Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #1 Skrevet 24. august 2023 Jeg har ei jente som blir 12 år og sliter med å sove alene. Hun kommer inn til oss hver natt og har endt med å sove hos oss. Mannen ble hele tiden vekket av dette og jeg fikk problemer med min søvn pga det og for at alle skulle få sove som måtte det bli slik. Dette er noe vi har slitt med siden hun var født. Mye gråt på natta og vekker alle. Men nå sliter vi med at hun ikke vil sove alene. Anonymkode: 7f0cf...b05
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #2 Skrevet 24. august 2023 Kunne dere feks lagt en ekstra madrass på deres rom hvor hun kan legge seg? Så slipper alle å få ødelagt nattesøvnen. Det er tydelig at hun føler seg utrygg alene på natten, og da er det kanskje bedre at dere rokker litt om på hvem som sover hvor en periode. Anonymkode: 91c97...bbd
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #3 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Kunne dere feks lagt en ekstra madrass på deres rom hvor hun kan legge seg? Så slipper alle å få ødelagt nattesøvnen. Det er tydelig at hun føler seg utrygg alene på natten, og da er det kanskje bedre at dere rokker litt om på hvem som sover hvor en periode. Anonymkode: 91c97...bbd Ja vi har vurdert å gjøre det. Problemet er og at hun ikke klarer å sove vekke hos andre venner heller. Hun prøver alltid men så må hun komme hjem igjen Anonymkode: 7f0cf...b05
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #4 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Kunne dere feks lagt en ekstra madrass på deres rom hvor hun kan legge seg? Så slipper alle å få ødelagt nattesøvnen. Det er tydelig at hun føler seg utrygg alene på natten, og da er det kanskje bedre at dere rokker litt om på hvem som sover hvor en periode. Anonymkode: 91c97...bbd Men er det normalt på denne alderen? Anonymkode: 7f0cf...b05
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #5 Skrevet 24. august 2023 Man skal ikke "krangle" på barns angst, men trygge på en måte alle kan leve med. Klarer hun ikke sove borte trenger hun ikke det. Klare hun ikke sove hele natten på eget rom så legg en madrass på deres rom så kan hun komme om hun våkner. Der er ikke helt normalt når hun har blitt såpass stor, men det trenger ikke ligge diagnoser bak heller. Bare trygg henne, og vit at det går over. Ikke dill og dall, bare aksepter at sånn er det akkurat og la henne sove på deres rom om det er det hun trenger. Anonymkode: a9b7a...06b
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #6 Skrevet 24. august 2023 For de aller aller fleste så går dette over når puberteten slår inn med behovet for selvstendighet. Jeg har en 13 åring og for ett år siden kom hun inn til iss en gang i blant, eller vi måtte være his henne til hun sovnet. Nå er det helt utelukket, hun vil ha egentid, også når hun legger seg. Vi har hatt overnattingsgjester som må hjem midt på natten, eller ikke tør å forsøke på overnatting en gang. Men plutselig så går det over. Har også opplevd at trygge barn plutselig blir redde for å overnatte. Så varer det ett pr eller to, så endrer det seg igjen. Jeg kjenner noen som samsov med alle ungene sine til de var 8-10 år gamle. På et tidspunkt ville ikke ungene samsove lenger. Og da bevegde de seg over til egne rom av seg selv. Det går seg til, jeg lover❤️ Anonymkode: e9241...147
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #7 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Man skal ikke "krangle" på barns angst, men trygge på en måte alle kan leve med. Klarer hun ikke sove borte trenger hun ikke det. Klare hun ikke sove hele natten på eget rom så legg en madrass på deres rom så kan hun komme om hun våkner. Der er ikke helt normalt når hun har blitt såpass stor, men det trenger ikke ligge diagnoser bak heller. Bare trygg henne, og vit at det går over. Ikke dill og dall, bare aksepter at sånn er det akkurat og la henne sove på deres rom om det er det hun trenger. Anonymkode: a9b7a...06b Nei jeg får helt vondt av henne. Hun sier hun får vondt i magen og kvalm osv. hun er ei som tenker veldig mye når hun legger seg. Er nok en form for angst og redsel som hun har hatt siden hun var liten. Anonymkode: 7f0cf...b05
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #8 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): For de aller aller fleste så går dette over når puberteten slår inn med behovet for selvstendighet. Jeg har en 13 åring og for ett år siden kom hun inn til iss en gang i blant, eller vi måtte være his henne til hun sovnet. Nå er det helt utelukket, hun vil ha egentid, også når hun legger seg. Vi har hatt overnattingsgjester som må hjem midt på natten, eller ikke tør å forsøke på overnatting en gang. Men plutselig så går det over. Har også opplevd at trygge barn plutselig blir redde for å overnatte. Så varer det ett pr eller to, så endrer det seg igjen. Jeg kjenner noen som samsov med alle ungene sine til de var 8-10 år gamle. På et tidspunkt ville ikke ungene samsove lenger. Og da bevegde de seg over til egne rom av seg selv. Det går seg til, jeg lover❤️ Anonymkode: e9241...147 Ja hadde håpet på dette jeg også at det skulle slå om. Føler de rundt sier at hun er for knyttet til meg og at jeg må gi slipp men det er ikke jeg som sier at hun skal sove med meg. Men hun er litt umoden for alderen også. Det er ei mamma jente og har alltid vert det. Hun er ei jente som eiger rommet når hun går inn men alikevell har hun en side med mye redsel. Anonymkode: 7f0cf...b05
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #9 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Jeg har ei jente som blir 12 år og sliter med å sove alene. Hun kommer inn til oss hver natt og har endt med å sove hos oss. Mannen ble hele tiden vekket av dette og jeg fikk problemer med min søvn pga det og for at alle skulle få sove som måtte det bli slik. Dette er noe vi har slitt med siden hun var født. Mye gråt på natta og vekker alle. Men nå sliter vi med at hun ikke vil sove alene. Anonymkode: 7f0cf...b05 Det kan dere takke dere selv for. Anonymkode: 8065d...836
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #10 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det kan dere takke dere selv for. Anonymkode: 8065d...836 Javel på hvilken måte da? Anonymkode: 7f0cf...b05
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #11 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Men er det normalt på denne alderen? Anonymkode: 7f0cf...b05 Nei. Anonymkode: ef445...a26
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #12 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Men er det normalt på denne alderen? Anonymkode: 7f0cf...b05 Det spiller ingen rolle hva som er «normalt». Alle barn er forskjellige, og de har forskjellige redsler. Min sønn på 12 år nekter å overnatte hos venner, og har aldri gjort det. Kun hos besteforeldre. Det er ikke «normalt», men helt greit. Gjør det som funker best for deres familie, blås i hva andre gjør ☺️ Anonymkode: 91c97...bbd
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #13 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det spiller ingen rolle hva som er «normalt». Alle barn er forskjellige, og de har forskjellige redsler. Min sønn på 12 år nekter å overnatte hos venner, og har aldri gjort det. Kun hos besteforeldre. Det er ikke «normalt», men helt greit. Gjør det som funker best for deres familie, blås i hva andre gjør ☺️ Anonymkode: 91c97...bbd Ja det er helt sant❤️ her har hun slitt med å sove vekke uannsett hvem det er. Men hun har klart det noen ganger opp gjennom årene. Ellers så er det mye redsel, og kanskje angst og oppi dette. Får veldig vondt av henne💔 Anonymkode: 7f0cf...b05
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #14 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har ei jente som blir 12 år og sliter med å sove alene. Hun kommer inn til oss hver natt og har endt med å sove hos oss. Mannen ble hele tiden vekket av dette og jeg fikk problemer med min søvn pga det og for at alle skulle få sove som måtte det bli slik. Dette er noe vi har slitt med siden hun var født. Mye gråt på natta og vekker alle. Men nå sliter vi med at hun ikke vil sove alene. Anonymkode: 7f0cf...b05 Hva med at du og 12 åringen sover sammen? Mannen kan vel sove på ett annet rom? Anonymkode: 54971...3ad
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #15 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men er det normalt på denne alderen? Anonymkode: 7f0cf...b05 Venninnen til barnet vårt tør ikke sove borte. Hun er 11. Ingen som stusser ved det. Det kommet seg etterhvert. Man må følge barnet. Anonymkode: 54971...3ad
Anonym bruker Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Venninnen til barnet vårt tør ikke sove borte. Hun er 11. Ingen som stusser ved det. Det kommet seg etterhvert. Man må følge barnet. Anonymkode: 54971...3ad Alle stusser. Ikke tro annet. Normale unger overnatter hos hverandre stadig vekk. Anonymkode: ef445...a26
Anonym bruker Skrevet 25. august 2023 #17 Skrevet 25. august 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Alle stusser. Ikke tro annet. Normale unger overnatter hos hverandre stadig vekk. Anonymkode: ef445...a26 Du har lest dette i kriteriene for normal, da? Nei, alle gjør ikke det. Det er helt normalt det også. Anonymkode: ae6bf...767
Anonym bruker Skrevet 25. august 2023 #18 Skrevet 25. august 2023 Vi har hatt det helt likt. Kommet mye inn til oss og ikke klart å sove borte. I fjor snudde det plutselig. Ikke kommet inn noe mer, og sover borte stadig vekk. Hun har bare behøvd mer tid. Vi har trygget med å ha madrass ved siden av sengen vår, og sagt hun alltid kan komme hjem under overnatting. Vips en dag var det plutselig over. Det var rett etter at hun ble 12. Anonymkode: df6af...bca
Anonym bruker Skrevet 25. august 2023 #19 Skrevet 25. august 2023 De som skriver at man skal ta angst på alvor, ta dere sammen. Min datter er 11. Jentene overnatter hos hverandre neste hver helg. Alle, unntatt én. Hun tørr ikke pga hun sover med mammaen sin. Moren har sittet på en stol inne på rommet hennes i årevis frem til hun sovnet. Såklart blir det problemer av sånt. Skal ikke si at dette gjelder dere. Men se litt tilbake på hvordan dere har håndtert leggesituasjonen tidligere, og hvor dere må ta grep. Ja, noen 12-åringer kommer inn til foreldrene, men det betyr ikke at det er normalt. Det er mer unntaket. Er jenta moden for alderen og på nivå med venninner? Eller er hun umoden, må ha kosebamse i sekken for å tørre å gå på skolen osv? (Eksempel tatt fra jenta jeg refererer til lenger opp) Dere må finne ut hvor problemer ligger. Vanskelig å gi råd uten nok info. Anonymkode: ca58b...9dd
ostepop123 Skrevet 25. august 2023 #21 Skrevet 25. august 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Alle stusser. Ikke tro annet. Normale unger overnatter hos hverandre stadig vekk. Anonymkode: ef445...a26 "Alle stusser"? Hva er det for slags måte å snakke til andre på? Truer du med bygdedyret, liksom?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2023 #22 Skrevet 25. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): De som skriver at man skal ta angst på alvor, ta dere sammen. Min datter er 11. Jentene overnatter hos hverandre neste hver helg. Alle, unntatt én. Hun tørr ikke pga hun sover med mammaen sin. Moren har sittet på en stol inne på rommet hennes i årevis frem til hun sovnet. Såklart blir det problemer av sånt. Skal ikke si at dette gjelder dere. Men se litt tilbake på hvordan dere har håndtert leggesituasjonen tidligere, og hvor dere må ta grep. Ja, noen 12-åringer kommer inn til foreldrene, men det betyr ikke at det er normalt. Det er mer unntaket. Er jenta moden for alderen og på nivå med venninner? Eller er hun umoden, må ha kosebamse i sekken for å tørre å gå på skolen osv? (Eksempel tatt fra jenta jeg refererer til lenger opp) Dere må finne ut hvor problemer ligger. Vanskelig å gi råd uten nok info. Anonymkode: ca58b...9dd Her er det åpenbart du som mangler fagkunnskap og isteden synser i vei. Anonymkode: 01bbb...a31
Anonym bruker Skrevet 25. august 2023 #23 Skrevet 25. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): De som skriver at man skal ta angst på alvor, ta dere sammen. Min datter er 11. Jentene overnatter hos hverandre neste hver helg. Alle, unntatt én. Hun tørr ikke pga hun sover med mammaen sin. Moren har sittet på en stol inne på rommet hennes i årevis frem til hun sovnet. Såklart blir det problemer av sånt. Skal ikke si at dette gjelder dere. Men se litt tilbake på hvordan dere har håndtert leggesituasjonen tidligere, og hvor dere må ta grep. Ja, noen 12-åringer kommer inn til foreldrene, men det betyr ikke at det er normalt. Det er mer unntaket. Er jenta moden for alderen og på nivå med venninner? Eller er hun umoden, må ha kosebamse i sekken for å tørre å gå på skolen osv? (Eksempel tatt fra jenta jeg refererer til lenger opp) Dere må finne ut hvor problemer ligger. Vanskelig å gi råd uten nok info. Anonymkode: ca58b...9dd Og hvorfor tror du mamma har sitti der? Gøy? Jeg har en jente på 17 som jeg er oppe med om nettene i perioder. Og hun har kosebamser med seg. Og har aldri sovet borte. Det er kjempelett å fortelle hvordan ting skal være basert på normalbarnet. Anonymkode: 6dc29...68c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2023 #24 Skrevet 25. august 2023 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det spiller ingen rolle hva som er «normalt». Alle barn er forskjellige, og de har forskjellige redsler. Min sønn på 12 år nekter å overnatte hos venner, og har aldri gjort det. Kun hos besteforeldre. Det er ikke «normalt», men helt greit. Gjør det som funker best for deres familie, blås i hva andre gjør ☺️ Anonymkode: 91c97...bbd Ja det er helt sant❤️ her har hun slitt med å sove vekke uannsett hvem det er. Men hun har klart det noen ganger opp gjennom årene. Ellers så er det mye redsel, og kanskje angst og oppi dette. Får veldig vondt av henne💔 Anonymkode: 7f0cf...b05
Anonym bruker Skrevet 25. august 2023 #25 Skrevet 25. august 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja det er helt sant❤️ her har hun slitt med å sove vekke uannsett hvem det er. Men hun har klart det noen ganger opp gjennom årene. Ellers så er det mye redsel, og kanskje angst og oppi dette. Får veldig vondt av henne💔 Anonymkode: 7f0cf...b05 Er ditt barn utredet for noe? Mye av det du beskriver er veldig typisk for jenteautister. Men fordi de er så mye bedre på maskering så blir de sent fanget opp, ofte ikke før angsten er gått over styr, eller de har utviklet spiseforstyrrelser. Over 70% av jenteautister diagnostiseres etter henvisning for angst eller spiseforstyrrelse. Vi tenkte aldri at vår datter var autist. Sær ja, men autist? Det var hun. Og nå når vi vet det så blir det så veldig opplagt. Vår sendrektighet førte oss inn alt mulig, sovevansker, selvskading, angst, spiseforstyrrelser. Og ikke alt er diagnoser heller. Anonymkode: 6dc29...68c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå