Gå til innhold

Hva gjør jeg har angående samvær?

Anbefalte innlegg

Jeg ble gravid som 18 åring, far til barnet gikk fra meg da jeg ikke tok abort.
Under sorgen over å miste han var det en god venn som trøstet meg veldig, og vi ble sammen på slutten av graviditeten.
Det vil si, han har alltid vært der for datteren min.
Vi har ingen felles barn.

For et par år siden kom far til barnet tilbake til hjemstedet etter å ha studert.
Nå var han blitt mer moden og ønsket kontakt med datteren sin, tok det sakte, de ble kjent og det siste året har han hatt henne hver annen helg og vi har fordelt ferier

Samboeren og jeg har i flere år prøvd å få barn uten å klare det, det har tæret på forholdet vårt og vi er ved å gå fra hverandre.
Min datter har egentlig alltid vært datteren hans siden han alltid har vært i hennes liv.
Han sier han ønsker samvær, hver annen helg han også siden hun er "datteren" hans samt i ferier.

Det vil si at jeg ikke vil kunne ha henne noen helger og lite i ferier dersom jeg går med på det.
Jeg har jo lyst til å ha henne når jeg har fri også og har bedre tid til å finne på ting med henne.
Samtidig så har jeg heller ikke lyst til å frata henne "pappaen" som alltid har vært der.

Hun er 7 år

Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: e0d10...5b0

Fortsetter under...

Først; så utrolig flott av kjærsten din å ta henne imot som sin egen! Det gjorde min mann også, og det betydde alt!  

Jeg syns du skal være raus og la han ha barnet, han har tross alt fungert som far i 7 år. Men det er klart ikke gunstig å inngå en normal samværsavtale med han også, i tillegg til biologisk far. Da er det jo ikke noe igjen til deg. 
Er dere gode venner? Kan han få være med dere på ting i helgene? Evt ha henne to dager annenhver uke om dere blir boende i nærheten av hverandre? 

Jeg hadde ikke latt han få helgene, men han kan jo ha henne litt i hverdagen. Hente på skolen på tirsdager og ha henne til onsdag f.eks

Jeg er av den formening at et barn aldri kan få for mange voksne som er glad i det, og jeg skjønner godt at han som har tatt seg av jenta og vært glad i henne i 7 år ikke bare vil forvsinne fra hennes liv. Det ville jo vært skadelig for henne også, at mannen hun kjenner som den stabile og trygge, som hun er glad i, bare skal forsvinne. Hun må helt klart få være hos han også.

Han har jo ingen rettigheter, og kan ikke forlange, men jeg ville helt klart vært på tilbudssiden her, for jenta sin skyld. Barn kan bli tilknytningsskadet av at omsorgspersoner bare forsvinner.

Anonymkode: 72c51...bfe

Annonse

Uansett hva du gjør: IKKE signer noen samværsavtale med ham! Han har ingen rettigheter i forbindelse med barnet, ikke gi ham det heller.

Utover det må du gjerne la ham være sammen med jenta, men da på dine premisser. Du skal da ikke miste alle helger sammen med dattera di - mener han virkelig det?!!

Anonymkode: fd5e5...f44

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Uansett hva du gjør: IKKE signer noen samværsavtale med ham! Han har ingen rettigheter i forbindelse med barnet, ikke gi ham det heller.

Utover det må du gjerne la ham være sammen med jenta, men da på dine premisser. Du skal da ikke miste alle helger sammen med dattera di - mener han virkelig det?!!

Enig, det er jo helt utrolig i så fall. Synes ikke det vitner om en bonusfar som vil barnets beste - sørge for at hun ikke har en eneste helg eller ferie med moren sin, liksom? Én ting er å fortsette å ha kontakt, men annenhver helg er jo helt borti natta.

Anonymkode: e4a91...936

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Enig, det er jo helt utrolig i så fall. Synes ikke det vitner om en bonusfar som vil barnets beste - sørge for at hun ikke har en eneste helg eller ferie med moren sin, liksom? Én ting er å fortsette å ha kontakt, men annenhver helg er jo helt borti natta.

Anonymkode: e4a91...936

Han er jo ikke en hvem som helst da, han har vært pappaen hennes i 7 år.

Anonymkode: 3cbf0...d0b

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg ble gravid som 18 åring, far til barnet gikk fra meg da jeg ikke tok abort.
Under sorgen over å miste han var det en god venn som trøstet meg veldig, og vi ble sammen på slutten av graviditeten.
Det vil si, han har alltid vært der for datteren min.
Vi har ingen felles barn.

For et par år siden kom far til barnet tilbake til hjemstedet etter å ha studert.
Nå var han blitt mer moden og ønsket kontakt med datteren sin, tok det sakte, de ble kjent og det siste året har han hatt henne hver annen helg og vi har fordelt ferier

Samboeren og jeg har i flere år prøvd å få barn uten å klare det, det har tæret på forholdet vårt og vi er ved å gå fra hverandre.
Min datter har egentlig alltid vært datteren hans siden han alltid har vært i hennes liv.
Han sier han ønsker samvær, hver annen helg han også siden hun er "datteren" hans samt i ferier.

Det vil si at jeg ikke vil kunne ha henne noen helger og lite i ferier dersom jeg går med på det.
Jeg har jo lyst til å ha henne når jeg har fri også og har bedre tid til å finne på ting med henne.
Samtidig så har jeg heller ikke lyst til å frata henne "pappaen" som alltid har vært der.

Hun er 7 år

Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: e0d10...5b0

Jeg synes det er veldig fint at han ønsker å ha kontakt med jenta siden han har vært i livet hennes og fungert som en far for henne. Det er bånd som ikke er bra å bryte verken for jenta eller bonusfaren. Men det blir ikke riktig at du bare skal ha henne på hverdager heller synes jeg, både du og jenta di trenger at dere har helger med fri, ro og kosetid sammen også. Det beste hadde vært hvis bonusfaren kan ha litt samvær i ukedager og at du og faren kan fordele noen helger til bonusfaren. Evt at bonusfaren kan delta på noen aktiviteter med henne i helger hvis dere har et greit forhold til hverandre og er ok med det? 

Anonymkode: efc2a...c5c

Annenhver helg går jo ikke. Det sier seg selv. 
Da broren min og samboeren flyttet fra hverandre fikk broren min og hennes sønn (han var 3 måneder da de ble sammen) samvær. De var, og er, knyttet til hverandre. Men ikke annenhver helg. De hadde fast 1 ettermiddag i uka, broren min ble med på kamper og treninger, hadde ham på overnatting innimellom osv. 
Gutten hadde også sin pappa som han var hos annenhver helg. Blir mye om et barn skal ha fast samvær med 3 foreldre + skole, fritidsaktiviteter, venner osv. Broren min hadde ham som en ‘onkel’ for å ikke gjøre bruddet vanskelig for gutten. 
Gutten er i dag 15 år og vi har fortsatt kontakt med både ham og mammaen❤️

Anonymkode: 12bde...80e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han er jo ikke en hvem som helst da, han har vært pappaen hennes i 7 år.

Anonymkode: 3cbf0...d0b

Og hi ER mammaen hennes. Skal hi bare få ha hverdager med eget barn?

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

7 år, javel. Og de neste 7, da? Om alle HI møter skal bli «pappa»? 
HI, la dem ha kontakt men for all del ikke lag avtaler på det. Og tenk deg om før du involverer nye menn.

Anonymkode: c319b...22d

Det er stor forskjell på søndagskjærster og en som har tatt seg av henne som sin egen i 7 år. Du aner jo ikke hva du snakker om

Anonymkode: e6a13...031

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er stor forskjell på søndagskjærster og en som har tatt seg av henne som sin egen i 7 år. Du aner jo ikke hva du snakker om

Anonymkode: e6a13...031

Sjansen er stor for at det blir flere «pappaer», flere lange forhold. HI får ta lærdom av dette og ikke involvere nye «pappaer» så hun beskytter barnet sitt mot nettopp denne situasjonen de nå står i. Det er HIs ansvar! 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Sjansen er stor for at det blir flere «pappaer», flere lange forhold. HI får ta lærdom av dette og ikke involvere nye «pappaer» så hun beskytter barnet sitt mot nettopp denne situasjonen de nå står i. Det er HIs ansvar! 

Er du helt dust? Barn klarer fint å forholde seg til nye voksenpersoner som gir dem omsorg så lenge det gjøres på barnets premisser. Å "pålegge" Hi å leve alene til de neste 10-12 åra sier mye om din manglende evne til å forstå realiteten i dagens måte å leve på.

Anonymkode: 14586...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...