Gå til innhold

Har ikke råd til fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med 3 barn. De to eldste er store nok til å begynne med aktiviteter, men jeg har ikke råd til det. Har hørt at noen klubber får tilskudd og at barn med dårlig råd derfor kan være med. Hvordan fungerer dette? Må jeg snakke med klubben og si at jeg har dårlig råd? Synes det er litt flaut egentlig. 

Anonymkode: 997d5...8b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes også det er flaut. Men var så heldig at en annen mamma som kjenner meg, sa fra til klubben. Det var faktisk ikke like flaut av en eller annen teit grunn.

Det er mulig å kontakte klubben og spurte hva det koster, og om det er en ordning med tilskudd. Da sier man ikke noe om det, men sier det likevel. 

Anonymkode: a960c...252

Skrevet

Du ringer leder for klubben og forklarer situasjonen. I vår klubb er det kun leder og kasserer som vet hvem som slipper betale. Ingen trenere får vite noe.

Husk å spørre om de kan hjelpe med utstyr. vi i fotballgruppa deler ut sko, leggbeskyttere, sokker og fotball ved behov når foreldre ikke har råd.

man kan også kontakte frivillighetssentralen. I noen kommuner deles det ut aktivitetskort slik at barna kan få gå på kino, trampolinepark osv når foreldre har liten inntekt.

Alle barn bør få bli med på aktiviteter som klassekompisene. Som regel kan idrettslag hjelpe med betaling til cup med overnatting osv. men du må tørre spørre. 

Anonymkode: 00008...6b4

Skrevet

Man må spørre ja.

Jeg har barn som turner, og hver sesong når påmeldingsfristen nærmer seg får vi en mail om hvor og når vi melder på, og hvem man kontakter om man vil søke om tilskudd. 

Anonymkode: c2313...77a

Skrevet

Du kan søke om at NAV betaler en fritidsaktivitet per barn,det dekker de her for aleneforeldre med dårlig råd hvertfall. 

Anonymkode: 15e5d...17d

Skrevet

Sønnen min gikk på svømmekurs å vi betalte ikke krone fordi jeg har aabeidsledig og alenemamma da. Den gangen søkte jeg ikke fra NAV ,men sendte mail til de som hadde svømmekurset å forklarte situasjonen. Egentlig kostet kurset 2000 kr men vi fikk det altså gratis pga vi hadde dårlig råd.

Ett annet år søkte jeg av NAV for å høre om de kunne betale så sønnen min kun gå på fotball,å det gikk vi.

Har også søkt om penger til en brukt sykkel når de skulle på sykkeltur med klassen å vi manglet sykkel. Den søknaden ble også godkjent.

Skrevet

I korpset til min sønn kan man spørre styret. De er diskrete og har full forståelse for at alle ikke har råd - og dessuten blir de glade for nye medlemmer uansett!

Anonymkode: 1e157...cf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I korpset til min sønn kan man spørre styret. De er diskrete og har full forståelse for at alle ikke har råd - og dessuten blir de glade for nye medlemmer uansett!

Anonymkode: 1e157...cf8

Akkurat sånn er det her og i korpset. Alle får være med. 

Anonymkode: a2c22...28b

Skrevet

Hvorfor får du så mange barn når du ikke har råd til det?

Anonymkode: befcb...283

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nå må du faen meg gi deg! Livet blir ikke alltid sånn som en planlegger! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Du fortjener ikke svar, men siden jeg ikke vil synke like lavt som deg så skal jeg forklare likevel😊

Jeg hadde et stabilt forhold, begge med gode jobber. Vi fikk barna, og et år etter at yngste var født var utroskapen til mannen et faktum. Jaja, sånt skjer. Jeg hadde godt råd til tross for at jeg ble alene. Men det jeg ikke visste FØR jeg fikk barna var at jeg skulle få kreft. Ble frisk, men har fatigue og greier ikke jobbe fullt. Jobber 60%, men det merkes godt. 

Var det ellers noe mer du lurte på? Gi barna dine en ekstra klem i dag, man vet ikke hvor lenge man han hverandre❤️

Skrevet

Først av alt så sjekker du om kommunen du bor i har fritidskort/aktivitetskort av noe slag. Om de har det så søk. Det er ikke sikkert de har flere igjen så seint på året, men da søker du om kort for 2024.  Om de ikke har så sender du en mail til idrettsforeningen eller hva det nå er barna dine vil gå på om det er ordninger for de som ikke har råd til full kontingent. Om ikke det nytter så søker du NAV om sosialhjelp til å dekke fritidsaktivitet og utstyr. 

Anonymkode: 790f9...624

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du fortjener ikke svar, men siden jeg ikke vil synke like lavt som deg så skal jeg forklare likevel😊

Jeg hadde et stabilt forhold, begge med gode jobber. Vi fikk barna, og et år etter at yngste var født var utroskapen til mannen et faktum. Jaja, sånt skjer. Jeg hadde godt råd til tross for at jeg ble alene. Men det jeg ikke visste FØR jeg fikk barna var at jeg skulle få kreft. Ble frisk, men har fatigue og greier ikke jobbe fullt. Jobber 60%, men det merkes godt. 

Var det ellers noe mer du lurte på? Gi barna dine en ekstra klem i dag, man vet ikke hvor lenge man han hverandre❤️

Stor klem til deg!! Underviser selv i en stor kulturskole og vi har 100 friplasser for de som ikke har mulighet til å betale. Kanskje finnes også en slik ordning i din kommune.  

Anonymkode: e1f4a...e5a

Skrevet

Dette går bra, HI! De aller fleste av «vanlige» idretter og aktiviteter vil si ja til dette, og vise stor forståelse og opptre diskret. Hvis du synes det er flaut å ringe, kan du kanskje begynne med å sende melding til leder?

Anonymkode: d6feb...bc4

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Dette går bra, HI! De aller fleste av «vanlige» idretter og aktiviteter vil si ja til dette, og vise stor forståelse og opptre diskret. Hvis du synes det er flaut å ringe, kan du kanskje begynne med å sende melding til leder?

Anonymkode: d6feb...bc4

Takk❤️ Ja, tror jeg skal sende en melding evt mail til leder først. 

Skrevet

Jeg ser du allerede har fått mange gode tips, men jeg vil komme med et til. Min datter synger i barnekoret i kirka. Det er veldig billig, 150 kr i semesteret eller noe sånt. Ikke noe ekstra som koster penger heller, tvert i mot har de fått en liten gave hvert år og en t-skjorte en gang. Så jeg tror vi har gått i pluss 😆

(Vi er ikke religiøse og det går helt fint her, men det kan jo tenkes det er annerledes andre steder.)

Anonymkode: 7450c...dcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Klem til deg. Vet hvor vondt det er med utroskap. Satt også igjen med tre barn. Du   er sikkert en veldig god mamma. ❤️

Anonymkode: b6bae...39d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ser du allerede har fått mange gode tips, men jeg vil komme med et til. Min datter synger i barnekoret i kirka. Det er veldig billig, 150 kr i semesteret eller noe sånt. Ikke noe ekstra som koster penger heller, tvert i mot har de fått en liten gave hvert år og en t-skjorte en gang. Så jeg tror vi har gått i pluss 😆

(Vi er ikke religiøse og det går helt fint her, men det kan jo tenkes det er annerledes andre steder.)

Her betaler vi bare 50 kr for koret i kirken. Tror det er i året faktisk, men mulig hvert halvår. Veldig bra opplegg der.

Anonymkode: cdcef...74a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Klem til deg. Vet hvor vondt det er med utroskap. Satt også igjen med tre barn. Du   er sikkert en veldig god mamma. ❤️

Anonymkode: b6bae...39d

Takk! Det er garantert du også❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for tips! 🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...