Gå til innhold

Rart og spørre/kreve om å få tilbake strikket babyklær?

Anbefalte innlegg

Mrs Remington skrev (8 timer siden):

Heia,

Min farmor strikket mange kjoler til en datter jeg aldri fikk. Selvsagt har jeg tatt vare på disse, kunne aldri gitt de fra meg.  Min far spurte meg aldri om han kunne få disse, var jo jeg som fikk dem. Søsteren min fikk døtre, heller ikke hun spurte etter disse.

Kjolene ligger fortsatt på loftet og det er 40 år siden jeg mottok dem, kommer aldri til å gi dem fra meg. Så jo, jeg forstår affeksjonsverdien dette har, også for mottaker. 

Men for hi har ikke disse plaggene affeksjonsverdi, hun har ikke tatt vare på dem. For far har de affeksjonsverdi, men det er ikke så viktig?

Og at du velger å la godt brukbare klær mugne bort på loftet har da ingenting med hi sitt dilemma å gjøre, like lite som din eks sine gensere. Denne tråden handler ikke om deg. 

Anonymkode: 7de12...7a9

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men for hi har ikke disse plaggene affeksjonsverdi, hun har ikke tatt vare på dem. For far har de affeksjonsverdi, men det er ikke så viktig?

Og at du velger å la godt brukbare klær mugne bort på loftet har da ingenting med hi sitt dilemma å gjøre, like lite som din eks sine gensere. Denne tråden handler ikke om deg. 

Mrs Remington er vel egentlig HI…

Anonymkode: 7e7f3...e8e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mrs Remington er vel egentlig HI…

Det kan jo ikke stemme. I så fall har hun en datter på 3 år som har fått masse strikket tøy av fars familie, og klær til en datter hun aldri fikk, og de klærne har hun hatt i 40 år, de er ubrukte og har affeksjonsverdi…

Anonymkode: 40cbe...54b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kan jo ikke stemme. I så fall har hun en datter på 3 år som har fått masse strikket tøy av fars familie, og klær til en datter hun aldri fikk, og de klærne har hun hatt i 40 år, de er ubrukte og har affeksjonsverdi…

Bingo, jeg er selvsagt ikke hi. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor ilegger du HI at plaggene ikke har affeksjonsverdi for henne og for datteren?

Annonse

Mrs Remington skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ilegger du HI at plaggene ikke har affeksjonsverdi for henne og for datteren?

Fordi hun har gitt/kastet/rotet dem bort. Fordi hun ikke har tatt vare på dem. 

Har du ikke lest hi sine svar i tråden?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fordi hun har gitt/kastet/rotet dem bort. Fordi hun ikke har tatt vare på dem. 

Har du ikke lest hi sine svar i tråden?

Dersom hun har kastet dem, kan hun vel heller ikke levere dem tilbake.

Mrs Remington skrev (Akkurat nå):

Dersom hun har kastet dem, kan hun vel heller ikke levere dem tilbake.

Eh…nei? Det er vel liksom hele essensen i tråden 😅jøye meg. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Eh…nei? Det er vel liksom hele essensen i tråden 😅jøye meg. 

Stemmer, så da er det jo slutt på diskusjonen. Hi har ikke lengre klærne, så det er ingenting å gi bort.

Mrs Remington skrev (11 minutter siden):

Stemmer, så da er det jo slutt på diskusjonen. Hi har ikke lengre klærne, så det er ingenting å gi bort.

Spørsmålet var om det var frekt å spør om å få klærne tilbake. Mange mener at det ikke er frekt å spør, men at det er dårlig stil å ikke ta vare på håndarbeid fra besteforeldre. Og at man altså skjønner at klærne har affeksjonsverdi for far  

Hva er det du har diskutert, egentlig, om du ikke har fått med deg dette? 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Spørsmålet var om det var frekt å spør om å få klærne tilbake. Mange mener at det ikke er frekt å spør, men at det er dårlig stil å ikke ta vare på håndarbeid fra besteforeldre. Og at man altså skjønner at klærne har affeksjonsverdi for far  

Hva er det du har diskutert, egentlig, om du ikke har fått med deg dette? 

Jeg har diskutert at det er frekt å be om å få gaver tilbake. Og, ja, det er frekt.

Mrs Remington skrev (På 28.8.2023 den 22.42):

Jeg ville nok bare ha svart at nei, de har jeg jo gitt videre til annen familie, trodde det var gave, ikke et lån. Er ikke glad i å låne og om jeg hadde visste at jeg tok på meg gjeld ved å ta imot, hadde jeg ikke tatt i mot. De fikk sikkert takkekort også. 

Støtter denne. Jeg har også lite plass og det tar meg svært mange timer å lempe ut for å kunne komme frem til det innerste i boden. Som sliten og fattig alenemor med 100% omdorg i full jobb, så bør det være svært viktig for at jeg skal leie barnevakt og bruke 3- 4 timer på noe. Å bruke penger og mye tid på å lete frem gamle klær som jeg har fått i gave for så å gi dem tilbake til giver, er ikke på min egen prioriteringsliste. 

