Anonym bruker Skrevet 23. august 2023 #1 Del Skrevet 23. august 2023 Jeg bare lurer, når man kjøper en leilighet med høy månedlig felleskostnad, feks 15 000, låner man da penger så man kan betale på denne også? Jeg har ikke råd til 15 000 i lån + 15 000 i felleskostnader. Men jeg kan tøye lånet i tid. Og jeg ser leiligheten står oppført med en pris som er dobbelt så høy som salgsprisen med omkostninger. Anonymkode: 3614d...cd3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442363-l%C3%A5ne-til-leilighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. august 2023 #2 Del Skrevet 23. august 2023 Du må ikke finne på å kjøpe deg en leilighet med så høye fellesutgifter hvis du må låne for å betale dem. Hvis du ønsker lavere fellesutgifter kan du ofte betale mer av fellesgjelden til leiligheten. Derfor kan den ligge ute med en salgspris på feks 6 mill, men totalpris kan være 10 mill. Anonymkode: 23974...cce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442363-l%C3%A5ne-til-leilighet/#findComment-149997505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. august 2023 #3 Del Skrevet 23. august 2023 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Jeg bare lurer, når man kjøper en leilighet med høy månedlig felleskostnad, feks 15 000, låner man da penger så man kan betale på denne også? Jeg har ikke råd til 15 000 i lån + 15 000 i felleskostnader. Men jeg kan tøye lånet i tid. Og jeg ser leiligheten står oppført med en pris som er dobbelt så høy som salgsprisen med omkostninger. Anonymkode: 3614d...cd3 Nei, man låner ikke penger til felleskostnaden - men det lånet (fellesgjeld) du betaler gjennom felleskostnadene regnes inn i summen du får lov å låne - det er i praksis en andel av lånet ditt, bare at du betaler det via husleien. Altså: la oss si du ikke har noen egenkapital, men du kjøper en leilighet som koster 1 million - og som har 1 million i fellesgjeld. Da sier banken at du skal kunne betjene et lån på 2 millioner for å kunne låne 1 million av dem, fordi du også betjener fellesgjeld på 1 million. Det er dette som er den dobbelte prisen av salgsprisen. Noen ganger kan du betale ut din andel av fellesgjelda, slik at du kan låne begge disse millionene av banken og cashe ut 1 million i fellesgjeld i samme operasjon. Da vil du få lavere husleie (men aldri 0, fordi du vil måtte betale andre felleskostnader slik som vaktmester, kommunale avgifter, kanskje varmtvann/oppvarming, forsikring..). Imidlertid er det sånn at fellesgjelda kan ha gunstigere betingelser enn det lånet du står som eneansvarlig for, så det kan lønne seg for deg å ha begge. Men det må du undersøke nærmere. Noen borettslag/sameier er flinkere til å forhandle med bankene enn andre! Anonymkode: a1c9a...2ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442363-l%C3%A5ne-til-leilighet/#findComment-149997515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå