Gå til innhold

Så mye hestemishandling!

Anbefalte innlegg

Jeg får opp mye heste-innlegg på feeden min på Facebook. Det som ser ut som hyggelige oppvisninger der hestene blir tvunget til å "danse" og gå på merkelig vis, hester som må hoppe på bakbeina istedenfor å gå osv. Jeg blir så trist på dyrenes vegne og så forbannet over ondskapen til menneskene!!

Anonymkode: eff5f...bd6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442328-s%C3%A5-mye-hestemishandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du det er mishandling?

Hesten min spiller fotball og sitter på yogaball for hester. Den har aldri blitt slått i hele hans liv. Han er en rar skrue da men hester kan trenes til mye med tålmodighet og belønning. Jeg har ikke trent min da, han er veldig leken og har kommet opp med det selv. 

Anonymkode: fc27d...90d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hesten min spiller fotball og sitter på yogaball for hester. Den har aldri blitt slått i hele hans liv. Han er en rar skrue da men hester kan trenes til mye med tålmodighet og belønning. Jeg har ikke trent min da, han er veldig leken og har kommet opp med det selv. 

Jeg skjønner. Disse dyrene ser veldig stresset ut etter min målestokk, de fråder rundt munnen og de fleste kommentarene i feltet skriver "cruel", " poor horse" og sinte emojies.

Enig. Hester er nysgjerrige, ofte intelligente, dyr. I tillegg er de veldig sosiale av seg (også overfor mennesker). Med tålmodighet, ro, og belønninger er det mye rart hester klarer å lære seg.

Anonymkode: 0e8f3...8ab

Jeg skjønner. Disse dyrene ser veldig stresset ut etter min målestokk, de fråder rundt munnen og de fleste kommentarene i feltet skriver "cruel", " poor horse" og sinte emojies.

Artig forsøk på trolling.

Anonymkode: 45c3d...fba

De fråder rundt munnen🤣🤣 altså her bevitner du at du ikke burde uttale deg. Hester som «jobber» med bitt også ofte uten faktisk produserer spytt som skummer. Det er ett tegn på at hesten jobber. Jeg selv rir dressur på ganske høyt nivå. Min hest trives ikke med å ikke bruke seg. Han elsker å trene for han fri mer enn to dager så mistrives han og blir veldig stresset. Hva er mer mishandling da? Ikke trene eller trene slik som han trives med? 

Anonymkode: d47f8...336

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De fråder rundt munnen🤣🤣 altså her bevitner du at du ikke burde uttale deg. Hester som «jobber» med bitt også ofte uten faktisk produserer spytt som skummer. Det er ett tegn på at hesten jobber. Jeg selv rir dressur på ganske høyt nivå. Min hest trives ikke med å ikke bruke seg. Han elsker å trene for han fri mer enn to dager så mistrives han og blir veldig stresset. Hva er mer mishandling da? Ikke trene eller trene slik som han trives med? 

Jeg snakker om hester i arabiske land/i andre kulturer. De ser ihvertfall stresset ut! Men ingenting er bedre enn at de trives med å bli innlært denne merkelige gangen og hopping på bare bakbena.

7 hours ago, Anonym bruker said:

Mye skumming rundt munnen er faktisk ikke bra, det kommer gjerne av at hesten ikke får til å svelge ordentlig pga bitt og nesereim, stresset hest, hard hånd etc. Hester som er selvbærende og går korrekt uten bitt eller er ridd med lett hånd skummer sjeldent. Skum rundt munnen er ikke noe ryttere burde hige etter. HI har helt rett i å reagere, store deler av hestesporten er faktisk ikke så hyggelig som vi skal ha det til og det er bra at noen begynner å se det. 

Anonymkode: b3934...fcd

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Mye skumming rundt munnen er faktisk ikke bra, det kommer gjerne av at hesten ikke får til å svelge ordentlig pga bitt og nesereim, stresset hest, hard hånd etc. Hester som er selvbærende og går korrekt uten bitt eller er ridd med lett hånd skummer sjeldent. Skum rundt munnen er ikke noe ryttere burde hige etter. HI har helt rett i å reagere, store deler av hestesporten er faktisk ikke så hyggelig som vi skal ha det til og det er bra at noen begynner å se det. 

