Gå til innhold

Nittenårig ordførerkandidat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt for å slippe ungdommen til i politikken, men jeg er ambivalent til at partiet jeg ønsker å stemme på har satt en 19 åring på topp på sin liste. Vi trenger et skifte i politikken og det blir viktig å stemme ‘riktig’ for å unngå borgerlig i min kommune, men at en 19 åring skal ha ordførerkjedet og være den som snakker kommunens sak i glede og i sorg gjør at jeg vurderer grundig hvem som får min stemme. Det rent formelle ved å være ordfører vil hn jo få hjelp til og nok klare fint, men som ordfører kreves det både pondus og troverdighet. 

Er jeg gammel og gretten som tenker slik?

Anonymkode: ce8b0...0f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville jeg ha en på alder med yngstesønn som ordfører? Ikke pokker.

Anonymkode: 71d98...824

Skrevet

Enig med deg. Veldig rart og spesielt. 

Skrevet

Hvis dette er en person som virker flink og engasjert, så ja.

En av de beste kandidatene hos oss er veldig ung, dessverre er han ikke kandidat for et parti jeg heier på. Men bortsett fra det ville jeg ikke nølt et sekund med å stemme på ham. Han er oppriktig engasjert og har en sympatisk fremtoning. 

Anonymkode: 04ffb...4d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvis dette er en person som virker flink og engasjert, så ja.

En av de beste kandidatene hos oss er veldig ung, dessverre er han ikke kandidat for et parti jeg heier på. Men bortsett fra det ville jeg ikke nølt et sekund med å stemme på ham. Han er oppriktig engasjert og har en sympatisk fremtoning. 

Anonymkode: 04ffb...4d1

Han er både flink og engasjert og har absolutt noe i politikken, til og med i kommunestyret, å gjøre. Men for å være ordfører trenger man pondus og erfaring, både i å lede mennesker og stå i stormen ved katastrofer og ulykker. Det er et veldig ansvar som jeg tror de færreste tenåringer kan takle. Jeg syns egentlig at det er litt dårlig gjort av gruppen å pålegge han dette ansvaret, det kan fort ende i at han føler seg overveldet. Gutten har (naturlig nok) begrenset arbeidserfaring og nå skal han potensielt være leder for et helt samfunn. 

Skrevet

Jeg synes det er hårreisende 

Har barn på 19 og 22 selv, og sett tenåringen du snakker om på TV. Det er stor forskjell på å være politiker og ordfører. 

Hadde jeg bodd der ville jeg ytret min mening ved å stryke personen på lista når jeg stemte.

Anonymkode: 19ac1...028

Skrevet

Hvis mange nok kumulerer, så blir han ikke ordfører

Anonymkode: 4dcf3...dc1

Skrevet

Ser ikke problemet. Ordføreren gjør jo ikke noe uansett. Men du vil vel heller ha en 80 år gammel dement gubbe. Pondus 🙄

Anonymkode: 700a5...649

Skrevet

Dersom det hadde vært meg så hadde jeg stemt på partiet, men gitt ekstrastemme til personene på listen under han

Anonymkode: c9c20...15d

Skrevet

Partiet anser han som egnet, og det ville telt nok for meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ser ikke problemet. Ordføreren gjør jo ikke noe uansett. Men du vil vel heller ha en 80 år gammel dement gubbe. Pondus 🙄

Må si meg enig i dette. Jeg bor i Ringerike, jeg har sett nåværende ordfører to ganger denne perioden.  Sist gang for å poengtere at byen ble delt i to under Hans. Ellers har hun vært usynlig.  

Anonymkode: 9844a...439

Skrevet

At en nittenåring selv anser seg som kapabel til å være ordfører hadde gjort meg betenkt på vurderingsevnene til vedkommende. Det kan godt hende at jeg tar feil og at han/hun er dyktig og flink og vil bli en strålende ordfører, men uansett så mangler det erfaring på omtrent alle områder. Jeg tror på å stige i gradene og ikke bli kastet ut på dypt vann. Når jeg ser hvilke stormer ordføreren i min kommune av og til står i så er jeg glad for at vedkommende ikke er tenåring. Vår ordfører er vel i avisa omtrent ukentlig og må svare for avgjørelser kommunestyret tar, bråk i kommunestyret osv. 

Anonymkode: a5d9d...a1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Så for deg er det ingen mellomting mellom 19 og 80 år? Eller prøver du å få frem et poeng? 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Må si meg enig i dette. Jeg bor i Ringerike, jeg har sett nåværende ordfører to ganger denne perioden.  Sist gang for å poengtere at byen ble delt i to under Hans. Ellers har hun vært usynlig.  

Anonymkode: 9844a...439

Det er nok forskjell fra sted til sted. Her har ordføreren alltid vært svært synlig og stiller opp på stort og smått som skjer. Det går ikke lang tid mellom hver gang vi ser henne/han i lokalavisen. 

hi

Skrevet

Enig med deg. Etter min mening har ikke en 19 åring ikke modenhet og livserfaring til en sånn jobb

Anonymkode: 67edf...d38

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig med deg. Etter min mening har ikke en 19 åring ikke modenhet og livserfaring til en sånn jobb

Ja for det trenger man jo som ordfører 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det vil jeg absolutt si at man trenger, men kanskje ikke i din verden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva tror du arbeidsoppgavene til en ordfører er, egentlig?

Skrevet

En 19-åring er i de fleste tilfeller for ung og "for lett" til å bære ordføreransvar, men ellers heier jeg helt klart på unge politikere. Vi trenger de unge i politikken! 

I Innlandet var forrige fylkesordfører 27 år da han ble valgt, og det fungerte utmerket. Nå er han statssekretær, og satt derfor ikke helt ut i sin andre periode.  

Anonymkode: f73b0...d1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hva tror du arbeidsoppgavene til en ordfører er, egentlig?

Klippe snorer, smile på bilder, ta i hånd under diplomutdeling, +++.

Anonymkode: 2e8cb...49e

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En 19-åring er i de fleste tilfeller for ung og "for lett" til å bære ordføreransvar, men ellers heier jeg helt klart på unge politikere. Vi trenger de unge i politikken! 

I Innlandet var forrige fylkesordfører 27 år da han ble valgt, og det fungerte utmerket. Nå er han statssekretær, og satt derfor ikke helt ut i sin andre periode.  

Og så poenget! 

En 19-åring kan svært gjerne sitte i kommunestyret, men bør nok ha litt mer livserfaring før han/hun blir ordfører. Vedkommende vil jo fremdeles være kun 23 ved neste lokalvalg, men da med ballast fra en periode i kommunestyret. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Joda, det også, men det er rimelig mye mer! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

W O W!!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Greit nok at vi alle er anonyme her inne, men synes du virkelig ikke det er litt flaut å framstå som så uvitende og dum som du gjør nå?

Anonymkode: b60de...ed1

Skrevet

Mener dere at Huitfeldt, Ola Borten Moe og Støre er bedre egnet enn 19 åring? Er det alderen som avgjør moral og hvor smart man er? For ikke å snakke om Moxnes? Disse har styrt og styrer landet vårt, så å være ordfører i en liten kommune er vel null problem, sammenliknet med nevnte?

Skrevet

19 år? Ikke pokker. Bare se på de haugevis av trådene her inne der man argumenterer for at hjernen ikke er ferdig utviklet før man er godt over 20.

Og, en 19-åring har ingen livserfaring bortsett fra videregående skole. Da kan du ikke stille som ordfører. Synes det er dårlig gjort av partiet å sette vedkommende i den situasjonen. Hva er bakgrunnen for det? Er det egentlig en annen kandidat de vil ha opp, og setter denne på lista denne gang av taktiske årsaker? Jeg har selv vært aktiv, og jeg kan love deg at det er mange ulike grunner til at listene er som de er. Det er ikke tilfeldig, og at partiet har satt opp en person på topp er ikke ensbetydende med at partiet mener den personen er mest skikket eller egnet. Da er man rett ut naiv. Det er utrolig mye skittent spill i lokalpolitikk. Jeg var aktiv i mange år i et parti på venstresiden, og det var mye av politisk spill og maktposisjoner. Det gjenspeiles også på nasjonalt plan i dette partier og er dessverre litt kulturelt. Så jeg ville vært veldig veldig skeptisk til å stemme på det partiet uansett denne runden. 

Anonymkode: 5127f...a6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...