Anonym bruker Skrevet 26. august 2023 #1 Del Skrevet 26. august 2023 Jeg har en datter på 15 år som akkurat har begynt i 10. klasse. Hun har Tourettes syndrom og ADHD, og vi har og har hatt en del ekstra utfordringer knyttet opp mot henne på grunn av dette. Det siste året eller så har både vi foreldre og hun selv begynt å lure på om hun kanskje også kan ha høytfungerende autisme, men vi er usikre. På et møte på skolen på torsdag, spurte rådgiver oss om vi har vurdert å utrede henne for autisme fordi også hun (rådgiver altså, som kjenner henne fordi hun har klassen i et fag) synes det er en del trekk som peker i den retningen. Da hun ble utredet på BUP for ADHD og TS som 10-11-åring var det ikke noe som tydet på autisme. De går jo bredt ut og spør om alt mulig, og det var da ikke noen tydelige tegn i den retningen. Rigiditeten osv. ble tilskrevet Tourettes. Men hun har endret seg mye. Der hun som barn lett ble kjent med andre og hadde mange venner, virker det nå som hun føler seg stadig mer utenfor og ofte ikke helt fanger opp alle de sosiale kodene. Hun er svært intelligent (IQ på rundt 135-140), så mistanken er at hun som liten klarte å herme og fange opp nok til å fungere normalt, men at det med stadig mer kompliserte sosiale koder blir for vanskelig. Det er selvsagt flere ting enn dette som gir grunn for mistanken, men ja, jeg blir veldig usikker. Ikke minst på om det er nødvendig? Vi vet jo allerede at hun har utfordringer, så "må" hun ha enda en diagnose? Hvilke fordeler eller ulemper vil det eventuelt gi? Jeg føler meg litt stuck i en loop her og ønsker innspill. Anonymkode: fa6b3...2bb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442425-autisme-poeng-i-%C3%A5-utrede/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. august 2023 #2 Del Skrevet 26. august 2023 Det jeg vet er at diagnosen tourettes ofte gir mange autistiske trekk. Har selv en nevø med tourettes, og han har mye til felles med autismespekterforstyrrelser, men ikke nok ting til å få en autismediagnose. Som jeg har forstått dem gir har tourettes mye til felles med adhd og autisme, og det er vanlig å slite med mange av de samme tingene. Det er uansett vanlig med en ny utredning når de blir 18 år og skal inn i voksenopfølging fra helsevesenet, så mulig det er greit å vente til det? Jeg ville "kastet litt ball" med legen og fått innspill derfra også. Anonymkode: dd719...98b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442425-autisme-poeng-i-%C3%A5-utrede/#findComment-149998844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. august 2023 #3 Del Skrevet 26. august 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det jeg vet er at diagnosen tourettes ofte gir mange autistiske trekk. Har selv en nevø med tourettes, og han har mye til felles med autismespekterforstyrrelser, men ikke nok ting til å få en autismediagnose. Som jeg har forstått dem gir har tourettes mye til felles med adhd og autisme, og det er vanlig å slite med mange av de samme tingene. Det er uansett vanlig med en ny utredning når de blir 18 år og skal inn i voksenopfølging fra helsevesenet, så mulig det er greit å vente til det? Jeg ville "kastet litt ball" med legen og fått innspill derfra også. Anonymkode: dd719...98b Ja, det er nettopp det. Mange av utfordringene hennes er typiske for Tourettes også, så vi er veldig i tvil. Legen kan lite om dette, men jeg kan kanskje høre litt mer med rådgiver på skolen. Hun er veldig erfaren vet jeg, og vet kanskje litt mer hvem jeg snakke med. HI Anonymkode: fa6b3...2bb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442425-autisme-poeng-i-%C3%A5-utrede/#findComment-149998847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. august 2023 #4 Del Skrevet 26. august 2023 Jeg var på kurs om autisme, og der bør det påpekt mange ganger at de fleste jenter får diagnose sent. Rett og slett fordi de a: er flinkere til å herme/etterligne adferd, og b: deres «oppheng» er i «jenteting» feks sminke, dyr, bamser o.l. Så man merker det ikke like lett. Får man diagnose er det både fordeler og ulemper. Det er stuck med det hele livet, forklarer en del ting og man får adekvat hjelp på skole. Lærte om ei jente med autisme nå. Hun fikk aldri noe hjelp på skolen og er per i dag ikke på skolen. Tenker jeg tilbake på tiden da hun gikk i barnehagen, så kunne jeg, ut fra kunnskap jeg har nå, sett det på henne. Men jeg ante ikke noe særlig om det den gangen, for det angikk jo ikke meg… (normal felle de aller fleste mennesker går i) Anonymkode: f42c9...b50 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442425-autisme-poeng-i-%C3%A5-utrede/#findComment-149998883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå