Gå til innhold

Dere med katt og hytte.

Anbefalte innlegg

Tar dere med katten på hytta og får den være ute der?

Vi har kjøpt hytte og har to katter på tre år. Piff og Puff. Begge ELSKER å være ute. Piff er mer utforsker og kan forsvinne ett døgn av gangen og han streifer mye. Jeg har støtt på han LANGT til skogs flere ganger, og da slår han alltid følge med meg hjem igjen. Puff har en radius på 500 meter fra huset. De kommer alltid på innkalling (om de hører meg) Jeg har en bjelle jeg rister i når de får våtfor og da kommer de stormende. 
Vi kommer til å bruke hytta mye. Kattene klarer seg jo en helg alene med tilsyn (svoger og familie bor i nabohuset så de får være der om de vil) de har et uthus med varme der de har mat, do og seng som svoger fyller på med mat og vann. Ferier derimot er verre så nå lurer jeg på hvordan man går frem med å ha de løs på hytta? Kan jeg bare slippe de ut? Nå er det jo høst og snart vinter så de er mer inne om vinteren da, men er været bra er de et helvete å stenge inne, da tisser de på aviser og tepper i protest. 
Hytta er langt til skogs og unna veier og styr. Ikke fjellhytte med hauk og ørn som kan ta de. 
Burde de holdes inne en viss tid?

Kan prøve å gå med de i bånd med spesielt Piff hater det og blir redd. 

Anonymkode: 23f71...e2b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442635-dere-med-katt-og-hytte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på det samme, vi skulle gjerne hatt med lillepusen på hytta. Hun er hjemmekjær, og hadde nok ikke gått så langt, men vi har ikke øvd på innkalling. Burde gjerne få det på plass først av alt. 

Anonymkode: a883a...db1

Hvis dere kommer til å være der mye, tror jeg kattene blir kjent med stedet. Jeg ville holdt dem inne første gangen dere er der. Deretter ville jeg holdt dem inne hele første dag og natt av neste opphold. Deretter ville jeg forsiktig forsøkt å slippe dem ut. Enten i bånd først for å lukte seg kjent, eller hvis det ikke er mulig, ville jeg vært ute sammen med dem.

Anonymkode: 0c9e4...9c8

Jeg tror ikke at det finnes en fasit på dette. For 30 år siden hadde familien en katt som var med på camping hver sommer. Vi overnattet i telt og campinghytter på helt ukjente steder. Før han slapp løs, sørget vi for å vise han hvilken hytte vi skulle sove i den natten. En sommer kom vi tilbake til fjorårets campingplass og han gikk rett inn i hytten fra forrige overnatting. Når vi viste katten hytten vi skulle sove i dette året, var alt i orden. Dette var en katt som var veldig glad i familien sin, som fulgte meg til butikk og skole. Det er kanskje det det handler om. Om katten knytter seg til familien, eller om katten går der det er mat.

Anonymkode: f327e...131

Annonse

Vi tar med katten på hytta. Den første gangen holdt vi ham inne i 3-4 dager til vi trodde at han skjønte at det var hjemme. De neste gangene har han fått gå ut med en gang. Det har gått fint men katter er jo forskjellige. 

Anonymkode: 65649...e79

Vi har en utekatt, men har ikke katteluke så vi slipper han inn og ut "manuelt". Vi tar ikke med katten på hytta hvis vi bare er borte fredag - søndag. Han er ikke så glad i å kjøre bil, så for så kort tid trives han best hjemme. 

Er vi borte lenger tar vi katten med på hytta, men vi slipper han ikke ut der. Han viser ikke tegn til å ville gå ut der heller slik han gjør hjemme, så synes dette er en grei ordning. Det er en del rev i området, så liker å ha kontroll på han der :-).  Har hatt han litt ute i bånd, men han liker ikke å ha bånd på så har ikke gjort mye av det. Når det er sagt tror jeg nok det mest sannsynnlig hadde gått veldig fint om vi hadde sluppet han ut. Hjemme er han mye ute, men er nesten alltid ikke langt unna.

Vi har også to. Den ene er med over alt, men er kun ute i bånd da den er veldig stedbundet til her vi bor og vil søke seg hjem. Den andre er med, men hater bil, så får sovemedisin så hun sover mens vi kjører. Hun er ute over alt. Hun er veldig menneskebundet og kommer når vi roper 

Anonymkode: 9ff9f...342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...