Gå til innhold

Au pair - problematisk fråtsing i mat

Anbefalte innlegg

Vi bor litt utenfor byen, dermed har vi råd til et ekstra soverom, men vi har lang reisevei til jobb, så vi valgte å få oss au pair, slik at hun stort sett henter og leverer barna i barnehage. Vi holder oss til regelverket og det sier at hun skal ha gratis kost og losji, lommepenger, norsk kurs og ikke arbeide mer enn 30 timer i uka. Hun har fri hver ettermiddag, samt mellom lørdag og mandag morgen. 

Nå har vi begynt å merke økte lånekostnader, økt strømpris, økte matvarepriser og at alt stiger på en gang, også drivstoffutgifter. 

Det vi ser er at au pairen forsyner seg med 3 kjøttkaker og en halv potet. Ingen grønnsaker. Det er jeg som pleier å porsjonere til barna, men nå har hun funnet ny teknikk, og det er å spørre barna om hun skal ta oppå dems tallerken. Før hun er ferdig med barna og før de har fått grønnsaker, har hun begynt å forsynes seg med kjøttet, for å sikre seg den mengden hun vil ha. Det er aldri lite. Fredag skulle vi ha Forrige uke skulle vi ha gjester, så jeg lagde 1 kilo kjøtt. Gjestene ble syke og meldte avbud i siste liten og jeg tenkte at da har vi middag til dagen etterpå også. Istedenfor la vi merke til at hun forsynte seg 4-5 ganger med kjøtt, selv om hun fortsatt hadde kjøtt på tallerken, men hun tok ikke flere poteter og heller ingen grønnsaker, så faktisk ville det aldri ha vært nok til gjestene. 

Avtalen er egentlig at hun skal lage middagen, men hun kan ikke lage mat, så det blir altfor mye matsvinn. Har hatt noen samtaler med henne, og noe har kommet seg, men annet er helt håpløst og om hun bedrer seg på et område, blir det verre på andre områder. Matlaginga har vi derfor fratatt henne som oppgave. 

Hun har også dårlig innflytelse på barna, for nå har de begynt å spise spekeskinke til kr 500,- per kilo uten skive, samme med bacon.

Vi har ikke særlig lyst til å spare inn på maten, eller den gode kvaliteten vi kjøper men om hun ikke skjerper seg, går jo dette sterkt utover vår økonomi, så vi vurderer å si henne opp. Det vil jo være leit, for det er ingen filipinere som ønsker å dra tilbake til hjemlandet sitt. En stund tenkte vi at dette får være vårt bidrag til å hjelpe noen, og hun hjelper jo tilbake, men vi kan ikke ta oss råd til denne fråtsingen, så vi vurderer å heller ansette noen på timebasis, de få timene vi trenger for henting/levering. Hun kommer til å bli veldig lei seg, dersom vi velger å si henne opp. Tips/råd til løsning?

Anonymkode: 6fb4c...f61

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi bor litt utenfor byen, dermed har vi råd til et ekstra soverom, men vi har lang reisevei til jobb, så vi valgte å få oss au pair, slik at hun stort sett henter og leverer barna i barnehage. Vi holder oss til regelverket og det sier at hun skal ha gratis kost og losji, lommepenger, norsk kurs og ikke arbeide mer enn 30 timer i uka. Hun har fri hver ettermiddag, samt mellom lørdag og mandag morgen. 

Nå har vi begynt å merke økte lånekostnader, økt strømpris, økte matvarepriser og at alt stiger på en gang, også drivstoffutgifter. 

Det vi ser er at au pairen forsyner seg med 3 kjøttkaker og en halv potet. Ingen grønnsaker. Det er jeg som pleier å porsjonere til barna, men nå har hun funnet ny teknikk, og det er å spørre barna om hun skal ta oppå dems tallerken. Før hun er ferdig med barna og før de har fått grønnsaker, har hun begynt å forsynes seg med kjøttet, for å sikre seg den mengden hun vil ha. Det er aldri lite. Fredag skulle vi ha Forrige uke skulle vi ha gjester, så jeg lagde 1 kilo kjøtt. Gjestene ble syke og meldte avbud i siste liten og jeg tenkte at da har vi middag til dagen etterpå også. Istedenfor la vi merke til at hun forsynte seg 4-5 ganger med kjøtt, selv om hun fortsatt hadde kjøtt på tallerken, men hun tok ikke flere poteter og heller ingen grønnsaker, så faktisk ville det aldri ha vært nok til gjestene. 

Avtalen er egentlig at hun skal lage middagen, men hun kan ikke lage mat, så det blir altfor mye matsvinn. Har hatt noen samtaler med henne, og noe har kommet seg, men annet er helt håpløst og om hun bedrer seg på et område, blir det verre på andre områder. Matlaginga har vi derfor fratatt henne som oppgave. 

Hun har også dårlig innflytelse på barna, for nå har de begynt å spise spekeskinke til kr 500,- per kilo uten skive, samme med bacon.

