Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #1 Del Skrevet 29. august 2023 For meg er dette sjokkerende og trist. Vi har sett trenden den siste tiden. Unge som ruser seg på kokain. Media forteller at dette er vanlig. Jeg begynte å grave litt om tema til lærere, ungdommer selv, trenere for ungdom å de sier det samme. Kokain er vanlig, det foregår åpenlyst og det er alltid tilgjengelig på fester. Ungdom selv ufarliggjør stoffet. Som intensivsykepleier ser vi en skremmende trend. Unge med overdoser, enkelte med alvorlige forløp med varige skader. Mine barn går på småskolen, men kjenner jeg engster meg for fremtiden deres om dette er normalt. Snakker dere med ungdommen deres? Anonymkode: 80701...f1f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #2 Del Skrevet 29. august 2023 Ja. Eller jeg har ikke ungdom enda, men har opplevd rusmisbruk i nær familie og jobber i dag med rusmiljøet i et lavterskeltilbud (kafé), så 10-åringen er nok mer opplyst enn den jevne 10-åring. Sønnen vet om narkotika, ikke kokain spesifikt. Han vet at onkel satt i fengsel pga narkotika, han vet at en annen onkel har ruset seg kraftig og han har vært med meg på jobb. Der møter man mennesker i alle steg av rusbruk og ser absolutt medaljens bakside av det som som oftest starter som noe spennende og gøy. Jeg har tro på åpenhet utfra alder og modning (og behov). Kunnskap er makt. Tror nok det viktigste i en samtale med ungdommen sin, er å spørre undrende spørsmål og få dem til å tenke og reflektere selv. Pekefinger fører sjeldent noe positivt med seg. Anonymkode: 14baf...54c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #3 Del Skrevet 30. august 2023 Det er vanskelig å vite hvordan en skal snakke om det, for noen mennesker trigges av å snakke om det…. Ungdom som kjenner dragning mot det. Det er spennende. Farlig. Herlig. Og de hører vel mer på kompiser/bekjente som har prøvd. De som har prøvd, syns jo oftest at det ikke var farlig - og «alle» gjør det jo. Jeg har ett barn som har vært i det der, og barn som akkurat har startet på ungdomsskolen. Jeg må si jeg gruer meg og håper jeg ikke må gjennom en periode til med en ungdom som driver med «utagerende festing», for det tærer på en. Har alltid vært åpen og snakket om narkotika, men førstemann sier at det bare virket mot sin hensikt for hen. Anonymkode: ad5ac...f46 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #4 Del Skrevet 30. august 2023 Jeg snakker om all rus, både narkotika og alkohol... og alt annet man kan bli avhengig av. Jeg har vært avhengig av cola... det vet de... Og jeg sier klart og tydelig at hvis målet deres er å sitt sammen med rusmiljøet når de er 18 og ikke ha fullført skolen så er det klart de må begynne den karrieren tidlig. Men da må jeg vite om det, slik at jeg ikke stresser med å hjelpe dem på rett vei i utdanning. for da er ikke utdanning noe vits. Vi snakker åpent om hva rus har gjort med folk vi kjenner. litt anonymeisert hva jeg har sett i min helsejobb. det har funket på eldste som har gjort gode valg i tenårene. så får vi se på yngste som er 13 nå og mer mottagelig for press fra jevnaldrende... Anonymkode: 1634c...c91 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira Skrevet 30. august 2023 #5 Del Skrevet 30. august 2023 Dette er ingen ny trend. Jeg er født på slutten av 70-tallet, og «alle» tok kokain på fest da jeg gikk på vgs på midten/slutten av 90-tallet. Det florerte av kokain på fester, og det ble veldig normalisert. Det samme gjalt anabole steroider blant guttene på skolen. Jeg snakker åpent med mine barn om farene rundt narkotika. Jeg har sett hva det kan gjøre med folk, og dessverre er det ikke alle fra min gamle gjeng som lever lenger. I dag er det altfor lett å få tak i både hasj og kokain her vi bor. Det kan feks bestilles via snap før skolen starter, og da kan det bli levert i storefri på skolens parkeringsplass. Eller på togstasjonen eller torget. Foreløpig er heldigvis ikke mine barn interessert i sånt, og jeg håper min skremselspropaganda holder dem borte fra det i fremtiden også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #6 Del Skrevet 30. august 2023 Vi snakker om rus. Da inkludert alkohol. Av en eller annen grunn har min generasjon normalisert alkohol til noe som er helt greit å bruke av rusmidler fordi man aldri drikker seg full. Oppegående voksne vet at det er tull. Vi snakker om at de snart vil dra på fester og at de vil bli tilbudt både alkohol og andre stoffer, og at det er helt innafor å si nei og likevel ha det gøy. Man er ikke festbrems ved å si nei. Jeg mener også at vi skal ha en så åpen dialog om det at de tør å komme hjem og fortelle om det hvis de har drukket, hvis de har forsøkt noe, hvis de har følt på press og hvis de har blitt tilbudt noe. Antakelig kommer barna mine til å drikke alkohol. Det er jo foreldrene deres som argumenterer for at det ikke er farlig. Antakelig kommer de til å bli tilbudt noe narkotikum, og da håper jeg de sier nei. Eldste er 16, og har enda ikke vært på fest, så foreløpig klarer vi oss, men det er stor sjanse for at hun har smakt alkohol og at hun kommer til å forsøke det igjen. Da er det viktig at hun ikke er redd for å si det til meg. Jeg vet hun har stjålet alkohol fra far. Han har det alltid tilgjengelig. Hun har aldri stjålet fra meg. Anonymkode: 0af9a...dd9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #7 Del Skrevet 30. august 2023 Ja, det gjør jeg ofte. Dattera har gjennom russetiden, sett hvordan dette ødelegger folk. De klarer ikke komme seg tilbake der de var, selv om ryktene skal ha seg til at det ikke er problem…… Prater og med sønnene, har vært flere tilfeller der ungdommer « deler» ut «snop» til barn. Det er «snop» tilført narkotika. De vet de aldri skal ta i mot slik fra andre, vist de når ting kommer opp i media osv Tenker og på det med at noen kan ville prøve uansett da det kanskje virker gøy, men jeg vil gjøre det jeg kan med dette. Har til og med hatt med barna på møte regi politi og tidligere narkomaner, det satte utrolig inntrykk på ungdommene Anonymkode: 92371...98e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk Nilsen Skrevet 30. august 2023 #8 Del Skrevet 30. august 2023 Selvsagt prater vi med ungene om rus. Det er dessverre ikke nytt med hasj , partydop og kokain i tillegg til alkohol. Største forskjellen er tilgjengeligheten, hvor lett det er å få tak i på sosiale medier som snap. Det var enkelt i "gamle dager" og, men ikke på samme måte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #9 Del Skrevet 30. august 2023 Jeg tenker også at dette ikke er nytt, det er bare måten ting blir kommunisert på som har blitt mer åpen. Da jeg vokste opp,var house-party greia, det var ecstasy, hasj, til og med sprøyter tilgjengelig. Veldig mange av mine venner prøvde, til og med tok jevnlig. Ja, vi har snakket om disse tingene. Jeg har fortalt om tidligere venninner som har fått varige mén etter bruken av syntetiske dop, mannen har fortalt om menn i hans generasjon som sliter i dag pga bole-kulturen de var med i på slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet Medaljen har en bakside, og det er greit de vet om den også. Det er også greit at de har tenkt gjennom og tatt et standpunkt før de faktisk står i en situasjon hvor de blir tilbudt. Anonymkode: b8f6f...495 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #10 Del Skrevet 30. august 2023 Vet ikke om jeg vil definere det som vanlig, sist det kom en statistikk var det vel 4% av ungdommen som har forsøkt kokain siste 12 mnd. Men det er en bølge på vei oppover Europa, lettere tilgjengelig og økende trend. Jeg snakker med de, spesielt om faren for ett forurenset produkt, fentanyl er noe jeg er livredd for. En dose der kan være nok til å ta livet av noen. Prøver å dra inn fakta om farene, ikke bruke skremselspropaganda vi har fått med oss fra vi var unge. Snakker en del om avhengighet også. Prøver å ikke være dømmende, for jeg vet at de har venner som har forsøkt en del forskjellig. Anonymkode: 6131e...1fa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #11 Del Skrevet 30. august 2023 Ja. Det er ikke lenge til det blir snakk om fester her så jeg prater om det. Nå tror jeg at hun eldste ikke kommer til å henge så mye på fest, slik det ser ut nå. Hun satser seriøst i idrett og har nesten ikke tid til noe. Minste derimot er en løs kanon på dekk og er hypersosial. Hun er fornuftig da og er lett å prate med. Det er endel dop på markedet her vi bor og eldste har fortalt hun kan få tak i det meste i løpet av en time via Snapchat. Det er jo et eget språk også så vanskelig å spotte. Hvert eneste produkt har jo egen emoji så for en voksen uten kunnskap kan en chat se tilsynelatende normal ut. Anonymkode: 8c9e1...ec4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twintipp Skrevet 30. august 2023 #12 Del Skrevet 30. august 2023 Ja, vi snakker om rus. Både alkohol og narkotika, og da spesielt kokain som har eskalert i bruk, ihvertfall her. Han har sett rus hos et familiemedlem, og har virkelig sett medaljens bakside, så jeg håper det har vært preventivt. Eller jeg vet det har vært preventivt. Nå er de russ til neste år, og der har jeg forstått at det florerer. Heldigvis driver han med idrett på høyt nivå, noe jeg tror er forebyggende. De blir også dopingtestet uten forvarsel av dopingkontrollører. Men ja, vi har snakket mye om rus. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #13 Del Skrevet 30. august 2023 Ja, det snakker vi mye om. Jeg jobber på en avrusningsklinikk så jeg har fra tidlig av fortalt hvorfor mennesker kommer å "bor" hos oss, hva de trenger hjelp med, hvor mye de kanskje har mistet osv. Nå har jeg en på snart 19 som jeg ikke har noe påvirkning på (men har ikke opplevd at hun har vært annet enn stup full) og en 16 åring som gjør alt i sin makt for at jeg skal kunne stole på han (ikke at det har vært ett problem). Så jeg håper og tror at de har vett nok til å la være Anonymkode: a13f1...0d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2023 #14 Del Skrevet 31. august 2023 Anonym bruker skrev (På 30.8.2023 den 2.47): Det er vanskelig å vite hvordan en skal snakke om det, for noen mennesker trigges av å snakke om det…. Ungdom som kjenner dragning mot det. Det er spennende. Farlig. Herlig. Og de hører vel mer på kompiser/bekjente som har prøvd. De som har prøvd, syns jo oftest at det ikke var farlig - og «alle» gjør det jo. Jeg har ett barn som har vært i det der, og barn som akkurat har startet på ungdomsskolen. Jeg må si jeg gruer meg og håper jeg ikke må gjennom en periode til med en ungdom som driver med «utagerende festing», for det tærer på en. Har alltid vært åpen og snakket om narkotika, men førstemann sier at det bare virket mot sin hensikt for hen. Anonymkode: ad5ac...f46 Vi har også vært igjennom denne perioden, med utagerende festing. Kokain for å komme seg opp, og hasj for å lande. Hen er ferdig med fagbrevet, og i denne perioden har det vært den trøsten jeg har hatt. Nå er hen mer og mer hjemme og på færre og færre fester, og det lover godt. Russetiden var j..... ! Og ja, vi har snakket om det. Om "hvor kult" man kan syntes det er, og at alle de som gjør det sier de har kontroll. Vi har snakket om at man ikke skjønner man mister kontrollen før man faktisk har mistet den. Vi har snakket om "at alle gjør det" men at enda fler faktisk ikke gjør det. Så det er lov å si nei! Vi har snakket om at det ble gjort da jeg var ung, og vi ser hva dette har gjort med mange av de. Jeg krysser fingrene og "selger sjelen" min for av vi ikke skal gå igjennom dette her mer nå. Hverken med hen det gjelder eller noen av de andre barna. Det vanskeligste har faktisk vært å være rolig. Ikke snakke så mye om hvor redd jeg blir, hvor sint jeg blir. Osv osv. Men takke for ærligheten. Være rolig og si at jeg selvsagt håper av hele mitt hjerte at dette stopper snart. Sier jeg noe annet, kommer hen ikke hjem. Hen vil ikke såre meg, og unngår sannheten om jeg viser meg altfor sårbar rundt dette. Jeg kak si "kommer du hjem I natt? Så jeg får sovet godt i helgen ❤️" Dette responderer hen på. Så jeg må trå varsomt, hvis ikke sover hen bare borte og forteller meg ingenting. Ikke missforstå, jeg klapper hen ikke på skuldrene og sier "kos deg så lenge du er ærlig" Hen vet! Anonymkode: 5361f...4f0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2023 #15 Del Skrevet 31. august 2023 Ikke spesielt mye nei. Han vet jo at han ikke skal gjøre det Anonymkode: 37a83...4a6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442505-snakker-dere-med-barna-om-rus-da-spesielt-kokain-som-er-blitt-vanlig-p%C3%A5-ungdomsfester-%F0%9F%98%B3%F0%9F%98%B3%F0%9F%A4%94/#findComment-150000829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå