Gå til innhold

Rart og spørre/kreve om å få tilbake strikket babyklær?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De er jo gitt i have til barnet - ikke til deg!

Hvorfor tenker du at du har mer rett til å beholde strikkeklærne enn far? 

Anonymkode: 7e7f3...e8e

Tenker ingen rett men det kunne aldri falt for meg og spørre om å få ting gitt til gave tilbake unasett om det var til barnet. Hadde det vert så viktig ville jeg ikke gitt det bort

Anonymkode: 70600...3d6

Fortsetter under...

Det er jo i denne situasjonen mor som administrerer barnet og barnets klær?  Hun kan kjøpe og selge på Finn som hun vil. Dersom det var en gave, kan man jo ikke endre forutsetningene i etterkant! 

Mrs Remington skrev (5 minutter siden):

Det er jo i denne situasjonen mor som administrerer barnet og barnets klær?  Hun kan kjøpe og selge på Finn som hun vil. Dersom det var en gave, kan man jo ikke endre forutsetningene i etterkant! 

For meg virker det veldig selvsentrert å ikke gi far mulighet til å ta vare på klærne. For meg hadde det vært en selvfølge å gi klærne til far når babyen hadde vokst ut av dem slik at han kan spare den til neste barn eller gi dem til nieser eller nevøer.

Anonymkode: e6a31...3eb

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For meg virker det veldig selvsentrert å ikke gi far mulighet til å ta vare på klærne. For meg hadde det vært en selvfølge å gi klærne til far når babyen hadde vokst ut av dem slik at han kan spare den til neste barn eller gi dem til nieser eller nevøer.

Javel, jeg har flere strikkede gensere hos meg, som min eks aldri har spurt om å få tilbake. Klærne har ligget på loftet i 18 år. Når man gir noe til barnet, enten det er dåpsgaver, eller bursdagsgaver, kan man ikke be om å få det tilbake. Da må man isåfall annonsere det når gaven blir gitt. Man må faktisk fortelle at dette er et lån.

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tar ikke som en selvfølge når ting blir gitt som gave at de skal tilbake?

jeg hadde ikke krevd gaver tilbake det er bare rart, da hadde jeg heller sagt at det er låne arve klær og ønsker dem tilbake når barnet ikke passer dem lenger

Men det er far som ønsker klærne, det er jo ikke å ta tilbake gave når det er klær hans eget barn har fått. Hvorfor har mor større rett på klærne?

Anonymkode: 7de12...7a9

Mrs Remington skrev (4 minutter siden):

Javel, jeg har flere strikkede gensere hos meg, som min eks aldri har spurt om å få tilbake. Klærne har ligget på loftet i 18 år. Når man gir noe til barnet, enten det er dåpsgaver, eller bursdagsgaver, kan man ikke be om å få det tilbake. Da må man isåfall annonsere det når gaven blir gitt. Man må faktisk fortelle at dette er et lån.

Men det er barnets far! Ikke en tante eller bestemor. Det er en som har like stor rett på klærne som mor. 

Og hva du har på loftet har da ingen relevans for denne tråden 🤦🏼‍♀️kan du prøve å ikke blande inn dine personlige opplevelser?

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men det er far som ønsker klærne, det er jo ikke å ta tilbake gave når det er klær hans eget barn har fått. Hvorfor har mor større rett på klærne?

Det er jo barnet som har fått dette og så lenge barnet bor hos mor, må jo mor administrere klærne, og barnet har jo vokst ut av klærne! Er det gitt at mor har lagerplass tilfellet fars familie vil ha disse tilbake? Hele poenget er jo om dette ble annonsert på forhånd, men det virker jo ikke at det har!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men det er barnets far! Ikke en tante eller bestemor. Det er en som har like stor rett på klærne som mor. 

Og hva du har på loftet har da ingen relevans for denne tråden 🤦🏼‍♀️kan du prøve å ikke blande inn dine personlige opplevelser?

