Gå til innhold

Jeg er så sjalu på exkjærester :/ Noen som har vært sjalu og funnet en måte å kvitte seg med sjalusien sin?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at noen kommer til å, av en eller annen grunn angripe meg for å være sjalu: Les overskriften en gang til, og les hve jeg skriver under:

Først og fremst, å være sjalu er som mange vet utrolig vondt, men som også mange vet er det ødeleggende for forholdet.

Jeg prøver virkelig å gjøre noe med det, jeg biter tennene sammen når jeg vet at tankene mine ikke er rasjonelle og jeg forteller meg selv at dette ikke er noe å reagere på.

Men jeg klarer ikke å bli kvitt den vonde følelsen.

En av grunnene tror jeg, er at han, helt i begynnelsen av forholdet vårt fortalte en god del om exdama og om hvor mye hun såret ham. Han fortalte (bittelitt) om sexlivet deres og han påpekte feks at en sang jeg satt på ikke var noe å høre på for oss fordi det var "deres" sang.

Jeg tenker at i forhold til spesielt sangen er noe han ikke hadde trengt å fortelle om, han burde ikke ha sagt fordi det er uansett ikke noe jeg hadde visst. Jeg skjønner ikke hvorfor han måtte fortelle meg det om det ikke var fordi det gjorde for vondt for ham å høre den, noe som viser at han fortsatt har (i det minste hadde i begynnelsen av forholdet vårt) følelser for henne.

Å fortelle om sexlivet deres er noe han  burde fortalt om, men det er muligens ikke noe han tenkte over at ville såre meg. Å snakke om sex med exer er generelt ikke spesielt sexy, men i begynnelsen av ett forhold så er det ikke alle som tenker over sånt.

Men eksemplene over er fra begynnelsen av forholdet vårt som startet for godt over ett år siden, ting jeg vet at jeg ikke burde tenke på nå.

Han sa og  sier fortsatt  noen ganger "vi" i forhold til hvordan det er i huset hans som han delte med henne før han ble sammen med meg, vaner han fortsett har som de "opprettet" sammen. Jeg synes han kan si "jeg", fordi "vi" er oss nå. Skjønner du? "Vi" er ham og meg. Jeg tenker jeg ikke på ting de gjorde sammen som ferier osv.

Han sa for en liten stund siden at har var redd for følelsene han har for meg fordi han har blitt så såret tidligere, noe som forståelsesfullt, men jeg hadde håpet på at han kjente meg godt nok nå til å stole på meg og på forholdet vårt. Vi har vært sammen i over ett år og vi datet en stund før vi var offisielt sammen. Det gjør vondt å tenke på at det fortsatt påvirker ham, men burde egentlig tenke på at han har fått sterke følelser for meg, og være glad for det, i stedet så fokuserer jeg på fortiden som påvirker ham.

Så: Jeg vet at han er kjempeglad i meg, jeg vet at han vil være sammen med meg, jeg vet at han er forelsket i meg og jeg vet at han ikke ville gått tilbake til henne om hun ville det. Nå er det meg han vil ha.

Likevel er sjalusien der og tankene er der for ofte, det gjør vondt og jeg skulle ønske jeg kunne bli kvitt de og i stedet fokusere på det fine vi har sammen. Jeg har fortalt ham at jeg er sjalu, jeg har sagt at jeg vet at det er idiotisk og jeg har sagt at jeg jobber hardt med det, men jeg er så redd for at han tilslutt blir lei av det at han ikke gidder mer. Jeg maser ikke noe om det altså, men noen ganger så bare detter det ut av meg når det er noe jeg reagerer på.

Hvordan ble du kvitt sjalusien din?

Anonymkode: 5d317...2b6

Fortsetter under...

Du får jobbe med det selv, ingen grunn til å involvere ham i det. Det er en stygg personlig svakhet og gruelig lite attraktivt. 

Ett år er forøvrig ikke lenge. Om du henger deg opp i fortidas "vi" bør du leve aleine.

sug lut skrev (Akkurat nå):

Du får jobbe med det selv, ingen grunn til å involvere ham i det. Det er en stygg personlig svakhet og gruelig lite attraktivt. 

Ett år er forøvrig ikke lenge. Om du henger deg opp i fortidas "vi" bør du leve aleine.

Som jeg skrev over, jeg vet at jeg er sjalu, jeg vet at det er en dårlig egenskap, jeg prøver å ikke involvere ham  i de urasjonelle tankene mine, og jeg vet at det er idiotisk å henge meg opp i fortiden.

Svaret ditt er lite konstruktivt og jeg mistenker at du ikke leste hva jeg skrev. I tillegg mistenker jeg at du  har hatt et forhold som var preget av sjalusi fra han/hennes side og at det fortsatt påvirker deg og det er forståelsesfullt. Men du burde også jobbe med å slutte å leve i fortiden, slik som  jeg ønsker for meg selv. Ikke alle er som din ex, din venninne, din far/mor eller hvem det var som ga deg denne dårlige opplevelsen. 

Du bor i en boble hvor du kun ser ting som svart og hvitt ut i fra hvordan du vil at verden skal være. Du forstår ikke nyansene, kanskje fordi din personlige opplevelse var så vond for deg

Men..Å ikke ha sympati, eller i det minste ha en forståelse for at vi er født forskjellige og at vi noen ganger har følelser som ikke burde være der er også en stygg egenskap. Du burde, i stedet for å tenke kun negativt, heller snu det rundt og tenke at det er positivt at noen ønsker hjelp for problemet sitt.

Nei, jeg burde ikke bo alene

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Som jeg skrev over, jeg vet at jeg er sjalu, jeg vet at det er en dårlig egenskap, jeg prøver å ikke involvere ham  i de urasjonelle tankene mine, og jeg vet at det er idiotisk å henge meg opp i fortiden.

Svaret ditt er lite konstruktivt og jeg mistenker at du ikke leste hva jeg skrev. I tillegg mistenker jeg at du  har hatt et forhold som var preget av sjalusi fra han/hennes side og at det fortsatt påvirker deg og det er forståelsesfullt. Men du burde også jobbe med å slutte å leve i fortiden, slik som  jeg ønsker for meg selv. Ikke alle er som din ex, din venninne, din far/mor eller hvem det var som ga deg denne dårlige opplevelsen. 

Du bor i en boble hvor du kun ser ting som svart og hvitt ut i fra hvordan du vil at verden skal være. Du forstår ikke nyansene, kanskje fordi din personlige opplevelse var så vond for deg

Men..Å ikke ha sympati, eller i det minste ha en forståelse for at vi er født forskjellige og at vi noen ganger har følelser som ikke burde være der er også en stygg egenskap. Du burde, i stedet for å tenke kun negativt, heller snu det rundt og tenke at det er positivt at noen ønsker hjelp for problemet sitt.

Nei, jeg burde ikke bo alene

Ja, det er nok JEG som har et problem her....😂😂😂😂😂

sug lut skrev (8 minutter siden):

Ja, det er nok JEG som har et problem her....😂😂😂😂😂

Du og jeg begge to, pluss millioner av andre mennesker verden rundt❤️🤗  Ikke alle klarer å se at de har ett problem selvfølgelig og det er dumt for da er det umulig å jobbe med seg selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...