Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 Har dere noen dager uten? Vi har tre barn, og i år har vi fritidsaktiviteter mandag - fredag. I tillegg har vi kamper, treninger eller øvinger stort sett hver helg. Vi samkjører med andre, men har likevel kjøring hver ettermiddag. Det er tidvis i overkant hektisk, men vi ønsker ikke å begrense dem så veldig heller. De har en - to aktiviteter hver. 6 - 14 år. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: 16403...837
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 3 barn 8-16. 16 åringer trenger vi ikke kjøre noen steder. Mellomste har en aktivitet på torsdager. Minste har en hver annen tirsdag, og hver torsdag. Torsdagsaktivitetene er i samme bygg på samme tid så da leverer jeg dem, løper meg en tur, henter Anonymkode: d8eb2...1ca
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 4 barn, drøye 8 år mellom eldste og yngste Da alle gikk i grunnskolen var det veldig travelt ja, selv om ingen har hatt mer enn en idrett hver. Når alle trener 2-3 ganger i uka og kamper, cup'er og stevner kommer i tillegg blir det noen travle år. Nå er vi over "det verste" og de kommer seg stort sett dit de skal på egenhånd. Anonymkode: c6007...5c5
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 Med fire barn gikk det i ett i en del år, men så er det plutselig over. Yngste er 14 år og eldste har flyttet ut, så nå er alle ettermiddager fri, sånn sett. Anonymkode: 325a1...4ae
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 Korps her, kun en gang i uken. Og kun en dugnad per år som er en helg med loppemarked. Det kan ikke sammenlignes med venner i idretten som har noe flere ganger i måneden, kiosk og kjøring på foreldre osv. Og de sier "det er så mye dugnad med korps". Jeg ler litt av det. Anonymkode: 25ca6...485
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Korps her, kun en gang i uken. Og kun en dugnad per år som er en helg med loppemarked. Det kan ikke sammenlignes med venner i idretten som har noe flere ganger i måneden, kiosk og kjøring på foreldre osv. Og de sier "det er så mye dugnad med korps". Jeg ler litt av det. Anonymkode: 25ca6...485 Korps er en av aktivitetene her også, og her er det tre dager i uken (to fellesøvinger og én dag med individuell spilletime). Er ellers enig i at korpset har minst dugnad 😅 Anonymkode: 16403...837
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 Vi hadde 3 på idrett. Nå kun en. Våre har kun fått velge 1 ting hver fordi når de satser er det mye trening. På det verste kjørte vi dem 17 ganger i uka. Nå er det kun en som holder på og det er 4 dager i uka med aktivitet. Anonymkode: 2e80e...5d2
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi hadde 3 på idrett. Nå kun en. Våre har kun fått velge 1 ting hver fordi når de satser er det mye trening. På det verste kjørte vi dem 17 ganger i uka. Nå er det kun en som holder på og det er 4 dager i uka med aktivitet. Anonymkode: 2e80e...5d2 17 ganger - det er heftig! «Godt» å høre at andre også har det travelt, og at det roer seg litt etterhvert 😌 Anonymkode: 16403...837
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #9 Skrevet 29. august 2023 3 barn, ingen aktiviteter. Meningen med livet er ikke å kjøre barna sine til og fra aktiviteter daglig, helgen inkludert pga kamper etc. Meningen med livet er å tilbringe tid med barna sine, ikke kjøre de over alt for å slippe å være sammen med de. Anonymkode: 31026...77f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #10 Skrevet 29. august 2023 2 barn, og aktiviteter stort sett hver dag (enkelte helgedager fri iblant). Vi heier og støtter og synes det er gøy med spreke, sosiale barn. 😃 Anonymkode: 6c699...097
