Gå til innhold

Bør unge foreldre kunne få lappen tidligere?

Anbefalte innlegg

Det er 18 års grense på å ta lappen på bil, men det er flere som blir foreldre hvert år som er under 18, og er avhengig av bil for å gjøre enkle ting som å komme seg til helsestasjonen, levere i barnehage og lignende.

Personer som får barn tidlig blir også tidligere modne og ansvarsbevisste.

Bør unge foreldre som kan dokumentere et behov for bil kunne ta lappen på bil selv om de er under 18 år?

Anonymkode: df935...2ad

Fortsetter under...

Unge foreldre har allerede bevist at de ikke har grep om konsekvenstenking og er allerede tapere på de fleste områder, å gi dem som allerede har nevist at dd er umodne lappen tidligere er bare enda verre.

Anonymkode: 40c93...8bb

Nei. De er heller ikke avhengig av bil. De klarer å komme seg rundt kollektivt. Og selv om de bor grisgrendt til, så er det satt opp skolebuss(er). Kommer man seg ikke til barnehage/helsestasjon uten bil, så må de finne andre løsninger. Noen av dem har vel kjæreste som er noe eldre. Jeg hadde en som var 19 da jeg var 17. kom meg fint til og fra skole, han kjørte til lege/helsestasjon/dagmamma.

Anonymkode: f94ac...018

Annonse

Burde de som dropper ut av videregående og begynner å jobbe på kiwi eller jem&fix kunne ta lappen tidligere. De er jo ansvarsbevisste og modne som faktisk har skaffet seg en jobb, og arbeidstidens er ofte ikke i overensstemmelse med busstilbud. 🤷‍♀️

Himmel og hav skrev (23 minutter siden):

Nei, det synes jeg ikke er noen god idé. Hadde de vært modne og ansvarsbevisste så hadde de jo ikke fått barn før de får stemmerett.

Jeg syns ikke at noen skal få lappen før de er 18, men å stemple noen som tar ansvar og bærer frem et barn når de blir gravide som at de automatisk ikke er modne og ansvarsbevisste blir feil. Mange unge under 18 år har sex, og prevensjonen kan svikte for dem også. Jeg syns ikke at man skal stigmatiseres fordi man velger å ikke ta abort. 

Anonymkode: 14ea7...02f

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg syns ikke at noen skal få lappen før de er 18, men å stemple noen som tar ansvar og bærer frem et barn når de blir gravide som at de automatisk ikke er modne og ansvarsbevisste blir feil. Mange unge under 18 år har sex, og prevensjonen kan svikte for dem også. Jeg syns ikke at man skal stigmatiseres fordi man velger å ikke ta abort. 

At de tar et valg, bærer fram barnet og sikkert gjør alt de kan for å ta vare på det er å være ansvarsbevisst, det er jeg enig med deg i, men det er ikke det samme som å være moden. 

Anonymkode: a23cb...1ed

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

At de tar et valg, bærer fram barnet og sikkert gjør alt de kan for å ta vare på det er å være ansvarsbevisst, det er jeg enig med deg i, men det er ikke det samme som å være moden. 

Anonymkode: a23cb...1ed

Det var meg. Skulle ikke blitt anonym.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Nå er det ikke så mange som blir gravide som følge av svikt i prevensjon altså (forutsatt at den brukes rett). Altså kan man, uten å stigmatisere, si at de fleste som får barn før fylte 18 år er mindre modne og ansvarsbevisste enn de burde ha vært. 

Annonse

Håper dette er trolling. Bare fordi man klarer å pule og få orgasme betyr ikke at man er mer moden. Å ikke beskytte seg mot graviditet belønnes ikke med sertifikat. 
Det handler om å klare å tenke konsekvenser av egne handlinger. 

Anonymkode: e586d...f65

Nei, de modnes kanskje rasker etter barn, men jeg tørr å påstå at mange av de unge foreldrene under 18år kanskje ikke var så moden når de ble gravid. (Ja, det finnes unntak osv.)..

Anonymkode: cb88b...926

Bare for å ha sagt det jeg troller ikke.
I flere land er det 16 års grense på å ta lappe på bil.
Jenter er også i gjennomsnitt modne 2 år før gutter så tenker det kanskje kunne være at mor kunne ta lappen som 16 år dersom hun får barn, men at det bør behovsprøves.

De alle fleste bor slik at de enten har noen som kan kjøre dem (foreldre, venner, eldre kjæreste og så videre), eller at de kan ta offentlig kommunikasjon, men det gjelder langt i fra alle, og de få kunne ha ha behov for det.

Det har også vært oppe til diskusjon flere ganger de siste årene om gradert sertifikat på bil til barn ned i 16-17 år.

HI

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jenter er også i gjennomsnitt modne 2 år før gutter så tenker det kanskje kunne være at mor kunne ta lappen som 16 år dersom hun får barn, men at det bør behovsprøves.

De alle fleste bor slik at de enten har noen som kan kjøre dem (foreldre, venner, eldre kjæreste og så videre), eller at de kan ta offentlig kommunikasjon, men det gjelder langt i fra alle, og de få kunne ha ha behov for det.

Det har også vært oppe til diskusjon flere ganger de siste årene om gradert sertifikat på bil til barn ned i 16-17 år.

HI

Mye av diskusjonen på sertifikat til ungdom har gått på å øke aldersgrensen. Når vi ser på antall døde i trafikken er det en del som dør under 20 år og der det gjerne er utforkjøringen og høy fart. Mye av dette kommer av umoden konsekvenstenkning. Frontallappen er ikke moden på mange før de nærmer seg 25.

Får man barn når man er under 18 er dette ofte en årsak i manglende konsekvenstenkning. "Det skjer ikke meg" som ofte er lik det ungdom tenker i trafikken. To feil blir ikke en rett.  

Anonymkode: f0780...3e8

Tenker at mange 16-åringer som er smarte nok til å ikke få barn, heller burde fått ta lappen da enn de som får barn så tidlig. Men 18 er fint. Da er et snev av vurderingsvne utviklet og alle som ferdes i trafikken gjør det rimelig trygt.
Man kan for øvrig gå/trille til helsestasjonen. Eller ta buss. Enten man er 16 eller 32. Ofte trenger den som jobber bilen nemlig. Om man ikke har to da, men det er uansett best å gå og/eller ta kolletivt. 

Anonymkode: fc3ce...bf4

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

HI

Da må de komme seg frem på samme måte som de gjorde før de fikk barn.

Anonymkode: 240c7...d83

amandine skrev (2 timer siden):

Nei, absolutt ikke. Det å bli gravid og få barn kvalifiserer heldigvis ikke til lappen. Ingen -nær sagt- blir gravid om man er ansvarlig og ansvarsbevisst i utgangspunktet, prevensjon fungerer. 

Og abort er tilgjengelig.

Jeg fikk barn tidlig selv, og det en må tenke på er jo hvilke følger det får- som hvis du bor på et usentralt sted, uten særlig tilgang på kollektiv og taxi , så må nesten valget bli å flytte mer sentralt. Jeg syns ikke 16- åringer har noe bak rattet å gjøre, og enda mindre med en baby i bilen. 

Nei, jeg håper snarere det satses på selvkjørende biler du kan bestille reise med i stedet, så kanskje vi får noen av sjåførene vekk fra rattet i stedet. Da er det bedre med rekvirerte reiser for de som er i en overgangsfase. 

Anonymkode: d173b...4e9

Jeg ble mamma som 17 åring.

Jeg følte ikke at jeg var mer moden eller ansvarsbevisst enn vennene mine..

Men var mye flinkere enn jeg er i dag til å ta buss når jeg skulle noe. 
Tenkte faktisk aldri på at det var tungvint å ikke ha lappen.

Jeg bodde på bygda og siste buss gikk i 17-tiden. Etter det klokkeslettet måtte en ta beina fatt.

Jeg synes ikke at en bør fire på aldersgrensen. 

Anonymkode: 66fa7...0ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...