Gå til innhold

Her inne er det altså så mange som er misfornøyde med barnehagen. Hvorfor har dere barna deres der da?

Anbefalte innlegg

Hver eneste høst er det en gjenganger om hvor elendige barnehagene er og hvor uduglige folka er som jobber der. 

Spesielt mange slike tråder på høsten, men også jevnt og trutt igjennom året. 

Hvorfor i all verden har dere barna deres der da? 

Gå ned på livsstandaren. Bo i mindre hus, bo på landet, ha en bil, kjøp færre klær, reis på billigere ferier, kutt ut resturanger, kino og masse annet.  På den måten kan man leve på en lønning, og barna kan være hjemme med en av foreldrene. 

Men, det er vel ikke så fristende å kutte ned på alt dette. Da er det bedre å sende barna i barnehagen, og klage på hvor ille det er der. For da er det ikke deres skyld, men barnehagen sin skyld om barna ikke klarer seg godt nok senere i livet. 

Når dere velger å få barn, så vet dere jo at dere mest sansynlig trenger barnehage. Hvorfor velger dere da å få barn, når det ubruklige folk (ifølge mange her inne) som må passe på dem? 

Hvorfor i all verden den hetsen mot barnehagene hele tiden? 

Anonymkode: 16492...c92

Fortsetter under...

Har ikke sett noe av det du refererer til.  Husker bare ei som jobba i bhg og gnåla noe voldsomt om at 1 åringer ikke har noe å gjøre i bhg. 🙄

Vi har verdens beste barnehage vi. 🤩

Anonymkode: e1ce6...80c

Ja. Jeg fatter virkelig ikke folk som sender ungene i en barnehage de er misfornøyd med. 
Å sette bort det kjæreste man har til idioter. 
Så kommer de til å si at de MÅ jobbe. Godt mulig, men de jobber ikke voldsomt med å finne skikket barnepass. 
Eller, kanskje idiotene i barnehagen ER mer skikket en de som sutrer her inne?

Anonymkode: d5689...388

Har ikke sett noe av det du skriver. Kan du linke? Det jeg har sett, er at noen klager på enkelte ting, men ikke at barnehagen er elendig. Eller at de som jobber der er udugelig. 

Anonymkode: 46648...636

Jeg har heller ikke sett alle disse trådene. Er du sikker på at du er på riktig forum?

Forøvrig  skal man selvsagt sette krav til barnehagen om man ikke er fornøyd. 

Anonymkode: 369c9...25c

Annonse

Har ikke sett så mye til de trådene. Men jeg er hjertens enig med deg! Vi skrudde ned forbruket og tok avdragsfrihet på huslånet de første årene var små. På den måten trengte de ikke begynne før de var 3 år noen av dem. Det får de fleste som har to inntekter til om de vil. 

Anonymkode: 734eb...8fb

Nå var ikke barnehagen vår så dårlig, men jeg kunne faktisk ikke. Mannen min hadde ikke fast jobb, bare korte kontrakter, vi var avhengig av min faste inntekt for å kunne få lån. Han kunne heller ikke la være å ta oppdrag uten å risikere å falle helt ut av bransjen. Det er ikke alltid det er snakk om penger til store hus og flere biler heller. I Osloområdet er det vanskelig å få en helt vanlig leilighet på en inntekt, selv helt uten bil.

Det gikk bra, men jeg kunne selvfølgelig ha ønsket at jeg kunne hatt barnet hjemme lengre. Håper permisjonen utvides til 18 mnd (delt mellom foreldrene), det ville ha hjulpet veldig. 

Anonymkode: 11f29...0c6

Jeg hadde de tre første barna hjemme til de var 2,5 år, men med sistemann var jeg dessverre alene, så han måtte begynne da han var 1,5 år. Gikk ikke så veldig bra.. 🥲 Mannen min døde under svangerskapet, så det var en tøff tid. 

Anonymkode: ac134...c74

Barna bør begynne i bhg ved 1,5 års alderen det er helt perfekt. Merker de barna som har vært hjemme lengre , henger etter på kompetanse . Både med sammlek med andre barn og språk, henget de ofte langt etter. Men om bhg din er dårlig så si i fra. 

Anonymkode: 6207e...77f

For det første: Selvsagt stiller man krav til barnehagen om det er noe som ikke fungerer. 

For det andre: Barn bør få starte i barnehage for egen del. Barn som ikke går i barnehage henger etter både språklig og på andre områder. Det er nærmest omsorgssvikt å nekte barn å delta på denne viktige sosiale arenaen.

For det tredje: Å være ute av arbeidslivet straffer seg både mht lønn, pensjon og karriere.

For det fjerde: Å leve på en inntekt betyr å skru ned forbruk på et minimum, som gjør at man ikke kan delta på det som anses som normalt i dagens samfunn. Det betyr fattigdom, og det er det vel ingen med vettet i behold som ønsker for barna sine.

For det femte: Forskning viser at det er barn av foreldre med utdanning og jobb som klarer seg best både på skolen og i livet. Advokatens barn blir advokat, den uføres barn blir selv del av NAV... 

Anonymkode: 0a7f1...da6

Kan heller ikkje komme på å ha sett så mange slike tråder? 

Men for å sei det sånn, tippar det er like ofte foreldrene det er noko gale som barnehagen…

Anonymkode: 6df7f...267

Dere som ikke har sett sånne tråder kan virkelig ikke være mye her inne, det har vært ganske mange tråder hvor barnehageansatte hetses.

Jeg er sikker på at de som klager mest, hadde ikke holdt ut å jobbe en uke i barnehagen engang.

Anonymkode: 36775...4a0

Annonse

Var alenemamma så hadde ingen mulighet til å bare si opp jobben fordi barnet mitt mistrivdes i barnehagen. Han klamrer seg fast til meg å hylskreik hysterisk både på småbarnsavdelingen og på storbarnsavdelingen. Når han begynte på storbarnsavdelingen hadde han sluttet å snakke i flere mnder i barnehagen,de trodde først han ikke kunne snakke. Men så fort han så meg så begynte han å snakke. Han har alltid vært sensitiv så han hatet å være i barnehagen med mange barn rundt seg og mye lyder. Han spurte hver dag om han kunne få være på kjøkkenet. De hadde en mindre lekekrok der,så noen ganger fikk jeg levere han der. Å når jeg leverte han på storbarnsavdeling så måtte de holde han igjen for at han ikke skulle løpe etter meg. 

Men tror ikke det hadde hatt så mye å si om vi byttet barnehage,det er bare rett og slett ikke for alle. 

Anonymkode: 43f96...ea2

Jeg har aldri klaget på barnehagene mine barn har gått i, så egentlig ikke meg du snakker til. Nå hadde det seg slik at jeg fikk våre barn da jeg studerte. Min mann jobbet og forsørget oss. Jeg kunne ikke ta 3 år fri fra studier, da ville jeg aldri blitt ferdig. Det fine med å få barn mens jeg studerte var at hverdagen min var ganske fleksibel så kunne tilpasse mye selv om barna var små da de begynte i barnehage.

Anonymkode: c691d...0c8

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

For det første: Selvsagt stiller man krav til barnehagen om det er noe som ikke fungerer. 

For det andre: Barn bør få starte i barnehage for egen del. Barn som ikke går i barnehage henger etter både språklig og på andre områder. Det er nærmest omsorgssvikt å nekte barn å delta på denne viktige sosiale arenaen.

For det tredje: Å være ute av arbeidslivet straffer seg både mht lønn, pensjon og karriere.

For det fjerde: Å leve på en inntekt betyr å skru ned forbruk på et minimum, som gjør at man ikke kan delta på det som anses som normalt i dagens samfunn. Det betyr fattigdom, og det er det vel ingen med vettet i behold som ønsker for barna sine.

For det femte: Forskning viser at det er barn av foreldre med utdanning og jobb som klarer seg best både på skolen og i livet. Advokatens barn blir advokat, den uføres barn blir selv del av NAV... 

Anonymkode: 0a7f1...da6

Du er ikke i en posisjon der du kan KREVE noe som helst, så lenge barnehagen opererer innenfor lovverket. Det er her mange foreldre bommer - de tror de kan kreve å få der akkurat slik DE vil - noe de heldigvis ikke kan. De kan selvsagt SPØRRE, men ikke kreve.

Anonymkode: e0e66...618

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dere som ikke har sett sånne tråder kan virkelig ikke være mye her inne, det har vært ganske mange tråder hvor barnehageansatte hetses.

Jeg er sikker på at de som klager mest, hadde ikke holdt ut å jobbe en uke i barnehagen engang.

Jeg er her daglig og ser ikke mange slike tråder. At slike tråder ofte blir lange er en annen ting. De som klager på barnehageansatte viser vel bare hvor lite de skjønner av ting de selv ikke har erfart. De fleste barnehageansatte er flinke og dedikerte pedagoger og fagarbeidere. 

