Gå til innhold

Inspirert: fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Et barn på en aktivitet, fredag og lørdag fri. Trening de andre dager, men hopper over 3 morratreninger siden vi bor ett stykke unna og hun da ikke vil rekke skolen.  Stever minst 1 gang pr mnd, ellers treningssamling ca 1 gang i halvåret + trening i høstferie og vinterferie.  Og selvfølgelig treningsleir i sommerferie og obligatorisk oppstartsleir ved sesongstart.  

Jeg er som regel med på det meste, enten som trener, reiseleder, dommer, sekretariatet eller hva som trengs. Slitsomt i flekkene, men gud så morsomt å få være med ungene! Kommer virkelig til å savne det!! 

Anonymkode: c9cec...e05

Fortsetter under...

3 barn, 7, 13 og 15 år, minste skal begynne på klatring 1 gang i uken pluss at hun har dansing 1 gang i uken i SFO tiden. Holder det, skal gjøre lekser og leke ved siden av. De to andre ingenting nå, mellomste nettopp ferdig med speideren som var 1 gang i uken, syns det ble kjedelig. De to eldste har vært igjennom det meste, men ikke funnet noe de liker, ikke alle sånn type idrett ligger for. Jeg hadde håpet håndball, men nei, det er prøvd noen sesonger. Gidder ikke tvinge de med på noe lenger heller. Men ser jo da at de faller litt utenfor siden de fleste har en aktivitet.

Men det er ikke synd på barn som ikke driver med noe, kun hvis det er foreldre som nekter. Jeg ser heller ikke vitsen med flere forskjellige idretter med hundre treninger i uken, de må da bli slitne?

Anonymkode: 7eace...015

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser heller ikke vitsen med flere forskjellige idretter med hundre treninger i uken, de må da bli slitne?

Anonymkode: 7eace...015

Igjen er det sånn at barn er forskjellige, men mange barn i dag trenger organisert idrett for å komme seg ut.

Barn kjeder seg ikke lenger, de har all mulig adspredelse bare et tastetrykk unna. Det er gaming, youtube, strømmetjeneter og etterhvert sosiale medier.

Så om de ikke har en avtale om å møte venner for trening kl 18 så blir de bare sittende inne med skjermene sine. Det er ikke sunt, og da blir de ikke slitne av å trene en time eller to heller, for det er den fysiske aktiviteten de får den dagen. Det er også den eneste sosiale arenaen de har hvor de faktisk møter andre mennesker ansikt til ansikt.

Men alle barn trenger ikke så mye organisert, de er flinke til å møte venner, være aktive og komme seg ut, selv om de ikke har faste avtaler om det. Så barn og ungdom er forskjellige.

Anonymkode: c6007...5c5

Eldste holdt på med fotball til han var 18. Da ga han seg, men er nå hjelpe trener for yngre gutter som spiller fotball. Jeg er ikke interessert i fotball generelt, men å se sine egne spill er gullverdt. Var på masse kamper og cuper opp igjennom. Og man blir kjent med gjengen de er med. 

Anonymkode: baab8...79e

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du har ikke klart å gi barna dine en familie som holder sammen en gang, og likevel retter du en hånlig pekefinger mot andre foreldres valg? 

Anonymkode: 14906...4c2

Barna mine har det bedre enn andre barn som bor med en utslitt mor, en lat far, krangling og sure miner. Som jeg ser i mange hjem. En familie som holder sammen er ikke målet i livet, målet er å ha det bra slik man har det 😘

Anonymkode: 31026...77f

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Trodde aldri jeg skulle si det,- men man blir til å savne denne tiden :) I starten er det deilig med så og si alle helger fri og ettermiddager ledig,- men etterhvert.......... Det er hektisk, men gud, så effektiv man blir og mye man får gjort.

Og ikke minst de gode samtaler til og fra trening med barna og vennene. Koselig prat med andre foreldre på kamper/konkurranser og dugnader. Man mister naturlig kontakt med mange av disse når barna er slutter da det ikke er "naturlige" venner, bare mennesker man har det fint sammen med når man "må" være sammen..

Jeg vet det er vanskelig å nyte nå, men prøv. Også lærte vi under ccovid (med begrenset publikumkapasitet) at man ikke trenger fysisk være tilstede på absolutt ALT barna skulle på, selv om man egentlig har tid til å se den fotballkampen så KAN pappa bare dra og mamma dra på kafe med ei venninne hun ikke har møtt på lenge. Eller at ingen drar (det var sjelden),- også oppdager man at barna har utrolig stor glede av å fortelle om konkurransen/kampen selv,- vel vitende om at det blir dennes versjon av dagen og kun den som blir formidlet og ALT kan fortelles fordi vi ikke var tilstede og også vil vite alt ;) 

Anonymkode: 6981f...eb5

Enig i dette. Jeg har både store og små barn.

Her ser vi foreldre som sier kun en eller ingen aktiviteter for barn må få fritid og slippe organisering og travel ettermiddag. Disse barna sitter med nesa i iPad og gaming fra skoleslutt til legging. Flere av disse vil aldri bli med ut å sykle osv.

