Gå til innhold

Hvordan håndtere denne kollegaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en ny kollega som snakker så mye, og gjerne sporer av med masse anekdoter, at jeg blir helt overveldet og matt. Vi skal helst samarbeide litt rundt noen ting, men det blir så utrolig ueffektivt fordi hun hele tiden prater i vei. Sjefen min er veldig opptatt av at jeg, selv om jeg ikke har noen lederrolle overfor min kollega, skal inkludere henne og "ta styringen". Jeg er en vennlig og litt konfliksky type, så det faller meg ikke naturlig å avbryte andre med et "Ja, men nå sporer du av, det var xx vi skulle jobbe med!", spesielt når jeg ikke har en definert lederrolle, men vi er likeverdige i prosjektet selv om jeg har mer erfaring. Det er ikke sånn at jeg MÅ samarbeide med henne, men jeg burde og vil jo også egentlig inkludere henne, samtidig som jeg merker jeg blir helt utslitt av henne. Hva gjør man?

Anonymkode: 0c925...af2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da helt vanlig at man som medarbeider blir satt til å lære opp og veilede nye ansatte. Det handler ikke om hvorvidt du har lederansvar eller ikke.

Så selvfølgelig skal du som erfaren medarbeider inkludere henne og «ta styringen». Og det er helt greit å avbryte henne og «hanke henne inn» om ting sporer av. 

Anonymkode: a59ca...168

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått en ny kollega som snakker så mye, og gjerne sporer av med masse anekdoter, at jeg blir helt overveldet og matt. Vi skal helst samarbeide litt rundt noen ting, men det blir så utrolig ueffektivt fordi hun hele tiden prater i vei. Sjefen min er veldig opptatt av at jeg, selv om jeg ikke har noen lederrolle overfor min kollega, skal inkludere henne og "ta styringen". Jeg er en vennlig og litt konfliksky type, så det faller meg ikke naturlig å avbryte andre med et "Ja, men nå sporer du av, det var xx vi skulle jobbe med!", spesielt når jeg ikke har en definert lederrolle, men vi er likeverdige i prosjektet selv om jeg har mer erfaring. Det er ikke sånn at jeg MÅ samarbeide med henne, men jeg burde og vil jo også egentlig inkludere henne, samtidig som jeg merker jeg blir helt utslitt av henne. Hva gjør man?

Du avbryter naturligvis ikke på den måten, det er ufint. Det du kan si er at du ser at dere har brukt litt for tid på skravling nå og at dere nå bør fokusere på å komme videre. 

Anonymkode: 8b2f2...8e7

Skrevet

Jeg kjenner igjen problemstillingen. Mitt beste triks ble å samle opp noen fraser ala

«ja, men tilbake til prosjektet», 

«hva var det vi egentlig skulle nå igjen»,

«Hvor var vi - jo, her må vi…»

Hvis du har laget deg noen setninger på forhånd er det lettere å slenge dem ut og slippe å bruke så mye energi på å få henne inn.

Skrevet

Det er helt normalt å hjelpe og veilede en ny kollega, selv om man ikke har lederansvar. Det er ikke normalt å si "Ja, men nå sporer du av, det var xx vi skulle jobbe med!", det er ganske ufint. Frasene fra Oslofrk er fine å bruke.

Anonymkode: c29ab...5ae

Skrevet

Jeg har hatt mange sånne kolleger, og det er så slitsomt!!! Lurer på hvor mange årsverk som går bort til skravling på norske arbeidsplasser.

Anonymkode: 32855...eb8

Skrevet

Takker for innspill! Frasen jeg la inn ville jeg selvfølgelig aldri sagt, men jeg ser at det ikke kommer skikkelig fram fra min uheldige formulering der. Det var mer ment til dere for å forklare at jeg synes det er vanskelig å gi beskjed om å holde seg til saken og være mer effektiv. 

Det er som sagt ikke et problem å veilede en ny kollega generelt, det har jeg gjort mange ganger før, men jeg har aldri vært borti en som henne før. Det er nesten ikke mulig å slippe til fordi hun snakker på innpust og utpust, men jeg skal forsøke med forslagene deres. 

HI

Skrevet

Om dette er de første dagene hennes kan det komme av nervøsitet. Bruker du formuleringen tilsvarende de Oslofrk foreslo får du hanket dere inn igjen uten at hun taper ansikt og uten at hun blir mer nervøs. Er nervøsitet årsaken, vil det avta når nervøsiteten går med. Klarer du å bruke slik nøytrale formuleringer vil nervøsiteten ofte forsvinne fortere og det blir færre avsporinger. 

Anonymkode: 35aca...251

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg har hatt mange sånne kolleger, og det er så slitsomt!!! Lurer på hvor mange årsverk som går bort til skravling på norske arbeidsplasser.

Hvis du synes svært mange av kollegaene dine skravler for mye, så kan det være deg selv du bør ta en kikk på

Forøvrig er det ganske naturlig at en nervøs nyansatt skravler litt mer, hun prøver vel å bli kjent med den hun skal samarbeide med

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis du synes svært mange av kollegaene dine skravler for mye, så kan det være deg selv du bør ta en kikk på

Forøvrig er det ganske naturlig at en nervøs nyansatt skravler litt mer, hun prøver vel å bli kjent med den hun skal samarbeide med

Hvorfor bør jeg ta en titt på meg selv fordi jeg har vært borti mange kolleger som skravler mye på jobb…? Skal du nå liksom ha det til at det er min skyld at andre bruker store deler av arbeidsdagen sin til å skravle? 😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

I do agree. Altså, antall kaffemøter er smått utrolig til tider. 

Anonymkode: 77a15...f0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor bør jeg ta en titt på meg selv fordi jeg har vært borti mange kolleger som skravler mye på jobb…? Skal du nå liksom ha det til at det er min skyld at andre bruker store deler av arbeidsdagen sin til å skravle? 😆

Poenget er at dersom du mener at svært mange av kollegaene dine skravler for mye, så kan det tenkes at din oppfatning av hva som er for mye skravling ikke nødvendigvis samsvarer med den gjengse oppfatning. Man forstår ofte andre ut fra eget ståsted. Svært introverte mennesker synes feks oftere at folk flest småprater og snakker alt for mye. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Poenget er at dersom du mener at svært mange av kollegaene dine skravler for mye, så kan det tenkes at din oppfatning av hva som er for mye skravling ikke nødvendigvis samsvarer med den gjengse oppfatning. Man forstår ofte andre ut fra eget ståsted. Svært introverte mennesker synes feks oftere at folk flest småprater og snakker alt for mye. 

Hvor leser du at det er svært mange av kollegaene? 

Anonymkode: 77a15...f0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Om dette er de første dagene hennes kan det komme av nervøsitet. Bruker du formuleringen tilsvarende de Oslofrk foreslo får du hanket dere inn igjen uten at hun taper ansikt og uten at hun blir mer nervøs. Er nervøsitet årsaken, vil det avta når nervøsiteten går med. Klarer du å bruke slik nøytrale formuleringer vil nervøsiteten ofte forsvinne fortere og det blir færre avsporinger. 

Jeg husker jeg var ekstra nervøs de første ukene i ny jobb og kan ha skravlet litt mer enn normalt. 

Anonymkode: dd166...eaf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså, når man bruker store deler av arbeidsdagen på å skravle, da skravler man for mye. Uansett. Det er utrolig vanskelig å skulle samarbeide med kolleger som man kvier seg for å gå inn til for å stille er spørsmål eller gi en beskjed, fordi man da vet at denne kollegaen kommer til å gripe anledningen med begge hender for å kunne skravle i vei om alt og ingenting. Eller kolleger som lar møter gli ut i det uendelige fordi de kommer med den ene digresjonen etter det andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Hun har jobbet der i nesten et halvt år, så hun er ikke helt ny, men det er første gang vi skal jobbe med samme prosjekt. Hun er også eldre enn meg og har mer utdanning (doktorgrad, jeg har "bare" master), men er ny i akkurat denne typen jobb. Jeg har absolutt ikke inntrykk av at hun er nervøs, jeg tror bare hun er slik. Altså en som er glad i å snakke. Og hun er jo både blid og hyggelig, men for meg blir det for mye, og plagsomt ueffektivt. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...