Klart det har relevans hva jeg har på loftet, hvor lenge skal man oppbevare gaver for å gi dem tilbake til giver? Isåfall er det jo ingen gave.

Mrs Remington skrev (6 minutter siden):

Det er jo barnet som har fått dette og så lenge barnet bor hos mor, må jo mor administrere klærne, og barnet har jo vokst ut av klærne! Er det gitt at mor har lagerplass tilfellet fars familie vil ha disse tilbake? Hele poenget er jo om dette ble annonsert på forhånd, men det virker jo ikke at det har!

Mor trenger jo ikke lagre dem. Når barnet har vokst ut av klærne hører hun med far om han vil ha klærne. Vil far/ fars famile ha klærne kan de få dem tilbake med en gang barnet er vokst ut av dem. 

Far spør jo ikke om å få tilbake gavene!! Det var jo gaver til deres felles barn (ikke til deg!!), og siden det var hans mor/søster e.l. som strikket disse klærne, så er det bare naturlig at han tar vare på de til evt senere barn, barnebarn, nieser, nevøer...

Anonymkode: c6d0f...d30

Iiiiik skrev (3 timer siden):

Tror du ikke hans familie har sett enten at det er fare for at de får stadig mindre kontakt med barnet, eller at du ikke verdsetter jobben bak et hjemmestrikket plagg, og at de derfor vil sikre at evt halvsøsken eller søskenbarn kan bruke klærne? 

Trenger ikke ligge noe negativt bak da.  Hvor får du DET fra? 

Prøver å sette meg inn i situasjonen. Barna våres har fått endel strikket klær fra hans familie. Hvis vi flytter fra hverandre, etter nesten 20 år, og vil ha tilbake ting som familien hans har laget.. 

Jeg var veldig nær denne familien i 20 år. Selvom vi ikke brukte noe av det, barna tåler ikke ull, så er hjemmestrikk noe veldig personlig og kjært. 

Jeg ville beholdt ett plagg, og levert resten. Det er minner for meg også. 

Anonymkode: 83d34...0ae

Selv hadde jeg spurt om far ville ha de tilbake eller om jeg kunne gi de vekk om jeg ikke hadde hatt ålass til å spare på de. Vi tok to strikka ting ifra hans side av familien når eldste ble født, de har jeg spart på om han skulle få barn men mest at ungene kan bruke de om de evt får barn. Jeg har en eske der jeg sparer på ting til ungen, ikke plass til mye så bare noen ting. 
Det er min side av fmailien som ahr strikket mye, der har jeg bare spart på det peneste resten er gitt bort. 

Anonymkode: f62da...2c0

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tenker ingen rett men det kunne aldri falt for meg og spørre om å få ting gitt til gave tilbake unasett om det var til barnet. Hadde det vert så viktig ville jeg ikke gitt det bort

Han spør jo ikke om å «få ting som er gitt i gave». Han ønsker å oppbevare barnets ting/klær som ikke lenger blir brukt. Det har han selvfølgelig like mye rett til som deg. 

Annonse

Mrs Remington skrev (6 timer siden):

Da burde hun selvsagt levert klærne til far heller enn å kaste dem eller gi dem til andre. Det er forskjell på strikkeklær hvor det er lagt ned tid og kjærlighet og ‘kjøpeklær’. 

Hvis far ikke ville beholde klærne hadde det selvsagt vært en annen sak. 

Mrs Remington skrev (6 timer siden):

Klart det har relevans hva jeg har på loftet, hvor lenge skal man oppbevare gaver for å gi dem tilbake til giver? Isåfall er det jo ingen gave.

Nei. Du finnes ikke relevant i denne saken. 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Nei. Du finnes ikke relevant i denne saken. 

Så du mener seriøst at man kan gi en gave og kreve den tilbake etterpå? Juridisk sett har du helt feil.

Mrs Remington skrev (31 minutter siden):

Så du mener seriøst at man kan gi en gave og kreve den tilbake etterpå? Juridisk sett har du helt feil.

gaven er gitt til barnet. Foreldrene administreres barnas gaver. Altså har far selvfølgig like mye rett som mor til å ta vare på/oppbevare barnas gaver

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

gaven er gitt til barnet. Foreldrene administreres barnas gaver. Altså har far selvfølgig like mye rett som mor til å ta vare på/oppbevare barnas gaver

Så da har mor også rett til å administrere gaven. 

Det er ofte mye arbeid og penger (garn er dyrt) i strikkeklær. Våre strikkeklær går i arv i familien. 
jeg tror du nok har kvittet deg med mye av de klærne far spør etter. Mulig derfor han ønsker å oppbevare de, for han har fått vite at du kvitter deg med de.

Far vil ikke ha gaver tilbake, han vil opp råvare strikkeklær hans slekt har strikket. Min bestemor strikket en nydelig kjole til datteren min. Nå er bestemor død og når jeg får barnebarn skal kjolen fram igjen og det er da naturlig å prate om min bestemor. Et nydelig minne i generasjoner!

Anonymkode: be5ff...102

Mrs Remington skrev (16 minutter siden):

Så da har mor også rett til å administrere gaven. 

selvfølgelig. Begge foreldrene stiller likt i så henseende.

Når far ber om å få administrere det som kommer fra hans familie, er det da unaturlig at mor setter seg til motverge.

Mrs Remington skrev (1 time siden):

Juridisk? Det er plagg besteforeldrene har strikket til sitt barnebarn. Da er det bare rett og rimelig at de får plaggene igjen når barnet har vokst fra det, heller enn at hi skal kaste/selge/gi de bort. Barnet er 3 år, så det er ikke snakk om å komme åresvis etter og kreve plaggene tilbake. 

Det er noe som heter moral og alminnelig folkeskikk. Man kaster ikke håndarbeid fra andre før man har tilbudt giver å få de tilbake. Rett og slett. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Juridisk? Det er plagg besteforeldrene har strikket til sitt barnebarn. Da er det bare rett og rimelig at de får plaggene igjen når barnet har vokst fra det, heller enn at hi skal kaste/selge/gi de bort. Barnet er 3 år, så det er ikke snakk om å komme åresvis etter og kreve plaggene tilbake. 

Det er noe som heter moral og alminnelig folkeskikk. Man kaster ikke håndarbeid fra andre før man har tilbudt giver å få de tilbake. Rett og slett. 

Hi skriver at de ikke er sammen, så når barnet har fått en gave, er det mor som råder over gaven og nei, man kan ikke kreve å få gaver tilbake. Det betyr ikke at mor ikke kan gi gaven tilbake. Det betyr bare at hun kan om hun vil. Her tyder det jo på at mor ikke har et ønske om det. 

Mrs Remington skrev (8 minutter siden):

Hi skriver at de ikke er sammen, så når barnet har fått en gave, er det mor som råder over gaven og nei, man kan ikke kreve å få gaver tilbake. Det betyr ikke at mor ikke kan gi gaven tilbake. Det betyr bare at hun kan om hun vil. Her tyder det jo på at mor ikke har et ønske om det. 

Som sagt, ren folkeskikk. Eller mangel på sådan. 

Jeg synes det er rart motsatt vei jeg da. I og med dere ikke bor sammen, anser jeg det som naturlig at det er den som kjøpte det/laget det som også tar det med videre. Alle skjønner vel at det har større affeksjonsverdi enn en body fra HM? 

Strikker ikke selv, men svigers har gitt både ett sett i forbindelse med fødsel og en drakt da de var rundt 2-3 år. De er ikke mine å selge, de er gitt til barna og er noe jeg tar vare på til de blir voksne. Det blir ikke så mye å lagre på, har vel en stor plastkasse til hver med div gaver fra dåp, babybok og klær som de har fått. Klær i den alderen tar ikke stor plass. Gikk helt fint å lagre det, selv om vi har bodd på 70 kvm med kun en liten bod. 

Anonymkode: 46b59...d39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...