Gå til innhold

Uføre og skaffet meg bsu , hjelp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg skaffet meg bsu i går via sparebank1

jeg har ikke til å legge inn penger denne måneden men neste måned, tar dem mer skatt fra meg da i neste måned? Og hvor mye penger tar dem ut? 

Anonymkode: e290c...803

tror det er lurt at du leser deg opp å hva BSU er:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bank-og-lan/bsu/

Anonymkode: 871e1...cd6

Du får litt skattelette i 2024 hvis du fylte kontoen til maksbeløpet i -23. 

Pengene låses ikke før årsskiftet. Altså du kan ta penger ut og inn av konto i hele -23. Men det som står der ved årsskiftet låses. Samme til neste år. 

Men hvorfor sparer du i BSU, hvis du er voksen (som de fleste er i dette forumet) har det vel ikke så mye for seg?

Anonymkode: 79929...bf1

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Du får litt skattelette i 2024 hvis du fylte kontoen til maksbeløpet i -23. 

Pengene låses ikke før årsskiftet. Altså du kan ta penger ut og inn av konto i hele -23. Men det som står der ved årsskiftet låses. Samme til neste år. 

Men hvorfor sparer du i BSU, hvis du er voksen (som de fleste er i dette forumet) har det vel ikke så mye for seg?

Anonymkode: 79929...bf1

Selvfølgelig har det mye for seg. Man får ganske mye igjen på skatten. 

Det jeg lurer på HI, hvordan klarer du å spare nok i bsu når du er ufør? 

Anonymkode: c559d...6d5

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De har endret de reglene, så det er mye mindre man får igjen enn før, men litt er det selvfølgelig.

Man kan også spare ganske lenge, så om hi er i midten av 20 årene kan hun spare i sikkert 10 år til.

Jeg er ikke hi da, men jeg er ufør, og jeg sparer. Jeg er ikke ufør på minstesats for jeg tjente greit før jeg ble syk, og jeg er gift med en mann som tjener bra....

Anonymkode: b5782...9ea

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Spørsmålet ditt er like dumt som hun du siterer. Ufør betyr ikke fattig. Uføre greier å spare litt de også, om de sparer i bsu, ips eller annet spiller vel ingen rolle.

Anonymkode: a3745...94f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet ditt er like dumt som hun du siterer. Ufør betyr ikke fattig. Uføre greier å spare litt de også, om de sparer i bsu, ips eller annet spiller vel ingen rolle.

Men må jo kjøpe bolig for å få bruk for bsu

Anonymkode: 412a2...831

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Kan jo tenkes at hun har en grei inntekt da. Eller har en mann. Eller tilogmed begge deler 

Anonymkode: 278b4...63f

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kan jo tenkes at hun har en grei inntekt da. Eller har en mann. Eller tilogmed begge deler 

Anonymkode: 278b4...63f

Tjener godt over 31000 før skatt og blir igjen med 25500

Anonymkode: e290c...803

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Tror du alle uføre leier bolig?

Uføretrygd er i banken regnet som en veldig sikker inntekt, så har du egenkapital og betalingsevne er det ikke noe problem å få lån selv om du er ufør.

Ikke alle bor på sentrale østlandet heller. Her jeg bor kan du kjøpe en blokkleilighet for mellom 1 og 1,5 mill, ikke umulig å klare for en ufør

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De har endret de reglene, så det er mye mindre man får igjen enn før, men litt er det selvfølgelig.

Man kan også spare ganske lenge, så om hi er i midten av 20 årene kan hun spare i sikkert 10 år til.

Jeg er ikke hi da, men jeg er ufør, og jeg sparer. Jeg er ikke ufør på minstesats for jeg tjente greit før jeg ble syk, og jeg er gift med en mann som tjener bra....

Takk for svar. 😊🌸

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ufør, jeg fikk svar over deg. 😊

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...