Gå til innhold

Litt bekymret etter tilvenning i barnehage, skal det være sånn?

Anbefalte innlegg

Har nå tilbrakt fem dager i barnehagen og har observert mange situasjoner som gjør meg litt urolig. Er ikke interessert i personlige meninger om oppdragelse, men om hva som er faktisk lov i barnehagen. Man forventer en litt annen standard fra en barnehage. Dette er småbarnsavdeling. To eksempler av mange. 

1: Personalet glemmer å tørke ansikt og hender før barna går fra matbordet. Kommer plutselig på det og river da en toåring ut av leken, bærer og holder fast og vasker med tvang. Toåringen hyler og roper: slipp meg ned!!!

2: En toåring tar en leke fra en ettåring. Ettåringen blir lei seg. Toåringen får da først en trussel om at hun må skjerpe seg, hvis ikke må hun sitte på sofaen. Toåringen blir da løftet ut av situasjonen og blir satt på en sofa med beskjed om å tenke seg om. Ettåringen (som er ny i barnehagen) står igjen og gråter sårt, får ingen trøst. 

Anonymkode: d1297...99b

Fortsetter under...

Er det en ansatt som driver med dette, eller er det gjengs kultur i denne barnehagen? Du bør absolutt melde det inn. I første omgang til styrer, deretter til kommune om ikke dette blir tatt tak i umiddelbart.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 minutter siden):

Er det en ansatt som driver med dette, eller er det gjengs kultur i denne barnehagen? Du bør absolutt melde det inn. I første omgang til styrer, deretter til kommune om ikke dette blir tatt tak i umiddelbart.

I situasjon nummer 1 var det faktisk styrer som var innom avdelingen som utførte vasking med tvang. I situasjon nummer 2 var det en det assistent på 18 år, men pedagogisk leder så hva som skjedde og roste for at assistenten reagerte så raskt. Jeg ble dårlig av hele greia. 

Da hadde jeg gått rett til leder for barnehagene i kommunen. Hvis dette er to av flere hendelser av samme art så bør jo nesten denne barnehagen stenges! At en ufaglært ungdom reagerer slik som her er ikke allverdens å reagere på, dersom det hadde vært faglært personell til stede for å veilede hen. Her er det åpenbart at faglært personell har glemt fullstendig hva de har lært og sitter igjen med bare inkompetanse. Når en slik kultur får utvikle seg slik, så hjelper det ikke nødvendigvis å få inn nye krefter heller, de adopterer fort slike holdninger eller slutter. Her må det ordentlig veiledning og oppfølging av barnehagen til!

Annonse

Den perfekte mor, påan igjen skrev (28 minutter siden):

Da hadde jeg gått rett til leder for barnehagene i kommunen. Hvis dette er to av flere hendelser av samme art så bør jo nesten denne barnehagen stenges! At en ufaglært ungdom reagerer slik som her er ikke allverdens å reagere på, dersom det hadde vært faglært personell til stede for å veilede hen. Her er det åpenbart at faglært personell har glemt fullstendig hva de har lært og sitter igjen med bare inkompetanse. Når en slik kultur får utvikle seg slik, så hjelper det ikke nødvendigvis å få inn nye krefter heller, de adopterer fort slike holdninger eller slutter. Her må det ordentlig veiledning og oppfølging av barnehagen til!

Tusen takk. Det er godt med litt støtte. Når man går i et slikt miljø over flere dager, så gjør det noe med en. Jeg skal dit i dag også og se hva som skjer. Skal melde det, som du sier. Problemet er hva jeg gjør med mitt eget barn. Er alene med barnet og MÅ begynne på jobb. Kan ikke ta han ut.

Et annet eksempel. 
En ettåring som begynte alene etter tilvenning forrige uke, har grått og grått hver dag og ropt etter mamma. Når barna er ute, går hun rundt og gråter nesten konstant. Hun får da følgende beskjed: «Nå må det være slutt på at du går rundt og gråter etter mamma». Ingen trøst å få. Jenta gir til slutt opp og setter seg i et hjørne. Hun leker ikke, bare sitter og ser lei seg ut. Ingen er sammen med henne. 

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Tusen takk. Det er godt med litt støtte. Når man går i et slikt miljø over flere dager, så gjør det noe med en. Jeg skal dit i dag også og se hva som skjer. Skal melde det, som du sier. Problemet er hva jeg gjør med mitt eget barn. Er alene med barnet og MÅ begynne på jobb. Kan ikke ta han ut.

Et annet eksempel. 
En ettåring som begynte alene etter tilvenning forrige uke, har grått og grått hver dag og ropt etter mamma. Når barna er ute, går hun rundt og gråter nesten konstant. Hun får da følgende beskjed: «Nå må det være slutt på at du går rundt og gråter etter mamma». Ingen trøst å få. Jenta gir til slutt opp og setter seg i et hjørne. Hun leker ikke, bare sitter og ser lei seg ut. Ingen er sammen med henne. 

Dette og de to andre eksemplene dine gir meg rett og slett vondt i magen. Her leverer foreldre små barn i bhg i god tro på omsorg og pedagogisk opplegg, og dette er hva som møter små barn som ikke selv kan fortelle hva som skjer når de kommer hjem om ettermiddagen. Helt uakseptabelt! Håper du når frem med bekymringene dine til det bedre for alle barn i denne bhg ❤ (og til det bedre for de voksne også, for hvis de begynner å jobbe med barna på en annen måte - gi omsorg og alderstilpassset forklaring tror jeg alle tilstedeværende vil tjene på det)

Anonymkode: 5db82...a55

Jeg skjønner at du reagerer, men tenker at du bør ta det med barnehagen direkte før du går til den som er ansvarlig for barnehagene i kommunen. "Nå har jeg jo vært her i noen dager, og har lagt merke til noen ting som gjør meg bekymret. Det har vært flere ting, men særlig det å straffe små barn og det å la et lite barn gråte uten å bli trøstet får meg til å lure på hvordan barnet mitt vil ha det når jeg ikke er her". Sannsynligvis kommer de deg ikke i møte, og da er det riktigere å løfte det et hakk. Hvis du er avhengig av barnehagen, er det dumt å handle på en måte som gjør det "umulig" å levere henne der. 

Iiiiik skrev (44 minutter siden):

Jeg skjønner at du reagerer, men tenker at du bør ta det med barnehagen direkte før du går til den som er ansvarlig for barnehagene i kommunen. "Nå har jeg jo vært her i noen dager, og har lagt merke til noen ting som gjør meg bekymret. Det har vært flere ting, men særlig det å straffe små barn og det å la et lite barn gråte uten å bli trøstet får meg til å lure på hvordan barnet mitt vil ha det når jeg ikke er her". Sannsynligvis kommer de deg ikke i møte, og da er det riktigere å løfte det et hakk. Hvis du er avhengig av barnehagen, er det dumt å handle på en måte som gjør det "umulig" å levere henne der. 

Ja, dette er et godt poeng. Jeg skal snakke med styrer senere i dag. Spent på om hun går i forsvar. Jeg har hatt tre barn i barnehage tidligere, og er ikke redd for å ta kampen, men det er også vondt hvor maktesløs man kan føle seg i møte med systemet. 

amandine skrev (41 minutter siden):

Signerer Iiik her, ta det først i barnehagen og så løfter du det videre. Iiik sin oppskrift på samtalen var god, synes jeg. Og jeg hadde også reagert, akkurat som deg. 

Enig, tusen takk. 

Enig at dette er uholdbart, men som vikar i en lang rekke barnehager i en årrekke (da jeg var student, så det er noen år siden) vil jeg si at dette langt fra er uvanlig. Det er for få voksne i barnehagene, og det lider særlig de minste under 

Som helt fersk vikar ble jeg f.eks. satt til å holde øye med åtte ettåringer på lekeplassen hver dag. Dette var en barnehage med over åtti barn, og mye skrik og skrål på en stor, uoversiktlig lekeplass. Jeg løp rundt i to timer og talte konstant "mine" små, som jeg knapt nok kjente igjen av utseende. Ikke mye pedagogikk og omsorg der, med andre ord - det var ikke tid til annet enn å holde øye med hvor de var. 

Det var dessverre heller ikke usedvanlig med ansatte som ropte sint til barna, løy for foreldre om hvor lenge barna sov (det var bare én, heldigvis), tok barna hardt i armen osv. Mange ulykkelige, forvirrede småunger.

Heldigvis finnes det også mange fantastiske barnehager. Men jeg så mye i de årene som sjokkerte meg.

Anonymkode: e484d...81b

Annonse

Ikke normalt og bør meldes. Stol på magefølelsen som sier at dette ikke er en barnehage for ditt barn, men sørg for å melde i fra slik at barn ikke utsettes for dette 8t hver dag fra barnehagen . 

Anonymkode: bba0d...049

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...