Gå til innhold

Har hytteeiere blitt særere eller er det bare mediene som tar mer tak i ting?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Det er ikke riktig så opplagt. Å gå langs stranden har du nesten bestandig lov til, men du har ikke nødvendig vis rett til å slå deg ned, bade ol. Du har i utgangspunktet heller ikke lov til å gå eller sitte på privat brygge. Private veier er det lov å stenge for bilkjøring og ofte ridning og kjøring med vogn, men det skal mye til å kunne nekte noen å gå eller sykle på veien. 

Anonymkode: 141a9...193

Brygge har du helt rett i. Det er tillatt å gå over den, men ikke oppholde seg på den. Når det kommer til strand er det noe helt annet. Man kan ikke jage noen om de ikke sitter og glaner inn i stua di. Og så nærme stranden er det sjelden hus er. 

Anonymkode: 4318e...a25

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Brygge har du helt rett i. Det er tillatt å gå over den, men ikke oppholde seg på den. Når det kommer til strand er det noe helt annet. Man kan ikke jage noen om de ikke sitter og glaner inn i stua di. Og så nærme stranden er det sjelden hus er. 

Det fins hus og anneks så nærme stranden. Overrasker det deg? De kan absolutt jage bort de som tar plass for de som eier der. 

Dere er bare uvitende. 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Strengt tatt er det ikke lov å bygge privat brygge som stenger for allmenn ferdsel heller.

Forrige gang noen prøvde å jage meg og noen andre fra sin «private» strand, ble politiet tilkalt. Hvem tror du måtte bøye seg etter politiets pålegg? Vi som brukte stranda eller de som «eide» den?

Anonymkode: 75c67...a79

Det er veldig mange som har lovlige brygger, både fordi de har blitt bygget for lenge siden og fordi de har fått tillatelse til å bygge. Private brygger er ikke omfattet av allemannsretten, det er derimot stranden. Der hus, og delvis hytter, ligger nærme sjøen er det kunne paseringrett, ikke oppholdsrett.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her er loven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16?q=Friluftslov

Da er det bare å legge seg flat og innrømme at du tok feil

"Problemet" er at strandsonen kan være innmark, jrf paragraf 1a).

ReneRene skrev (9 minutter siden):

Det fins hus og anneks så nærme stranden. Overrasker det deg? De kan absolutt jage bort de som tar plass for de som eier der. 

Dere er bare uvitende. 

Om de er så nærme stranden, så setter man seg langt nok unna til at det er et problem. Om der fortsatt er på eiendommen, så er det et ikke-problem for de som bruker stranden. I tillegg er det mange som setter opp anneks nær stranden nettopp for å nekte folk å oppholde seg der. Da gir jeg enda mer beng i det. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

"Problemet" er at strandsonen kan være innmark, jrf paragraf 1a).

Ja, og likevel lager de kyststier gjennom eiendommene til hytteeiere som hevder er er innmark etter denne loven, og de taper i retten. Man kan til og med telte på andres eiendom så lenge man er 150meter fra boligen. Og nesten all skog vi går turer i og spiser matpakker, henger opp hengekøyer og telter og bygger hytter i, og ofte forsøpler er det noen som eier.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Om de er så nærme stranden, så setter man seg langt nok unna til at det er et problem. Om der fortsatt er på eiendommen, så er det et ikke-problem for de som bruker stranden. I tillegg er det mange som setter opp anneks nær stranden nettopp for å nekte folk å oppholde seg der. Da gir jeg enda mer beng i det. 

Ja, og likevel lager de kyststier gjennom eiendommene til hytteeiere som hevder er er innmark etter denne loven, og de taper i retten. Man kan til og med telte på andres eiendom så lenge man er 150meter fra boligen. Og nesten all skog vi går turer i og spiser matpakker, henger opp hengekøyer og telter og bygger hytter i, og ofte forsøpler er det noen som eier.

Ja, i veldig mange tilfeller kan allmennheten gå over en eiendom i strandsonen, selv om det er kort vei til huset. Ofte vil det da likevel ikke være lovlig å slå seg til der.

Forsøpling i naturen er heller ikke lov.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, i veldig mange tilfeller kan allmennheten gå over en eiendom i strandsonen, selv om det er kort vei til huset. Ofte vil det da likevel ikke være lovlig å slå seg til der.

Forsøpling i naturen er heller ikke lov.

Oftere er det tillatt å slå seg ned der enn ikke. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Oftere er det tillatt å slå seg ned der enn ikke. 

Der det er god avstand til privat hus, ja.

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Der det er god avstand til privat hus, ja.

«God avstand» er jo ikke definert, så da må man bruke skjønn da..

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

«God avstand» er jo ikke definert, så da må man bruke skjønn da..

Jo, det er definert. Jeg husker bare ikke definisjonen akkurat nå.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det er definert. Jeg husker bare ikke definisjonen akkurat nå.

Ordene «god avstand» er ikke definert nei. Hvis noen ber deg holde «god avstand» fra hva det måtte være, så aner du ikke hvor det er.

Det sies at man skal bruke skjønn, så så lenge man ikke kan se inn i stuen på hytten/huset, så er det egentlig fritt frem

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ordene «god avstand» er ikke definert nei. Hvis noen ber deg holde «god avstand» fra hva det måtte være, så aner du ikke hvor det er.

Det sies at man skal bruke skjønn, så så lenge man ikke kan se inn i stuen på hytten/huset, så er det egentlig fritt frem

Du kan slå opp i lovverket, lese dommer og forarbeider hvis du egentlig er interessert. Hvis ikke bør du unngå situasjoner der du tror de som bor på stedet blir forstyrret.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du kan slå opp i lovverket, lese dommer og forarbeider hvis du egentlig er interessert. Hvis ikke bør du unngå situasjoner der du tror de som bor på stedet blir forstyrret.

Jeg har lest jeg. Og folk som «bor» slike steder blir forstyrret bare man nærmer seg eiendommen, så jeg forholder meg til at jeg ikke mener de blir forstyrret. De har selv valgt å ha eiendom der, og da må de ta det som følger med det. Blir det samme som å bosette seg i leilighet midt i bysentrum og klage på bråk i helgene. Kjipt for dem, men de må forholde seg til reglene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...