Anonym bruker Skrevet 22. august 2023 #26 Skrevet 22. august 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Forsikringsutbetalinger enten mnd uførepensjon eller engangsutbeyaling, påvirker det ytelser fra NAV? Anonymkode: c58e5...938 Nei. Engangsutbetalingen er også skattefri. Anonymkode: b0019...4d5
Anonym bruker Skrevet 22. august 2023 #27 Skrevet 22. august 2023 Jeg har utbetalt 20 tusen i mnd. Bruker ca 8 000 av disse på helse. Mannen tjener en vanlig lønn. Han betaler det meste. Skulle jeg betalt alt av strøm og mat, hadde jeg ikke klart det. Anonymkode: 5f8b1...59d
Anonym bruker Skrevet 23. august 2023 #28 Skrevet 23. august 2023 Ufør er ikke lik fattig for meg. Gikk fra AAP til ufør og økte litt i inntekt, ingen jobb ved siden av. Kjenner flere som har økt, husker ikke årsaken men fikk det forklart av NAV. Det blir trangere når barna blir 18. Nå suppleres inntekten av barnetrygd x 3 samt barnebidrag. Men fattig blir jeg ikke. Skal gå fint med 16.000-20.000 utbetalt (bare et eksempel) når jeg ikke har hjemmeboende barn eller huslån lenger. Trenger heller ikke denne boligen når barna flytter ut, så kommer til å kjøpe noe mindre OG på et rimeligere sted. Vi bor i et dyrt område nå dessverre. Anonymkode: 3bbaf...c84
Anonym bruker Skrevet 23. august 2023 #29 Skrevet 23. august 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Ufør er ikke lik fattig for meg. Gikk fra AAP til ufør og økte litt i inntekt, ingen jobb ved siden av. Kjenner flere som har økt, husker ikke årsaken men fikk det forklart av NAV. Det blir trangere når barna blir 18. Nå suppleres inntekten av barnetrygd x 3 samt barnebidrag. Men fattig blir jeg ikke. Skal gå fint med 16.000-20.000 utbetalt (bare et eksempel) når jeg ikke har hjemmeboende barn eller huslån lenger. Trenger heller ikke denne boligen når barna flytter ut, så kommer til å kjøpe noe mindre OG på et rimeligere sted. Vi bor i et dyrt område nå dessverre. Anonymkode: 3bbaf...c84 Man øker gjerne fordi aap er 66% av de siste tre år, mens uføretrygd er de tre beste av de siste 5 år. Har man lavere lønn pga omsorg, f.eks 80% lønn pga svangerskapspermisjon ser de bort fra det året og går lenger bakover i tid. De legger også til forventet lønnsøkning før de betegner trygd. Hos meg gikk de flere år tilbake fordi jeg hadde hatt litt ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass også, da brukte de ikke det året, men gikk tilbake til et år jeg hadde jobbet fullt hele året og regnet ut hva den årslønnen ville vært i dag før de beregnet trygd. Anonymkode: 85464...e35
Anonym bruker Skrevet 23. august 2023 #30 Skrevet 23. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Man øker gjerne fordi aap er 66% av de siste tre år, mens uføretrygd er de tre beste av de siste 5 år. Har man lavere lønn pga omsorg, f.eks 80% lønn pga svangerskapspermisjon ser de bort fra det året og går lenger bakover i tid. De legger også til forventet lønnsøkning før de betegner trygd. Hos meg gikk de flere år tilbake fordi jeg hadde hatt litt ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass også, da brukte de ikke det året, men gikk tilbake til et år jeg hadde jobbet fullt hele året og regnet ut hva den årslønnen ville vært i dag før de beregnet trygd. Anonymkode: 85464...e35 Sånn var det ja! 😊 jeg jobbet fullt, og deretter 80. Det året med 80% ble ikke tatt med 👍 Anonymkode: 3bbaf...c84
Admin Skrevet 23. august 2023 #31 Skrevet 23. august 2023 Tråden er ryddet for nedsettende innlegg. Admin
Anonym bruker Skrevet 23. august 2023 #32 Skrevet 23. august 2023 Anonym bruker skrev (På 22.8.2023 den 13.09): Den er todelt, både ett engangsbeløp + månedlig utbetaling. Jeg vet jeg er godt forsikret, jobber i bransjen. Månedlig beløp er satt etter differansen mellom lønn vs sats ufør ut fra lønn. Sjekkes en gang pr år og justeres ved endring. Sånn sett kommer engangsutbetaling i tillegg, men her vet man jo ikke om det kan settes på konto eller brukes til å tilpasse hus/nødvendig utstyr. Anonymkode: b0019...4d5 Vet du hvorfor ulike forsikringer behandles ulikt? Har uføre forsikring privat (gjensidige) og jobb (storebrand). Den for jobb skattes det av og står oppført som inntekt hos skatteetaten. Men den private synes ikke sånn skattemessig eller står opplistet som inntekt. Er en av dem feil rapportert inn noe sted? Anonymkode: c58e5...938
Anonym bruker Skrevet 23. august 2023 #33 Skrevet 23. august 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Vet du hvorfor ulike forsikringer behandles ulikt? Har uføre forsikring privat (gjensidige) og jobb (storebrand). Den for jobb skattes det av og står oppført som inntekt hos skatteetaten. Men den private synes ikke sånn skattemessig eller står opplistet som inntekt. Er en av dem feil rapportert inn noe sted? Anonymkode: c58e5...938 Kan være den ene er uførekapital og den andre uførepensjon. Du kan sjekke vilkårene, der skal det stå spesifikt hva det gjelder 😃 Anonymkode: b0019...4d5
Anonym bruker Skrevet 23. august 2023 #34 Skrevet 23. august 2023 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Vet du hvorfor ulike forsikringer behandles ulikt? Har uføre forsikring privat (gjensidige) og jobb (storebrand). Den for jobb skattes det av og står oppført som inntekt hos skatteetaten. Men den private synes ikke sånn skattemessig eller står opplistet som inntekt. Er en av dem feil rapportert inn noe sted? Anonymkode: c58e5...938 Kan den som det skattes av være en fripolise? Anonymkode: 61080...da7
Anonym bruker Skrevet 23. august 2023 #35 Skrevet 23. august 2023 Anonym bruker skrev (På 22.8.2023 den 10.43): Er det noen som lever greit økonomisk til tross for uførhet, uten å ha en partner som tjener veldig bra? Får følelsen av at det bare er skrekkhistorier og artikler om hvor ille det ble å bli ufør. At de må få matposer på "fattighuset" og bare elendighet. Jeg går mot ufør selv, og kommer dra jobb med over snittet høy lønn. Nå på AAP og bittelitt jobb så merker jeg jo reduksjon, men det går greit. Sånn jeg har forstått det vil jeg få mindre når jeg går fra AAP til ufør, og er så redd for økonomien og ar jeg blir en av disse man leser om som ikke har råd til noe. Jeg vil få maks utbetalt ufør, men det er jo likevel mye mindre enn jeg hadde, men det er vel ikke så lite? Anonymkode: c58e5...938 Veldig mange av skrekkhistoriene kommer fra at folk som ikke hadde høy lønn fra før blir uføre, og dermed går ned til et eksistensminimum. F eks folk som jobba i lavtlønnsyrker eller som kom rett fra studier eller fra en situasjon der de ikke hadde vært i jobb i forveien. Disse blir svikta av samfunnet når uføretrygden holder så lavt nivå. Men de fleste vil merke reduksjonen likevel, da. Anonymkode: 85a26...8f3
Anonym bruker Skrevet 25. august 2023 #36 Skrevet 25. august 2023 Jeg er ufør på minstesats, men siden jeg har barn, så har vi det helt greit, for da får man en del ekstra. Men yngste er 16 år, og jeg vet det kommer til å bli veldig tøft da han blir 18 år. 3 av mine sykdommer har jeg hatt siden jeg var barn, så har ikke fått forsikring. Sykdommene ble holdt greit i sjakk med medisiner og, helt til jeg fikk 2 andre sykdommer, og en av de gjorde at de 3 andre ble kraftig forverret. Prøvde å sett meg på skolebenken, for å ta en utdannelse, så jeg kunne jobbe med noe lettere. Men ble bare sykere og sykere i løpet av studiet. Og alt blir jo dyrere, boutgifter har økt med 2000 kr i mnd, grunnet økt rente, så dyrere strøm og dyrere mat. Bruker og rundt 1500 kr i måneden på medisiner. Anonymkode: a596c...893
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå