Gå til innhold

Ufør=fattig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som lever greit økonomisk til tross for uførhet, uten å ha en partner som tjener veldig bra? Får følelsen av at det bare er skrekkhistorier og artikler om hvor ille det ble å bli ufør. At de må få matposer på "fattighuset" og bare elendighet.

Jeg går mot ufør selv, og kommer dra jobb med over snittet høy lønn. Nå på AAP og bittelitt jobb så merker jeg jo reduksjon, men det går greit. Sånn jeg har forstått det vil jeg få mindre når jeg går fra AAP til ufør, og er så redd for økonomien og ar jeg blir en av disse man leser om som ikke har råd til noe.

Jeg vil få maks utbetalt ufør, men det er jo likevel mye mindre enn jeg hadde, men det er vel ikke så lite? 

Anonymkode: c58e5...938

Skrevet

Jeg har 24.000 utbetalt i uføretrygd, mannen har en helt vanlig jobb og har 28-32.000 utbetalt.

Vi er ikke fattige.

Vi har hus, bil, råd til både mat og klær, men vi har selvfølgelig ikke i overflod. Vi må prioritere, men det er ikke dermed sagt vi er fattige.

Anonymkode: 85464...e35

Skrevet

Hadde en nabo som skrøt av at det var mye bedre for henne å være ufør enn å jobbe. Hun fikk rundt 40 000 i mnd. Men fikk også mye ekstra fordi hun hadde 6 barn. Tror det var 18000 ekstra i mnd. Tror ikke hun tenkte over at de pengene forsvinner når de blir 18. Så hadde hun barnetrygd og bidrag fra 3 fedre i tillegg, så hun hadde vel totalt over 60 000 i mnd. Men det er ikke så mye om man skal forsørge 6 barn og ha bolig stor nok. De bodde i leilighet med 3 soverom, så ikke ideelt. 

Anonymkode: 4eccf...2b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hadde en nabo som skrøt av at det var mye bedre for henne å være ufør enn å jobbe. Hun fikk rundt 40 000 i mnd. Men fikk også mye ekstra fordi hun hadde 6 barn. Tror det var 18000 ekstra i mnd. Tror ikke hun tenkte over at de pengene forsvinner når de blir 18. Så hadde hun barnetrygd og bidrag fra 3 fedre i tillegg, så hun hadde vel totalt over 60 000 i mnd. Men det er ikke så mye om man skal forsørge 6 barn og ha bolig stor nok. De bodde i leilighet med 3 soverom, så ikke ideelt. 

Det har de satt et tak for nå, så man ikke skal få flere og flere barn pga barnetillegget.

Regelen nå er at trygden pluss barnetillegget ikke kan bli mer enn 90% av det du tjente før du ble syk, du får ikke mer barnetillegg uansett hvor mange barn du har. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har de satt et tak for nå, så man ikke skal få flere og flere barn pga barnetillegget.

Regelen nå er at trygden pluss barnetillegget ikke kan bli mer enn 90% av det du tjente før du ble syk, du får ikke mer barnetillegg uansett hvor mange barn du har. 

Mulig. Det er noen år siden hun flyttet. Kjøpte hus et billigere sted. Men etter hva jeg vet, så har hun aldri jobbet. Hadde noe psykisk utviklingshemming 

Skrevet

Jeg ville nok hatt flere økonomiske bekymringer hvis jeg bodde alene. Får utbetalt ca 22.000 kr per mnd. Får ikke barnetillegg fordi mannen min tjener for mye, men hadde jeg vært alene hadde jeg fått 7.000 kr i tillegg. Samt barnetrygd for to barn.

Sånn det er i dag får mannen utbetalt ca 70.000 kr per mnd, derfor har vi god råd selv om jeg er ufør.

Anonymkode: c89ba...ef6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville nok hatt flere økonomiske bekymringer hvis jeg bodde alene. Får utbetalt ca 22.000 kr per mnd. Får ikke barnetillegg fordi mannen min tjener for mye, men hadde jeg vært alene hadde jeg fått 7.000 kr i tillegg. Samt barnetrygd for to barn.

Sånn det er i dag får mannen utbetalt ca 70.000 kr per mnd, derfor har vi god råd selv om jeg er ufør.

Vet du hva dine 22 utbetalt tilsvarer i årlig brutto? Er det maks ufør?

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Huff. Stakkars mann som må forsørge deg 

Anonymkode: 248fb...9ab

Skrevet

Hvorfor får du mindre når du går fra aap til ufør? (Jeg er i samme situasjon og tjener faktisk det samme som før pga deltidsjobb, tillegg, uførepensjon klp). 

Anonymkode: 21fa9...020

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Vet du hva dine 22 utbetalt tilsvarer i årlig brutto? Er det maks ufør?

Maks ufør er 460.000

Jeg har 24.000 utbetalt og har ikke maks.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Maks ufør er 460.000

Jeg har 24.000 utbetalt og har ikke maks.

Maks ufør vil sannsynligvis ligge på 27 000 - 29 000 kr utbetalt i måneden, litt avhengig av fradrag ol.

Anonymkode: f4f02...216

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor får du mindre når du går fra aap til ufør? (Jeg er i samme situasjon og tjener faktisk det samme som før pga deltidsjobb, tillegg, uførepensjon klp). 

Har blitt fortalt at på ufør er det en grense på hvor mye jeg kan tjene på deltidsjobben, mens det ikke er det på AAP. Siden jeg tjener bra i den, vil uføretrygd kortes ned pga inntekten. Men vet ikke om det stemmer.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Huff. Stakkars mann som må forsørge deg 

Anonymkode: 248fb...9ab

Jeg vet det, og kjenner på det hver eneste dag 😔 Innimellom tenker jeg at det beste hadde vært om jeg ikke var her mer, så kunne mann og barn sluppet en syk ektefelle og mor. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har blitt fortalt at på ufør er det en grense på hvor mye jeg kan tjene på deltidsjobben, mens det ikke er det på AAP. Siden jeg tjener bra i den, vil uføretrygd kortes ned pga inntekten. Men vet ikke om det stemmer.. 

Det lønner seg alltid å jobbe med de reglene vi har i dag, trygden avkortes mindre enn lønnen, så du vil ha mer igjen om du jobber.

Men mulig aap blir høyere enn trygden siden den ikke avkortes på samme måte, det har du rett i.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det har jeg også lest, også har jeg også lest at man kan søke om unntaksregel for fastsettelse av IFU for arbeidstakere. Dvs at du kan ha den lønnen du har nå. Det er nedfelt i lovdata, se link https://lovdata.no/nav/forskrift/2014-12-05-1602/KAPITTEL_2/§2-3

Les også link jeg lever ved fra kvinneguiden der noen har gjort dette: 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1657293-50-jobb-50-aap-eller-ufør-hva-skjer-hvis-man-får-kraftig-lønnsøkning/page/3/#comments

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg vet det, og kjenner på det hver eneste dag 😔 Innimellom tenker jeg at det beste hadde vært om jeg ikke var her mer, så kunne mann og barn sluppet en syk ektefelle og mor. 

Det er ikke noe stakkars mann. Dere er sammen på godt og vondt, og at du er syk betyr ikke at han forsørger deg. Dere hjelper hverandre uansett. Du hadde sikkert gjort det samme for han. 

Skrevet

Neida. Jeg er så godt forsikret at jeg ville nok totalt kommet bedre ut av det. For man må ta med kostnadssiden også, en del utgifter er knyttet til det å komme seg på jobb/være på jobb. 

Anonymkode: b0019...4d5

Skrevet

Jeg er ufør og har utbetalt litt over 29000 i måneden. Så jeg er ikke fattig, og hadde nok klart meg bra alene også (har en mann som har høy inntekt).  Jeg kan vel tjene ca 50 000 i året uten at det går utover trygda, men jeg makter ikke jobbe noe særlig selv om jeg har en svært lite krevende tilkallingsjobb. 
I tillegg kommer barnetrygden. 

Anonymkode: c951f...95c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Neida. Jeg er så godt forsikret at jeg ville nok totalt kommet bedre ut av det. For man må ta med kostnadssiden også, en del utgifter er knyttet til det å komme seg på jobb/være på jobb. 

Jeg også trodde jeg var godt forsikret, men det viste seg å ikke stemme når forsikringene trengtes. Hvor mye får du fra forsikringen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg også trodde jeg var godt forsikret, men det viste seg å ikke stemme når forsikringene trengtes. Hvor mye får du fra forsikringen?

Den er todelt, både ett engangsbeløp + månedlig utbetaling. Jeg vet jeg er godt forsikret, jobber i bransjen. Månedlig beløp er satt etter differansen mellom lønn vs sats ufør ut fra lønn. Sjekkes en gang pr år og justeres ved endring. Sånn sett kommer engangsutbetaling i tillegg, men her vet man jo ikke om det kan settes på konto eller brukes til å tilpasse hus/nødvendig utstyr. 

Skrevet

Jeg har maks ufør, fikk en engangsutbetaling på 48 G som ble i underkant av 5 millioner. I tillegg får jeg 25.000 i måneden av forsikringen i måneden. Jeg var så godt forsikret da jeg hadde en meget høyt betalt jobb (betalte mye i året på mine personforsikringer), men ettersom bolig, bil og hytte var nedbetalt da jeg ble ufør og jeg hadde spart ganske mye i fond så har jeg en meget god økonomi som ufør. Jeg er forresten singel så jeg har ingen å dele kostnadene med.

Anonymkode: aedab...0b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Veldig viktig å ha forsikringer som git utbetalinger uansett uføregrunn. 

Jeg brant meg også. Hadde en forsikring jeg tegnet i 20 årene, ble uflør i 40 årene også viste det seg at den ikke gjaldt ved nevrologiske sykdommer...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Den er todelt, både ett engangsbeløp + månedlig utbetaling. Jeg vet jeg er godt forsikret, jobber i bransjen. Månedlig beløp er satt etter differansen mellom lønn vs sats ufør ut fra lønn. Sjekkes en gang pr år og justeres ved endring. Sånn sett kommer engangsutbetaling i tillegg, men her vet man jo ikke om det kan settes på konto eller brukes til å tilpasse hus/nødvendig utstyr. 

Forsikringsutbetalinger enten mnd uførepensjon eller engangsutbeyaling, påvirker det ytelser fra NAV?

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Forsikringsutbetalinger enten mnd uførepensjon eller engangsutbeyaling, påvirker det ytelser fra NAV?

Nei

Skrevet

Kommer veldig an på hvor man bor samt eventuelle tillegsbetalinger fra forsikringsordninger. 

Utbetaling er lik uansett hvor man bor, så i Oslo hvor bokostnadene kan være det mangedoblede av andre steder i landet, blir det tøffere å klare seg. 

Anonymkode: 7ba2c...e26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...