Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #1 Skrevet 29. august 2023 Jeg har vært på AAP i snart 5 år nå, og kan kun få forlenget til sommeren. Har forstått at forlengelse av AAP gis om det forventes at man blir frisk i mer enn 50% stilling? Jobber i dag 35%. Så hvis jeg og leger gir uttrykk for at det ikke forventes bedring så forlenges ikke AAP? Og da må man søke ufør istedenfor? Men hva skjer i den tiden mellom der da? Behandling av ufør tar en 6-8 mnd, får man AAP i den tiden? Og hva om det blir avslag? Får man ikke mer AAP etterpå da? Anonymkode: 1dadb...077
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #2 Skrevet 29. august 2023 Får du avslag på ufør forventes det vel at du skal jobbe? Anonymkode: e7df3...f4d
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #3 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Jeg har vært på AAP i snart 5 år nå, og kan kun få forlenget til sommeren. Har forstått at forlengelse av AAP gis om det forventes at man blir frisk i mer enn 50% stilling? Jobber i dag 35%. Så hvis jeg og leger gir uttrykk for at det ikke forventes bedring så forlenges ikke AAP? Og da må man søke ufør istedenfor? Men hva skjer i den tiden mellom der da? Behandling av ufør tar en 6-8 mnd, får man AAP i den tiden? Og hva om det blir avslag? Får man ikke mer AAP etterpå da? Anonymkode: 1dadb...077 Jeg fikk forlengelse og gikk på AAP i seks år. Etter å ha søkt ufør fikk jeg AAP i ventetiden. Fikk avslag, og hadde egentlig brukt opp AAP. Men fikk penger både under klagetid og ny søknad. Deretter ble det innvilget 100% ufør. Anonymkode: 240d5...b74
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #4 Skrevet 29. august 2023 Du får aap i behandlingstiden. Anonymkode: 5d6e2...102
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 Du kan få AAP i behandlingstiden om konklusjonen blir at du skal søke ufør. Anonymkode: d8bb7...19f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 Men hvorfor vil du vente med å evt søke ufør til fristen nærmer seg da? Den gangen jeg søkte ufør ønsket nav nye uttalelser og legeattester fra spesialister på min sykdom, så selv om jeg hadde vært en runde på sykehus da jeg ble utredet måtte jeg ha en ny runde før det ble søkt ufør. Den runden tok litt tid for jeg måtte vente på time til MR, time hos nevrolog, indremedisiner osv, men i løpet av et halvår var det unnagjort. Da ble konklusjonen fra saksbehandler hos nav at jeg skulle søke ufør, og den ble godkjent uka etter jeg søkte. Så med den erfaringen jeg har ville jeg gått igang med søkeprosessen og fått tak i legeattester som kreves osv med en gang. Hovedregelen hos nav er at de må ha minst to legeattester, og minst en av dem må være fra spesialist på din sykdom. Så det holder ikke med bare uttalelse fra fastlegen. Anonymkode: 5d6e2...102
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hvorfor vil du vente med å evt søke ufør til fristen nærmer seg da? Den gangen jeg søkte ufør ønsket nav nye uttalelser og legeattester fra spesialister på min sykdom, så selv om jeg hadde vært en runde på sykehus da jeg ble utredet måtte jeg ha en ny runde før det ble søkt ufør. Den runden tok litt tid for jeg måtte vente på time til MR, time hos nevrolog, indremedisiner osv, men i løpet av et halvår var det unnagjort. Da ble konklusjonen fra saksbehandler hos nav at jeg skulle søke ufør, og den ble godkjent uka etter jeg søkte. Så med den erfaringen jeg har ville jeg gått igang med søkeprosessen og fått tak i legeattester som kreves osv med en gang. Hovedregelen hos nav er at de må ha minst to legeattester, og minst en av dem må være fra spesialist på din sykdom. Så det holder ikke med bare uttalelse fra fastlegen. Anonymkode: 5d6e2...102 Fordi jeg går drastisk ned i inntekt i det jeg går fra AAP til ufør, pga høy lønn i den jobben jeg har. Og fordi jeg VIL bli frisk... Men jeg må snart innse at det blir jeg ikke, det sitter langt inne da. Også var jeg redd jeg idet jeg innrømmer til NAV at jeg ikke lenger ser det sannsynlig at jeg blir over 50% frisk at jeg mister AAP, uten å få mulighet til å søke ufør eller noe. NAV er skumle. Og jeg er redd avslag på uføre. Har uttalelse fra fastlege og spesialist, psykolog. Anonymkode: 1dadb...077
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå