Gå til innhold

Jeg blir dum av jobben

Anbefalte innlegg

Jobben gjør meg fysisk dårlig, og en smule dum. Det har vært mye endringer og stilingen min er ikke lenger hva den var. Derfor har jeg søkt nye jobber. Var på intervju til en, gjorde ett helt elendig intervju fordi jeg var gjennomsyra sliten etter å ha jobba 15 timer om dagen i en periode. Så den tar jeg på min kappe :) Men nå er jeg innkalt til ett nytt intervju, på en stilling jeg egentlig ikke er kvalifisert for rent formelt, men jeg tror arbeidsoppgavene jeg har hatt tidligere kompenserer for det. 
Så, jeg trenger tips! Annet enn det dårlige intervjuet jeg leverte i desember har jeg ikke vært på intervju siden februar 2011, på den jobben jeg har nå. 

Hva svarer man på "hva kan du tilføre arbeidsplassen"? Og jeg hater virkelig å selge meg selv! Det er det verste jeg kan tenke meg. Jeg vet jeg er god i jobben jeg har (hadde), men etter å ha dunka hodet i veggen i ett par år her føler jeg alt jeg en gang kunne bare har rent sakte, men sikkert ut... 

Anonymkode: 6fc68...f8a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442617-jeg-blir-dum-av-jobben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

oslofrk skrev (15 minutter siden):

Hva er du god til? Hva er du stolt av? Hva setter folk rundt deg pris på ved deg?

Du må faktisk skritte over dårlig selvbilde og «jeg-kan-ikke» og se på hva du har, som andre setter pris på. 

Ja, jeg kan. Men jeg er dårlig på å skryte av meg selv :)  På jobb er jeg "hun som kan alt", og som alle kommer til for å be om hjelp. Ikke fordi jeg faktisk kan alt, men fordi jeg er imøtekommende når folk spør og hjelper de å finne ut av ting. Jeg får ting gjort, og jeg gjør det nå, ikke om 2 uker.. Men jeg klarer ikke for alt i verden å skryte sånn av meg selv i et offisielt intervju :(

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg kan. Men jeg er dårlig på å skryte av meg selv :)  På jobb er jeg "hun som kan alt", og som alle kommer til for å be om hjelp. Ikke fordi jeg faktisk kan alt, men fordi jeg er imøtekommende når folk spør og hjelper de å finne ut av ting. Jeg får ting gjort, og jeg gjør det nå, ikke om 2 uker.. Men jeg klarer ikke for alt i verden å skryte sånn av meg selv i et offisielt intervju :(

Men det er jo akkurat dette du skal si. :)

Takk!! 

Jeg får øve, for å fremsnakke meg selv er virkelig ikke noe jeg driver med. Det sier også kollegaene mine, at jeg må lære å ta imot ett kompliment når jeg får det. Hater det så intenst! Men jeg har ett par uker på å øve. Har også tenkt jeg må skrive ned :)

Annonse

For meg var det en god hjelp å skrive CV og søknad og få en oversikt over hva jeg faktisk kan og tenke igjennom det og formulere det.

Siden du har søkt, så har du sikkert allerede gjort dette, men tenk igjennom og skriv opp hva du er flink til og som du tenker at de kan ha nytte av. Hvis du skriver det ned, blir du tvunget til å sette ord på kunnskapen og erfaringen din, og da kan du ta med deg formuleringene i intervjuet. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Iallfall slutte å jobbe 15 timers dag i en jobb som sliter deg ut… 

Anonymkode: a9137...0f9

Det var én periode, for ett halvt år siden. Helt ekstraordinært og ikke noe jeg normalt gjør :)

the amazing spidermamma skrev (2 timer siden):

For meg var det en god hjelp å skrive CV og søknad og få en oversikt over hva jeg faktisk kan og tenke igjennom det og formulere det.

Siden du har søkt, så har du sikkert allerede gjort dette, men tenk igjennom og skriv opp hva du er flink til og som du tenker at de kan ha nytte av. Hvis du skriver det ned, blir du tvunget til å sette ord på kunnskapen og erfaringen din, og da kan du ta med deg formuleringene i intervjuet. 

Takk for gode tips! Snakket med en kollega istad som kjenner meg godt og som er god til å lese meg. Vi snakket endel om hva jeg er god til og det var veldig til hjelp :) Skal skrive ned alt, og øve på å formulere det riktig for jeg blir virkelig så utilpass når jeg skal fortelle noe positivt om meg selv at det er flaut 

Anonym bruker skrev (På 5.9.2023 den 9.48):

I stedet for å formulere «jeg er», hva med å endre formuleringen noe. Jeg trives med, synes det er spennende, motiverer meg, synes det er viktig. Da kan du få frem de positive sidene, uten å føle eller virke som skryt/selge seg selv. 

For meg er det viktig å være imøtekommende, trives når vi kan løse oppgavene raskt og effektivt fremfor at det blir liggende over tid, motiveres når jeg kan bidra til at kollegaene mine finner løsning på en utfordring. Får du direkte spørsmål om hvem du er som person, bruk ord som engasjert, nysgjerrig osv. 

Anonymkode: 23fe7...4ed

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

I stedet for å formulere «jeg er», hva med å endre formuleringen noe. Jeg trives med, synes det er spennende, motiverer meg, synes det er viktig. Da kan du få frem de positive sidene, uten å føle eller virke som skryt/selge seg selv. 

For meg er det viktig å være imøtekommende, trives når vi kan løse oppgavene raskt og effektivt fremfor at det blir liggende over tid, motiveres når jeg kan bidra til at kollegaene mine finner løsning på en utfordring. Får du direkte spørsmål om hvem du er som person, bruk ord som engasjert, nysgjerrig osv. 

Anonymkode: 23fe7...4ed

Tusen takk for gode tips! :) Har aldri vært så nervøs i forkant av ett intervju før, jeg har virkelig virkelig lyst på denne jobben :)

Anonym bruker skrev (På 5.9.2023 den 9.48):

Men da får du jo bare ha det så godt. Enten tar du deg sammen eller så får du ikke jobb. Og det er kanskje like greit.

Anonymkode: c7744...c28

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men da får du jo bare ha det så godt. Enten tar du deg sammen eller så får du ikke jobb. Og det er kanskje like greit.

Er du alltid så hyggelig mot folk, eller er det bare på et anonymforum på nett? Er det sånn du svarer venninna di? Spenstig :)

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

For noe tull. 

HI er åpenbart en kjemperessurs på jobb, og i Norge er det svært vanlig å ikke være komfortabel med å skryte av seg selv. Det må trenes på.

Anonymkode: 94f65...7d0

Jeg fikk et råd en gang om å huske at de også skal selge deg jobben, det er ikke bare du som skal selge deg selv. Det er viktig for arbeidsplassen å få riktig person ansatt og dyrt hvis de tar feil, så husk at det også står noe på spill for dem. Det hjalp meg, i hvert fall. 

Anonymkode: 1a310...7c1

Anonym bruker skrev (På 6.9.2023 den 13.30):

Er du alltid så hyggelig mot folk, eller er det bare på et anonymforum på nett? Er det sånn du svarer venninna di? Spenstig :)

Sånn ville jeg også svart venner, ja. Men du vil vel kiles forsiktig.  

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg fikk et råd en gang om å huske at de også skal selge deg jobben, det er ikke bare du som skal selge deg selv. Det er viktig for arbeidsplassen å få riktig person ansatt og dyrt hvis de tar feil, så husk at det også står noe på spill for dem. Det hjalp meg, i hvert fall. 

Anonymkode: 1a310...7c1

Det er helt riktig! Sjefen min sa før forrige intervju, at det er de som trenger meg. Skal prøve å ha det i bakhodet 😁

oslofrk skrev (24 minutter siden):

«Jeg får tilbakemelding på» er også kanskje en formulering som kan funke for deg?

Da kan du fortelle hva andre har sagt til deg uten å si «jeg er verdensmester!»

Lykke, lykke til! 

Absolutt!! Tusen takk😁

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Sånn ville jeg også svart venner, ja. Men du vil vel kiles forsiktig.  

Hvorfor tenker du det er like greit at jeg ikke får jobb fordi jeg ikke ønsker å skryte av meg selv? Jeg syns ikke det er en dårlig egenskap. 
Vil helst ikke kiles, har så dårlig blærekontroll 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...