Gå til innhold

Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn som er utredet for adhd og angst. Barnet har prøvd diverse medisiner før vi landet på Concerta. Den er grei. Jeg har antageligvis udiagnostisert ADHD selv. Det siste året har jeg slitt mye med tungsinn og vært nedstemt, men jeg har ikke hatt noe ønske om gå til lege for å få antidepressiva, det har jeg prøvd før men det er så "kjedelig" å leve med. Feks så liker jeg sex og jeg vil ha orgasme. Noe som forsvinner med SSRI. 

I går så tok jeg en av de tablettene som mitt barn fikk tidligere for ADHD, Methylfendidate Teva, 30mg. Og det var som om noen slo på lyset i hodet mitt, bokstavelig talt. Dagen føltes fin, jeg smilte. Og jeg undret meg litt, hva er dette, glede, eufori, men det stemte ikke helt. Jeg var ikke euforisk. Og så slo det meg, jeg var hel. Dette var meg. Den delen av meg som hadde vært så svart og gørr var mindre fremtredende. Den meg som likte å synge og snakke var plutselig der igjen. Effekten av tablettene varte vel en 8 timer, men jeg opplevde ingen nedtur etterpå, jeg sov godt i natt, og bryteren i hodet er fortsatt på. 

Og da lurer jeg på. Jeg har ikke gått til lege med denne ADHD-greia, fordi jeg vet at de vil involvere foresatte også til voksne, og jeg har ikke noen interesse av at mamma skal inn der. Hun lyver og dikter opp ting, og brydde seg aldri om at jeg var utenfor og venneløs da jeg var liten. Skal jeg gå til lege? Jeg vil jo gjerne ha lyset på i hodet. Det siste året har jo ikke vært særlig bra. 

Anonymkode: dd363...43a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442343-hva-ville-dere-gjort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger da ikke involvere dine foreldre om du er voksen, helse er privat om du ikke vil at hun skal vite. Det høres ut som du kunne fått et så mye bedre liv? Bestill time og kom i gang med utredning og ikke ta din sønns medisin, men nevn for legen at du har forsøkt og at det er det som fikk deg til å ta tak. Lykke til!

Anonymkode: 5f50c...ef4

Jeg ble utredet i år, og er over 40 år. Som deg så fikk jeg nesten litt sjokk av første forsøk på medisiner. Det var som om jeg skulle tatt en miks av valium, antidepressiva og et stort glass vin på én gang. Det ble liksom helt stille i hodet, rolig i kroppen, humøret steg og jeg følte meg så utrolig bra inni meg. Klarte å fokusere på samtaler, være tilstede i øyeblikket og i det hele tatt ikke bli totalt overveldet av alt mulig og med følelser som kjørte berg og dalbane. Som deg forsøkt jeg før jeg ble utredet, og det var det som fikk meg til å komme meg i gang med utredning også.

Det er sant at man bør ha noen som kan bekrefte symptomer fra barndommen, og jeg som har et godt forhold til min mor hadde henne med meg. En venninne derimot, har det akkurat som deg, og forklarte psykologen på DPS hvordan det lå an. Da brukte de en bror og en lærer som husket henne. Hvis du ikke har noen andre som kan si noe (far, søsken, besteforeldre, tanter/onkler, lærere, papirer fra skole, PPT?) skal det likevel være mulig å få satt en diagnose, men det kan være utredningen tar lenger tid. De kan ikke tvinge deg til å bruke din mor i hvert fall. 

Uansett, jeg vil på det varmeste anbefale deg utredning hvis du har så sterk mistanke. Det er beintøft mens det står på, men jeg har fått et nytt liv etterpå. Både fordi jeg forstår meg selv mye bedre, og fordi medisinene hjelper mye!

Anonymkode: e34f2...dac

Det med uttalelser fra foresatte er et hjelpemiddel i utredningen, ikke et krav. I ditt tilfelle vil antagelig samtaler med mor stikke kjepper i hjulene for utredning, ikke hjelpe, og da tar de selvfølgelig hensyn til det og dropper henne.

Lykke til.

Anonymkode: d6701...189

Annonse

Du vet sikkert at du ikke skal ta medisiner som ikke er gitt på resept til akkurat deg, så jeg håper i det minste at du vet om du i det hele tatt kan bruke dette middelet pga nåværende helsetilstand og at du vet om bivirkninger! 

Jeg reagerer også på at du tar dette fordi du har vært nedstemt i et år, for slike medisiner er ikke for nedstemthet eller depresjon. 

En tredje ting er at jeg tenker at dere som forteller om virkning av medisiner bør fortelle hvordan dere hadde det før dere måtte bruke slike legemidler. At man nærmest  glorifiserer virkning som bruker i kommentar #4  syns jeg er svært ansvarsløst. 

Hvis du har mistanke om at du har ADHD, så bør du ta utredning hvis livet er vanskelig. Det er voksne med ADHD som fungerer bra uten, mens andre ikke gjør og har gjort. Du trenger ikke involvere foreldre, men ikke ta mer medisiner før du har snakket ordentlig med legen din og har fått resultat på utredning. 

ReneRene skrev (29 minutter siden):

Du vet sikkert at du ikke skal ta medisiner som ikke er gitt på resept til akkurat deg, så jeg håper i det minste at du vet om du i det hele tatt kan bruke dette middelet pga nåværende helsetilstand og at du vet om bivirkninger! 