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #11 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): 3 barn, ingen aktiviteter. Meningen med livet er ikke å kjøre barna sine til og fra aktiviteter daglig, helgen inkludert pga kamper etc. Meningen med livet er å tilbringe tid med barna sine, ikke kjøre de over alt for å slippe å være sammen med de. Anonymkode: 31026...77f Lykkelige barn får drive med aktiviteter de liker, ikke kun henge i skjørtene til mor. Dessuten heter det "med dem" ikke "med de". Kanskje du skal bruke litt av tiden du sparer på å ikke kjøre, til å lære deg grunnleggende grammatikk? Anonymkode: 25ca6...485
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #12 Skrevet 29. august 2023 Har bare 2 barn igjen hjemme nå. De er 13 og 15. Til sammen har de 6 treninger pluss kamper/cuper hver uke sommerhalvåret, vinterhalvåret har de til sammen 7 treninger pluss kamper/cuper. De elsker å delta i idrett, og jeg er med på både kamper og cuper der de måtte være. Sist på norway-cup der «vi» spilte i finalen og fikk 2. plass heldigvis har barna trening de samme dagene (ikke helt samme tidspunkt), for jeg må kjøre 20 min til stedet de trener, og det er ikke bussforbindelse annet enn skolebuss, så blir en del kjøring per uke. Anonymkode: d74ea...7c0
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #13 Skrevet 29. august 2023 Nå har de blitt store så de kjører selv. Vi hadde fire barn i hus når de var mindre og hver fikk lov å ha en aktivitet hver. Av den grunn at vi voksne måtte ha mulighet til å følge opp samtidig som vi klarte å få hjulene til å gå rundt hjemme. De har gått til alt av treninger nesten. Hun ene gikk på kulturskolen ett stykke unna og bussen passet dårlig til men fint hjem. Så hun ble kjørt dit en dag annen hver uke siden hun bodde 50/50 hos oss. Da att en unge på siden de kjørte forbi skolen hun spilte i korps og det startet samtidig. Hun gikk de andre dagene og hjem. Kamper har vi kjørt og mye samkjøringer. Vi slapp vel egentlig veldig billig unna med hun på fotballen for med to trenere som hadde syvsetere hadde de plass til alle de første åra også var det noen foreldre/besteforeldre som var veldig ivrige som hadde tid og lyst. Dattra som spilte fotball lenge spilte for begge laga i klassen sin og hjalp til for laget over når de manglet folk. Så hadde vi kjørt til alt hadde det blitt ekstremt mye, vi sa det var greit hun var så aktiv siden vi hadde muligheten til å ikke følge hver gang. For å si det slik så hadde det ikke gått når vi jobbet turnus begge to og tre andre unger. Men vi har vært utrolig heldige med hvor vi bor siden det meste er like rundt hjørnet hos oss, men vi har også vært veldig beviste på at ungene må komme seg ifra a til å alene også så det har vært helt naturlig for de. Har jo sett nabo ungene bli kjørt til fottballtrening hver dag selv om banen ligger 500m unna oss. De klaget på tidsklemme og jeg skjønner jo det når de ikke lærer ungene sine at det går like raskt for de å gå som det gjør å sette seg inn i bilen og kjøre bort. Da brukte jeg heller den tiden på en klesvask, ordne middag, rydde osv. Da hadde jeg jo også mer tid til å være sammen med ungene etter treninger. Anonymkode: 70f66...4d0
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #14 Skrevet 29. august 2023 3 barn. 9-17 år. Kjøring 3 av 5 ukedager. Ett av barna går på aktivitet nær her vi bor så hun trenger ikke bli kjørt. Da de var litt yngre var det betydelig mer kjøring. Vi ble rasende gode på hverdagslogistikk. Anonymkode: aeb4d...fe8