Samtidig er jeg enig i poenget at hester som har lite å gjøre også lider. Akkurat som mennesker.

Anonymkode: 0e8f3...8ab

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Når min hest jobber uten bitt fra bakken så kan han til og med skumme. Er nok veldig individuelt det der. Har hatt andre hester som nesten aldri har skummet hverken med eller uten bitt. Har jobbet med hest hele livet og jeg kjenner jeg er utrolig lei tik tok videoer og hvordan alle nå plutselig er eksperter på hest uten å ha peiling i det hele tatt. Selvfølgelig finnes det mye rart i alle sporter men en hest med smerter presterer ikke bra. Den kan prestere men ikke som topp hest uansett. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke vanlig med mye skum rundt munnen. Da er det fordi hodet holdes i en unaturlig stilling over lengre tid og hesten får ikke svelget skikkelig. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er ikke vanlig med mye skum rundt munnen. Da er det fordi hodet holdes i en unaturlig stilling over lengre tid og hesten får ikke svelget skikkelig. 

😂 det der er tull bare så du vet det. Som jeg skrev så kan hesten min skumme rundt munnen i bare Grime når vi trener fra bakken. 

Annonse

😂 det der er tull bare så du vet det. Som jeg skrev så kan hesten min skumme rundt munnen i bare Grime når vi trener fra bakken. 

Som jeg skrev, det er ikke vanlig med MYE skum i munnen. Skum er et tegn på en aktiv og kanskje overaktiv munn, spyttkjertlene kan komme i klem ved feil hodestilling og da kan den overprodusere skum. Rytter med urolige hender kan også føre til skum. 
Det er mange årsaker men ved mye skum er det noe galt fatt. 
Jeg synes forresten du mister all troverdighet som kyndig hestedame med latterliggjørende emoji. 

Jeg får også opp disse filmene. Det ser ikke bra ut. Dette er en av de snille filmene. Ene filmen hadde for stramme innspenningstøyler, en annen film var et løp for 2 år gamle hester, hvor hestene hadde hver sin rytter. De fleste hester er ikke sterk nok til å bære en rytter når de er 2 år gamle og de er ihvertfall ikke ferdig innridd og klar for å gå løp.

Anonymkode: fa29f...464

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg får også opp disse filmene. Det ser ikke bra ut. Dette er en av de snille filmene. Ene filmen hadde for stramme innspenningstøyler, en annen film var et løp for 2 år gamle hester, hvor hestene hadde hver sin rytter. De fleste hester er ikke sterk nok til å bære en rytter når de er 2 år gamle og de er ihvertfall ikke ferdig innridd og klar for å gå løp.

Anonymkode: fa29f...464

Gallophester blir innridd når de er 1.5 og de som er klare for det går løp som fyllt to åringer. De er da som regel 2.5 år ved første løp. 

Det som vises her er i alle fall ikke veldig ulikt det som gjøres på den spanske rideskolen i Wien som er en anerkjent institusjon. 

Det forekommer meg at det mye synsing her. Men klart det finnes mye grusomt, big lick feks. 

Anonymkode: 87a5d...e55

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det som vises her er i alle fall ikke veldig ulikt det som gjøres på den spanske rideskolen i Wien som er en anerkjent institusjon. 

Det forekommer meg at det mye synsing her. Men klart det finnes mye grusomt, big lick feks. 

Anonymkode: 87a5d...e55

Det er dette jeg mener med tik tok generasjon. En ser en ting og plutselig ekspert. Er noe fremstilt som dyremishandling see det på som dyremishandling. Er det ikke det ja da er det i skjønneste orden. Jeg ser utegangshester daglig som aldri brukt som er så fete at det er helsefarlig som er halte med en gang de bare beveger rumpa osv. det er ikke dyremishandling, i følge mange. Mens ser du en topp trent løpshest som elsker å løpe og blir trent , behandlet og ikke minst konstant overvåket ja da er det krise! Det er nemlig mishandling 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...