Gå til innhold

Betale for å bo hjemme

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det spørs hvor lenge hn skal bo hjemme og hva grunnen er. 

Vår voksne sønn skal bo hjemme mellom boliger, muligens opp til 6 mnd. Da betaler han ingenting annet enn at han handler inn noen ganger. Men om det er en permanent løsning må hn betale det de andre voksne gjør for å bidra til husholdningen. 

Anonymkode: 769e3...3ec

Det er normalt å betale et såpass høyt beløp at man ikke oppfordres til å fortsette å bo hjemme - med et urealistisk forbruk. Selvsagt kommer det an på livssituasjon og andre forhold, men jeg vil i hvert fall ikke at mine barn skal være forbrukskonger og leke grever fordi de bor billig hjemme. (Selvsagt enkelt for meg å si som ikke står i denne problemstillingen foreløpig, men ettersom vi bor sentralt og romslig i Oslo kan jeg se for meg at nettopp dette kan komme til å bli en problemstilling - også under studier).

Anonymkode: 1a2cc...794

Hvorfor bor ham hjemme?

Sønnen her i huset bor hjemme til jul, i påvente av militærtjeneste i januar. Han betaler ingenting men fyller opp bsu og setter en del på sparekonto for å spare opp til studietid etter militæret og til egenkapital.

Hadde jeg hatt en sønn som hadde slått seg til hjemme selv om han var i full jobb bare fordi han ikke gadd å flytte hadde jeg tatt det samme som det koster å leie en hybel, her vi bor er det 4-5.000 kr

Anonymkode: bccb1...4e0

Sin del av kostnader til mat, strøm, vaskemidler ol til foreldrene og så fast sparing som er så høy at han ikke kan ha noe overdrevet forbruk til ting som reiser, klokker, klær, bil osv kan være en grei ordning.

Anonymkode: 72a5f...d0c

Annonse

Her har vi tenkt at når hun får seg jobb og bor hjemme så skal det settes av ett beløp til sparing til bolig til senere. Jeg synest synd på de unge nå til dags da det er omtrent umulig å få kjøpt noe lengre pga de høye prisene og rentene. 

Anonymkode: 9e702...2bb

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hadde bedt om 1000 til strøm og 7/8 tusen i husleie rett inn på BSU. Regner med det ikke er tenkt å bli en permanent løsning med barn boende hjemme?

Anonymkode: 7579b...7a6

28.500 er maksbeløpet på bsu pr år, så om de skal spare såpass mye må de ha en vanlig sparekonto i tillegg, bare så du er klar over det. Sønnen min setter fast inn 2.500 kr i måneden, og sparer på flere kontoer.

Anonymkode: bccb1...4e0

Det er helt vanlig at «barn» som jobber betaler for seg om de tjener såpass at de kan betale forpliktelsene sine selv (telefon/busskort/bil/drivstoff/mat/klær/sko osv) og det fortsatt er noe igjen. Men hjemme hos foreldre betaler man så klart en symbolsk sum på en tusenlapp eller to for å gjøre det mindre attraktivt å bli boende der. 

Anonymkode: 90a07...e2d

Jeg har ikke råd til at han skal betale en symbolsk sum. Jeg går selv på skole  og har sagt at jeg syntes han skal betale 5000 i mnd for å bo hjemme, kjæresten er stadig på besøk.. vi vasker klær, kjøper mat, de dusjer som ungdomer gjør og det gamer så fort de har mulighet.. gjør de noe hjemme? Nei!! Og med en lønn på 30000 i mnd så syntes ikke jeg 5000 er mye... men det syntes han...

Annonse

E.Anker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke råd til at han skal betale en symbolsk sum. Jeg går selv på skole  og har sagt at jeg syntes han skal betale 5000 i mnd for å bo hjemme, kjæresten er stadig på besøk.. vi vasker klær, kjøper mat, de dusjer som ungdomer gjør og det gamer så fort de har mulighet.. gjør de noe hjemme? Nei!! Og med en lønn på 30000 i mnd så syntes ikke jeg 5000 er mye... men det syntes han...

Du er ikke urimelig. 5000 er ikke mye i dag for å fø en voksen ++ med de mat og strømprisene som vi har. Vil han ikke betale får du minne han på at det vil koste adskillig mer om han og kjæresten skal bo for seg selv. Og at det blir resultatet hvis han ikke er med å bidrar til at husholdningen går rundt. 

E.Anker skrev (4 minutter siden):

Jeg har og en datter som tjener helt villt mye. Det er antageligvis en diagnose hun ikke har fått enda som gjør at forståelsen for livet generelt er ganske dårlig. Hun har fått utbetalt mer enn meg de siste 2 mnd, men går helt i lås om jeg prøver å ymte frempå at hun kan bidra litt økonomisk... for hun brukte tross alt 1000 kroner på mat forrige mnd... :(

Anonymkode: 7f9aa...ba1

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Her har vi tenkt at når hun får seg jobb og bor hjemme så skal det settes av ett beløp til sparing til bolig til senere. Jeg synest synd på de unge nå til dags da det er omtrent umulig å få kjøpt noe lengre pga de høye prisene og rentene. 

Anonymkode: 9e702...2bb

Nei, det er det som kalles oppdragelse. Gjør ingenting om de lærer hvordan det er å være voksen. Eller så ser du kanskje ungen på Luksusfellen om noe år. Pga deg og din dårlige oppdragelsen. 

Anonymkode: 876af...f94

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Nei, det er det som kalles oppdragelse. Gjør ingenting om de lærer hvordan det er å være voksen. Eller så ser du kanskje ungen på Luksusfellen om noe år. Pga deg og din dårlige oppdragelsen. 

Anonymkode: 876af...f94

Eh, skjønte du egentlig hva hun du svarte skrev? Les det en gang til. Hun vil kreve at barnet sparer til egen bolig… Det motsatte av å havne i Luksusfellen med andre ord…

Anonymkode: 3972a...a36

E.Anker skrev (1 time siden):

Men da får han flytte ut. 5000 er LITE, ikke mye.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har og en datter som tjener helt villt mye. Det er antageligvis en diagnose hun ikke har fått enda som gjør at forståelsen for livet generelt er ganske dårlig. Hun har fått utbetalt mer enn meg de siste 2 mnd, men går helt i lås om jeg prøver å ymte frempå at hun kan bidra litt økonomisk... for hun brukte tross alt 1000 kroner på mat forrige mnd... :(

Da tenker jeg at det ikke er nok å ymte, men å bestemme. Om hun har utbetalt mer enn deg bør hun så definitivt bidra - eller velge å bo for seg selv.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da tenker jeg at det ikke er nok å ymte, men å bestemme. Om hun har utbetalt mer enn deg bør hun så definitivt bidra - eller velge å bo for seg selv.

Jada, og hadde det vært broren hadde det vært en ikke-sak. Men her er utfordringene så store at det ikke er lønnsomt for vår relasjon at jeg stiller sterke krav. Da er ragnarock løs

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jada, og hadde det vært broren hadde det vært en ikke-sak. Men her er utfordringene så store at det ikke er lønnsomt for vår relasjon at jeg stiller sterke krav. Da er ragnarock løs

Skjønner! Bra hun har en jobb hun tydeligvis fungerer i! Det er et godt tegn. 🙂

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner! Bra hun har en jobb hun tydeligvis fungerer i! Det er et godt tegn. 🙂

Absolutt, og hun gjør en strålende jobb! :) Skulle bare ønske hun ikke hadde så enorme skylapper

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Absolutt, og hun gjør en strålende jobb! :) Skulle bare ønske hun ikke hadde så enorme skylapper

Så bra! Da er det kanskje mulig at skylappene blir litt mer fleksible etterhvert. Tror noen av bokstavbarna (inkludert mitt eget...) mest av alt trenger litt mer tid på seg.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men trenger du at hun bidrar? Jeg ville stilt krav til at voksne hjemmeboende barn sparte til bolig, men ville ikke krevd husleie siden jeg ikke trenger det. Selvsagt noe annet om man selv har dårlig økonomi.

E.Anker skrev (6 timer siden):

Da får han flytte! Med den inntekten skulle han betalt 25000 i sparing i måneden hos meg. Han får leie seg rom i et kollektiv eller leie seg en leilighet eller kjøpe selv. Leie i kollektiv i byen hvor min sønn studerer er ca 7000 kr måneden. 

Endret av amandine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...