Vi har ikke særlig lyst til å spare inn på maten, eller den gode kvaliteten vi kjøper men om hun ikke skjerper seg, går jo dette sterkt utover vår økonomi, så vi vurderer å si henne opp. Det vil jo være leit, for det er ingen filipinere som ønsker å dra tilbake til hjemlandet sitt. En stund tenkte vi at dette får være vårt bidrag til å hjelpe noen, og hun hjelper jo tilbake, men vi kan ikke ta oss råd til denne fråtsingen, så vi vurderer å heller ansette noen på timebasis, de få timene vi trenger for henting/levering. Hun kommer til å bli veldig lei seg, dersom vi velger å si henne opp. Tips/råd til løsning?

Dette høres kun ut som trolling. Hvis det skulle være sant så er mitt råd at hvis dere begynner å telle på kjøttkaker så er kanskje ikke denne ordningen for dere.

mamma til adhd gutt<3 skrev (28 minutter siden):

Dette høres kun ut som trolling. Hvis det skulle være sant så er mitt råd at hvis dere begynner å telle på kjøttkaker så er kanskje ikke denne ordningen for dere.

Vi teller ikke bare kjøttkaker, men hele pakker med bacon og spekeskinke. Sistnevnte skulle benyttes til rømmegrøt i morgen, men er spist opp, uten tilbehør. Det er ikke endel av vår kultur og hun er jo her for å lære kulturen vår. Men, men, er vel best å avslutte dette ja. 

Pen syns kanskje det høres smålig ut, men jeg er oppvokst med 3 eldre brødre og vi begynte tidlig med ‘ett kjøttstykke til hver regel. Mor sa bare servering: ‘I dag er det maks 3 kjøttkaker og to poteter til hver osv. Helt greit. Hvis ikke hadde det fort endt med at noen forsynte seg grådigheten enn andre og det ville endt med at en fikk 4 kjøttkaker og en annen bare 1.

I deres tilfelle hadde dere jo ingen sånn regel i utgangspunktet, men jeg syns det må være ok å være åpen om at økonomien er strammere nå når alt er blitt dyrere, så dere må dessverre spare litt inn på matmengden. At selvfølgelig skal alle få gå mette fra bordet, men at det vil bli mindre mengde kjøtt og dyre matvarer. Så får au pairen få bestemme om hun syns dette høres rimelig ut eller om hun ser seg om etter noe annet. Jeg har ihvertfall full forståelse for problematikken.

Men når det er sagt; ‘3 kjøttkaker og en halv potet’ er virkelig ikke fråtsing😅

Anonymkode: 185f1...c84

Det høres ikke ut som fråtsing i mine ører md tre kjøttkaker, eller litt ekstra bacon og spekeskinke. Eller 1 kg kjøtt om man har gjester? Dere er jo tre voksne pluss barn i familien, det er ikke mange gjester dere har regnet inn da med 1 kg kjøtt. Biff, kjøtt uten ben, regnes 150-200 g pr pers. 
Det er ikke hun som fråtser men du som er gnien. 

Anonymkode: 5cb9e...5b1

Hun vet garantert ikke at spekeskinka koster 500 pr kilo. Dere må jo informere henne om det, jeg hadde vært veldig flau om det var meg som hadde forsynt meg av noe sånt. Høres ut som hun er på lavkarbo nesten 😂

Du må enten snakke med henne, men du må også ha lett tilgjengelig mat som hun faktisk kan forsyne seg av. Det er jo ikke slik at dere har lyst at hun skal gå rundt sulten heller. Lag egene hyller i kjøleskapet som ikke skal røres, slik at dere sikrer at ingrediensene er der når dere skal lage rettene. 

Anonymkode: 2a257...448

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det høres ikke ut som fråtsing i mine ører md tre kjøttkaker, eller litt ekstra bacon og spekeskinke. Eller 1 kg kjøtt om man har gjester? Dere er jo tre voksne pluss barn i familien, det er ikke mange gjester dere har regnet inn da med 1 kg kjøtt. Biff, kjøtt uten ben, regnes 150-200 g pr pers. 
Det er ikke hun som fråtser men du som er gnien. 

Glemte å skrive at ungene spiser en halv kotelett hver. Alt kjøtt var benfritt, så jo, det burde ha vært haugen på nok til andre gjester, dersom man hadde forsynt seg på normal måte. Dersom man spiser på restaurant, får man typisk 4-5 poteter og 2 stk kjøttkaker. Man får i tillegg grønnsaker og saus. Man får aldri 3 stk kjøttkaker og en liten, halv potet. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Si henne opp? Alvorlig talt, skjerp dere!! 

La henne spise, men fortell henne at det er svært viktig for kroppen å også få i seg grønnsaker og poteter.

Og begynn feks å lage noen egge- eller vegetarmåltider per uke. 

Kjøp gjernemultivitaminer med jern til henne. Fort gjort å få mangel på jern og vitamin D, og da vil kroppen "crave" mat som inneholder dette slik som kjøtt. 

200 gram kjøtt per voksen til en kjøttmiddag er for øvtig helt normalt. 

Anonymkode: e58f4...4e4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Glemte å skrive at ungene spiser en halv kotelett hver. Alt kjøtt var benfritt, så jo, det burde ha vært haugen på nok til andre gjester, dersom man hadde forsynt seg på normal måte. Dersom man spiser på restaurant, får man typisk 4-5 poteter og 2 stk kjøttkaker. Man får i tillegg grønnsaker og saus. Man får aldri 3 stk kjøttkaker og en liten, halv potet. 

3 kjøttkaker er ingenting! Du er gjerrig

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man får ikke 2 kjøttkaker på restaurant nei

Jeg synes du virker smålig i forhold til beregningen av kjøtt. 1 kilo kjøtt når dere skal ha gjester og er 5-6 personer selv i husholdningen er jo virkelig helt skivebom. Hadde du tenkt å si til gjestene at de kun fikk ta en skive kjøtt hver? 

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (12 timer siden):

Jeg synes du virker smålig i forhold til beregningen av kjøtt. 1 kilo kjøtt når dere skal ha gjester og er 5-6 personer selv i husholdningen er jo virkelig helt skivebom. Hadde du tenkt å si til gjestene at de kun fikk ta en skive kjøtt hver? 

1000 gram kjøtt er korrekt og 2 små barn som ikke spiser særlig  kjøtt, burde vært nok til gjester også, men gjestene kom ikke, så det ble 1100 gram kjøtt til 2 stk. voksne, mannen min hadde spist på jobb! Har ikke skrevet noe i innlegget mitt som tilsier at vi er 5-6 personer. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Da får vi kjøpe Fjordland til henne fremover - takk for tips 🥰

Hvordan skal det bli rimeligere?? Det er jo 80-120 kroner for en middag 

Anonymkode: bfbb5...f15

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

1000 gram kjøtt er korrekt og 2 små barn som ikke spiser særlig  kjøtt, burde vært nok til gjester også, men gjestene kom ikke, så det ble 1100 gram kjøtt til 2 stk. voksne, mannen min hadde spist på jobb! Har ikke skrevet noe i innlegget mitt som tilsier at vi er 5-6 personer. 

Jo, du har skrevet at dere er to voksne pluss aupairen, det blir tre voksne. Og så antar vi at au pairen er der for å passe mer enn ett barn. Der har du 5-6.  Så skulle du invitere gjester, i flertall så det er mer enn én. Da er du plutselig oppe i hvertfall 5 voksne pluss 2 barn, og 1 kg kjøtt er knapt.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du skriver at dere er en familie, pluss at dere har au-pair. Da antok jeg at dere var minst 5 stk bare hos dere. Jeg vet ikke hvor mange gjester dere hadde tenkt på besøk. Men altså, 1 kg kjøtt er lite fordelt på to familier. Veldig lite. 

Jeg synes for øvrig at dere kan ta en prat med au-pairen deres angående måtehold. Men å sparke henne blir jo veldig drastisk. Da har dere faktisk ikke særlig behov for henne sånn i utgangspunktet, dersom dette skulle være en oppsigelsesgrunn. Dere har råd til å ha au-pair men ikke at hun skal spise mer enn tre kjøttkaker til middag.......

Endret av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker skrev (På 3.9.2023 den 21.14):

Tips råd til løsning? 

Avskaff ordningen, så slipper du problemet. Au pairen din vil heller ikke trives hos dere med den innstillinga di. 

Anonymkode: 796a6...167

Litt på siden; men i alle mine år i barnehage hat vi alltid fulgt veldig godt med på foreldre som uten helt opplagt god grunn lar en aupair ta mesteparten av hentingen og bringingen i barnehagen. Dette er superviktige møtepunkt for utveksling av informasjon, og de ikke skjønner det og som syns «det er deilig å slippe» svikter ofte også på andre områder.

Anonymkode: d0905...754

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Litt på siden; men i alle mine år i barnehage hat vi alltid fulgt veldig godt med på foreldre som uten helt opplagt god grunn lar en aupair ta mesteparten av hentingen og bringingen i barnehagen. Dette er superviktige møtepunkt for utveksling av informasjon, og de ikke skjønner det og som syns «det er deilig å slippe» svikter ofte også på andre områder.

Anonymkode: d0905...754

Dere får ikke betalt for å snakke negativt om foreldrene og dømme valget deres! Sånne som deg burde ikke få lov å jobbe i barnehage!!

Anonymkode: 806b0...c78

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Dere får ikke betalt for å snakke negativt om foreldrene og dømme valget deres! Sånne som deg burde ikke få lov å jobbe i barnehage!!

Anonymkode: 806b0...c78

Det må være lov å ha sine egne meninger selv om man jobber i barnehage. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...