Jeg reagerer også på at du tar dette fordi du har vært nedstemt i et år, for slike medisiner er ikke for nedstemthet eller depresjon. 

En tredje ting er at jeg tenker at dere som forteller om virkning av medisiner bør fortelle hvordan dere hadde det før dere måtte bruke slike legemidler. At man nærmest  glorifiserer virkning som bruker i kommentar #4  syns jeg er svært ansvarsløst. 

Hvis du har mistanke om at du har ADHD, så bør du ta utredning hvis livet er vanskelig. Det er voksne med ADHD som fungerer bra uten, mens andre ikke gjør og har gjort. Du trenger ikke involvere foreldre, men ikke ta mer medisiner før du har snakket ordentlig med legen din og har fått resultat på utredning. 

Venta på denne da. Det er til og med ulovlig og klassifisert som narkotiske stoffer. Kan jeg spise mye av dette? Neida, det er bare noe få tabletter igjen. Og jeg tør ikke ta fler. 

Men for meg var virkningen skikkelig wow. Jeg regner med at jeg fikk et seratoninrush jeg ikke har hatt på en tid og dermed ble oppstemt. Jeg vil antagelig ikke kunne bruke Metylphendidat selv, pga medisinert høyt blodtrykk. Som jeg sa så har barnet mitt testet dem, og vi er så klart informert om risiko og annet. 

Men den følelsen av  å bli hel - den var merkelig. 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Venta på denne da. Det er til og med ulovlig og klassifisert som narkotiske stoffer. Kan jeg spise mye av dette? Neida, det er bare noe få tabletter igjen. Og jeg tør ikke ta fler. 

Men for meg var virkningen skikkelig wow. Jeg regner med at jeg fikk et seratoninrush jeg ikke har hatt på en tid og dermed ble oppstemt. Jeg vil antagelig ikke kunne bruke Metylphendidat selv, pga medisinert høyt blodtrykk. Som jeg sa så har barnet mitt testet dem, og vi er så klart informert om risiko og annet. 

Men den følelsen av  å bli hel - den var merkelig. 

Ja, men det var mest helsetilstand jeg tenkte på, og høyt blodtrykk har du jo helt rett i at ikke er forenlig med denne medisinen. Det er også som du sier ganske heavy medikament. Men nå gikk det bra, og jeg tror på at du ikke tar flere 🙃 få utredning og se hva slags hjelp du eventuelt kan få. 

ReneRene skrev (1 time siden):

Glorifisering? Det er en veldig presis beskrivelse av hvordan jeg opplevde det, og hvordan jeg hadde det før er jo implisitt gjennom virkningen. Jeg hadde jo naturlig nok ikke skrevet at jeg opplevde at det ble stille i hodet og rolig i kroppen, hvis det ikke da betydde at jeg normalt sett hadde mye tankekjør i hodet og mye uro i kroppen. For en med ADHD og som opplever god virkning av medisiner, som jeg gjør, så bedres livskvaliteten veldig. Det er ingen glorifisering, men sant. Selvfølgelig er det ikke noe man bør eller skal ta uten oppfølging av først psykriater og så lege, med tanke på både hjertet, lever, blodtrykk osv., og de færreste, meg selv inkludert, slipper unna litt bivirkninger, men det er likevel en svært effektiv behandling for mange med ADHD. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Glorifisering? Det er en veldig presis beskrivelse av hvordan jeg opplevde det, og hvordan jeg hadde det før er jo implisitt gjennom virkningen. Jeg hadde jo naturlig nok ikke skrevet at jeg opplevde at det ble stille i hodet og rolig i kroppen, hvis det ikke da betydde at jeg normalt sett hadde mye tankekjør i hodet og mye uro i kroppen. For en med ADHD og som opplever god virkning av medisiner, som jeg gjør, så bedres livskvaliteten veldig. Det er ingen glorifisering, men sant. Selvfølgelig er det ikke noe man bør eller skal ta uten oppfølging av først psykriater og så lege, med tanke på både hjertet, lever, blodtrykk osv., og de færreste, meg selv inkludert, slipper unna litt bivirkninger, men det er likevel en svært effektiv behandling for mange med ADHD. 

Det var det at du skrev at det var som å ta valium, antidepressive og et stort glass vin jeg reagerte på. Jeg vet ikke. Jeg syns det var en noe uheldig uttalelse, men også mulig at jeg reagerer sterkere på slikt enn mange andre. 

ReneRene skrev (1 time siden):

Det var det at du skrev at det var som å ta valium, antidepressive og et stort glass vin jeg reagerte på. Jeg vet ikke. Jeg syns det var en noe uheldig uttalelse, men også mulig at jeg reagerer sterkere på slikt enn mange andre. 

For normale folk med normalt forhold til lovlige rusmidler og medisiner så er det neppe et problem å lese om slikt. Hi beskrev bare sin oppfatning, om det trigger deg bør du trekke deg ut av tråden. 

Anonymkode: c8d43...fe3

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For normale folk med normalt forhold til lovlige rusmidler og medisiner så er det neppe et problem å lese om slikt. Hi beskrev bare sin oppfatning, om det trigger deg bør du trekke deg ut av tråden. 

Anonymkode: c8d43...fe3

Sier du det? Jeg reagerer vel nettopp for at ingen skal normalisere å ta medisiner som ikke er foreskrevet dem, og at formidling av å ta medisiner beskrives som en slags rus.

Nå har jeg svart de det gjaldt så ditt innspill her er både meningsløst og frekt. Troll.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...