Anonym bruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Har en syvåring som har mistet åtte tenner. Hun mistet de ganske tidlig og raskt. To av disse (de ved siden av fortennene oppe) har ikke kommet ut igjen, og viser ingen tegn til det heller. Det har gått flere måneder. Er det flere som har opplevd dette uten at det var noe galt? Jeg vet om agenesi. Anonymkode: 9b2ba...a32
Anonym bruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 Ja, det har vi sett flere ganger på ungene her. Har fire barn, og det er slett ikke alltid de nye tennene har kommet med en gang de gamle falt ut. Særlig ene datteren min var tannløs lenge. Jeg trodde de falt ut når de nye "dyttet" på røttene, men det er visst ikke helt sånn. Det er hormoner osv som gjør at røttene smuldrer litt vekk på melketennene, når de faller ut er det jo ikke røtter på dem, de har blitt borte liksom. Så det er ikke alltid de nye tennene er klare, selv om røttene har blitt borte og melketennene falt ut. Anonymkode: 4e49a...8b4
Anonym bruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Sånn var det med meg, også. Tok fire måneder fra jeg mistet den lille fortannen til den nye tittet fram. Ved agenesier vil ofte melketannen bli stående på plassen sin, men jeg har sett noen ganger at de faller ut fordi roten har blitt "spist opp" av de nye tennene som kommer ved siden av. Anonymkode: 1e397...5b0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Ja, det har vi sett flere ganger på ungene her. Har fire barn, og det er slett ikke alltid de nye tennene har kommet med en gang de gamle falt ut. Særlig ene datteren min var tannløs lenge. Jeg trodde de falt ut når de nye "dyttet" på røttene, men det er visst ikke helt sånn. Det er hormoner osv som gjør at røttene smuldrer litt vekk på melketennene, når de faller ut er det jo ikke røtter på dem, de har blitt borte liksom. Så det er ikke alltid de nye tennene er klare, selv om røttene har blitt borte og melketennene falt ut. Anonymkode: 4e49a...8b4 Takk for erfaringer! Jeg visste heller ikke dette med hormonene, trodde melketennene ble dyttet ut av de nye. Det andre barnet mitt fikk nye tenner omtrent med det samme den gamle falt ut, man kunne se spissen på den! Hvor lenge gikk datteren din uten tenner? Anonymkode: 9b2ba...a32
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Sånn var det med meg, også. Tok fire måneder fra jeg mistet den lille fortannen til den nye tittet fram. Ved agenesier vil ofte melketannen bli stående på plassen sin, men jeg har sett noen ganger at de faller ut fordi roten har blitt "spist opp" av de nye tennene som kommer ved siden av. Anonymkode: 1e397...5b0 Datteren min skadet en fortann da hun var mindre, og måtte da ta røntgen for å se om voksentanna under var skadet. Det var den ikke. Man skulle tro de da ville reagere dersom det ikke så ut til å være anlegg for voksentann ved siden av fortanna… Anonymkode: 9b2ba...a32
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 Ene barnet mitt gikk uten ny tann i over 9 måneder. Da rakk vi også å bli bekymret 😅 Ellers er det slik at melketennene ikke faller ut dersom det ikke er nye under. Eldstemann her mangler to voksentenner (1-årsjekslene nede), så de falt aldri ut. Til slutt måtte han til kjeveortoped. De ble trukket hos vanlig tannlege, og han fikk på streng for å tette mellomrommet. Da fikk vi vite det med at om en melketann detter ut, så kommer det en ny. Anonymkode: f576b...bf9
Anonym bruker Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 Her tok det over ett år fra mistet tann til en ny dukket opp, så det kan ta laaang tid… Anonymkode: 4fff8...b14
Anonym bruker Skrevet 28. august 2023 #8 Skrevet 28. august 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Ene barnet mitt gikk uten ny tann i over 9 måneder. Da rakk vi også å bli bekymret 😅 Ellers er det slik at melketennene ikke faller ut dersom det ikke er nye under. Eldstemann her mangler to voksentenner (1-årsjekslene nede), så de falt aldri ut. Til slutt måtte han til kjeveortoped. De ble trukket hos vanlig tannlege, og han fikk på streng for å tette mellomrommet. Da fikk vi vite det med at om en melketann detter ut, så kommer det en ny. Anonymkode: f576b...bf9 Det er slett ikke bestandig melketennene ikke faller ut ved agenesi. Jeg mangler en jeksel, og har fortsatt melketannen min i behold (er 46 år nå ). Men min datter manger to fortenner. Der datt begge melketennene ut selv om det ikke kommer nye. Anonymkode: f3ff6...937
Anonym bruker Skrevet 28. august 2023 #9 Skrevet 28. august 2023 Ring tannklinikken hvis du er bekymret😊 Anonymkode: f35ec...22a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2023 #10 Skrevet 28. august 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ring tannklinikken hvis du er bekymret😊 Anonymkode: f35ec...22a Jepp, skal gjøre det Anonymkode: 9b2ba...a32
Anonym bruker Skrevet 28. august 2023 #11 Skrevet 28. august 2023 Barnet mitt fikk et lite snitt i tannkjøttet da ene tanna ikke ville komme ut. En annen tann "fikset seg selv". Var en fortann som ikke ville komme ut selv om man kunne se kulen/omrisset av tanna under tannkjøttet. Under en trening fikk hun et kne på overleppa, tannkjøttet sprakk og dagen etter begynte tanna og være godt synlig og startet turen sin ut. Forklaring vi fikk var at noen gang gror tannkjøttet så kjapt etter at melketann er ramlet ut i tillegg til at det er så "seigt" at det rekker gro igjen "utgangen" til tanna under og den nye klarer ikke "spise" seg ut på samme måte som når en tann står i veien. Da kan det være behov for hjelp rett og slett. Anonymkode: e194f...e8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå