Gå til innhold

Har ett problem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja det er helt sant❤️ her har hun slitt med å sove vekke uannsett hvem det er. Men hun har klart det noen ganger opp gjennom årene. Ellers så er det mye redsel, og kanskje angst og oppi dette. Får veldig vondt av henne💔

Anonymkode: 7f0cf...b05

Mine 2 yngste liker heller ikke å sove borte, uansett hvem det er. Ingen av de sliter med noe særlig angst eller andre ting, de bare liker ikke "folk" i lengre perioder. De trenger tid for seg selv i vante omgivelser. Yngste på 10 syns det er gøy å sove hos mamma, men det er først nå. Kanskje en gang hver 2-3 mnd eller så. Mellomste har kun sovet hos besteforledre på fars side når de har måtte være der pga ferieavvikling og stengt bhg/sfo.

Så nei, ikke alle elsker å sove borte

Anonymkode: e178f...cd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De som skriver at man skal ta angst på alvor, ta dere sammen.

Min datter er 11. Jentene overnatter hos hverandre neste hver helg. Alle, unntatt én. Hun tørr ikke pga hun sover med mammaen sin. Moren har sittet på en stol inne på rommet hennes i årevis frem til hun sovnet. Såklart blir det problemer av sånt. 

Skal ikke si at dette gjelder dere. Men se litt tilbake på hvordan dere har håndtert leggesituasjonen tidligere, og hvor dere må ta grep. 

Ja, noen 12-åringer kommer inn til foreldrene, men det betyr ikke at det er normalt. Det er mer unntaket. 

Er jenta moden for alderen og på nivå med venninner? Eller er hun umoden, må ha kosebamse i sekken for å tørre å gå på skolen osv? (Eksempel tatt fra jenta jeg refererer til lenger opp)

Dere må finne ut hvor problemer ligger. Vanskelig å gi råd uten nok info. 

Anonymkode: ca58b...9dd

Ble jenta engstelig fordi foreldrene dillet, eller dillet de fordi hun var engstelig?

Er det noe eksperter, og foreldre, til barn som av div grunner har utviklet angst og andre problemer i tenårene er enige om så er det at de gjorde feil når de pushet og presset og sa skjerp deg i årevis frem til det tippet helt over.

"Hadde jeg bare lyttet, trygget og tatt på alvor da det startet, så hadde det kanskje ikke blitt å ille"

Anonymkode: a9b7a...06b

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er ditt barn utredet for noe? Mye av det du beskriver er veldig typisk for jenteautister. Men fordi de er så mye bedre på maskering så blir de sent fanget opp, ofte ikke før angsten er gått over styr, eller de har utviklet spiseforstyrrelser. Over 70% av jenteautister diagnostiseres etter henvisning for angst eller spiseforstyrrelse. Vi tenkte aldri at vår datter var autist. Sær ja, men autist? Det var hun. Og nå når vi vet det så blir det så veldig opplagt. Vår sendrektighet førte oss inn alt mulig, sovevansker, selvskading, angst, spiseforstyrrelser. 

Og ikke alt er diagnoser heller. 

Anonymkode: 6dc29...68c

Vi var på bup med henne for 3 år siden da hun sliter på skolen i forhold til konsentrasjon og forståelse. Noen hun altid har hatt. Der fant de ut at hun hadde lav skår på iq. Noe gikl veldig bra mens noe ikke. Hun fikk ikke noe diagnose der og da. Vi tenkte først om det kunne være adhd eller add 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Alle stusser. Ikke tro annet. Normale unger overnatter hos hverandre stadig vekk.

Anonymkode: ef445...a26

Normale unger? Alle stusser? Ser du hva du skriver til folk? Det finner jeg veldig unormalt. Du er voksen. 

Anonymkode: 54971...3ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vi var på bup med henne for 3 år siden da hun sliter på skolen i forhold til konsentrasjon og forståelse. Noen hun altid har hatt. Der fant de ut at hun hadde lav skår på iq. Noe gikl veldig bra mens noe ikke. Hun fikk ikke noe diagnose der og da. Vi tenkte først om det kunne være adhd eller add 

Dersom hun er autist vil en wisc-test kunne sette henne helt ut. Min gitt i krampegråt over en oppgave som hun ikke greide og dermed ble resultatet sånn passe. Men hun ble utredet videre. Vi tenkte også add om jenta vår, hun fikk senere en adhd diagnose. Ikke må motorisk urolig type løpe og oppe, men alltid noe som rister, flyttes på, vrikkes, sparkes. Følg med på vondt i magen og angst, snakk med helsesykepleier på skolen feks. Og så bra at dere tar jentas behov på alvor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dersom hun er autist vil en wisc-test kunne sette henne helt ut. Min gitt i krampegråt over en oppgave som hun ikke greide og dermed ble resultatet sånn passe. Men hun ble utredet videre. Vi tenkte også add om jenta vår, hun fikk senere en adhd diagnose. Ikke må motorisk urolig type løpe og oppe, men alltid noe som rister, flyttes på, vrikkes, sparkes. Følg med på vondt i magen og angst, snakk med helsesykepleier på skolen feks. Og så bra at dere tar jentas behov på alvor. 

Vi har det slik hjemme med leksene i alle år. På skolen blir hun sittende og læreren må foklare flere ganger og enkel måte slik at hun skal forstå det. Ja vondt i magen kan hun ha ofte. Hun tenker mye på kveldene. Ja jeg må jo det stakar. Jeg vet veldig godt hva redsel og angst er så forstår henne utrulig godt

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi har det slik hjemme med leksene i alle år. På skolen blir hun sittende og læreren må foklare flere ganger og enkel måte slik at hun skal forstå det. Ja vondt i magen kan hun ha ofte. Hun tenker mye på kveldene. Ja jeg må jo det stakar. Jeg vet veldig godt hva redsel og angst er så forstår henne utrulig godt

Har hun det bra skolen? Trives? Har hun venner? Jenta mi har hatt veldig få venner og stort sett følt seg utenfor hele sitt liv. Hun har aldri hatt noen bestevenn, og blir veldig intens i vennskap. 

Jeg tenker at jeg ville ha koblet på helsesykepleier (om dette er et fornuftig menneske) og luftet litt tanker om det du observerer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Har hun det bra skolen? Trives? Har hun venner? Jenta mi har hatt veldig få venner og stort sett følt seg utenfor hele sitt liv. Hun har aldri hatt noen bestevenn, og blir veldig intens i vennskap. 

Jeg tenker at jeg ville ha koblet på helsesykepleier (om dette er et fornuftig menneske) og luftet litt tanker om det du observerer. 

Hun har det greit på skolen ja, og har mangen å være med. Hun strever bare med å få til deg faglige på noen områder og trenger ekstra hjelp og veiledning der

Skrevet
ostepop123 skrev (3 timer siden):

"Alle stusser"? Hva er det for slags måte å snakke til andre på? Truer du med bygdedyret, liksom?

Vedkommende jeg svarte mente at ingen stusser over at en tolvåring ikke klarer å sove borte. Det er jo bare tull. Det er avvikende så det holder å være ute av stand til å sove borte. Det er fremdeles lov å kommentere her, eller?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.8.2023 den 15.35):

Vedkommende jeg svarte mente at ingen stusser over at en tolvåring ikke klarer å sove borte. Det er jo bare tull. Det er avvikende så det holder å være ute av stand til å sove borte. Det er fremdeles lov å kommentere her, eller?

Du gir deg ikke, nei? Avvikende, seriøst? 

Jeg vet ikke hvor du har det fra at det ikke skulle være lov å kommentere, men jeg er i min fulle rette til å kommentere tilbake på det jeg er (sterkt) uenig i - no?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...