Link til en av disse mange trådene da, eller fler, istedenfor å legge skylda på oss som ikke har sett de. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Link til en av disse mange trådene da, eller fler, istedenfor å legge skylda på oss som ikke har sett de. 

Hva har jeg skyldt på dere for?

Hva har jeg skyldt på dere for?

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er mange som er gode i faget sitt i barnehagen, ingen tvil om det. Men som med oss foreldre, så har også de ansatte i barnehagene triggere som kan gjøre at de ikke klarer å holde seg profesjonelle og møte barna på den måten som de skal.

Jeg har møtt og sett ansatte i barnehager som har kommet med utsagn og krenkelser til barn som ikke hører hjemme i en barnehage,  eller i hjemmet for den saks skyld. Utdanningen fokusere mer på at de ansatte bør være bevisst sine egne triggere og hvordan de kan tenke/handle i møtet med barn som har oppførsel som trigger følelsene deres. 

Jeg har sett barnehageansatte som har tørket ettåringer rundt munnen etter hver bit med mat og barn som ikke har fått spise selv, fordi den ansatte ikke har taklet gris.

Jeg har sett ansatte som har kjeftet og skreket til toåringer som er midt i en «meltdown». Da handler den ansatte ut fra egne følelser og gjør ingenting for å hjelpe barnet. Situasjonen blir bare verre, spesielt for barnet. 

Har også sett ansatte som har trillet treåringer i vogn på tur, fordi de syntes at barna gikk så sakte og da kom de ikke frem dit de skulle.

Både rammeplanen og barnehageloven regulerer hvordan en barnehage skal drives, men jeg har dessverre sett mange eksempler på dårlig ledelse og barnehager som drives etter personlige preferanser. Det ER viktig at vi er kritiske til barnehager og at vi kjemper for gode barnehager. De er en stor del av livet til barna våre og barna våre skal ha det godt og trygt. For min del kunne barnehagen vært en liten koie og de kunne fått brød med skinkeost hver dag, så lenge de ansatte klarte å koble seg på hvert enkelt barn og skape tilknytning og tillit.  Vi vet ennå ikke konsekvensene av tidlig barnehagestart. 

Dere som skriver om omsorgssvikt ved å ikke la etåringer begynne i barnehage er vel de samme som stapper inn to måneder gamle babyer klokka 07 og henter de klokka 17. Er ikke mye omsorgssvikt i å la en et åring være hjemme et år ekstra og slippe å slepe ungen ut klokka 6 for så å kjøre hjem omtrent ved leggetid med ungen igjen. Bare å rulle inn. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Dere som skriver om omsorgssvikt ved å ikke la etåringer begynne i barnehage er vel de samme som stapper inn to måneder gamle babyer klokka 07 og henter de klokka 17. Er ikke mye omsorgssvikt i å la en et åring være hjemme et år ekstra og slippe å slepe ungen ut klokka 6 for så å kjøre hjem omtrent ved leggetid med ungen igjen. Bare å rulle inn. 

Enig med deg! Bare å rulle inn. Ettåringer har egentlig ingenting i en barnehage å gjøre. Det finnes mye forskning som støtter det nå.

Vel, jeg opplevde en særdeles dårlig bhg til barna mine. Sa opp plassen og sa opp jobben. Har dårligere råd men blir irritert over andre foreldre som sender ungene sine til oss når de selv er på jobb. Ungene er nå 8 og 10 år, så det er flere som ikke har SFO men som ikke klarer å følge opp ungene sine. Og ungene blir frekkere og frekker når de kommer og setter seg til bords, uten å ha blitt invitert til å spise hos oss. Har begynt å sende dem hjem nå. 

Anonymkode: e072c...4f6

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vel, jeg opplevde en særdeles dårlig bhg til barna mine. Sa opp plassen og sa opp jobben. Har dårligere råd men blir irritert over andre foreldre som sender ungene sine til oss når de selv er på jobb. Ungene er nå 8 og 10 år, så det er flere som ikke har SFO men som ikke klarer å følge opp ungene sine. Og ungene blir frekkere og frekker når de kommer og setter seg til bords, uten å ha blitt invitert til å spise hos oss. Har begynt å sende dem hjem nå. 

Anonymkode: e072c...4f6

Men hvorfor jobber du ikke om du ikke har barnehagebarn? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...