Mye av det fine strikkede og kjøpte som barnet fikk har jeg spart så barnet kan bruke det til egne barn i fremtiden, men noe er gitt bort videre til nære venner som fikk barn etter meg. 

Er noe et lån vil jeg vite om det på gorhånd.

Anonymkode: 616f1...b16

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor skulle de ha affeksjonsverdi for far? Han har vel knapt sett dem hvis han har lite samvær, og menn er ikke kjent for å være veldig opptatt av babykær og håndarbeid laget i familien

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle de ha affeksjonsverdi for far? Han har vel knapt sett dem hvis han har lite samvær, og menn er ikke kjent for å være veldig opptatt av babykær og håndarbeid laget i familien

Samme lurer jeg på! Hvorfor kommer han nå og vil ha klærne?

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Så fordi menn ikke er kjent for å være opptatt av babyklær og håndarbeid så er det umulig at denne mannen er det? Selv om han har ytret ønske om å få klærne tilbake. Og hva vet du om at han har lite samvær? Det har ikke jeg lest noe sted, tror jeg. 

Anonym bruker skrev (På 29.8.2023 den 9.10):

mor har da ikke noe mer juridisk råderett over barnets eiendeler eller gaver enn det far har  - selv om de ikke er sammen. Begge er i utgangspunktet barnets verge.  I tillegg dette vel så mye om normal folkeskikk da....

Det er ikke barnets eiendeler, barnet har ikke mulighet til å takke ja eller nei.

Når man gir babyklær eller utstyr i gave, så er det en av foreldrene man må gi det til. 

Anonym bruker skrev (På 31.8.2023 den 6.30):

Så fordi menn ikke er kjent for å være opptatt av babyklær og håndarbeid så er det umulig at denne mannen er det? Selv om han har ytret ønske om å få klærne tilbake. Og hva vet du om at han har lite samvær? Det har ikke jeg lest noe sted, tror jeg. 

Det kan høres ut som noen av dem som har gitt plaggene skyver far foran seg fordi de er konfliktsky. Hadde de ønsket at far skulle ha dem, så burde de ha gitt dem til far i utgangspunktet. Siden de ikke gjorde det, så antar jeg far hsr lite samvær. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det kan høres ut som noen av dem som har gitt plaggene skyver far foran seg fordi de er konfliktsky. Hadde de ønsket at far skulle ha dem, så burde de ha gitt dem til far i utgangspunktet. Siden de ikke gjorde det, så antar jeg far hsr lite samvær. 

HI skriver dessuten at de bare var gode venner, ikke sammen. Da betyr det i tilfelle at hun automatisk har foreldreansvaret (med mindre far har ønsket delt foreldreansvar) og hovedomsorgen, og er å regne som barnets verge. 

Ja, i utgangspunktet er det rart å kreve tilbake klær som er strikket og gitt i gave. Men i dette tilfellet hvor dere ikke er sammen er det ikke så rart at de ønsker at far/fars familie tar vare på disse plaggene.

Anonymkode: ba586...391

Anonym bruker skrev (På 31.8.2023 den 6.30):

Ærlig talt. Du tror helt oppriktig at barnets far plutselig fant ut at han ønsker strikkeklærne barnet har vokst ut av? Du har ikke engang en liiiiten mistanke om at det er de som strikket klærne som har bedt far be om å få dem tilbake?

Anonymkode: af50f...84f

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ærlig talt. Du tror helt oppriktig at barnets far plutselig fant ut at han ønsker strikkeklærne barnet har vokst ut av? Du har ikke engang en liiiiten mistanke om at det er de som strikket klærne som har bedt far be om å få dem tilbake?

Anonymkode: af50f...84f

Sikker kan jeg jo ikke være, men med en mann som kjøper like mye klær til barna og som er like opptatt av hva de har på seg som meg så ser jeg absolutt muligheten for at denne mannen ser verdien i strikk som hans mor har laget. 

Alle menn er ikke like, vet du. Og hva om det er bestemor som har bedt han spør? De hadde kanskje mistanke om at klærne blir kastet og ønsker å forhindre det. Men alt dette blir spekulasjoner, spørsmålet i hi er om det er rart at far ønsker å beholde klærne, noe jeg altså ikke syns det er. 

Det rareste her, er vel at TS selv forteller at klærne er mista/rota bort/kasta. Vi snakker om håndlagde produkter, ting det tar timesvis å lage. Jeg blir trist av å lese om så lite/manglende respekt for håndarbeid laget med kjærlighet. 

Anonymkode: cea2e...e08

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

HI skriver dessuten at de bare var gode venner, ikke sammen. Da betyr det i tilfelle at hun automatisk har foreldreansvaret (med mindre far har ønsket delt foreldreansvar) og hovedomsorgen, og er å regne som barnets verge. 

Man er barnets verge selv om mor har foreldreansvar alene. Foreldreansvar handler om helt andre ting enn å være verge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...