Gå til innhold

Er det egoistisk å flytte med eldre barn?

Anbefalte innlegg

Barna skal opp i sjette og niende klasse på hver sin skole. Vi foreldre har egentlig avtalt at vi skal avvente med flytting til yngste er ferdig på ungdomsskolen. Nå merker vi at vi begge lengter etter leilighet fordi vi har så utrolig stort hus med stor hage. Vi ønsker å flytte til en stor leilighet midt i byen fremfor her. Barna trenger ikke bytte skoler, men får 20 min med buss i stedet for å sykle fem minutter. Mannen får gåavstand til jobb. 
Burde man alltid vente med å flytte hvis det er mulig? Dvs ta hensyn til barna og vente til de nærmer seg alder for å flytte. 
Grunnen til flytting er fordi jeg er syk og ikke orker vedlikehold lenger, nærmere avstand til alt byen har å by på, bedre kollektivtransport og leilighet uten behov for timesvis med klipping av gress, måke snø og lignende.

Hva er deres tanker rundt dette med å flytte med barn?

Anonymkode: 662f9...192

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Barna skal opp i sjette og niende klasse på hver sin skole. Vi foreldre har egentlig avtalt at vi skal avvente med flytting til yngste er ferdig på ungdomsskolen. Nå merker vi at vi begge lengter etter leilighet fordi vi har så utrolig stort hus med stor hage. Vi ønsker å flytte til en stor leilighet midt i byen fremfor her. Barna trenger ikke bytte skoler, men får 20 min med buss i stedet for å sykle fem minutter. Mannen får gåavstand til jobb. 
Burde man alltid vente med å flytte hvis det er mulig? Dvs ta hensyn til barna og vente til de nærmer seg alder for å flytte. 
Grunnen til flytting er fordi jeg er syk og ikke orker vedlikehold lenger, nærmere avstand til alt byen har å by på, bedre kollektivtransport og leilighet uten behov for timesvis med klipping av gress, måke snø og lignende.

Hvis begge barna beholder skolen sin, så er det ikke en problemstilling i min verden - hadde flyttet 🙌

Anonymkode: 3634c...ead

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ville tenkt at dere må snakke med barna om det, vi vet ikke hva de tenker. Jeg hadde ikke flyttet, sånn at barna havnet langt unna skoler, aktivitet og venner. Her er jo barna med til venner, har med venner hjem daglig, 29 min buss vil jo kvæle det sosiale og logistikk med tanke på aktiviteter blir et reint mareritt. Da kjøper jeg heller robotgresdklipper og får noen til å måke da det snør  

Anonymkode: 7f28c...987

Det er snakk om ett år før begge barns bytter skole og miljø - jeg ville satt i gang prosessen nå, det tar noen måneder bare å forberede salget, også noen til for å finne riktig leilighet 

Anonymkode: 3634c...ead

Siden dette henger sammen med din helse, forstår jeg valget. Hvis dere skulle velge å bli boende, kan det være at barna kan bidra mer med snømåking og gressklipping? Evt skaffe seg robotklipper og snøfreser eller også betale for noe tjenester. 

Anonymkode: 9566a...a97

Annonse

Snakk med barna. Jeg valgte å flytte i samme skolekrets da det ble slutt med samboer. Ungene skjlnte ikke da hvorfor jeg flyttet så kort. Så flytta en av vennene deres, ikke langt men lengre unna og da skjønte de hvorfor ejg tenkte som jeg gjorde. Selv om veninna ikke bytta skole og så langt unna, ble kontakten merkant mindre for nå gikk det ikke ann å bare svippe innom hverandre slik som før. Det måtte merr planlegging til. Ja det går buss, men her i byen går de ikke så ofte, bytte klaffet ikke med neste buss så det tok en evighet å ta kollektiv dit. Det tok de ikke lang til å sykle, men det sastt veldig langt inne å sykle det meste av året pga været. Jeg kunne kjøre og bringe men det betyr igjen at jeg ikke måtte jobbe, noe jeg ofte gjorde siden jeg jobbet turnus og ikke ha noen andre planer. 

Så hvor dere skal flytte avhenger mye av hvor mye kontakt ungene fortsatt får med sine venner ifra der dere bor nå. Om det er i byen, dermed i nærheten av hvor de ofte gjør andre ting kan det betyr at de får mer besøk av venner enn de nå har. Når de blir større kan det bety at det er hos dere de henger før de skal ut på byen. 

Legg frem det positive og ulempene for ungene. Jeg er ganske sikker på at dere finner løsningen som passer dere, men veldig lurt å ha ungene med på laget ifra start for å flytte unger som har bestemt seg for at dette er negstivt pga at de ikke fikk ha ett ord med i spillet er ikke så gøy for noen av dere. 
Og siden du har helseproblemer så tenker jeg det må bety at ungene må ta din del av jobben med å vedlikeholde huset utvendig og innvendig om de ønsker å ikke flytte enda. Noe som jeg tviler på høres veldig fristende ut når du ramser opp alle drittjobbene du kan komme på finnes i huset deres. 

Anonymkode: 5a3e0...78a

Siden huset er så stort, hva med å bygge om til en liten utleieleilighet i en del av huset, som dere leier ut veldig billig mot at leietager har ansvar for snømåking, gressklipping og noe vedlikehold? 

Anonymkode: 9566a...a97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...