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #15 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Lykkelige barn får drive med aktiviteter de liker, ikke kun henge i skjørtene til mor. Dessuten heter det "med dem" ikke "med de". Kanskje du skal bruke litt av tiden du sparer på å ikke kjøre, til å lære deg grunnleggende grammatikk? Anonymkode: 25ca6...485 Tok deg nær av det ja🫢 Anonymkode: 31026...77f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #16 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): 3 barn, ingen aktiviteter. Meningen med livet er ikke å kjøre barna sine til og fra aktiviteter daglig, helgen inkludert pga kamper etc. Meningen med livet er å tilbringe tid med barna sine, ikke kjøre de over alt for å slippe å være sammen med de. Anonymkode: 31026...77f Men har ikke ungene lyst til å delta i aktivitet? Og for å være helt ærlig - hva bruker dere da alle ettermiddager og helger til? Jada, det er supert med tur i skogen, på stranda, i parken eller hvor som helst, det samme med brettspill, kortspill, yatzy og den pakka, eller å lese bøker, lage mat og bake, men ... Anonymkode: 669df...696
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #17 Skrevet 30. august 2023 Trodde aldri jeg skulle si det,- men man blir til å savne denne tiden I starten er det deilig med så og si alle helger fri og ettermiddager ledig,- men etterhvert.......... Det er hektisk, men gud, så effektiv man blir og mye man får gjort. Og ikke minst de gode samtaler til og fra trening med barna og vennene. Koselig prat med andre foreldre på kamper/konkurranser og dugnader. Man mister naturlig kontakt med mange av disse når barna er slutter da det ikke er "naturlige" venner, bare mennesker man har det fint sammen med når man "må" være sammen.. Jeg vet det er vanskelig å nyte nå, men prøv. Også lærte vi under ccovid (med begrenset publikumkapasitet) at man ikke trenger fysisk være tilstede på absolutt ALT barna skulle på, selv om man egentlig har tid til å se den fotballkampen så KAN pappa bare dra og mamma dra på kafe med ei venninne hun ikke har møtt på lenge. Eller at ingen drar (det var sjelden),- også oppdager man at barna har utrolig stor glede av å fortelle om konkurransen/kampen selv,- vel vitende om at det blir dennes versjon av dagen og kun den som blir formidlet og ALT kan fortelles fordi vi ikke var tilstede og også vil vite alt Anonymkode: 6981f...eb5
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #18 Skrevet 30. august 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Men har ikke ungene lyst til å delta i aktivitet? Og for å være helt ærlig - hva bruker dere da alle ettermiddager og helger til? Jada, det er supert med tur i skogen, på stranda, i parken eller hvor som helst, det samme med brettspill, kortspill, yatzy og den pakka, eller å lese bøker, lage mat og bake, men ... Anonymkode: 669df...696 Nei, lite interesse for organisert aktivitet. De er 1 uke hos meg og 1 uke hos sin far. De setter mer pris på tid sammen den uka de ser hver av foreldrene, og liker bedre å styre sin egen tid enn å løpe etter en ball til gitte tidspunkt hver uke. Det er fordeler og ulemper med alt. Ja de går nok glipp av noe, men leker mye med venner, og de opplever mye. Mange i klassen får aldri leke med venner på fritiden fordi de skal på en aktivitet, i tillegg til lekser og middag. I helgene er de på cup eller på hytta. Ikle er de med i bursdager heller fordi det alltid er hytta eller cup/kamp. At folk mener at man MÅ være med på aktiviteter er helt greit, men det er ikke synd på de som velger noe annet. Ser flere barn som sier "jeg vil ikke på dans i dag mamma". Så svarer mor at det må barnet, fordi de har betalt for en aktivitet og det skal gjennomføres. Mange barn er med fordi foreldrene mener de må, ikke fordi barna brenner for det. Tror også mange er med nettopp fordi da slipper de å gå ut i skogen eller sykle tur med barna sine selv. Hvorfor melde barnet på speideren for å møtes 1-2 timer per uke, når man kan pakke sekken og dra på fisketur, lære å lage bål, spikke osv sammen som familie? Noen barn som går på fotball orker ikke å spille fotball etter skolen, og svarer "nei jeg vil ikke spille fotball, jeg liker det ikke" når andre barn spør. I helgene sover vi lenge, vi står ikke i kiosk, eller vakt, vi kjører ikke 2 timer for å spille cup som starter kl 10.00 og varer til kl 17.00. Vi selger ikke lodd eller dopapir. Vi er sammen, og gjør ting som barna foreslår. Det varierer jo så klar hva de har lyst til, men de sier aldri cup eller dugnad🤷♀️ Anonymkode: 31026...77f
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #19 Skrevet 30. august 2023 Mine har til sammen 7 treninger i uka, 2 barn. Det er kjøring på begge da treningene ligger sånn til at det er tungvindt med kollektivt. Jeg bruker tiden til å "henge" i hallen med andre foreldre eller trene selv. Er også med på turneringer 2.hver helg, gjerne begge dager. Jeg liker å være sammen med barna mine, se utvikling og mestring, og se de i samspill med venner. Elsker å ha bilen full av unger som skravler om alt og ingenting. Sitte i sofaen kan jeg gjøre når jeg blir gammel Anonymkode: a650d...d4a
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #20 Skrevet 30. august 2023 9 og 12. Ski to til fire ganger i uka avhengig av årstid. Kor og kulturskole en gang i uka. Ballsport tre til fire ganger i uka. Samt en individuell idrett hver, som de er på en til to ganger i uka. Eldste sykler til noe, men vi følger stort sett og kjører en del. Det er livet vårt å følge opp disse to. Om få år er det slutt på det og da kommer jeg til å kjede meg. Jeg synes synd på barn som ikke får delta både i idrett og kultur pga. at foreldre ikke prioriterer den tiden det krever de få årene det står på. I perioder er det noe dugnad, men vi er jo der stort sett likevel og kan godt stå i kiosken noen kvelder i året. Det er for øvrig der vi møter venner, for kino, fester og lystige lag har vi valgt bort Min kropp blir heller ikke som som enkelte influencere som lever av å trene, men jeg er i normalt god form, liker jobben min og vi rekker stort sett alt vi skal (kanskje med unntak av perfekt husarbeid). Barna får skikkelig mat til og med. Det er hektisk, men gøy. Og barna setter pris på mulighetene de har. Anonymkode: 78682...091
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #21 Skrevet 30. august 2023 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Nei, lite interesse for organisert aktivitet. De er 1 uke hos meg og 1 uke hos sin far. De setter mer pris på tid sammen den uka de ser hver av foreldrene, og liker bedre å styre sin egen tid enn å løpe etter en ball til gitte tidspunkt hver uke. Det er fordeler og ulemper med alt. Ja de går nok glipp av noe, men leker mye med venner, og de opplever mye. Mange i klassen får aldri leke med venner på fritiden fordi de skal på en aktivitet, i tillegg til lekser og middag. I helgene er de på cup eller på hytta. Ikle er de med i bursdager heller fordi det alltid er hytta eller cup/kamp. At folk mener at man MÅ være med på aktiviteter er helt greit, men det er ikke synd på de som velger noe annet. Ser flere barn som sier "jeg vil ikke på dans i dag mamma". Så svarer mor at det må barnet, fordi de har betalt for en aktivitet og det skal gjennomføres. Mange barn er med fordi foreldrene mener de må, ikke fordi barna brenner for det. Tror også mange er med nettopp fordi da slipper de å gå ut i skogen eller sykle tur med barna sine selv. Hvorfor melde barnet på speideren for å møtes 1-2 timer per uke, når man kan pakke sekken og dra på fisketur, lære å lage bål, spikke osv sammen som familie? Noen barn som går på fotball orker ikke å spille fotball etter skolen, og svarer "nei jeg vil ikke spille fotball, jeg liker det ikke" når andre barn spør. I helgene sover vi lenge, vi står ikke i kiosk, eller vakt, vi kjører ikke 2 timer for å spille cup som starter kl 10.00 og varer til kl 17.00. Vi selger ikke lodd eller dopapir. Vi er sammen, og gjør ting som barna foreslår. Det varierer jo så klar hva de har lyst til, men de sier aldri cup eller dugnad🤷♀️ Anonymkode: 31026...77f Du har ikke klart å gi barna dine en familie som holder sammen en gang, og likevel retter du en hånlig pekefinger mot andre foreldres valg? Anonymkode: 14906...4c2
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #22 Skrevet 30. august 2023 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Nei, lite interesse for organisert aktivitet. De er 1 uke hos meg og 1 uke hos sin far. De setter mer pris på tid sammen den uka de ser hver av foreldrene, og liker bedre å styre sin egen tid enn å løpe etter en ball til gitte tidspunkt hver uke. Det er fordeler og ulemper med alt. Ja de går nok glipp av noe, men leker mye med venner, og de opplever mye. Mange i klassen får aldri leke med venner på fritiden fordi de skal på en aktivitet, i tillegg til lekser og middag. I helgene er de på cup eller på hytta. Ikle er de med i bursdager heller fordi det alltid er hytta eller cup/kamp. At folk mener at man MÅ være med på aktiviteter er helt greit, men det er ikke synd på de som velger noe annet. Ser flere barn som sier "jeg vil ikke på dans i dag mamma". Så svarer mor at det må barnet, fordi de har betalt for en aktivitet og det skal gjennomføres. Mange barn er med fordi foreldrene mener de må, ikke fordi barna brenner for det. Tror også mange er med nettopp fordi da slipper de å gå ut i skogen eller sykle tur med barna sine selv. Hvorfor melde barnet på speideren for å møtes 1-2 timer per uke, når man kan pakke sekken og dra på fisketur, lære å lage bål, spikke osv sammen som familie? Noen barn som går på fotball orker ikke å spille fotball etter skolen, og svarer "nei jeg vil ikke spille fotball, jeg liker det ikke" når andre barn spør. I helgene sover vi lenge, vi står ikke i kiosk, eller vakt, vi kjører ikke 2 timer for å spille cup som starter kl 10.00 og varer til kl 17.00. Vi selger ikke lodd eller dopapir. Vi er sammen, og gjør ting som barna foreslår. Det varierer jo så klar hva de har lyst til, men de sier aldri cup eller dugnad🤷♀️ Anonymkode: 31026...77f Lite konkret å hente her. Ikke synes jeg særlig mye om måten du rakker ned på organisert aktivitet, heller. Mange ord, fryktelig lite saklig innhold. Men du om det! Her har vi gladelig stilt opp for barna, med kjøring og dugnad, og resultatene ser vi nå når de er i ferd med å bli voksne. Trygge, strukturerte ungdommer i god form med store nettverk, og som selv ser verdien i å gjøre dugnadsarbeid. Nettopp fordi de forstår at arbeidet ikke gjør seg selv. Litt skrytete, kanskje, men jammen gjør de det godt på skolen/i studier også. Anonymkode: 669df...696
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #23 Skrevet 30. august 2023 Alle dager uten nå. De sluttet rundt 10 år, her er det kun fotball, håndball, ski og korps de i klassen er med på. Ingen av mine trives med det, vi deltok på svømmekurs, kickboksing og dansing en periode, men ikke noe som traff nevneverdig. Fant sin egen vei, eldste lever for styrketrening og bor omtrent på senteret. Bor heldigvis sentrumsnært, tar buss/går til og fra. Yngste er en liten kunstner, ingen organisert aktivitet. Anonymkode: 6051d...67d
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #24 Skrevet 30. august 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Har dere noen dager uten? Vi har tre barn, og i år har vi fritidsaktiviteter mandag - fredag. I tillegg har vi kamper, treninger eller øvinger stort sett hver helg. Vi samkjører med andre, men har likevel kjøring hver ettermiddag. Det er tidvis i overkant hektisk, men vi ønsker ikke å begrense dem så veldig heller. De har en - to aktiviteter hver. 6 - 14 år. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: 16403...837 To barn 9-14, en dag fri for begge, lørdag (to fotball cup i halvåret på lørdager, men det telles ikke 😅). 8 kjøringer til og fra per uke på den ene, en idrett (plus en helg i mnd på stevner, men der er det samkjøring med andre, så det telles ikke helt heller 😅) og 5 kjøringer på den andre per uke, to ulike idrett pluss musikkundervisning. Hilsen, alenemor i full jobb 💪 Anonymkode: d981c...bcd
Iiiiik Skrevet 30. august 2023 #25 Skrevet 30. august 2023 (endret) Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nei, lite interesse for organisert aktivitet. De er 1 uke hos meg og 1 uke hos sin far. De setter mer pris på tid sammen den uka de ser hver av foreldrene, og liker bedre å styre sin egen tid enn å løpe etter en ball til gitte tidspunkt hver uke. Det er fordeler og ulemper med alt. Ja de går nok glipp av noe, men leker mye med venner, og de opplever mye. Mange i klassen får aldri leke med venner på fritiden fordi de skal på en aktivitet, i tillegg til lekser og middag. I helgene er de på cup eller på hytta. Ikle er de med i bursdager heller fordi det alltid er hytta eller cup/kamp. At folk mener at man MÅ være med på aktiviteter er helt greit, men det er ikke synd på de som velger noe annet. Ser flere barn som sier "jeg vil ikke på dans i dag mamma". Så svarer mor at det må barnet, fordi de har betalt for en aktivitet og det skal gjennomføres. Mange barn er med fordi foreldrene mener de må, ikke fordi barna brenner for det. Tror også mange er med nettopp fordi da slipper de å gå ut i skogen eller sykle tur med barna sine selv. Hvorfor melde barnet på speideren for å møtes 1-2 timer per uke, når man kan pakke sekken og dra på fisketur, lære å lage bål, spikke osv sammen som familie? Noen barn som går på fotball orker ikke å spille fotball etter skolen, og svarer "nei jeg vil ikke spille fotball, jeg liker det ikke" når andre barn spør. I helgene sover vi lenge, vi står ikke i kiosk, eller vakt, vi kjører ikke 2 timer for å spille cup som starter kl 10.00 og varer til kl 17.00. Vi selger ikke lodd eller dopapir. Vi er sammen, og gjør ting som barna foreslår. Det varierer jo så klar hva de har lyst til, men de sier aldri cup eller dugnad🤷♀️ Anonymkode: 31026...77f Barn og familier er ulike. Jeg er enig i at det ikke er synd på barn som ikke deltar på organiserte aktiviteter, men det er synd hvis de ikke deltar fordi foreldrene ikke vil. På samme måte er det selvfølgelig ikke synd på barn som har en travlere uke enn dine, og som har mange aktiviteter. Det er fordeler og ulemper ved begge deler. Dine barn går glipp av det å kunne reise på cup med vennene sine, eller speiderleir. Mine unger må droppe å møte vennene sine en del ganger fordi de skal på trening. For meg er det viktig at barna oppmuntres til å ha flere sosiale arenaer og grupper enn skolen og familien. Jeg tenker at det å ikke delta på organiserte aktiviterer gjør at barn en del dager må "nøye seg med" foreldre og søsken, fordi de fleste andre er opptatt av noe annet. Når de blir eldre tenker jeg også at det å ha mye fritid til å henge rundt, gjør at det er en liten økt risiko for at tiden brukes på ting som ikke er OK. Dessuten er det å delta i organisert aktivitet fint i forhold til å øve seg på andre ting enn det man får på skole og hjemme. Endret 30. august 2023 av Iiiiik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå