Gå til innhold

En litt merkelig grunn for å flytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/sapmi/xl/flytter-for-a-sikre-barna-en-best-mulig-samisk-fremtid-1.16477842

Jeg kjenner mange tospråklige familier hvor barna snakker begge språk flytende selv om de forholder seg til det norsktalende samfunnet rundt seg. 

Det er klart at det er bra for kulturen å leve sammen med andre med samme etnisitet, men at det skal være nødvendig å flytte for å lære et språk far som er fars morsmål og som mor ønsker å lære skjønner jeg ikke helt. 

De tospråklige jeg kjenner snakker til barna på sitt morsmål og barna svarer på automatikk etter hvem som snakker til dem. 

Anonymkode: 87b27...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var i en liknende situasjon. Ungene her ikke lært fars språk skikkelig. Det ble hele tiden så enkelt å ta ting på norsk. Hadde vi flyttet til hans hjemland ville det blitt noe annet.

Anonymkode: c3b8b...265

Skrevet

Det er nok ikke så enkelt 

Jeg kjenner også tospråklige familier og barna snakker greit og forstår greit språket som f.eks far og farmor snakker, men de de tenker og snakker best på norsk. Språket de lærer i barnehage og skole, som brukes av venner og i samfunnet rundt dem blir jo morsmålet deres....

Anonymkode: d0701...f25

Skrevet

Jeg skjønner det godt. For å lære et språk ordentlig er man nødt til å bruke det i forskjellige kontekster og med forskjellige personer. Om barna bare snakker samisk med far og knapt hører det ellers blir det aldri et språk det blir naturlig for dem å bruke.

Veldig synd de må flytte for å få det til.

Anonymkode: 85882...0cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner det godt. For å lære et språk ordentlig er man nødt til å bruke det i forskjellige kontekster og med forskjellige personer. Om barna bare snakker samisk med far og knapt hører det ellers blir det aldri et språk det blir naturlig for dem å bruke.

Veldig synd de må flytte for å få det til.

Anonymkode: 85882...0cd

Det er jo ikke synd? Vil man lære et språk flytende så må man selvsagt flytte der det snakkes. 

Anonymkode: 87b27...607

Skrevet

Det er absolutt ikke en merkelig grunn til å flytte. Er mange som har flyttet til Spania for å lære seg spansk, om enn for en tidsbegrenset periode. Beste stedet å lære er jo der språket blir brukt. Skjønner godt at foreldre ønsker å videreføre sin kultur og språk. 

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at et land som har to språk som er veldig ulike hverandre ikke tilbyr det der det trengs. Skal vi samle alle samene i nord igjen for at de skal lære et av morsmålene sine? Det er trist.

Det å ha to språk muntlig er ikke det samme som å ha to språk. Har ei venninne som har tyrkiske foreldre. Mor er født og oppvokst i Norge, far kom til Norge på 80-tallet. Hun snakker norsk med mor, tyrkisk med far. Men hun kan ikke skrive tyrkisk. Far har dysleksi, så han kan ikke lære henne, mor har glemt det, besteforeldre er døde. Og med at hun er gift med en norsk mann, så tror hun at tyrkisk i hennes familie dør ut led henne. Og det er jo trist. 

Anonymkode: 9c624...1f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...