Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 Min sønn får diagnose nå hos BUP, og vil gå tilbud om medisiner. Han sliter veldig på skolen, ikke bare med å sitte i ro og konsentrasjon, men også med motivasjon. Han har skolevegring også. Hvordan merket dere bedring etter medisinering? Hjelper det kun på konsentrasjon og rastløshet, eller hjelper det også direkte eller indirekte på at de blir mer motivert for å faktisk gå på skolen? Er det mange med ADHD det ikke er "håp" for skolemessig i en A4 skole selv etter medisinering og hjelp fra BUP? Er veldig bekymret for framtida hans. Anonymkode: 17e02...f78
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 Min begynte på medisiner, men hele personligheten forsvant, så han slutta med det. Klarer seg veldig bra på skolen uansett Anonymkode: c4475...aa2
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Min begynte på medisiner, men hele personligheten forsvant, så han slutta med det. Klarer seg veldig bra på skolen uansett Anonymkode: c4475...aa2 Ånei, det er det både han og vi er redd for også. Han vil likevel prøve, for han orker ikke ha det sånn her. Han ligger lang langt etter i alle fag, og gjør ikke stort på skolen, greier ikke ta seg sammen nok. Anonymkode: 17e02...f78
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Min begynte på medisiner, men hele personligheten forsvant, så han slutta med det. Klarer seg veldig bra på skolen uansett Anonymkode: c4475...aa2 Et spm til, medisinene virker ikke så lenge? Eller sitter det i lenge? Mtp at personligheten endres, er det sånn at medisin kan brukes "ved behov" og så blir han seg selv igjen dagen etter når de slutter å virke, eller tar det tid å bli seg selv igjen? Anonymkode: 17e02...f78
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 Nevøen min begynte i sommer, og gikk fra å være borte fra skolen hele fjor, til motivasjon og fullt på skole nå. Gjør lekser, er konsentrert i timen og helt med. Personligheten er ikke blitt borte, kun det hvor han sier ting alle ler av fordi han ikke hadde filter. VELDIG positivt her! Anonymkode: bf7dd...0dd
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nevøen min begynte i sommer, og gikk fra å være borte fra skolen hele fjor, til motivasjon og fullt på skole nå. Gjør lekser, er konsentrert i timen og helt med. Personligheten er ikke blitt borte, kun det hvor han sier ting alle ler av fordi han ikke hadde filter. VELDIG positivt her! Anonymkode: bf7dd...0dd Godt å høre at det er håp😊 Anonymkode: 17e02...f78
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Et spm til, medisinene virker ikke så lenge? Eller sitter det i lenge? Mtp at personligheten endres, er det sånn at medisin kan brukes "ved behov" og så blir han seg selv igjen dagen etter når de slutter å virke, eller tar det tid å bli seg selv igjen? Anonymkode: 17e02...f78 Han tok de på morgenen. Virkningen begynte å gå ut på slutten av skoledagen. Så han var "vanlig" på kvelden/neste dag. Hendte at han fortsatt tok de hvis han "måtte". Eksamen f.eks. Men kreativiteten forsvant også da. Men det ble stille inni hodet og lettere å konsentrere seg. Anonymkode: c4475...aa2
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 Det har fungert veldig godt for våre barn, og meg selv. Mer ro og bedre fokus, lite bivirkninger. Ene tar en kapsel med Ritalin og kun på hverdager og trives med det, da er det kun virkning på skolen, andre og jeg bruker henholdsvis Balidax og Audvanz som varer i 12-14 timer. Anonymkode: 2901b...a8d
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #9 Skrevet 29. august 2023 Det er veldig flinke folk på BUP altså. De har ulike typer medisin, som kan doseres på ulike måter gjennom dagen, spesielt tilpasset det enkelte barn. I forkant av en medisinutprøving så tar dere opp alt dere er bekymret for og lurer på. Utover i medisinutprøvingsperioden noterer dere ned hvilke positive og negative endringer dere merker, og drøfter disse endringene med behandler. Målet er å komme frem til medikament og dose som hjelper, med liten eller ingen grad av negative bivirkninger. Vedrørende skolevegring hjelper ikke medikamentene direkte. Men hvis man er en person som synes det er vanskelig å sitte stille, og vanskelig å forstå og henge med i undervisningen, er det ikke rart at man vegrer seg for å gå på skolen. Hvis man får hjelp til å bedre fokus, konsentrasjon og fysisk uro så kan det bidra til at skolen oppleves som et bedre sted å være, og det kan indirekte bidra til mindre skolevegring. Anonymkode: 45675...9d3
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #10 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Min begynte på medisiner, men hele personligheten forsvant, så han slutta med det. Klarer seg veldig bra på skolen uansett Anonymkode: c4475...aa2 Min begynte på medisiner og fikk så store bivirkninger og så liten effekt at han også slutta. Han klarer seg greit på skolen, i hvert fall når han får tilrettelegging. Medisiner er i hvert fall ingen mirakelkur for ham. Anonymkode: 44bdb...b5b
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #11 Skrevet 29. august 2023 Vi valgte å takke nei til medisiner, og med tilrettelegging og at vi hjemme følger opp, går det greit på skolen. Ville ikke «miste» gutten vår, da jeg ser flere som blir helt annerledes med medisiner. Her er han ikke hyper, men konsentrasjon osv er et problem. Vil han selv prøve medisiner når han blir eldre, skal han selvfølgelig få prøve Anonymkode: e933c...bcc
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #12 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Min begynte på medisiner og fikk så store bivirkninger og så liten effekt at han også slutta. Han klarer seg greit på skolen, i hvert fall når han får tilrettelegging. Medisiner er i hvert fall ingen mirakelkur for ham. Anonymkode: 44bdb...b5b Hva slags tilrettelegging fikk han? Og fikk skolen noen ekstra ressurser til dette? Anonymkode: 17e02...f78
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #13 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi valgte å takke nei til medisiner, og med tilrettelegging og at vi hjemme følger opp, går det greit på skolen. Ville ikke «miste» gutten vår, da jeg ser flere som blir helt annerledes med medisiner. Her er han ikke hyper, men konsentrasjon osv er et problem. Vil han selv prøve medisiner når han blir eldre, skal han selvfølgelig få prøve Anonymkode: e933c...bcc Hva slags tilrettelegging fikk han? Har skolen ekstra ressurser til det? Anonymkode: 17e02...f78
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #14 Skrevet 29. august 2023 Medisinene hjalp slik at han slapp å bruke energi på å konsentrere seg og sitte rolig nok, kunne heller bruke alt på oppgaven. Firandringen gjorde slik at karakterene på skolen skøyt i været og den videre skoleplassen som lå som vanskelig å oppnå ble hans uten problem. Personlighet var den samme, han ble bare mer fattet. Etter å ha kjent på medisinene en stund fant han selv triks for å oppnå samme ro ut og sluttet på de. Det var lettere når medisinene hadde vist hvordan en var som rolig. Så hos oss har medisiner forandret et liv. Anonymkode: 7746f...168
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #15 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva slags tilrettelegging fikk han? Og fikk skolen noen ekstra ressurser til dette? Anonymkode: 17e02...f78 Det har vært veldig varierende, får jeg vel si, men han hadde assistent på barneskolen - delvis i alle fall. Nå har han ny runde hos ppt, så får vi se hva som blir resultatet. Han klarer seg såpass bra muntlig og er generelt en vitebegjærlig type med god hukommelse, så han har klart seg sånn noenlunde med det. Også hjelper vi mye, mye hjemme. Må sitte ved siden av ham med alle lekser, og passe på at han holder fokus. Det kan være strevsomt til tider, men heller det enn en gutt som ikke spiser eller sover. Anonymkode: 44bdb...b5b
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #16 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Min sønn får diagnose nå hos BUP, og vil gå tilbud om medisiner. Han sliter veldig på skolen, ikke bare med å sitte i ro og konsentrasjon, men også med motivasjon. Han har skolevegring også. Hvordan merket dere bedring etter medisinering? Hjelper det kun på konsentrasjon og rastløshet, eller hjelper det også direkte eller indirekte på at de blir mer motivert for å faktisk gå på skolen? Er det mange med ADHD det ikke er "håp" for skolemessig i en A4 skole selv etter medisinering og hjelp fra BUP? Er veldig bekymret for framtida hans. Anonymkode: 17e02...f78 Hos oss var det grusomt når barnet ble medisinert. Hun prøvde forskjellige typer og styrker. Hun sluttet å spise og ble ‘et skall av seg selv’ .Hun levde ikke ,bare var tilstede. Nå når hun er eldre sier hun at den tiden er et mørkt hull i livet hennes. Redningen hos oss var at vi tok kontakt med Lab 1, veldig dyrt men verdt det. Tok prøver og fant ut at hun ikke tåler melk. Hun går på melkefritt kosthold.Er gjerne litt vimsete men har det godt i livet sitt. Anonymkode: 37569...aff
