Gå til innhold

Er jeg teit, eller fornuftig?

Anbefalte innlegg

Altså, mat prisene har økt veldig den siste tiden.
På grunn av det har jeg begynt å jakte på tilbud.
I Æ-appen til Rema får jeg personlig ukestilbud basert på mine tidligere kjøp, er det noe av det som har lang holdbarhet kjøper jeg mye og lagrer.
Følger med på andre tilbud også i alle matvarebutikkene vi har i nærheten, dersom det er noen gode tilbud så kjøer jeg mye og lagrer.
Men jeg er nøye med å ikke bare kjøpe ting siden det er på tilbud, men bare ting vi faktisk bruker og trenger. Å kjøpe ting vi ikke kjøper til vanlig, og som bare vil bli stående å oppta plass er bortkastede penger.

Mannen min ler av meg og tuller med at jeg har en "mini-stockpile" som de i den serien på TCL som prøver å handle mest mulig på kuponger hvor måler er å spare mest mulig.
Jeg syns det er en teit sammenligning siden jeg faktisk KUN kjøper det vi faktisk trenger.

Er jeg teit som hamstrer litt, eller fornuftig?

Anonymkode: 30f01...5d3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442429-er-jeg-teit-eller-fornuftig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså, mat prisene har økt veldig den siste tiden.
På grunn av det har jeg begynt å jakte på tilbud.
I Æ-appen til Rema får jeg personlig ukestilbud basert på mine tidligere kjøp, er det noe av det som har lang holdbarhet kjøper jeg mye og lagrer.
Følger med på andre tilbud også i alle matvarebutikkene vi har i nærheten, dersom det er noen gode tilbud så kjøer jeg mye og lagrer.
Men jeg er nøye med å ikke bare kjøpe ting siden det er på tilbud, men bare ting vi faktisk bruker og trenger. Å kjøpe ting vi ikke kjøper til vanlig, og som bare vil bli stående å oppta plass er bortkastede penger.

Mannen min ler av meg og tuller med at jeg har en "mini-stockpile" som de i den serien på TCL som prøver å handle mest mulig på kuponger hvor måler er å spare mest mulig.
Jeg syns det er en teit sammenligning siden jeg faktisk KUN kjøper det vi faktisk trenger.

Er jeg teit som hamstrer litt, eller fornuftig?

Det er fornuftig dersom det er ting du faktisk vet at du kommer til å bruke innen rimelig tid OG det er vesentlig avslag. 

Hvis du hamstrer mye, og det opptar mye plass, er det stor risiko for at du ikke kommer til å bruke det opp innen varene er utgått på dato eller smaken er forringet. Husk også at basisvarer kommer på tilbud med jevne mellomrom. Du trenger derfor ikke handle 100 kg mel eller 50 pakker med vaskemidler. Det kommer på tilbud igjen om noen uker/måneder.

Anonymkode: f4ad8...fbb

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er fornuftig så lenge du ikke må kjøre så langt til butikkene at pengene går bort i drivstoff eller strøm eller km-stand på bilen

Anonymkode: 988e3...619

Det gjør jeg ikke.
Handler i de butikkene jeg til vanlig handler i, og handler det samtidig mad at jeg handler andre ting vi trenger

HI

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det er fornuftig dersom det er ting du faktisk vet at du kommer til å bruke innen rimelig tid OG det er vesentlig avslag. 

Hvis du hamstrer mye, og det opptar mye plass, er det stor risiko for at du ikke kommer til å bruke det opp innen varene er utgått på dato eller smaken er forringet. Husk også at basisvarer kommer på tilbud med jevne mellomrom. Du trenger derfor ikke handle 100 kg mel eller 50 pakker med vaskemidler. Det kommer på tilbud igjen om noen uker/måneder.

Anonymkode: f4ad8...fbb

Det vet jeg.
 For eksempel, her for et par uker siden kom svin indrefile opp på Æ, det bruker vi en del av så kjøpe 5 og la i frysen.
Denne uken kom eple og mango juice opp, Det går det mye av, de har 14 dagers holdbarhet, kjøpt 10 siden det går minst 5 i uken her.

HI

Jeg gjør også det, og sparer mye penger på det.

Gubben sier jeg er "skruppelløs", men han sier det med et smil da. Det han mener er at om f.eks obs har et godt tilbud på gulost er jo det et lokketilbud, de vil vi skal komme og kjøpe hele handlekurven der så de tjener penger på oss. Jeg går inn og handler bare osten, resten handler jeg et sted det er billigere. 

Jeg har alle butikkene bortsett fra Spar i vanlig handleavastand, så jeg sjekker mattilbud-appen hver søndag og tar runden på mandag og handler tilbudsvarene vi bruker/trenger

Har matbod med mye basisvarer lageret. 

