Gå til innhold

Hamster eller marsvin?

Anbefalte innlegg

Vi ønsker oss et dyr, og tenker hamster eller marsvin. Hva er fordeler og ulemper, eller beste valget her? Hvem er mest kos, minst stell, minst lukt? Marsvin lever vel lengst. Vil gjerne vurdere litt og skal lese meg opp før vi skaffer oss, men fint med andres erfaring også. 

Hvor kan byret stå? Er jo vindu, peis, eller TV alle steder. Ellers er det møbler der fra før. Fot buret bør vel ikke stå nær TV feks. Vi vil unngå soverom også siden vi ofte har vindu oppe og kaldt der på natt. Pluss bråk og søppel. 

Anonymkode: 12120...302

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442538-hamster-eller-marsvin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marvin må være to, hamster må være alene :) 

Vi har marsvin på gulvet, de skal ha ganske stor plass og helst enda større enn ett bur.  

Har hatt hamster før, og syns det er likestilt med hvor mye jobb det er. Marsvin bråker mer, de hyler når du åpner kjøleskapet, skjærer frukt, åpner potetgull osv 😂

Anonymkode: 983a2...3a7

Marsvin er mye mer sosial, tam, kosete osv.

Hamster er nattdyr så de sover om dagen og løper i hamsterhjulet om natta. Er i utgangspunktet ikke kosete.

Jeg personlig ville valgt en katt, men om burdyr er det som er alternativet er rotte førstevalget, marsvin nr to, hamster nr tre og mus nr fire.

Og ja, jeg har hatt alle alternativene, pluss kanin (som jeg overhodet ikke ville valgt til en barnefamilie.

Anonymkode: 62b70...312

Vi har marsvin og har hatt det i 4 år nå. Barna elsker dem, koser med dem hver dag. Det er litt størrelse på marsvin, 1,1-1,4 kg er de vi har nå så det er litt å ta i liksom. De er sosiale og kosete, elsker å ligge i fanget, være med ute i hagen, kommuniserer med lyder og de er intelligente og kan lære seg små triks. Hamstere er veldig søte, men mye mindre enn marsvin, de løper mer rundt og vanskeligere å få til å roe seg og kose. Fordelen med hamster er at de er små, trenger mindre bur/plass og det er enklere å gjøre rent i et mindre bur. Jeg har hatt begge deler og synes at det er mye mer kos og hygge, mer kontakt med marsvin. De er dessuten stort sett stille om natta, mens hamster er nattaktive. Mens hamster er mye enklere, mindre jobb. 

Anonymkode: 438a4...9b6

Marsvin er mye mere jobb. Men hundre ganger mere moro. Hamster ser man knapt . Mens marsvina våre roper hele tiden enten etter kos eller noe godt. De koster endel å ha. Må ha stort bur og tilgang til høy hele tiden. Må klippes klør. Vår er nå 8 år😅

Anonymkode: 2a92a...f62

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Marsvin er mye mer sosial, tam, kosete osv.

Hamster er nattdyr så de sover om dagen og løper i hamsterhjulet om natta. Er i utgangspunktet ikke kosete.

Jeg personlig ville valgt en katt, men om burdyr er det som er alternativet er rotte førstevalget, marsvin nr to, hamster nr tre og mus nr fire.

Og ja, jeg har hatt alle alternativene, pluss kanin (som jeg overhodet ikke ville valgt til en barnefamilie.

Helt enig. Katt er det letteste dyret å ha. Mye kos får man og ❤️

Anonymkode: 8b85d...1b7

Annonse

Marsvin trenger mer plass, må være to og trenger mye utetid. 
Hamster skal være alene. De trenger også store bur. Vår hamster blir sliten etter 40 minutter ute. Den har en løpeball den løper inni. Den liker den og går inn i den selv. Ellers stenger vi dører og lar den løpe i gangen og utforske. En hamster skal ALDRI vekkes og ungene skal ikke få holde på med de alene. Så en hamster er ikke så mye kos sånn sett siden den stort sett sover hele dagen. 
Nå er jeg motstander av dyr i bur men vi tok til oss en som ikke hadde det godt. 

Anonymkode: aefd0...d25

Husk at de må ha store bur. Sikkert minst fire ganger større enn du ser for deg. De små kassene de selger på dyrebutikken (jeg gleder meg til dagen det blir forbudt!!!) er ALT for små. Virkelig. Les deg opp for dyrevelferdens skyld ❤️

Anonymkode: 97e41...d4d

Marsvin tar som mange sier mye plass, og det lukter en del: høy lukter mer enn du tror! De skal ikke være alene, så du må ha minst to stk, og det krever en del rengjøring. Det er også greit å vite at de lever ganske lenge, våre marsvin er nå 8 år. Men de er kosete og fine dyr.

Hamster lever maks to år og trenger langt mindre plass. Men de er også ganske kjedelige. 

Helt ærlig: om du har lite plass og er usikker, så vil jeg ikke anbefale deg å skaffe dere burdyr. Det er mye jobb og kostnader ifht gleden ved dem. Jeg ville mye heller fått meg katt. 

Anonymkode: fa456...075

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Husk at de må ha store bur. Sikkert minst fire ganger større enn du ser for deg. De små kassene de selger på dyrebutikken (jeg gleder meg til dagen det blir forbudt!!!) er ALT for små. Virkelig. Les deg opp for dyrevelferdens skyld ❤️

Enig. Da jeg skulle kjøpe så anbefalte de et som var mindre enn minstemål anbefalingen. Jeg kjøpte et som var tre ganger så stort. Og arresterte de i dyrebutikken og sa de ikke kunne anbefale et bur som er for lite dyrevelferdsmessig. 
Vurderte å sende klage til ledelsen. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Marsvin tar som mange sier mye plass, og det lukter en del: høy lukter mer enn du tror! De skal ikke være alene, så du må ha minst to stk, og det krever en del rengjøring. Det er også greit å vite at de lever ganske lenge, våre marsvin er nå 8 år. Men de er kosete og fine dyr.

Hamster lever maks to år og trenger langt mindre plass. Men de er også ganske kjedelige. 

Helt ærlig: om du har lite plass og er usikker, så vil jeg ikke anbefale deg å skaffe dere burdyr. Det er mye jobb og kostnader ifht gleden ved dem. Jeg ville mye heller fått meg katt. 

Anonymkode: fa456...075

Vår hamster er 3,5 år nå. De kan bli eldre. Men dør ofte av feilernæring og stress. Folk som lar ungene få styre som de vil med burdyr burde hatt juling. 

Me har begge deler og er like fornøyd med begge deler .

Marsvina lukter meir og treng stor plass siden dei må være fleire saman . Men til gjengjeld så er dei soaiale , lager lyd kvar gong dei ser eller høyrer oss osv .dei kan være ute på sommeren så det er veldig greit .

Dei blir og eldre en hamster .

Hamsteren må være aleine og treng mindre plass.  Er mest nattdyr men ofte sosiale på kvelden . Vår er rolig og snill så barna er veldig glad i ho . Ho er og litt lettere å håndtere for barna og dei klare renske buret hennes sjølv .Men det finnes mangen gretne hamster som ikkje er noko kosne i det heile tatt .

Anonymkode: 9cbde...ba4

Annonse

Takk for svar😊

Katt hadde vært førstevalget, men mannen er allergisk. Han har ikke reagert på hamster og marsvin tidligere, men tåler heller ikke høy så godt. Da utgår marsvin? Eller må hamster også ha høy? Mener krg har lest om allergivennlig underlag til dem.

Lukt trekker også ned for marsvin, jeg er var på det. Og også det at de roper, det hørtes litt stressende ut. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar😊

Katt hadde vært førstevalget, men mannen er allergisk. Han har ikke reagert på hamster og marsvin tidligere, men tåler heller ikke høy så godt. Da utgår marsvin? Eller må hamster også ha høy? Mener krg har lest om allergivennlig underlag til dem.

Lukt trekker også ned for marsvin, jeg er var på det. Og også det at de roper, det hørtes litt stressende ut. 

Hamster trenger ikke høy :) men hamster lukter også. Marsvinet mitt hyler når jeg åpner kjøleskapet, han har blitt bra bortskjemt 😂

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar😊

Vi har hamster. Snart 2 år. 🥰Jeg er kjempe allergisk mot pelsdyr, men hamster går bra. Høy tåler jeg veldig dårlig. Hamster har sånn  søren, husker ikke ha det heter akkurat nå, men allergivennlig spon. 

Hamster er et undervurdert dyr. Man må ha de ute hver dag. Mini. um en halv time. Vår er veldig kosete. Mye glede i det lille dyret. Når jeg rengjør buret, blir den veldig glad og lykkelig. Sprøtt så mye personlighet det er i den. 

Sier til barna at de må behandle dyret som ett blad. De er veldig skjøre. 

Anonymkode: 34365...801

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Om du er var på lukt og ikke har så mye plass kan du ikke ha burdyr.

Alle burdyr lukter litt...

Skal nok gå bra med lukta, har hatt bleiebarn også😅 Vi har mye plass, men all plass er opptatt. Vi har mye møbler og ting også. Hvor pleier folk ha buret?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skal nok gå bra med lukta, har hatt bleiebarn også😅 Vi har mye plass, men all plass er opptatt. Vi har mye møbler og ting også. Hvor pleier folk ha buret?

Jeg har det på gulvet mellom stue og kjøkken, langs en vegg der. Har kjempelyst å bygge eget, men har 3 katter så tar ikke sjansen

Noen gode tips til marsvinbur/rengjøring:

-Kjøp en pallekarm med plastbrett på plantasjen, det er en billig måte å gi marsvinene god plass og lett å gjøre rent i. 

-Kjøp burstrø i store sekker på Felleskjøpet, det er mye rimeligere. Vi bruker en type strø som er sagflis presset sammen til "pellets" det er rimelig og har super oppsugingsevne så det blir lite lukt.

-Bruk litt finkornet kattesand i hjørnene der marsvinet tisser mest, det suger opp og gir mindre lukt og så kan du fjerne klumper i kattesanden på 2 sekunder for å freshe opp mellom burskiftene.

Anonymkode: 438a4...9b6

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ikke HI her men spør likevel siden vi vurderer marsvin.
Vi har ikke plass til et stort bur et sted, men så en filmsnutt ett eller annet sted en gang hvor de hadde flere av den størrelsen de anbefaler i dyrebutikken, og rør mellom den som marsvinet kunne bruke til å bevege seg mellom dem.
Vi har plass til flere mindre bur.

Mene du det vil bli bra nok?

Anonymkode: 7487a...1b4

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Ikke HI her men spør likevel siden vi vurderer marsvin.
Vi har ikke plass til et stort bur et sted, men så en filmsnutt ett eller annet sted en gang hvor de hadde flere av den størrelsen de anbefaler i dyrebutikken, og rør mellom den som marsvinet kunne bruke til å bevege seg mellom dem.
Vi har plass til flere mindre bur.

Mene du det vil bli bra nok?

Anonymkode: 7487a...1b4

Min erfaring med marsvin er at de orker ikke å klatre og kan fort bli litt passive. Så våre marsvin hadde da kommet til å blitt i det ene buret

Anonymkode: 2a92a...f62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...