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #17 Skrevet 29. august 2023 Vi forsøkte en god stund uten medisiner da hun ikke var motivert for det. Men så ville hun prøve likevel. Det var natt og ble dag for oss. Har mange ganger tenkt at medisiner var en "billig" løsning, men de er bare en del av løsningen. Hun må fortsatt ha mye tilrettelegging og mange av "hjelperne"/lærerne må nok svelge noen hårete kameler. Medisinene har gjort henne fokusert og utholdende. Som igjen har gitt henne mestring. Vi merker det i alle deler av livet hennes, selv om medisinene går ut før hun kommer hjem fra skolen. Men hun føler seg ikke som en taper lenger og hun ser selv at på enkelte områder har hun evner langt over gjennomsnittet (og på de uinteressante områdene ca midt på treet). For første gang i livet ser hun selv at hun også er god på noe, som gjør henne lykkeligere. Men det kommer ikke uten en pris. Vår pris er at det svekker apetitten, som er kritisk da hun har en spiseforstyrrelse. Så vi balanserer hele tiden og ser at hun ikke kan bruke så store doser som hun kanskje kunne ha hatt nytte av. Anonymkode: 355e7...a31
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #18 Skrevet 30. august 2023 Vi har bare positive erfaringer med medisin. Har funnet rett dosestørrelse slik at medisinen har effekt, uten at den påvirker personligheten for mye. Har av og til glemt medisinen på morgenen, og da har barnet kommet hjem av skolen med enten kvalme eller feber. Dette fordi det da prøver så hardt å «være normal» at det får fysiske utslag. Vi slet tidligere med skolevegring (skolen håndterte barnet helt feil, og det var en lang og vond prosess å få de til å innse det, men ting ble bedre når de til slutt satte inn de tiltakene vi ba om fra starten) Medisinen hjalp mye på at det ble mindre vondt for barnet å være på skolen, selv om det fortsatt ikke liker det. Jeg vill prøvd medisin. På noen fungerer det dårlig, men på veldig mange har det god effekt, og er et supert verktøy for en bedre hverdag. Min sliter ikke med apetitten som følge av medisinen. Anonymkode: bb1df...5a3
Anonym bruker Skrevet 30. august 2023 #19 Skrevet 30. august 2023 Min fikk økt motivasjon etter å ha startet på medisiner. Mestringsfølelse er så viktig for at de skal ha motivasjon, og den kom med at hun endelig klarte å fokusere Anonymkode: d2d6b...b92
Anonym bruker Skrevet 1. september 2023 #20 Skrevet 1. september 2023 Min gikk fra 3 år med lav selvfølelse, ingen mestring og alvorlig ufrivillig skolefravær til full deltagelse på skolen, gode karakterer, aktiv i idrett og på fritiden. Fra deprimert til livsglad. Vi fikk barnet vårt tilbake med medisiner, og han får være den beste utgaven av seg selv. Bruker ritalin depot 30 mg om morgenen og 10 mg tablett ettermiddag, bivirkning er mindre matlyst og vektnedgang første år. Anonymkode: 2008b...b73
Anonym bruker Skrevet 1. september 2023 #21 Skrevet 1. september 2023 Vår datter gikk fra å ligge under kritisk i alle fag (norsk, engelsk og matte) til å skåre på høyeste nivå i engelsk, og 5,5 poeng fra høyeste nivå i norsk på nasjonale prøver på 1,5 måneder etter hun begynte på medisiner Anonymkode: 684dd...245
Anonym bruker Skrevet 1. september 2023 #22 Skrevet 1. september 2023 Jeg har en gutt som var veldig urolig og sleit med konsentrasjon. Han var også utagerende og null impulskontroll. Medisin var redningen her! Personligheten er den samme, merker ingen forskjell. Han blir mer rolig og har blitt så flink til å jobbe i timer. Han har også fått god tilrettelegging av lærer. Han fikk mindre matlyst men ernæringsdrikk var redningen. Jeg har selv også fått nytt liv på adhd medisiner, jeg fungerer 100% bedre på jobb! Anonymkode: 4dff9...734
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå