Gå til innhold

Jeg kommer ikke til å la gutten min begynne på fotball!!!

Anbefalte innlegg

Gutten min har akkurat begynt på skolen, og diverse idrettsgrener har vært på skolen og reklamert for seg.
Fotball er en av dem og gutten min er interessert.
Fant ut at NFF  har bestemt at barn som trener fotball skal har 3 treninger i uken, og det er cup nesten hver eneste helg.
DE ER BARN!!!
Det er alt for tidlig med et slikt opplegg, når er det meningen at de skal slappe av, når skal de få tid til lekser?

Ikke snakk om at gutten min blir med på den karusellen der!!

Han skal få begynne med en idrett, selvfølgelig, men IKKE fotball

Anonymkode: 43bdb...cbc

Fortsetter under...

Min gutt er tredjeklassing, har 1 time fotballtrening en dag i uken. Er med på 2-3 cuper pr semester. 2 -3 fra april -juni og 2-3 fra august-oktober. Er frivillig å delta.

Datteren min går i 7. klasse har hatt 2 treninger a 1-1,5 time i uka fra 5. klasse. Vært lite cuper de siste sesongene, men de har vært med i serie siden i fjor og da er det kamper 1 gang i uka. Hun gikk på friidrett tidligere og der var det langt mer trening, 2 faste på 2 timer pr uke + jevnlige helgesamlinger. Men så lenge hun var med var det ikke så mange stevner hun deltok på.

Anonymkode: 26ac2...5c1

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, har sønn som har spilt fotball i 10 år. I begynnelsen var det 1 gang i uka og cup en gang i halvåret. Ikke 3 ganger og cup hver helg. 

I hans klubb kan de velge hvor mange ganger i uka de vil trene, han er nå 15. De som ikke ønsker å trene så ofte spiller på 2.laget som er meldt på i en lavere divisjon, de som ønsker å trene mer spiller på 1.laget som er i høyere divisjon. Og det er de fornøyd med. 

Anonymkode: eb329...9a7

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min gutt er tredjeklassing, har 1 time fotballtrening en dag i uken. Er med på 2-3 cuper pr semester. 2 -3 fra april -juni og 2-3 fra august-oktober. Er frivillig å delta.

Datteren min går i 7. klasse har hatt 2 treninger a 1-1,5 time i uka fra 5. klasse. Vært lite cuper de siste sesongene, men de har vært med i serie siden i fjor og da er det kamper 1 gang i uka. Hun gikk på friidrett tidligere og der var det langt mer trening, 2 faste på 2 timer pr uke + jevnlige helgesamlinger. Men så lenge hun var med var det ikke så mange stevner hun deltok på.

Anonymkode: 26ac2...5c1

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, har sønn som har spilt fotball i 10 år. I begynnelsen var det 1 gang i uka og cup en gang i halvåret. Ikke 3 ganger og cup hver helg. 

I hans klubb kan de velge hvor mange ganger i uka de vil trene, han er nå 15. De som ikke ønsker å trene så ofte spiller på 2.laget som er meldt på i en lavere divisjon, de som ønsker å trene mer spiller på 1.laget som er i høyere divisjon. Og det er de fornøyd med. 

Da lurer jeg virkelig på hvor dere bor, snakket med en mamma i klassen til gutten vår som begynte siste året i barnehagen.
Slik er opplegget her og det var visstnok retningslinjene fra NFF

HI

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Gutten min har akkurat begynt på skolen, og diverse idrettsgrener har vært på skolen og reklamert for seg.
Fant ut at NFF  har bestemt at barn som trener fotball skal har 3 treninger i uken, og det er cup nesten hver eneste helg.
DE ER BARN!!!
Det er alt for tidlig med et slikt opplegg, når er det meningen at de skal slappe av, når skal de få tid til lekser?

Ta kontakt med klubben for mer info rundt dette. Ville aldri nektet gutten fotball hvis det er det han har lyst til. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

DE ER BARN!!!

https://www.fotball.no/barn-og-ungdom/retningslinjer-for-barne--og-ungdomsfotball/6-7-arsklassene/treningsmengde-og-ekstratilbud/#187042

Annonse

Hvor i alle dager bor dere som det er cuper hver helg? Hvem arrangerer disse?

Her har de trent en gang i uka i 1.klasse, begynte ikke spille kamper før neste vår. 2-3 cuper i løpet av sesongen.

Tre ganger i uka begynte de ikke trene før på mellomtrinnet. 

Dagens barn trenger dessuten organisert idrett.

Anonymkode: 55e25...165

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Da lurer jeg virkelig på hvor dere bor, snakket med en mamma i klassen til gutten vår som begynte siste året i barnehagen.
Slik er opplegget her og det var visstnok retningslinjene fra NFF

HI

Bor i Oslo. 

Barnebarnet mitt på 9 har to treninger og en kamp pr uke. Foreldrene synes det er mye når barna er så små. Men han vil så gjerne være med vennene, så da blir det slik. 

Endret av HvittHus

Tull og tøys at dette er retningslinjer fra NFF! Her er mannen trener for 9- åringene og jeg er lagleder for 12-åringene i fotball. Begge har to treninger i uken på 1-1,5 timer. Eldste har ca 1 kamp i uken fra april- juni og august - november og 2-4 cuper i året. Yngste har serieturneringer ca 2-3 helger i semesteret og er med på 2-4 cuper i året. Hordaland krets

Anonymkode: 475ae...2a4

Det er klubben som bestemmer hvor mange treninger de skal tilby barna i de forskjellige aldre. Her har de en i uken til de begynner i 4. klasse. Da begynner de med 2. så har de to til de begynner i 7. hvor de øker til 3. Det er fullt mulig å avtale færre, men da er sjansen for å henge led og være med på uttak til kamp vanskeligere.

Fra de er 8 år kam de delta på noe som heter ekstra. Der trener de sammen med andre spillere fra området med profesjonelle trenere. Fra de er 12 kam de delta på satelitt, som har uttak og er en slags opptrapper for kretslag. De kan tas ut til prøvespill for kretslag fra de er 13 eller 14, og da blir det jo flere treninger, men for de mest ivrige er det dette gull. Proffe trenere er supert for dem.

Anonymkode: b0bb5...8d7

Annonse

Dette er jo ikke riktig. Ingen her trener mange ganger i uken i 1. klasse. Min trente to ganger i uken, men det var fordi hun spilte både fotball og håndball. Første halvåret spilte de én håndballcup og én fotballcup. Nå går hun på ungdomsskolen og trener bare håndball. Trener 3 eller 4 ganger i uken. Det er ikke kamper hver helg heller.

Anonymkode: 94e6c...348

Dette må være tull. Jeg har gutter som har spilt fotball i 15 år. Når de er så unge som din så er det 1 trening i uken og som regel en cup på høsten og kanskje en på våren. 

Nå er min eldste 15 og da er det mer. 2-3 treninger i uken og 1-2 kamper pr uke. Men han elsker fotball og vil helst spille hver dag 

Anonymkode: 564d3...ab1

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Tull og tøys at dette er retningslinjer fra NFF! Her er mannen trener for 9- åringene og jeg er lagleder for 12-åringene i fotball. Begge har to treninger i uken på 1-1,5 timer. Eldste har ca 1 kamp i uken fra april- juni og august - november og 2-4 cuper i året. Yngste har serieturneringer ca 2-3 helger i semesteret og er med på 2-4 cuper i året. Hordaland krets

Anonymkode: 475ae...2a4

Det er likt her i øst. Er bare Hi som er helt på bærtur. 

Anonymkode: 315a0...9bb

Tull og tøys. Det er ikke retningslinjer fra NFF og ingen vel bevart klubb har tre treninger i uka for så små barn. Og har de det lar du han være med, men går på de treningene dere vil. F. eks. fast en gang i uka. 
Cup er frivillig, men gøy. Kjedelig å aldri være med men de fleste har vel en eller to i halvåret. Og mange er bare en dag for de minste. 
Ellers kan du jo la barnet sitte hjemme og strikke og game. Men tror enhver fritidsaktivitet der man er sammen med andre, lærer noe/utvikler seg og får til noe både alene og sammen med andre er lurt i tillegg. Enten det er fotball, korsang eller begge deler. 

Anonymkode: c3909...261

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

DE ER BARN!!!

Jeg lurer på hvordan du «fant ut» dette? 

https://www.fotball.no/barn-og-ungdom/retningslinjer-for-barne--og-ungdomsfotball/6-7-arsklassene/#Toppen

Anonymkode: 0c9a1...ca4

Dere som sier at HI lyver, tabellen dere viser til anbefaler trening to til tre ganger i uka for seksåringer. To vanlig og en ekstra for de førsteklassingene som vil "satse". Treneren HI snakket med ønsker kanskje at flest mulig skal "satse"? 

Anonymkode: 03d71...0a7

Her var det en trening i uka på barnetrinnet. Og en ukedag med kamp i sesong. Nesten aldri noe i helgene. Max to helger i halvåret. 

Nå går min gutt i 6. trinn, og har to treninger og en kamp hver uke. Til nå i år har det vært to cuper i helg. 

Hvis barnet er interessert i fotball er det utrolig sært å ikke la ham delta. Begrens heller hvilke dager han deltar. Enkelt å styre selv i Spond. 

Anonymkode: 21e0f...0f5

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dere som sier at HI lyver, tabellen dere viser til anbefaler trening to til tre ganger i uka for seksåringer. To vanlig og en ekstra for de førsteklassingene som vil "satse". Treneren HI snakket med ønsker kanskje at flest mulig skal "satse"? 

Anonymkode: 03d71...0a7

Hun skriver at hun «fant ut at NFF har bestemt». Det er ikke sant. De kommer med en anbefaling. Videre skriver de at det er opp til hver enkelt klubb hvor mye de skal trene. Det er heller ikke sant at det er cuper hver helg. 

Anonymkode: 73671...8f4

Så hvis gutten din veldig gjerne vil spille fotball, og alle vennene hans gjør det, vil du fremdeles si nei? Det er dårlig dømmekraft. Jeg bor for øvrige også i Oslo og har en andreklassing. De trener en gang i uka, i én time. I tillegg kan de spille på søndager, men det er helt frivillig. Cuper er også helt frivillig, og arrangeres ikke ofte. 

Anonymkode: bd1e9...df9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...