Gå til innhold

Fra briller til linser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt briller fra Specsavers som jeg brukte når jeg jobbet, leste og så på tv. Nå trenger jeg briller hele tiden kjennes det som, og jeg hater å ha briller på, så tenkte å prøve linser. Må uansett ha ny undersøkelse. Hvem lønner det seg å gå til da? Kjøper folk linser hos optiker, eller på nett? Hvilken type linser bør man gå for som nybegynner? Blir det mye dyrere?

Anonymkode: f6003...fec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er egentlig alle kjedene gode på, så gå til den lokale optikeren som har godt rykte. Ta en skikkelig test, og få råd, prøv og få opplæring i bruk der

Så kam du fint bestille på nett etterhvert.

Men hvor gammel er du?

Jeg måtte over på progressive i begynnelsen av 40 årene, dvs at gådelen av brillen ikke ble sterkere, men det gjorde lesedelen. Jeg måtte ha en mye sterkere lesebrille enn gåbrille.

Anonymkode: a6a4b...aaf

Skrevet

Ikke gå til specsavers. De har ikke peiling

Anonymkode: b031a...e08

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler Synsam! De er dyktige, i alle fall her i "mitt" område. 

Anonymkode: dea26...1b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette er egentlig alle kjedene gode på, så gå til den lokale optikeren som har godt rykte. Ta en skikkelig test, og få råd, prøv og få opplæring i bruk der

Så kam du fint bestille på nett etterhvert.

Men hvor gammel er du?

Jeg måtte over på progressive i begynnelsen av 40 årene, dvs at gådelen av brillen ikke ble sterkere, men det gjorde lesedelen. Jeg måtte ha en mye sterkere lesebrille enn gåbrille.

Er ingen lokal optiker her, alle kjedene er rett ved, og aner ikke hvem som har best rykte. 

Jeg er 47, og jobbebrillen min er pc brille med progressiv lese brille. Jeg må nok ha sterkere på begge, ser snart ikke noe føler jeg, og veldig dårlig natten. Skjeve hornhinner og da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har litt samme følelsen...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er ingen lokal optiker her, alle kjedene er rett ved, og aner ikke hvem som har best rykte. 

Jeg er 47, og jobbebrillen min er pc brille med progressiv lese brille. Jeg må nok ha sterkere på begge, ser snart ikke noe føler jeg, og veldig dårlig natten. Skjeve hornhinner og da. 

Om du har alle kjedene rett ved har du jo mange lokale optikere å velge mellom, de har optikere i alle butikkene...

Jeg bruker interoptik og er veldig fornøyd med dem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Om du har alle kjedene rett ved har du jo mange lokale optikere å velge mellom, de har optikere i alle butikkene...

Jeg bruker interoptik og er veldig fornøyd med dem.

Ja, men det var hvilken jeg skulle velge da vet du...

Skrevet

Brilleland. 😊

Anonymkode: b556f...66e

Skrevet

Jeg er mest fornøyd med Synsam. 

Å finne gode linseløsninger når du er 47 og kanskje trenger progressive linser, er nok ganske vanskelig. I hvert fall er det beskjeden jeg har fått, at progressive linser ofte gjør at du ser OK både på kort og nært hold, men at det er vanskelig å få det veldig bra. Jeg ser f.eks dårlig når jeg skal se på nært hold og lysforholdene er dårlige. Det gir mening, for i dårlig lys utvider pupillen seg, og da er det mest stavene i synssystemet som er aktiveres, og dermed synet på langt hold. Dårlig forklart kanskje, men logisk for meg. 

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er mer personavhengig enn kjedeavhengig hvem som er flinke. 

Jeg har opplevd både flinke og udugelige optikere hos Brilleland her jeg bor. Spør noen som bor der du bor og bruker linser hvem de går til og om de er fornøyd? 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Anbefaler Synsam! De er dyktige, i alle fall her i "mitt" område. 

Anonymkode: dea26...1b4

Her er det motsatt, Specsavers er kjempeflinke og Synsam suger virkelig. Det trenger ikke å stemme med tanke kjede.
Samme erfaring med Interoptikk, veldig variasjon der og. 

Jeg er såpass gammel at jeg må ha lesebriller, men holder fortsatt på vanlige linser med lesebriller på topp. 

Endret av frk Nilsen
Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Ja, men det var hvilken jeg skulle velge da vet du...

Jeg har jo svart deg på det, og mange andre også, skal du ha en god optiker må du høre på de lokale anbefalingene. Hvilke kjeder som har de beste optikerene på andre siden av landet betyr ingenting for deg.

Ingen grunn til å være så nedlatende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har jo svart deg på det, og mange andre også, skal du ha en god optiker må du høre på de lokale anbefalingene. Hvilke kjeder som har de beste optikerene på andre siden av landet betyr ingenting for deg.

Ingen grunn til å være så nedlatende.

Nei, det var nå du som var nedlatende da. Du kommer jo med selvfølgeligheter, og svarer ikke på det jeg spør om. 

Skrevet

Vi har kjempegod Specsavers, jeg ble så overrasket. Jeg handlet databrille på Brilleland, og så byttet jeg til Specsavers. De var mye mer profesjonelle, og ikke minst gode på pris. Jeg greide ikke linser, men prøvde tre ulike typer og synes jeg fikk god oppfølging i testfasen, hadde flere avtaler og opplæring. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.8.2023 den 13.40):

Her er de veldig flinke. Så dette varierer nok. 

Anonymkode: 5c22d...357

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...