Gå til innhold

Flytte med barn på videregående, lite spørsmål

Anbefalte innlegg

Vi snakker om å flytte fra rekkehus til større hus.
Huset vi ser på er rett på den andre siden av fylkesgrensen.

Vi bor per i dag rett på den andre siden.
For de yngste er det ikke noe problem, siden det er så kort til fylkesgrensen så har de venner på begge sider, så selv om de må bytte skole så vil de kjenne noen.

Men så var det eldste da, hun går 2. året på videregående, og videregående opptak er jo avhengig av hvilket fylke man bor i.
Noen som vet om hun må bytte skole, eller om hun kan fortsette på den skolen hvor hun går nå?

Anonymkode: 5c1b0...f07

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvis hun allerede har plass, mister hun den ikke. 

Anonymkode: 28025...7b0

Her synes jeg du skal ringe til opptakskontoret og spørre. En ting er vg2 (aner ikke om hun risikerer å miste plassen midt i år) men det er slett ikke sikkert hun får plass på vg3.

Undersøk, ikke ta svaret over her for gos fisk.

Anonymkode: 4680e...358

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her synes jeg du skal ringe til opptakskontoret og spørre. En ting er vg2 (aner ikke om hun risikerer å miste plassen midt i år) men det er slett ikke sikkert hun får plass på vg3.

Undersøk, ikke ta svaret over her for gos fisk.

Anonymkode: 4680e...358

Enig! Midt i skoleåret mister man ikke plass, men det er ikke automatikk i å ha plass i vg3, elevene må jo søke for hvert skoleår. 

Sjekk med inntakskontoret. Prøv å få svaret skriftlig. 

Anonymkode: d6231...024

Enig! Midt i skoleåret mister man ikke plass, men det er ikke automatikk i å ha plass i vg3, elevene må jo søke for hvert skoleår. 

Sjekk med inntakskontoret. Prøv å få svaret skriftlig. 

Er det nytt det å søke hvert år? Gjorde ikke det da jeg gikk 

Anonymkode: 0f58c...4cc

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hvis hun allerede har plass, mister hun den ikke. 

Anonymkode: 28025...7b0

Feil. Man søker for hvert år, og mitt fylke betaler vanligvis ikke for skoleplass i andre fylker med mindre det er tilbud vi ikke har selv eller så har vi et område hvor skolene og bebyggelsen er tett på fylkesgrensen så det har vi gjensidig utvekslingsavtaler, men kun for elever i den regionen. 

Ring inntakskontoret. 

Anonymkode: aaf5a...107

Er det nytt det å søke hvert år? Gjorde ikke det da jeg gikk 

Anonymkode: 0f58c...4cc

Nei, det er ikke nytt, men akkurat hvor lenge det har vært slik, er jeg ikke sikker på. 

Det er med andre ord ingen selvfølge at du får fortsette på vg2 og 3, du må som hovedregel i alle fall ha bestått det foregående året og ikke ha lavere snitt enn ev nye søkere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...