Gå til innhold

Ikke invitert i minnestund etter begravelse? Kjærestens far

Anbefalte innlegg

Vi har vert sammen i 2 år nå og blitt kjent med faren hans, veldig grei man og utrolig trist at han gikk bort 😕 

Kjæresten min ville jeg skulle være med i begravelsen og så klart var jeg med, men så ble jeg litt forvirret for etter begravelsen så skulle plutselig kjæresten min kjøre meg hjem igjen etter jeg trodde og hørte at jeg skulle få være med i minnestunden 😕 

Synes sånt er litt forvirrende, hadde vert noe annet om han sa det fra før av. Og ikke plutselig «skal kjøre meg hjem igjen», broren og søsteren hans hadde med seg sin kone, ektefelle mens jeg ble utestengt? Uff vet ikke 

Anonymkode: 1ebbd...4e8

Fortsetter under...

Du spurte ikke når han kom hjem om hvorfor? Har søsknene med ektefeller kanskje vært mye lenger sammen enn to år? Syns også det var en merkelig ting å gjøre av kjæresten din. Hadde blitt kjempefornærmet om det var meg. 

Anonymkode: 83cd6...33c

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du spurte ikke når han kom hjem om hvorfor? Har søsknene med ektefeller kanskje vært mye lenger sammen enn to år? Syns også det var en merkelig ting å gjøre av kjæresten din. Hadde blitt kjempefornærmet om det var meg. 

Anonymkode: 83cd6...33c

Broren/søster hans De har nok vært mer en 7 år sammen ja med sine ektefeller ja , men ble litt lei meg at jeg ikke fikk være med allikevel vis jeg egentlig skulle. Han sine 2 andre bestekompiser fikk heller ikke være med pga plassmangel i minnestund. Men vi ser jo en framtid med hverandre så da var det veldig merkelig og bli eksludert fra noe sånt 😕 har ikke helt spurt da han var helt nummen og jeg ikke ville mase mer men ja jeg burde ha spurt

Anonym bruker skrev (1 time siden):

men ja jeg burde ha spurt

Nei det burde du ikke. Tror din kjæreste har mer en nok å tenke på enn at du blir sur for du ikke får være med. Det var nok kun familie og du er ikke familie. 

Anonymkode: e7fd1...693

Kjæresten din er overmannet av sorg og handlet kanskje ikke rasjonelt. La det gå, ikke legg sten til byrde, det er ingenting dere får gjort med dette nå. Være den rause i en tung tid. 

Anonymkode: 51cbe...8d6

Jeg forstår at du reagerte, men en slik minnestund kan være veldig personlig hvor de kanskje deler tanker og følelser de ikke vil utlevere før de er mer sikre på at du er en del av familien. Ikke ta det personlig. 

Annonse

Du sier du kjente faren hans, men minnestunden er for de etterlatte, og du kjenner nok ikke de på samme måte som svigerbarna til avdøde gjorde. Som ektefelle til avdødes barn, har de en helt annen rolle enn en kjæreste. Veldig bra at du ikke spurte om noe da det skjedde, og du bør heller ikke si noe om det nå.

Anonymkode: 5f0b4...b2c

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det var nok kun familie og du er ikke familie. 

Anonymkode: e7fd1...693

Spør fordi jeg er nysgjerrig.

Når blir man regnet som familie?

Jeg og kjæresten har vært sammen i snart 10 år, vi er særboere. Jeg blir kun invitert til jul o.l.

Ikke i begravelse, runde dager, dåp osv. 

Blir man kun regnet som familie når man gifter seg/ blir samboer?

Å nei, jeg har ikke brydd meg om å spørre. Det har bare gått seg til. 

Ikke noe stort problem, men ble som sagt nysgjerrig. 

Anonymkode: 2adac...176

ReneRene skrev (2 timer siden):

Jeg forstår at du reagerte, men en slik minnestund kan være veldig personlig hvor de kanskje deler tanker og følelser de ikke vil utlevere før de er mer sikre på at du er en del av familien. Ikke ta det personlig. 

man er en del av familien etter 2 år altså. 

Anonymkode: 32889...055

Hvis jeg tenker i mitt eget tilfelle. Hvis det hadde vært min far, så ville jeg blitt direkte lei meg dersom min kjæreste over to år ikke fikk være med meg i minnestunden. Det hadde jeg ansett som lite hensynsfullt av mine søsken og mor. 

Hvis plassmangel er et argument for utelatelse av 1 stk person, så holder det ikke. Dette er jo nærmeste familie, der det er plass til alle de andre partnerne til barna. 

Direkte slemt synes jeg. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg og kjæresten har vært sammen i snart 10 år, vi er særboere. Jeg blir kun invitert til jul o.l.

I både min og min svigerfamilie ville det vært rart å ikke invitere noen som har vært kjærester i så mange år. 

Jeg ble invitert i konfirmasjon i svigerfamilien etter fem måneder og i en dåp tre kvart år etter at vi ble sammen. 
Men jeg har også hele tiden vært aktivt med på det sosiale. Ble fra første stund med da mannen min dro på besøk til foreldre eller søsken. Så stilte meg aldri utenfor.

Familien min var nok litt mer distansert, men det ville aldri falle dem inn å ikke invitere til de samme begivenhetene som jeg var invitert i.

Anonymkode: befa2...708

En liten tanke til som slår meg her. Ut fra alle svarene så ser jeg at overraskende mange synes det er helt innafor å utestenge en person i en slik setting. Men gud forby om man avviser et ufint  og krevende barn som kommer på døra......

litt dobbelt moralsk. 

Endret av Sommerkroppen 2029

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

man er en del av familien etter 2 år altså. 

Ja, det kan være. Men alle har jo ikke fått et tillitsforhold til personen enda kanskje? Folk blir vel gjerne mer trygge og kjente med folk når et par blir etablerte eller mer seriøse som forlovet ol? 

ReneRene skrev (12 minutter siden):

Ja, det kan være. Men alle har jo ikke fått et tillitsforhold til personen enda kanskje? Folk blir vel gjerne mer trygge og kjente med folk når et par blir etablerte eller mer seriøse som forlovet ol? 

Vi vet jo ingenting om den egentlige grunnen. Men om de er tre søsken, og to av dem har med seg sine partnere med ikke den tredje. Ja det vil jeg kalle smålig. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Vi vet jo ingenting om den egentlige grunnen. Men om de er tre søsken, og to av dem har med seg sine partnere med ikke den tredje. Ja det vil jeg kalle smålig. 

Vi må egentlig være litt forsiktige med å kritisere her. Syns jeg. Det er ikke sikkert dette går på personen TS i det hele tatt. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (15 minutter siden):

Vi må egentlig være litt forsiktige med å kritisere her. Syns jeg. Det er ikke sikkert dette går på personen TS i det hele tatt. 

Nei men at to av tre søsken kan ha med seg sine kjære, men ikke den siste. Det er jo utestenging. Intet annet. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei men at to av tre søsken kan ha med seg sine kjære, men ikke den siste. Det er jo utestenging. Intet annet. 

Ja, jeg skjønner at det kan oppleves sånn. Absolutt. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det synes jeg er skikkelig sært. her blir folk bedt med med en gang stort sett, uansett om de er særboere, samboere eller gift.

Anonymkode: 52426...236

Hmm ,synest det var rart.  Men det kan jo sjølvsagt ligge ein god grunn bak ..Eg synst en skal bli bedt i alle sammenkomster som den en er saman med . Uavhengig av kor lenge ein har vore saman . 

Anonymkode: 2e155...d97

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hmm ,synest det var rart.  Men det kan jo sjølvsagt ligge ein god grunn bak ..Eg synst en skal bli bedt i alle sammenkomster som den en er saman med . Uavhengig av kor lenge ein har vore saman . 

Anonymkode: 2e155...d97

Jeg tenker om vi hadde vært sammen under 1 år så hadde jo saken vert noe helt annerledes men når jeg har truffet faren hans innom diSSE 2 årene så er jo det litt trist å ikke få bli inkludert i å minne om denne personen på minnestund.. når søster og broren hans hadde meg seg sine ektefeller og barn.. bare fordi har vert over 7 år sammen. Da tenker jeg.. når vil jeg bli en del av denne familien? Min kjærestes mor og far er skilt så er jo konen til min kjæreste døde far som skulle få bestemme litt over hvordan sermonien skulle gå. 
hun er en grei dame som jeg også har blitt kjent med men kanskje ikke møtt henne så mye men likevel

Her ble ikke navnet mitt satt på bårebuketten når mora til mannen min døde, søsknene som ordnet med det. Da hadde vi vært gift i mange år. Så blir ikke overrasket over noe egentlig.

På min side ble mannen invitert i 70års dag til farfar etter å ha vært sammen i knappe 4 mnder. 

Noen familier er tydeligvis mer inkluderende enn andre.

Anonymkode: a9281...4b2

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Her ble ikke navnet mitt satt på bårebuketten når mora til mannen min døde, søsknene som ordnet med det. Da hadde vi vært gift i mange år. Så blir ikke overrasket over noe egentlig.

På min side ble mannen invitert i 70års dag til farfar etter å ha vært sammen i knappe 4 mnder. 

Noen familier er tydeligvis mer inkluderende enn andre.

Anonymkode: a9281...4b2

Det var jo litt slemt. Tror ikke jeg forventet det heller men her var min kjæreste og hans bror og søster og sine ektefeller og barn skrevet ned på den.

så jaa er desverre slikt at noen er mye mer inkluderende en andre..

Han er sikkert i sorg.

Jeg mistet min mor plutselig. Jeg er alenebarn og hadde ansvaret for begravelsen og alt. Dødsanonnsen kom i avisen etter begravelsen pga vi ville kun ha de nærmeste. Etterpå ble ei av mine beste venninner irritert pga jeg ikke hadde informert henne om dato. Hun ville komme i begravelsen. Jeg vet ar hun ville støtte meg men hun hadde bare truffet min mor ett par ganger. Midt oppi alle forberedelser så hadde jeg glemt henne. Litt sårt at hun ble irritert. Jeg hadde det vondt nok fra før 

Anonymkode: c5ea2...457

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han er sikkert i sorg.

Jeg mistet min mor plutselig. Jeg er alenebarn og hadde ansvaret for begravelsen og alt. Dødsanonnsen kom i avisen etter begravelsen pga vi ville kun ha de nærmeste. Etterpå ble ei av mine beste venninner irritert pga jeg ikke hadde informert henne om dato. Hun ville komme i begravelsen. Jeg vet ar hun ville støtte meg men hun hadde bare truffet min mor ett par ganger. Midt oppi alle forberedelser så hadde jeg glemt henne. Litt sårt at hun ble irritert. Jeg hadde det vondt nok fra før 

Anonymkode: c5ea2...457

Det er litt forskjell på en venninne og en kjæreste vel?

Anonymkode: 52426...236

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...