Gå til innhold

Hva bruker du mikrobølgeovn til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker den kun til å tine mat i. 

Anonymkode: 9a128...a9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varme rester, varme tacolefser og ungene lager en sjelden gang popkorn i den. Eldste sønn jobber av og til noen rare vakter og da varmer han av og til en Fjordland i den.

Tror aldri jeg har tint noe i den.

Anonymkode: 06f61...a64

Skrevet

Til ulike ting. Av og til tine noe, ofte til å varme opp rester, varme tacolefser, lunke glutenfri gjærbakst (stor forskjell etter 10 sekunder i mikroen), lage osteskiver osv. Den er mye i bruk her.

Anonymkode: bdff9...de0

Skrevet

Tine. Og så bruker barna den til ostesmørbrød. 

Anonymkode: 62a8d...494

Skrevet

Ingenting så den kvittet jeg meg med. Gidder ikke bruke strøm på tining og ostesmørbrød blir soggy.

Anonymkode: f62e4...79c

Skrevet

Ikke til så mye etter jeg fikk airfryer

Anonymkode: 4ff92...d9b

Skrevet

Mye! Brukes hver dag.

Varme rester, har alltid rester. Lager ekstra middag for å ha varm lunsj dagen etter.

Popcorn.

Barna lager ostesmørbrød og andre enkle ting. 

Havregrøt hver morgen. Tar 2 minutter tilsammen. 

Koke poteter. Tar ca 5 minutter sammenlignet med 30-40 minutters koking. 

Datteren min varmer melk i mikroen, enten bare for varm melk eller en gang i blant for varm sjokomelk.

Jeg varmer iblant kaffen min (latte), fordi jeg lager en og glemmer den. I stedet for å helle den ut fordi jeg hater den kald, så er det 1 minutt i mikroen og den er som ny.

Lager knekkebrød, sånne frøknekkebrød. Tar ca 2 minutter. 

Ja, mer... Men kommer ikke på nå. Sjelden jeg tiner noe da. 

Anonymkode: 88713...b25

Skrevet

Lite, særlig etter airfryer'n fikk plass på kjøkkenbenken. 

Anonymkode: f3db6...00e

Skrevet

Varme opp rester, tine mat, varme mat, f eks frossenmåltider og havregrøt, varme opp igjen kaffe og te. Bruker den gjerne flere ganger om dagen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Mye! Brukes hver dag.

Varme rester, har alltid rester. Lager ekstra middag for å ha varm lunsj dagen etter.

Popcorn.

Datteren min varmer melk i mikroen, enten bare for varm melk eller en gang i blant for varm sjokomelk.

Jeg varmer iblant kaffen min (latte), fordi jeg lager en og glemmer den. I stedet for å helle den ut fordi jeg hater den kald, så er det 1 minutt i mikroen og den er som ny.

Ohh, koke poteter! Kan du forklare meg framgangsmåte her? Jeg vil gjerne lære 😊

Anonymkode: bdff9...de0

Skrevet

Det samme som de fleste over her: Tining og oppvarming av rester. En sjelden gang til å smelte sjokolade eller poppe popcorn. 

Skrevet

På hurtigruten har de flere mikrobølgeovner på kjøkkenet. Jeg har alltid lurt på hva noen med kokkeutdanning bruker mikrobølgeovn til?

Anonymkode: c079d...4ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

På hurtigruten har de flere mikrobølgeovner på kjøkkenet. Jeg har alltid lurt på hva noen med kokkeutdanning bruker mikrobølgeovn til?

Fisk blir visst bra i mikro, aldri prøvd selv, men hver høst anbefaler jo div kokker det til nye hybelboere og studenter 

Ellers kan du putte rå løk 30 sekunder i mikro før du kutter, da svir det ikke i øynene. Sitron 30 sekunder i mikro gjør den lettere å presse så det kommer mer saft fra den.

Kanskje det er slike ting?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fisk blir visst bra i mikro, aldri prøvd selv, men hver høst anbefaler jo div kokker det til nye hybelboere og studenter 

Ellers kan du putte rå løk 30 sekunder i mikro før du kutter, da svir det ikke i øynene. Sitron 30 sekunder i mikro gjør den lettere å presse så det kommer mer saft fra den.

Kanskje det er slike ting?

Meget mulig. Jeg har bare lagt merke til de og til at de lager faktisk god mat. Så hvorfor i huleste har de da mikrobølgeovner der?! De kan tydelig faget sitt! Men jeg vet ikke. Jeg trodde det bare var til å lage mat i, eventuelt tine opp mat. Men samme hva får det så seig (eller uttørket) form i så fall.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Meget mulig. Jeg har bare lagt merke til de og til at de lager faktisk god mat. Så hvorfor i huleste har de da mikrobølgeovner der?! De kan tydelig faget sitt! Men jeg vet ikke. Jeg trodde det bare var til å lage mat i, eventuelt tine opp mat. Men samme hva får det så seig (eller uttørket) form i så fall.

Kanskje de lager maten i mikroen og det er derfor den er så god :D

Anonymkode: 4ff92...d9b

Skrevet

Varmer opp rester i den, det er vel viktigste bruk hos oss. Damper også grønnsaker med mikro, slipper ihjelkokte grønnsaker. Og så bruker jeg den til å smelte sjokolade når jeg lager konfekt. Får perfekt temperert sjokolade hver gang. Smelter smør til baking, blir mindre oppvask av å sette en liten skål i mikroen enn hvis jeg smelter i en kjele. 

Skrevet

Kjøpte den gangen vi hadde baby siden jeg ikke hadde nok melk og brukte den på å varme opp erstatning.

I dag brukes den til å varme opp middagsrester til lunsj når vi har hjemmekontor og tining av mat.

Brukes egentlig ganske skjeldent så tror ikke vi kommer til å kjøpe ny når den vi har går i stykker.

Anonymkode: 87131...8f0

Skrevet

Den står i en bod i kjelleren, og har ikke vært brukt siden vi skulle varme flaske til babyen. Som nå snart er 12 år 😂

Anonymkode: 973f3...59a

Skrevet

Vi bruker microen daglig - til alt som nevnes i tråden, bortsett fra flasker til baby siden det ikke er aktuelt lenger. 

Skrevet

Bake poteter. 

Oppvarming av mat som rester og vafler osv. 

Skrevet

Popcorn, tining, varme opp matrester, lage eggerøre. 

Anonymkode: 30b22...a6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Mye! Brukes hver dag.

Popcorn.

Blir ikke grøten veldig flytende?

Anonymkode: 4726f...570

Skrevet

Det meste av det som er nevnt ovenfor + at jeg har en med grill så jeg får stekeskorpe på div. 

Lager også ostesnacks. 

Anonymkode: 5819e...323

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Blir ikke grøten veldig flytende?

Anonymkode: 4726f...570

Det kommer jo an på hvor mye melk du har oppi det. 

Skrevet

Tine mat, varme middagsrester, varme ferdigmiddager, ostesmørbrød, popcorn, koppkake, varme fylte horn og hjemmelagede rundstykker.

Anonymkode: e7b0f...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...