Anonymkode: 5a4ab...f6e

Du er fornuftig. Du kan også tenke litt lengre at det er lurt å ha ett lite lager i forhold til om det skulle skje noe. Slik som når landet ble stengt ned gikk butikkene tomme og vi skulle helst ikke i butikken. Jeg kjøpte dopapir den dagen, lageet mitt var tomt så var eneste jeg skulle kjøpe uansett og jeg jobba i matbutikk. Alt annet hadde vi slik at jeg slapp å handle noe på en stund. Vi fikk også corona to år etterpå, da lå alle tre i huset rett ut. Selv om vi ikke orka å spise så mye trengte vi ikke å få noen til å handle mat for oss, svigersønn måtte komme med litt halstsbletter og slike ting for vi hadde ikke lager for at alle tre skulle bli så dårlig samtidig. Det var veldig deilig å slippe å måtte få andre til å fylle opp kjøleskap og skap siden vi ikke klarte å komme oss ut døra på over to uker. 

Før handlet jeg for en mnd og det var veldig deilig og lommeboka syns det var veldig fint. Da var vi dobbelt så mange i huset, ungene mindre så tidsklemma var noe kjent hos oss. Kjøpte alt vi trengte for en mnd. Melk, grønnsker og frukt var det eneste som fikk påfyll. Det tok ikke lang tid før vi fant ut hvor mange pastapakker vi brukte på en mnd,hvor mye ris, dopapir osv. Vi var flinke de to første mnd til å se hva som gikk tomt og hva som vi ikke brukte så mye av. Kjøtt kjøpte jeg og frøys ned i posjonspakkninger. Slik som kjøttdeig, kylling osv brukte vi ikke den mengden som en pakka var så jeg pakket om og la i fryseren. Vi ble flinkere til å lage middag som det ikke ble rester av. Jeg minsket også mengden kjøtt etterhvert og ingen merket det. Jeg tok litt og litt mindre så det ble ikke merkbart, men etter ett år så brukte vi mindre kjøtt pr middag enn vi gjorde før. Selv om ungene vokste og spiste mer, de ble vant til mengden og at vi skulle fordele så alle fikk. Ingen som gikk sultene i huset vårt, vi hadde bare ikke så mye middag at vi tok e posjon til selv om vi egentlig var mette. 

Anonymkode: 9e6f3...c93

Dette har jeg gjort i årevis. Det er nesten blitt som en liten hobby. Da barna var små brukte jeg det som «alenetid». Hørte på lydbok og handlet. Noen varer kjøper jeg bare på tilbud. Jeg er rett og slett blitt veldig god på å vite hva familien bruker.

Jeg har fortsatt melis og grøtris fra før jul da det var billig. Oppvaskpulver, vaskepulver, håndsåpe, tannkrem, deodorant, sjampo og dusjsåpe har jeg alltid et lager av, innkjøpt på tilbud. Mel har jeg nettopp vært nødt til å kjøpe til fullpris - lageret har vart fra i fjor høst da det var veldig billig. Vi har to kjøleskap og hvitost handles når det er tilbud. Hermetiske tomater, mais, tomatpuré, kikerter, linser, pasta, frokostblanding, Toroposer, brus, smoothies til barna, kjeks, tacoprodukter - alltid på tilbud. Kjøtt kjøpes på tilbud og fryses ned. Kjøper datovarer og fryser ned. Billigere å kjøpe store kvanta og fryse ned overskuddet.

Jeg planlegger ukesmeny etter å ha sett ukens tilbudsaviser. Nå har det for eksempel vært mye billig blomkål så vi har spist blomkålsuppe og blomkålgrateng uken som var. 

Jeg brukte litt tid (halvt år) på å bli en fornuftig tilbudshai. Trikset er å kjøpe bare det man vet man bruker. Det hender noe går ut på dato, men det meste har holdbarhet langt utover datostempling.

Vi sparer mange tusen i året på min «hobby». 

Anonymkode: 627e3...b67

Jeg gjør det samme. Har et skap fullt av havregryn, pasta, buljongterninger, nudler(ungene lager med venner), saft, mandelmelk(allergi) osv. Ser ut som jeg forbereder meg til krise😂 

Men spart mye penger, og slipper å handle hele tiden. Kjøper kun ting som brukes ofte. Spiser havregryn hver dag, så en pk i uka ca. Da er det forskjell på om den koster 21 kr per stk eller 10 kr per stk. 

Anonymkode: bb82b...350

Jeg tar også noen raid når det er gode tilbud. I tillegg sørger jeg for å ta vare på frukt og bær fra hagen, plukker blåbær, tyttebær og villbringebær i skogen, plukker mange kilo sopp og fisker litt. Vi kjøper aldri kjeks eller kaker. Det er mye billigere å bake selv. Det samme gjelder mye middagsmat. Det er billigst å lage selv.

Anonymkode: 838cd...fe5

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...