På trening møtes venner, de får utfordret seg, vært i aktivitet og blir vant med at bevegelse er bra helst hver dag. De ungene som er aktive på ulike treninger finner du i helgene ute på sykkel med venner, sparker fotball på løkka og går enkelt en kilometer eller to for å ringe på hos vennen sin.

mulig vi bor på et rart sted, men det er 4 klasser pr trinn og dette er omtrent uten unntak.

Anonymkode: 4b572...87a

Lite konkret å hente her. 

Ikke synes jeg særlig mye om måten du rakker ned på organisert aktivitet, heller. Mange ord, fryktelig lite saklig innhold. 

Men du om det! Her har vi gladelig stilt opp for barna, med kjøring og dugnad, og resultatene ser vi nå når de er i ferd med å bli voksne. Trygge, strukturerte ungdommer i god form med store nettverk, og som selv ser verdien i å gjøre dugnadsarbeid. Nettopp fordi de forstår at arbeidet ikke gjør seg selv. Litt skrytete, kanskje, men jammen gjør de det godt på skolen/i studier også. 

Anonymkode: 669df...696

Det er ikke et resultat av idretten håper jeg 😂 mine er strukturerte, høflige, har store nettverk, og driver faktisk med dugnad (ikke i form av kakesalg). Men det er fordi jeg har oppdratt de, ikke fordi de gikk på fotball 🤷‍♀️

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Alle dager uten nå. 

De sluttet rundt 10 år, her er det kun fotball, håndball, ski og korps de i klassen er med på. Ingen av mine trives med det, vi deltok på svømmekurs, kickboksing og dansing en periode, men ikke noe som traff nevneverdig. Fant sin egen vei, eldste lever for styrketrening og bor omtrent på senteret. Bor heldigvis sentrumsnært, tar buss/går til og fra. Yngste er en liten kunstner, ingen organisert aktivitet. 

Anonymkode: 6051d...67d

Så fantastisk at noen lar barna drive med det de vil, og ikke presser de ❤️ kunstneren din er heldig, trenger ikke organisert aktivitet ❤️

Iiiiik skrev (2 timer siden):

Barn og familier er ulike. Jeg er enig i at det ikke er synd på barn som ikke deltar på organiserte aktiviteter, men det er synd hvis de ikke deltar fordi foreldrene ikke vil. På samme måte er det selvfølgelig ikke synd på barn som har en travlere uke enn dine, og som har mange aktiviteter. Det er fordeler og ulemper ved begge deler. Dine barn går glipp av det å kunne reise på cup med vennene sine, eller speiderleir. Mine unger må droppe å møte vennene sine en del ganger fordi de skal på trening.

For meg er det viktig at barna oppmuntres til å ha flere sosiale arenaer og grupper enn skolen og familien. Jeg tenker at det å ikke delta på organiserte aktiviterer gjør at barn en del dager må "nøye seg med" foreldre og søsken, fordi de fleste andre er opptatt av noe annet. Når de blir eldre tenker jeg også at det å ha mye fritid til å henge rundt, gjør at det er en liten økt risiko for at tiden brukes på ting som ikke er OK. Dessuten er det å delta i organisert aktivitet fint i forhold til å øve seg på andre ting enn det man får på skole og hjemme. 

Enig i det du skriver. Men må legge til at barna har lange skoledager, lekser etter skolen. De færreste voksne har slike dager og synes at det er ok (derfor tenker jeg at flere bør tenke på barnas beste, ikke hva som ser bra ut ift antall aktiviteter barna er med på og hvor engasjerte foreldrene virker)

06.30: stå opp, spise frokost

07.30: dra på jobb

16.00: ferdig på jobb

16.30: hjemme, sluke et par brødskiver

17.00: turning frem til 18.30

18.45: dusje, ha 30 minutter hjemmekontor.

19.30: lage middag, spise, natta!

Dagen etter: det samme, men da er det håndball. 

Dagen etter: det samme, men da er det orientering.

Endelig helg sa du? Opp 08.00, kjøre 1.5 time for å være på cup til kl 16. Både lørdag og søndag. 

Hvorfor gjøre dette mot barna når man selv blir utslitt av hamsterhjulet?

Vet om barn som har 3 aktiviteter, egentlig 4 ulike men den ene er ski vinter og fotball sommer. 

4 barn, alle på fritidsaktiviteter. Er selv også trener, samt hjelper osv osv. Elsker å engasjere meg i hva som interesserer barna! Har vel stort sett aldri fri, men dette er jo heller ikke som en jobb. Jeg liker det jo, og barna liker det. De har venner overalt og koser seg. Reiser bort i helger mm hvis vi føler for det. Trenger ikke ha 100% oppmøte. 

Anonymkode: f7e07...52a

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Enig i dette. Jeg har både store og små barn.

Her ser vi foreldre som sier kun en eller ingen aktiviteter for barn må få fritid og slippe organisering og travel ettermiddag. Disse barna sitter med nesa i iPad og gaming fra skoleslutt til legging. Flere av disse vil aldri bli med ut å sykle osv.

På trening møtes venner, de får utfordret seg, vært i aktivitet og blir vant med at bevegelse er bra helst hver dag. De ungene som er aktive på ulike treninger finner du i helgene ute på sykkel med venner, sparker fotball på løkka og går enkelt en kilometer eller to for å ringe på hos vennen sin.

mulig vi bor på et rart sted, men det er 4 klasser pr trinn og dette er omtrent uten unntak.

Anonymkode: 4b572...87a

Her er det sånn også, men det gjelder de barna som ikke er overlesset med aktiviteter. Så det er tydeligvis forskjell. 

Annonse

Full fart hele uken her med kjøring hver dag. Ungene elsker det og vi voksne trives godt i det vi også. Kommer garantert til å savne det når det er over. Det har aldri vært slitsomt for oss voksne å stille opp rundt barnas aktiviteter. Heldigvis.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei, lite interesse for organisert aktivitet. De er 1 uke hos meg og 1 uke hos sin far. De setter mer pris på tid sammen den uka de ser hver av foreldrene, og liker bedre å styre sin egen tid enn å løpe etter en ball til gitte tidspunkt hver uke. 

Det er fordeler og ulemper med alt. Ja de går nok glipp av noe, men leker mye med venner, og de opplever mye. Mange i klassen får aldri leke med venner på fritiden fordi de skal på en aktivitet, i tillegg til lekser og middag. I helgene er de på cup eller på hytta. Ikle er de med i bursdager heller fordi det alltid er hytta eller cup/kamp. At folk mener at man MÅ være med på aktiviteter er helt greit, men det er ikke synd på de som velger noe annet. Ser flere barn som sier "jeg vil ikke på dans i dag mamma". Så svarer mor at det må barnet, fordi de har betalt for en aktivitet og det skal gjennomføres. Mange barn er med fordi foreldrene mener de må, ikke fordi barna brenner for det. Tror også mange er med nettopp fordi da slipper de å gå ut i skogen eller sykle tur med barna sine selv.

Hvorfor melde barnet på speideren for å møtes 1-2 timer per uke, når man kan pakke sekken og dra på fisketur, lære å lage bål, spikke osv sammen som familie? 

Noen barn som går på fotball orker ikke å spille fotball etter skolen, og svarer "nei jeg vil ikke spille fotball, jeg liker det ikke" når andre barn spør. 

I helgene sover vi lenge, vi står ikke i kiosk, eller vakt, vi kjører ikke 2 timer for å spille cup som starter kl 10.00 og varer til kl 17.00. Vi selger ikke lodd eller dopapir. Vi er sammen, og gjør ting som barna foreslår. Det varierer jo så klar hva de har lyst til, men de sier aldri cup eller dugnad🤷‍♀️

Selvfølgelig. De føler de må bruke den tiden de har med hver av dere fordi dere ikke klarte å fungere som en hel familie.

Anonymkode: 25ca6...485

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke et resultat av idretten håper jeg 😂 mine er strukturerte, høflige, har store nettverk, og driver faktisk med dugnad (ikke i form av kakesalg). Men det er fordi jeg har oppdratt de, ikke fordi de gikk på fotball 🤷‍♀️

Delvis er struktur, nettverk, innsats osv resultat av idretten, men jeg har også oppdratt barna mine, gitt. Kake- og dopapirsalg har vi aldri måtte gjøre, men funksjonærer, det trengs på så mange slags arrangementer. For mine barn og vår familie er idrett, som aktive og støtteapparat, en viktig del av livet. 

Du har forresten fremdeles ikke svart på hva dere bruker ettermiddager og helger til, uten organiserte aktiviteter. 

Selvfølgelig. De føler de må bruke den tiden de har med hver av dere fordi dere ikke klarte å fungere som en hel familie.

Anonymkode: 25ca6...485

Nei, det er fordi de synes det er kult å være på Rush, gøy å sykle til nærmeste fiskevann og forhåpentligvis få kveldsmat på kroken, eller bare ha en filmkveld med vennene 😉

Delvis er struktur, nettverk, innsats osv resultat av idretten, men jeg har også oppdratt barna mine, gitt. Kake- og dopapirsalg har vi aldri måtte gjøre, men funksjonærer, det trengs på så mange slags arrangementer. For mine barn og vår familie er idrett, som aktive og støtteapparat, en viktig del av livet. 

Du har forresten fremdeles ikke svart på hva dere bruker ettermiddager og helger til, uten organiserte aktiviteter. 

Jo, det har jeg. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Barna mine har det bedre enn andre barn som bor med en utslitt mor, en lat far, krangling og sure miner. Som jeg ser i mange hjem. En familie som holder sammen er ikke målet i livet, målet er å ha det bra slik man har det 😘

Men altså. Er man sammen med barna sine bare halvparten av livet deres, så skjønner jeg jo at man ønsker å bruke den tiden sammen. Jeg er sammen med barna mine 100% av livet deres, og treninger er noe de ønsker selv. 

Anonymkode: d74ea...7c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...