Gå til innhold

Hvor mange ansatte pr beboer?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i bolig for eldre psykisk utviklingshemmede. Jeg er vernepleier og begynte 1 August. Nå sier leder at jeg skal med meg 3 beboere og kjøre til en annen bydel og spille bingo. Og jeg skal dra alene og ha ansvaret for de 3 alene. Er det greit?

Beboerne kan slå seg vrang hvis de blir usikre. Bør jeg snakke med lederen og si at jeg synes at dette er vanskelig?

Anonymkode: 83be4...407

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442554-hvor-mange-ansatte-pr-beboer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så mange som har vedtak på en til en oppfølging nei, men noen har det jo.

Her er det ofte 4-6 som drar på ting sammen og har med seg to voksne, det gjør hele situasjonen tryggere, for alle.

Anonymkode: b2688...009

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke så mange som har vedtak på en til en oppfølging nei, men noen har det jo.

Her er det ofte 4-6 som drar på ting sammen og har med seg to voksne, det gjør hele situasjonen tryggere, for alle.

Anonymkode: b2688...009

Det høres bedre ut. Da har man noen å dele ansvaret med 

Anonymkode: 83be4...407

Det er ingen standard på det, men vedtakene deres sier noe om behovet deres. Jeg kunne helt klart fylt en bil og dratt alene uten problem, men ikke med hvilke som helst av brukerne. Noen brukere har 2:1 bemanning, og særlig hvis de skal delta på noe sosialt.

Annonse

Der er jo ingen fasit på dette - det er brukerne behov og vedtak som avgjør bemanningstettheten.

Så det hjelper koblingen verdens ting hva noen her inne forteller om bemanningstettheten der de jobber. Og det er jo egentlig noe du som vernepleier bør være veldig godt kjent med!?

Anonymkode: ffcaf...3a7

Som flere over sier, er det vedtakene som styrer bemanning. Vedtakene gjøres ut fra den enkeltes hjelpebehov, jo større behov jo tettere bemanning. Dermed er det antagelig vurdert at disse beboerne kan klare seg med et personal på deling.

Likevel er det ditt ansvar å ikke gjøre noe du ikke mestrer, derfor tenker jeg du bør ta en prat med leder. Du er relativt ny, og kjenner derfor ikke beboerne særlig godt enda, noe som kan gjøre det mer utfordrende å ta de med seg ut fra boligen alene. Det kan du bruke som argument til leder. Så kan det hende at det er noen som er bedre kjent som du kan bytte arbeidsoppgaver med den dagen, eller at dere kan finne en løsning der det er flere ansatte tilstede, enten at du får med deg en til, eller slår deg sammen med en som har med andre brukere, så dere kan bakke hverandre. Lykke til. 

Anonymkode: 2012c...314

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...