Gå til innhold

Rart og spørre/kreve om å få tilbake strikket babyklær?

Anbefalte innlegg

(vi har aldri vert sammen, bare gode venner var vi)
Her har barnefar sine foreldre/besteforeldre strikket klær for minsta på 3 år nå,

fine strikket gensere, kjole og luer da hun var baby og opptill 2 år, men i går spurte barnefaren om han kunne få alle disse strikket klærne som ble lagt av han sin side tilbake. Jeg synes det er litt rart at det blir gitt som «gave» også spør om å få tilbake🤨 har så klart gitt barnefaren den han brukte som baby selv tilbake for 2 år siden.  Men nye strikket klær? 
vet ikke hva er deres oppfattning i dette? Synes bare litt rart å spørre om å få ting som ble gitt for 1-2 år siden

Anonymkode: 70600...3d6

Fortsetter under...

Ja, det er litt rart.

Men samtidig kan det hende han ønsker å ta vare på dem, enten om han skal ha flere barn etterhvert, eller spare de til evt barnebarn. Det trenger jo ikke være sånn at du sparer dem, det kan like gjerne han gjøre.

Eller kanskje hans søsken venter barn, og han (og foreldre/besteforeldre) tenker at det er koselig om ditt barn sine søskenbarn bruker dem.

Jeg ville ikke tenkt noe mer på det, bare levert de tilbake.

Anonymkode: f5796...3b6

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Han vil nok ha dem til sitt neste barn eller barnebarn. Det er helt naturlig. Særlig når dere ikke er et par.

Anonymkode: 7cb43...2f4

Iiiiik skrev (17 minutter siden):

Enig, det er ganske rart. Ville allikevel gitt dem tilbake. 

Enten så har man ikke dem lenger eller så er dem rotet vekk en plass.

jeg kunne ikke ha spurt om klær tilbake utenom vis jeg sa på forhånd at jeg ønsket dem tilbake etter vert barnet har vokst fra dem. Men smule sært og be tilbake «gaver» som er gitt

Nei, det er jo ikke rart. Det er klær som er strikket i hans familie og som betyr noe for dem. Han vil sikkert bruke dem til nytt barn og/eller i tillegg å kunne gi dem videre til deres felles barn fra hans side i fremtiden.

Anonymkode: 9d7ea...2f7

Annonse

Hvorfor er det rart hvis barnet har vokst ut av de? Det er mye jobb bak hjemmestrikk og slike plagg går ofte i arv til neste barn. Og det er jo mer naturlig at det er i hans familie og ikke din. De er jo ikke strikket til deg. 

Litt rart, kanskje, men egentlig ikke så veldig rart heller. Det tar mange timer å strikke slike ting, og jeg synes nok egentlig ikke det er så rart om man vil beholde håndverk av en slik art i familien. 

Jeg ville gitt dem tilbake. 

Anonymkode: cea2e...e08

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Tror du ikke hans familie har sett enten at det er fare for at de får stadig mindre kontakt med barnet, eller at du ikke verdsetter jobben bak et hjemmestrikket plagg, og at de derfor vil sikre at evt halvsøsken eller søskenbarn kan bruke klærne? 

Iiiiik skrev (13 minutter siden):

Tror du ikke hans familie har sett enten at det er fare for at de får stadig mindre kontakt med barnet, eller at du ikke verdsetter jobben bak et hjemmestrikket plagg, og at de derfor vil sikre at evt halvsøsken eller søskenbarn kan bruke klærne? 

Jeg har ikke stor leilighet så kan ikke ta vare på alt sammen av klær inkludert strikkeklær😅

Anonym bruker skrev (1 time siden):

jeg kunne ikke ha spurt om klær tilbake utenom vis jeg sa på forhånd at jeg ønsket dem tilbake etter vert barnet har vokst fra dem. Men smule sært og be tilbake «gaver» som er gitt

Men de er jo ikke gitt i gave til deg, men til barnet! Og far er jo like mye forelder som deg så hvorfor skal du beholde klær som far sine foreldre har strikket? Det er ikke å be om gavene tilbake. 

Anonymkode: 8448f...46f

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke stor leilighet så kan ikke ta vare på alt sammen av klær inkludert strikkeklær😅

OK, så det er det som er problemet? Du har dem ikke lenger? Da skjønner jeg at det er kjipt at de spør om å få det tilbake. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

(vi har aldri vert sammen, bare gode venner var vi)
Her har barnefar sine foreldre/besteforeldre strikket klær for minsta på 3 år nå,

fine strikket gensere, kjole og luer da hun var baby og opptill 2 år, men i går spurte barnefaren om han kunne få alle disse strikket klærne som ble lagt av han sin side tilbake. Jeg synes det er litt rart at det blir gitt som «gave» også spør om å få tilbake🤨 har så klart gitt barnefaren den han brukte som baby selv tilbake for 2 år siden.  Men nye strikket klær? 
vet ikke hva er deres oppfattning i dette? Synes bare litt rart å spørre om å få ting som ble gitt for 1-2 år siden

Det er jo ikke du som har fått klærne. Det er barnet. Hvorfor er det du som skal ha klærne og ikke barnefar? Er det viktig for deg å beholde klærne? Hvis du har et plagg som har spesiell affeksjonsverdi kan du jo spørre om å få beholde det.

Anonymkode: d6e22...fc5

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Selvsagt vil far ta vare på sånt! 

Anonymkode: be5ff...102

Tviler på at det er faren som ønsker dette altså. Det er ikke veldig typisk menn å tenke at de vil ha strikkede plagg etter barnet.

Tenker det er de som har strikket som har gitt far beskjed om å få tilbake plaggene.

Anonymkode: af50f...84f

Nja, litt kanskje. Samtidig ga jeg vekk mesteparten av det svigermor strikka til hennes datter da det ble for smått her. Tenker det er fint å ha det innad i familien 

Anonymkode: b44c6...a61

Jeg ville nok bare ha svart at nei, de har jeg jo gitt videre til annen familie, trodde det var gave, ikke et lån. Er ikke glad i å låne og om jeg hadde visste at jeg tok på meg gjeld ved å ta imot, hadde jeg ikke tatt i mot. De fikk sikkert takkekort også. 

Mrs Remington skrev (4 minutter siden):

Jeg ville nok bare ha svart at nei, de har jeg jo gitt videre til annen familie, trodde det var gave, ikke et lån. Er ikke glad i å låne og om jeg hadde visste at jeg tok på meg gjeld ved å ta imot, hadde jeg ikke tatt i mot. De fikk sikkert takkekort også. 

Enig. 
hadde jeg vist var lån hadde jeg selv takket nei, da redd for at det blir ødelagt eller gulpe merker i seg ikke at jeg ikke tar vare på klærne. Når det er gave så blir jeg litt forvirret at de antar det som «gave» men ikke er en gave egentlig. Da burde de ha strikket til barnet ble større og begynte og overnatte hos far som hun kan bruke strikket plaggene der. Man spør ikke om «gaver» tilbake uansett strikkeklær eller pølseklype. Da sier man at man kan låne men vil ha tilbake. 

Jeg synes ikke det er rart. Klærne var til babyen. Når klærne er vokst ut av, er det jo naturlig at far får klærne ettersom de er fra hans familie. Synes det er rarere at du gir dem videre uten å høre med far enn at de spør etter dem.

Anonymkode: e6a31...3eb

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Enig. 
hadde jeg vist var lån hadde jeg selv takket nei, da redd for at det blir ødelagt eller gulpe merker i seg ikke at jeg ikke tar vare på klærne. Når det er gave så blir jeg litt forvirret at de antar det som «gave» men ikke er en gave egentlig. Da burde de ha strikket til barnet ble større og begynte og overnatte hos far som hun kan bruke strikket plaggene der. Man spør ikke om «gaver» tilbake uansett strikkeklær eller pølseklype. Da sier man at man kan låne men vil ha tilbake. 

Barnet er da like mye hans, så klart han vil ha strikkeklærne tilbake. Det er jo veldig merkelig av deg å ikke ta det som en selvfølge og gi dem tilbake etterhvert som barnet vokste fra dem. 

Anonymkode: 7de12...7a9

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke det er rart. Klærne var til babyen. Når klærne er vokst ut av, er det jo naturlig at far får klærne ettersom de er fra hans familie. Synes det er rarere at du gir dem videre uten å høre med far enn at de spør etter dem.

Synes er rart at man ikke sier på forhånd at det er «låne», «arveklær». Men gir det som en gave. Vis det er låne klær, da bør man kanskje ikke gi dem.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Barnet er da like mye hans, så klart han vil ha strikkeklærne tilbake. Det er jo veldig merkelig av deg å ikke ta det som en selvfølge og gi dem tilbake etterhvert som barnet vokste fra dem. 

Anonymkode: 7de12...7a9

Jeg tar ikke som en selvfølge når ting blir gitt som gave at de skal tilbake?

jeg hadde ikke krevd gaver tilbake det er bare rart, da hadde jeg heller sagt at det er låne arve klær og ønsker dem tilbake når barnet ikke passer dem lenger

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Synes er rart at man ikke sier på forhånd at det er «låne», «arveklær». Men gir det som en gave. Vis det er låne klær, da bør man kanskje ikke gi dem.

Klærne var til babyen ikke til deg. Det at far får klærne slik at han kan ta vare på dem er ikke å gjøre det om til lån. Det var jo ikke du som fikk dem så hvorfor er det du som skal bestemme hva som skjer med klærne når babyen vokste ut av dem?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tar ikke som en selvfølge når ting blir gitt som gave at de skal tilbake?

jeg hadde ikke krevd gaver tilbake det er bare rart, da hadde jeg heller sagt at det er låne arve klær og ønsker dem tilbake når barnet ikke passer dem lenger

De er jo gitt i have til barnet - ikke til deg!

Hvorfor tenker du at du har mer rett til å beholde strikkeklærne enn far? 

Anonymkode: 7e7f3...e8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...