Anonym bruker Skrevet 28. august 2023 #1 Skrevet 28. august 2023 For å begynne med det siste. Jeg trenger råd, jeg er ikke ute etter en diskusjon. Jeg er også motstander av all bruk av hasj. Jeg kjenner en person som er avhengig av hasj. Vedkommende (NN) røyker mer enn folk flest. NN liker å røyke, men hen synes selv hen røyker alt for mye. Hen vil klare å trappe ned såpass mye at det blir mer koserøyk. Nå røyker hen hver dag, og klarer ikke stelle hverken seg selv eller huset. Leger og andre som driver med avrusning er jo forpliktet til å følge norsk lov, hvor hasj er forbudt, og alle bør slutte fullstendig, å trappe ned er ikke nok. Finnes det et sted NN kan få hjelp til å kun trappe ned røykingen? Finnes det noe forskning jeg kan henvise til om nedtrapping vs slutte med all bruk av hasj? Jeg vil selvfølgelig at vedkommende skal slutte, men det er dessverre ikke mitt valg. Hvordan kan jeg hjelpe? Hvor kan jeg be hen om å søke hjelp? Anonymkode: b228e...129
Anonym bruker Skrevet 28. august 2023 #2 Skrevet 28. august 2023 Tror ikke det finnes noen avrusningsintsitusjoner hvor man får hjelp til å bare "kutte ned forbruket" nei. Anonymkode: c9256...88d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2023 #3 Skrevet 28. august 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Tror ikke det finnes noen avrusningsintsitusjoner hvor man får hjelp til å bare "kutte ned forbruket" nei. Anonymkode: c9256...88d Nei, det stemmer nok. Da er utfordringen. Det er nok også veldig vanskelig (tror jeg). Det er kanskje lettere å slutte å røyke, enn å kutte ned. Her trenger jeg noe konkret å vise til, noe som forklarer hvorfor det er best å slutte fullstendig med all røyking. Anonymkode: b228e...129
Anonym bruker Skrevet 28. august 2023 #4 Skrevet 28. august 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei, det stemmer nok. Da er utfordringen. Det er nok også veldig vanskelig (tror jeg). Det er kanskje lettere å slutte å røyke, enn å kutte ned. Her trenger jeg noe konkret å vise til, noe som forklarer hvorfor det er best å slutte fullstendig med all røyking. Anonymkode: b228e...129 Det er nok ikke så lett å finne... Foreløbig er hasj forbudt i Norge og man kan bare få hjelp til å slutte helt Men fakta er jo at hasj legaliseres i flere og flere land, og da tvinges Norge til å følge etter. Vi kan ikke ha alle Europas kriminelle til Norge for dette er det eneste landet man kan tjene seg rik på illegal vare... Jeg tror kanskje heller du må se etter artikler og forskning om avhengighet. Om det er alkohol, spill eller annen rus, man må holde seg helt borte ellers faller man av vogna. Å klare bare litt viser seg ganske umulig. Anonymkode: 37c9a...41f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #5 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er nok ikke så lett å finne... Foreløbig er hasj forbudt i Norge og man kan bare få hjelp til å slutte helt Men fakta er jo at hasj legaliseres i flere og flere land, og da tvinges Norge til å følge etter. Vi kan ikke ha alle Europas kriminelle til Norge for dette er det eneste landet man kan tjene seg rik på illegal vare... Jeg tror kanskje heller du må se etter artikler og forskning om avhengighet. Om det er alkohol, spill eller annen rus, man må holde seg helt borte ellers faller man av vogna. Å klare bare litt viser seg ganske umulig. Anonymkode: 37c9a...41f Ja, å slutte helt er nok veien å gå. Jeg er usikker på om jeg klarer å overbevise NN om det. 🤞Jeg skal se etter artikler om generell avhengighet. Anonymkode: b228e...129
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #6 Skrevet 29. august 2023 Jeg jobber med rusbehandling, og jo man kan ha som mål å redusere rusbruken i poliklinisk behandling. Flere har det. Underveis er det en del som likevel erkjenner at de ikke klarer måtehold og må slutte helt. Hvis du tenker behandling med innleggelse, så er dette mindre vanlig når det kun gjelder cannabisbruk. I tillegg må vedkommende som oftest ha forsøkt poliklinisk først, uten at dette har gitt ønsket effekt. Skal man legges inn, kan man ikke ruse seg under oppholdet, da må man slutte helt. Tror ikke jeg forstod helt hva du mente med forskning. Kan du utdype litt? Anonymkode: 44da2...07d
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #7 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg jobber med rusbehandling, og jo man kan ha som mål å redusere rusbruken i poliklinisk behandling. Flere har det. Underveis er det en del som likevel erkjenner at de ikke klarer måtehold og må slutte helt. Hvis du tenker behandling med innleggelse, så er dette mindre vanlig når det kun gjelder cannabisbruk. I tillegg må vedkommende som oftest ha forsøkt poliklinisk først, uten at dette har gitt ønsket effekt. Skal man legges inn, kan man ikke ruse seg under oppholdet, da må man slutte helt. Tror ikke jeg forstod helt hva du mente med forskning. Kan du utdype litt? Anonymkode: 44da2...07d Jeg vil vise hen hva som er mulig. Jeg vil vise hen hvor enkelt eller vanskelig det er å kun kutte ned, om det faktisk er best å slutte helt med røyking. Hen har vil ha hjelp til å kutte ned, uten å slutte helt. Vet ikke hvor hen skal henvende seg, da hen forventer at alle sier at hen må slutte med røyking. Jeg tenker at hvis jeg har noe å vise til, blir det lettere å akseptere å slutte med røykingen. Anonymkode: b228e...129
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #8 Skrevet 29. august 2023 Det er som hun over sier, mulig å få hjelp poliklinisk. Under en innleggelse ved en avrusningsenhet vil det ikke være mulig (joda, men ikke lov) å ruse seg, men også som nevnt så er det sjeldent plass til "kun" hasjmisbruk ved en klinikk, med mindre han velger privat behandling og betaler selv Det beste er jo selvsagt å slutte helt, og det ved nok vedkommende selv også. Anonymkode: 36f06...cd1
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #9 Skrevet 29. august 2023 Hvis hen vil trappe ned, men syntes det er vanskelig, så legg lista så langt ned du bare kan. Hvis det røykes 4 ganger pr dag (f.eks) så skal det i to uker røykes tre ganger pr dag. Jeg tror ikke nødvendigvis det er noe lettere for hen, men om det er det som må til for å få hen til og innse at brå-stopp kanskje er like greit? Men ved å legge det frem slik, så kanskje hen selv føler en vis medbestemmelse og kontroll. Derfra kan hen ta en ny avgjørelse på om de ytterligere ukene skal det røykes kun to ganger i uken osv, eller som sagt - bare slutte helt og ta den kampen der. Anonymkode: f83b8...a53
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #10 Skrevet 29. august 2023 Jeg har ingen erfaring med hasj, eller andre rusmidler, men jeg tenker at det er litt som med vanlig røyk, og der har jeg dessverre erfaring. Det går fint an å trappe ned, men det holder bare en kort periode før man glipper og er tilbake der man startet. Skal man kutte, må man kutte helt. Anonymkode: a0f11...6c4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #11 Skrevet 29. august 2023 Takk for innspill. Jeg skal snart snakke med hen og prøver å tenke litt på forhånd. Jeg tenker det er lurt å snakke med fastlegen, for så å be om henvisning til rusbehandling. Jeg håper det går bra. 🙏 Anonymkode: b228e...129
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #12 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg vil vise hen hva som er mulig. Jeg vil vise hen hvor enkelt eller vanskelig det er å kun kutte ned, om det faktisk er best å slutte helt med røyking. Hen har vil ha hjelp til å kutte ned, uten å slutte helt. Vet ikke hvor hen skal henvende seg, da hen forventer at alle sier at hen må slutte med røyking. Jeg tenker at hvis jeg har noe å vise til, blir det lettere å akseptere å slutte med røykingen. Anonymkode: b228e...129 Dersom hen faktisk ønsker å trappe ned, synes jeg du bare skal fokusere på å støtte hen i det. Ellers kan du få motstand på hele prosjektet. Etterhvert kan det være hen selv kommer til den konklusjonen at det er nødvendig å slutte helt. Vanlig henvisning fra fastlege er første skritt 😊 Anonymkode: 44da2...07d
Anonym bruker Skrevet 29. august 2023 #13 Skrevet 29. august 2023 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Dersom hen faktisk ønsker å trappe ned, synes jeg du bare skal fokusere på å støtte hen i det. Ellers kan du få motstand på hele prosjektet. Etterhvert kan det være hen selv kommer til den konklusjonen at det er nødvendig å slutte helt. Vanlig henvisning fra fastlege er første skritt 😊 Anonymkode: 44da2...07d Ja, det er akkurat det jeg tenker. Hen snakker ikke med alle, nettopp på grunn av press og mas. Jeg er en av de få som har klart å få hen til å snakke, jeg prøver å holde fast på det. Anonymkode: b228e...129
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå