Gå til innhold

Noen her som har kallenavn på barna sine, som blir brukt mer enn det egentlige navnet?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på typ Tor Einar  , som har blitt til Totto. 

Ann Kristin som har blitt till Akka, eller Kristin som kalles Kikki. 

Hvordan fikk barna deres dette kallenavnet? 

Vårt ene barn har kallenavn, som han nå bruker som sitt navn. Han introduserer seg med dette navnet når han treffer nye folk. 

Han fikk det av storebror, som ikke klarte å si navnet hans. 

Fortsetter under...

Nei. Har alltid brukt navnene deres. Søtt med kallenavn når de er små, men lite sjarmerende med voksne som bruker navn barn har gitt dem fordi de ikke klarte å snakke. 

Anonymkode: 2a3af...940

Ja har flere kallenavn på begge. Jeg er ikke norsk, og der jeg kommer fra har alle kallenavn. Det er også faste kallenavn på de fleste navn. Jeg synes egentlig det er litt rart i Norge, at det ikke er så vanlig med kallenavn her. 

Kjært barn har mange navn, som det heter. 

Anonymkode: 3634a...6cd

En barndomsvenn heter Bror nå , alle kalte han det fra han var liten. Han har ikke tatt vekk det originale navnet sitt, men lagt til Bror, og det er det han presenterer seg som. Når vi var små var vi en stor vennegjeng, Bror og storebroren hans var i samme gjeng, storebroren var 2 år eldre, og Bror ble alltid bare kalt for bror. 

Anonymkode: a2938...3de

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja har flere kallenavn på begge. Jeg er ikke norsk, og der jeg kommer fra har alle kallenavn. Det er også faste kallenavn på de fleste navn. Jeg synes egentlig det er litt rart i Norge, at det ikke er så vanlig med kallenavn her. 

Kjært barn har mange navn, som det heter. 

Anonymkode: 3634a...6cd

Det varierer nok utifra hvor i landet man bor. Her jeg bor er det en del kallenavn. Det var nok mer vanlig før. Når jeg gikk på barneskolen hadde nesten alle guttene, og noen av jentene kallenavn.

Anonymkode: 4e6fe...09a

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det varierer nok utifra hvor i landet man bor. Her jeg bor er det en del kallenavn. Det var nok mer vanlig før. Når jeg gikk på barneskolen hadde nesten alle guttene, og noen av jentene kallenavn.

Anonymkode: 4e6fe...09a

Jeg er snart 50 år og da jeg gikk på skolen var det mye mer vanlig med kallenavn. Noen av praktiske årsaker, når det var 3 Thomas i klassen måtte de kalles noe annet, men noen ganger ble det bare sånn. 

Mye på etternavn da, han som het Nicholaisen til etternavn ble kalt Nikko o.l.

Lite klengenavn blant ungene i dag, men noe er det. F.eks har eldstemann her en kamerat jeg ikke ante hva het for ham går bare under klengenavnet sitt, og en venninne som faktisk introduserer seg med kosenavnet mammaen satte da hun var liten (hun er ikke norsk)

Anonymkode: 3dc9f...851

Har ei tante som jeg ikke visste hva het før jeg var ungdom. Datteren min har en kompis som går under ett kallenavn. Samme med kjærsten hennes, men det er bare vennene som kaller han det. Foreldrene kaller han ved hele navnet, vi andre bruker kortversjon

Anonymkode: 176ec...f6a

Mannen bruker bare kallenavnet. Det er så innarbeid, at da jeg fikk spørsmål om det var jeg som er sammen med "Arne", så svarte jeg nei 😆 Klarte ikke helt å koble mannen min med det vanlige navnet sitt i farta.  

Anonymkode: edbad...8b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...