Gå til innhold

Er din tenåring sprudlende ig blid?

Anbefalte innlegg

Har en jente som blir 15. hun har sine øyeblikk hvor hun åpner døra for godt humør, latter, deling av hva som skjer i livet osv. Og vi har kveldene ofte sammen.. 

Men jeg syns hun er mye tung i humøret, irritabel, småfrekk og hun gir tydelig uttrykk for at vi ikke holder helt mål mye av tiden 😄

Har jo tenkt at det er alderen, men jeg har jo bare en, så tenkte å høre hvordan det er hos dere. 

Anonymkode: a6e60...a7a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har en jente som blir 15. hun har sine øyeblikk hvor hun åpner døra for godt humør, latter, deling av hva som skjer i livet osv. Og vi har kveldene ofte sammen.. 

Men jeg syns hun er mye tung i humøret, irritabel, småfrekk og hun gir tydelig uttrykk for at vi ikke holder helt mål mye av tiden 😄

Har jo tenkt at det er alderen, men jeg har jo bare en, så tenkte å høre hvordan det er hos dere. 

Virker ikke som om hun klarer å se det positive i ting..

HI

Datteren min på 19 er konstant miserabel, men hun har knapt utrykt glede noen gang. Kanskje da hun var veldig veldig liten.

Sønnen på 16 er en stille og rolig kar som har kommet litt mer ut av skallet i det siste, og slår på stortromma med noen tørre vitser og ler seg skakk. Han er ikke så god på å utrykke det andre kan oppfatte som glede, men jeg som kjenner han vet når han gjør det. Og han er super takknemlig for småting hele tiden

Anonymkode: feb8f...30f

19-åringen: Nei, det ligger ikke for ham. Han er ikke sur heller, men er veldig introvert og stille og rolig av seg.

16-åringen: Ja, veldig! Han er veldig utadvendt og bruker mye humor, samtidig som han er utrolig energisk, positivt og blid av seg. Han har egentlig alltid vært utrolig enkel å ha med å gjøre, er omtrent aldri sur eller trassig, men har likevel hatt sitt å stri med han også. 

14-åringen: Mer sånn som du beskriver. Det svinger voldsomt mellom sprudlende, blid og fornøyd, til sur, irritabel, innadvendt og lukket.

Ingen av dem har vært frekke da, eller sagt/vist at de synes vi foreldre er teite eller noe sånt, de er alle tre typen som godt kan rope "hei" til meg hvis jeg møter dem når de er ute med venner, eller gi meg en klem, så akkurat den tenåringsbiten har jeg vært spart for. Også fra eldste som er 21 år og har flyttet ut nå.

Anonymkode: 9171a...d21

Annonse

Gutt snart 17. Han har mye humor og glimter til med spøker og frekkheter. Men han er veldig humørsyk og "totalt utslitt". Så han er veldig mutt mesteparten av tiden og kan lire av seg sintheter og kjeft. 

Anonymkode: 4d2ef...5c9

13 år, jente. Nettopp startet på oppførselen du beskriver.

Stor forskjell når vi sørger for å få i henne mat på rett tid 😅 Det hjelper på humøret.

Og enda større forskjell når vi er på ferie, da er hun tilbake i den positive opplevelsesbobla hvor hun digger å se nye ting, slappe av med bok, spise på restaurant etc. Dessuten er hun borte fra en del av venneproblematikken som meldte seg for et halvt år siden, hvor hun ikke lenger blir valgt av bestevenninnen. 

Mye som er i endring; hjernen, vennskap, nye lærere og skole, mensen, kropp i endring generelt. Håper hun finner seg selv igjen i løpet av de neste tre-fire-fem årene 🙈

Anonymkode: 50210...4e6

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Gutt snart 17. Han har mye humor og glimter til med spøker og frekkheter. Men han er veldig humørsyk og "totalt utslitt". Så han er veldig mutt mesteparten av tiden og kan lire av seg sintheter og kjeft. 

Ja! Datteren min er også så utslitt! Har blitt litt bekymret for helsa… men hun følges opp av lege for mulig hormonell migrene så alle blodprøver er fine. 

De er kanskje mer slitne i den alderen? 

HI

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ja! Datteren min er også så utslitt! Har blitt litt bekymret for helsa… men hun følges opp av lege for mulig hormonell migrene så alle blodprøver er fine. 

HI

Ja, det er mitt inntrykk. De blir nesten som spebarn igjen når det kommer til søvnbehov. Og alt er et ork. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Absolutt. En del av de er i underskudd, den indre klokka er for mange ungdom en dårlig kombinasjon med samfunnets favorisering av a-mennesker. Sånn sett var livet «lettere» i hverdagen da de våknet før fuglene feis 😅

Anonymkode: fd78c...a12

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...