb. Det er jo noe å lære ungene…

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei, det synes jeg ikke.

Den perioden av livet hvor man har tenåringer kan ikke familiehytte prioriteres, sånn er det bare. Barnas sosiale liv, og etterhvert jobber, er viktigere enn hytta.

Alle vet egentlig det, uansett hvor moderne hytta er.

Vi har også tenåringer, tre stykker (14, 16 og 19 år), og de kan bli med en tur til en hytte i nærheten av alpinanlegg, men noe familieferie på en primitiv hytte er helt uaktuelt akkurat nå. Det samme gjelder egentlig alle vennene deres, og vi i foreldregenerasjonen er innstilt på det.

Jeg ville sørget for en bil til og latt mannen dra om han insisterte. Barna kommer tilbake til familien og gleden ved å være sammen senere, men akkurat nå er det deres eget liv utenfor familien som er viktigst, det er et steg i løsrivningsfasen.

Tusen takk for svar! Jeg er helt enig i det du sier. Jeg ser det på samme måte. Det er bare mannen som tydeligvis ikke klarer å akseptere at tidene forandrer seg. Jeg får gjøre et siste forsøk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Er hun gammel nok for å jobbe er hun gammel nok for å være alene en gelg også. Fortsett å tving dem så flytter de den dagen de blir 18 og ser deg aldri tilbake.

Hadde hatet det selv å være på en slik hytte hele tiden, så skjønner de godt.

Anonymkode: 2a3a1...c47

Jeg vet ikke om jeg er enig i at om hun kan jobbe kan hun være hjemme alene. Hun er 14 år blir straks 15. Hun fikk tilbud om å være ekstra på stedet hun jobbet i sommer....mulig jeg er for streng på å være hjemme alene også... 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor kan de ikke være hjemme hvis de er gamle nok til å jobbe? Ville ikke tvunget de med

Han får dra alene om det er så viktig da 

Anonymkode: dfe87...3ef

Enig i at han kan dra alene, men det vil han ji ikke... Hun er 14 snart 15,jeg er ikke komfortabel med å la henne være hjemme alene enda. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Det finnes en tid til alt og i den alderen lokker ikke hytta. Det er helt ok og jeg hadde støttet ungene her. Det verste er at mannen mener at å dra på hytta er viktigere enn et møte på jobb. Det er jo noe å lære ungene…

Ja, ikke sant! Jeg synes også det er helt på trynet. Hun har jo selv valgt å få seg en liten jobb i ung alder. Vi burde jo støtte og oppmuntre til god arbeidsmoral! 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Den eldste har fått seg jobb og har et møte på jobb fredag kveld. Mannen mener at det ikke er viktig og at hun kan droppe det fordi vi skal på hytta.

Det er arbeidsmoralen sin det...Han må jo innse hvor urimelig det er.

Anonymkode: ead9e...6e8

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er arbeidsmoralen sin det...Han må jo innse hvor urimelig det er.

Anonymkode: ead9e...6e8

100 % enig med deg! Blir så irritert, vi bør jo støtte henne i at hun faktisk vil jobbe. 

Wow, for en super pappa! Her skal det klistres på smil og drite I forpliktelser. Bare han får det som han vil er livet kult.

Ærlig talt, han får dra alene, du får kjøpe en bil nummer to. Hans oppførsel får selvsagt konsekvenser.  

Han har vel vært på den hytta hver helg og ferie så lenge dere har hatt den, nå må han skjønne at tidene har forandret seg.  

Hun har et møte på jobb og da går det foran hyttetur. 

Jeg husker jeg selv ikke ville på hytta i den alderen, vi hadde primitiv hytte. Men da fantes ikke Internett og tv har vi aldri hatt på hytta. 

Er det noen besteforeldre i nærheten Hun kan være hos akkurat denne helga? Eller andre slektninger?

Anonymkode: 718ef...8c3

Annonse

Hytta HVER helg og hver ferie?? Det hadde verken jeg eller ungene klart. Og i helgene er det ofte da det skjer med både fritidsaktiviteter og med venner. Nei, bli mer hjemme i helgene. Eller la far dra alene. 
Far er vel uansett ikke diktator i heimen 

Anonymkode: 6228a...202

Her er din mann helt fullstendig urimelig! Ungdommer vil ikke sitte på hytten med mamma og pappa hver helg. Synes også det er horribelt at han mener jobbmøte kan droppes fordi det passer han dårlig. Hva er det for et signal å sende ungdommen og hvorfor er det opp til han å bestemme hva som er viktig for hennes jobb. Din mann er jo mer navlebeskuende enn ungdommene (og det er faen meg godt gjort).

Vi har innsett at det blir lite hytteliv nå som barna er i tenårene. Det er en fase - når de blir store nok kan hyttelivet ta seg opp igjen.

Anonymkode: ffa7c...0f9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig i at han kan dra alene, men det vil han ji ikke... Hun er 14 snart 15,jeg er ikke komfortabel med å la henne være hjemme alene enda. 

Han får velge da, hytta alene eller hjemme med dere. Hvorfor skal alle rette seg etter hans ønsker? Du drar ikke fra en fjortenåring for at pappa ikke kan dra alene på hytta. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar! Jeg er helt enig i det du sier. Jeg ser det på samme måte. Det er bare mannen som tydeligvis ikke klarer å akseptere at tidene forandrer seg. Jeg får gjøre et siste forsøk. 

Du skal ikke "gjøre et forsøk", du skal fortelle mannen at han ikke kan diktere hele familien på den måten.

Barna har blitt ungdommer og har andre prioriteringer enn hyttetur med far, og du støtter dem i det. Han kan reise på hytta om han vil, men da må dere ha to biler.

Ferdig snakka.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kutte et møte på jobb for å reise på en hytte. Hva slags holdninger gir dere barna da, at det er ok å skulke jobb?

Primitiv familiehytte og tenåringer skal ikke gå opp, de skal på aktiviteter i helgene. Hytta står til der roer seg om noen år. 

Anonymkode: cab00...154

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skulle tro mannen var 14 år. 

Anonymkode: cab00...154

Her må du jo bare sette foten ned. Dere foreldre bestemmer, javel, men det betyr også at DU bestemmer, ikke bare mannen din. Han er ikke eneveldig diktator i familien. 

Du sier han blir sur/sint- hva så? Det er da ingenting å bry seg om, når han er såpass urimelig.

Nå er heldigvis ikke mannen min en som blir sur og urimelig i tide og utide, men de gangene han blir det driter jeg i det hvis jeg mener jeg har rett. Jeg er heller ikke redd for ham når han er sint. Er du det? Isåfall er det flere ting du bør revurdere her.

mamma til adhd gutt<3 skrev (19 timer siden):

Ja, det var rett og slett drøyt. 

Det er vel mannen i dette tilfellet som ikke er spesielt tilpasningsdyktig og forventer dulling. Tenåringer er tenåringer, man må akseptere at denne tiden skal de bygge andre nettverk enn mamma og pappa. Det er sunt og det er helt ok.

Jeg kunne fort i litt trassreaksjon kjøpt en billig bil og sagt han kunne ta den på hytta, hadet, hvis han fortsatte å surmule om det 😆 

Anonymkode: c3a2e...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...