Gå til innhold

Kan man være mange måneder i utlandet hvis man mottar uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Har en venn som er ufør og søm har vært i utlandet i flere måneder. Nå vil han låne penger fordi han klager over at nav betaler så lite når han ikke er i Norge.

Men hvordan er reglene til NAV? er de ikke såpass klare at dette er ting man vet før man bestemmer seg for å bare reise og bli borte i månedsvis?
Altså vil ikke de fleste ta høyde for dette, og sørge for å ikke gå tom for penger?

Anonymkode: 76b95...8ca

Fortsetter under...

Du kan bo i et annet EØS-land uten å miste noe stønad. Det stemmer ikke at man får mindre av å bo i feks Spania eller Danmark. Bor du over et år mister man medlemskapet i folketrygden, men det har ingenting å si for utbetaling av ufør. 
Hvis han påstår det for å låne penger av deg, tror jeg du blir lurt.

IMG_2274.jpeg

Anonymkode: a0576...1c1

Han sier at han bare får 700 kroner per uke når han bor i utlandet og at det derfor er krise og han må låne av meg.

Dette er en person som til stadighet ber meg om penger, og jeg har bedt ham slutte. Men nå er det altså helt krise og nav er slemme som ikke gir ham nok penger.

Hav fikk problemer en annen gang også fordi han var lenge i utlandet. Da måtte jeg betale flybilletten hjem for ham.
Da han igjen ville dra ut, advarte jeg ham og sa jeg håper at var avklaret med nav denne gangen og at han i det minste hadde kjøpt returbillett. "Jada" var svaret. 

Hører kun fra ham når han trenger penger aldri et knyst ellers.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han sier at han bare får 700 kroner per uke når han bor i utlandet og at det derfor er krise og han må låne av meg.

Dette er en person som til stadighet ber meg om penger, og jeg har bedt ham slutte. Men nå er det altså helt krise og nav er slemme som ikke gir ham nok penger.

Hav fikk problemer en annen gang også fordi han var lenge i utlandet. Da måtte jeg betale flybilletten hjem for ham.
Da han igjen ville dra ut, advarte jeg ham og sa jeg håper at var avklaret med nav denne gangen og at han i det minste hadde kjøpt returbillett. "Jada" var svaret. 

Hvilket land er han i? uansett om det er sant eller ei, så utnytter han deg. Har han ikke råd til å være der, så får han reise hjem, ikke tigge andte for penger. Hadde ikke gitt han ei krone.

Anonymkode: d2e97...552

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvilket land er han i? uansett om det er sant eller ei, så utnytter han deg. Har han ikke råd til å være der, så får han reise hjem, ikke tigge andte for penger. Hadde ikke gitt han ei krone.

Anonymkode: d2e97...552

Et EU-land

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Et EU-land

Baltikum er med i EU. Der kan han leve som en konge for 700kr/uken. Eventuelt så er Kroatia også med i EU. Polen også, men der lever han som en normal person på 700kr/uken, ikke som en konge.

Anonymkode: 6c016...240

Om han er uføretrygdet får han mye mer enn 700 kr uka altså, og om han er i et eu/eøs land så får han trygden sin som vanlig.

Mange helse-utvandrerer i f.eks Spania, og de får akkurat like mye penger der som om de bodde i Norge.

Det man må tenke på er at man mister medlemskapet sitt i folketrygden og derfor fastlege og rettigheter til behandling i Norge. Men det høres jo ikke ut som det er problemet her.

Om han pga gjeld har trekk i trygden, er det grenser for hvor mye de kan ta. Men det har ingenting med nav å gjøre, de gir ikke trekk i trygden pga div gjeldstrekk.

Anonymkode: 02e92...d92

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor måtte du betale flybilletten? Ikke betal eller lån bort penger, punktum. 

Anonymkode: e3f49...384

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor måtte du betale flybilletten? Ikke betal eller lån bort penger, punktum. 

Anonymkode: e3f49...384

Fordi det er så forferdelig synd på ham. Han har virkelig grunn til å være ufør, fysisk grunn, og han har ingen andre venner eller nære her i verden. Bare meg.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Fordi det er så forferdelig synd på ham. Han har virkelig grunn til å være ufør, fysisk grunn, og han har ingen andre venner eller nære her i verden. Bare meg.

Si du ikke har penger å låne han, men at du kan hjelpe han å kontakte nav om han vil, for det er ikke riktig at trygden "forsvinner" selv om du bor i utlandet.

Bare les denne lille snutten så ser du, kanskje du kan hjelpe han uten å punge ut...

https://www.nav.no/uforetrygd#utland

Er du sikker på at han har uføretrygd? Om han får utbetalt pr. uke så har han enten en annen ytelse eller så har han verge eller forvalter som deler ut pengene hans i små porsjoner. Slutt å låne han penger (Får du de tilbake?) og hjelp han heller med å kontakte økonomisk rådgiver hos NAV for å sette opp et budsjett så han vet hvor mye han har å rutte med. 

Anonymkode: 04afe...d02

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

700 kr i uføretrygd? minstesats er vel ca 18 000.

Anonymkode: d4d1c...185

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Enkelt og greit - han får ikke penger. Du behandles som en vanlig minibank. Hvis han får 700,- så kan ikke litt penger fra deg hjelpe mye. Han får fikse dette på egen hånd.

Min venninne er blitt sammen med en som har null kontroll på økonomien. Han snakker hele tiden om at NAV er så dumme og slemme for det er de som roter til økonomien hans. Bare tøys og tull alt sammen.

Anonymkode: 5c0ed...263

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

700 kr i uføretrygd? minstesats er vel ca 18 000.

Anonymkode: d4d1c...185

Det er ingen minstesats. Jeg vet om folk som på grunn av kort opptjening/ botid i landet har bare noen få tusenlapper i måneden i uføretrygd. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er ingen minstesats. Jeg vet om folk som på grunn av kort opptjening/ botid i landet har bare noen få tusenlapper i måneden i uføretrygd. 

Tull og tøys!

minstesatsen for enslige er 276 380 kroner 

Anonymkode: 1fe05...942

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tull og tøys!

Det er ikke så enkelt.

Jeg har en kusine som bor i Sverige, hun har jobbet noen år i Norge og noen år i Sverige før hun ble ufør. Hun får derfor ikke full uføretrygd fra noen av landene.

Så det er noen som faller mellom alle stoler.

Hadde hun bodd i Norge ville hun nok fått supplerende sosialstønad i tillegg til den lille trygden hun har krav på, men hun bor i Sverige og får ikke det. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tull og tøys!

"Uføretrygd blir justert for trygdetid, som er den tiden du har vært medlem i folketrygden. Vi skiller mellom faktisk og framtidig trygdetid.

Faktisk trygdetid er perioden fra du fylte 16 år til du ble ufør. I tillegg beregner vi en framtidig trygdetid for perioden fra du ble ufør til og med det året du fyller 66 år.

Full trygdetid er 40 år. Hvis du har bodd hele livet i Norge, har du vanligvis full trygdetid."

https://www.nav.no/uforetrygd

Om man for eksempel er voksen og har bodd i Norge i bare få år før man blir syk og ender med uføretrygd så får man ikke full sats. Den laveste utbetalingen jeg har sett er på rett over 6 000,- brutto pr. mnd. 

Om man har bodd for kort tid i Norge før man blir syk så får man faktisk ikke uføretrygd i det hele tatt selv om helsa tilsier ufør. Da blir man det som ofte kalles pensjonert på sosialhjelp ved siden av en ev. supplerende stønad. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...