Gå til innhold

Dere som eier feriebolig i utlandet. Beliggenhet og avstander.

Anbefalte innlegg

Vi leter fortsatt og har noen aktuelle eiendommer og sliter litt med å vektlegge hva som er viktigst. Feks er det viktigste gangavstand til havet eller er det viktigste byen/området boligen er i. Ingen av boligene har basseng så spørsmålet vi må stille oss er hvor viktig det er med gang/sykkelavstand er. Hva var det viktigste for dere når dere lette? Avstand butikker, Strand, lokalmiljø etc? 

Fortsetter under...

Det viktigste for oss var at huset ville fungere for oss som familie ut fra våre behov. Vi ville ha mulighet til at ungene skulle kunne ha med venner, at vi skulle kunne ha med en vennefamilie, at besteforeldre kunne låne huset hvis de ville osv. 

For oss betydde det nok soverom og en romslig uteplass/hage. I tillegg var basseng viktig for oss. Basseng koster ganske mye i oppvarming og vedlikehold, så det er viktig å forsikre seg om at man faktisk har råd til det!

Vi ville til et område med nærhet/gåavstand til viktige fasiliteter. Det var viktig at vi ikke måtte kjøre bil til alt, at der var trygt å gå eller ta en joggetur. Nærhet til strand var mindre viktig. Erfaringsmessig kjører man til stranda uansett dersom man skal være der en hel dag.

i tillegg er det viktig p sette seg inn i det aktuelle landets regler for skattereform avgifter, arveregler, utgifter ril strømning vann og ikke minst forsikringsmuligheter. Årlig forsikring kan være svært dyrt utfra plassering av eiendommen. Er det fare for flom? Orkaner? Høy kriminalitet? Strømbrudd? Brann? Alle slike forhold påvirker årlig forsikringspremie. 

Anonymkode: f4008...787

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det viktigste for oss var at huset ville fungere for oss som familie ut fra våre behov. Vi ville ha mulighet til at ungene skulle kunne ha med venner, at vi skulle kunne ha med en vennefamilie, at besteforeldre kunne låne huset hvis de ville osv. 

For oss betydde det nok soverom og en romslig uteplass/hage. I tillegg var basseng viktig for oss. Basseng koster ganske mye i oppvarming og vedlikehold, så det er viktig å forsikre seg om at man faktisk har råd til det!

Vi ville til et område med nærhet/gåavstand til viktige fasiliteter. Det var viktig at vi ikke måtte kjøre bil til alt, at der var trygt å gå eller ta en joggetur. Nærhet til strand var mindre viktig. Erfaringsmessig kjører man til stranda uansett dersom man skal være der en hel dag.

i tillegg er det viktig p sette seg inn i det aktuelle landets regler for skattereform avgifter, arveregler, utgifter ril strømning vann og ikke minst forsikringsmuligheter. Årlig forsikring kan være svært dyrt utfra plassering av eiendommen. Er det fare for flom? Orkaner? Høy kriminalitet? Strømbrudd? Brann? Alle slike forhold påvirker årlig forsikringspremie. 

Anonymkode: f4008...787

Vi kjenner lover og regler etc og sånn sett er det ikke noe vi er usikre på. Det er viktig for oss med nok soverom og at det er enkelt å komme seg til og fra flyplass med kollektiv transport. Både tidsmessig og at det ikke blir for omfattende. Vi tenker også at dette er viktig for bruk av huset for ungene og øvrig familie. Det er bare ikke så lett å vekte nærhet til havet. Det er også viktig at stedet lever hele året og at det ikke er bygget opp for turismen. Vi ønsker heller ikke å ta opp lån for dette så vi har budsjett tilsvarende dette. Det henger også høyt at det er trygt både på dag og kveld. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (19 minutter siden):

Vi kjenner lover og regler etc og sånn sett er det ikke noe vi er usikre på. Det er viktig for oss med nok soverom og at det er enkelt å komme seg til og fra flyplass med kollektiv transport. Både tidsmessig og at det ikke blir for omfattende. Vi tenker også at dette er viktig for bruk av huset for ungene og øvrig familie. Det er bare ikke så lett å vekte nærhet til havet. Det er også viktig at stedet lever hele året og at det ikke er bygget opp for turismen. Vi ønsker heller ikke å ta opp lån for dette så vi har budsjett tilsvarende dette. Det henger også høyt at det er trygt både på dag og kveld. 

Spurte du ikke om råd? Litt frekk og rar måte å svare på 🙈

Anonymkode: 77519...936

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Spurte du ikke om råd? Litt frekk og rar måte å svare på 🙈

Anonymkode: 77519...936

Jeg spurte hva andre vektet høyt når de valgte sitt bosted. For oss er det vanskelig å bestemme oss for hvor viktig nærhet til sjøen er. Det hadde vært nyttig å høre fra de som både har valgt å være nær hav og de som valgte bort dette. Særlig fra de som valgte bort gangavstand til havet. Hvor ofte bruker de stranden hvis de må bruke bil/ kollektivt for å komme seg dit. Vi står mellom 2 byer som begge har mye å by på. Den ene ved havet og den andre 45 min innenlands. ( med bil/tog). 

Det viktigdte for oss var et trygt boligområde og at eiendommen har basseng.

Jeg hadde aldri valgt et hus i innlandet UTEN basseng på eiendommen. Det blir altfor varmt og kvelende uten vinden fra havet og med mulighet til en kjapp dukkert i bassenget.

Om dere planlegger å låne bort huset så tror jeg også det vil bety mye for bruken at det ligger nært havet og stranden.

Anonymkode: 7d57e...c5d

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det viktigdte for oss var et trygt boligområde og at eiendommen har basseng.

Jeg hadde aldri valgt et hus i innlandet UTEN basseng på eiendommen. Det blir altfor varmt og kvelende uten vinden fra havet og med mulighet til en kjapp dukkert i bassenget.

Om dere planlegger å låne bort huset så tror jeg også det vil bety mye for bruken at det ligger nært havet og stranden.

Anonymkode: 7d57e...c5d

Byen vi vurderer i innlandet har mye av det vi leter etter unntatt nærhet til havet. Har sjekket mulighetene for bading og det er flere offentlige anlegg i området. Basseng er ikke viktig for oss personlig. Ungene vekter treningsmuligheter, nærhet til storby og at byen har tilbud som butikker, restauranter og vil tro barer etterhvert. Alt dette har byen. For oss har den alt vi ønsker oss bortsett fra nærhet til hav. Leiligheten vi vurderer har stor takterrasse med utedusj så er fullt mulig å ha feks boblebad der oppe hvis man skulle ønske det feks. De som kommer til å bruke den annet enn oss er mer opptatt av kulturliv og opplevelser enn bading og vil i hovedsak bruke den utenfor høysesong. Byen ved havet er mest praktisk og byen inn i landet er vakrest og har mest å by på totalt sett. Uansett hvor det blir så vil vi hverken ha privat basseng eller bygg med felles basseng. Basseng er fint når man er på ferie og leier hus, men å bo i en by er viktigere for oss. 

Jeg ville vektlagt nærhet til havet og matbutikk, begge deler med gangavstand. Fordi jeg synes det er tungvint å kjøre til alt, særlig når man vil forskjellige ting i løpet av en dag. Kjedelig å vente på andre og være avhengig av at noen kjører, for eksempel for ungdommene. 

Stort pluss hvis det også er et lite tettsted med strand, matbutikk, kafé og restaurant. 

Hadde heller valgt leilighet med for eksempel takterasse framfor hus hvis det var lettere med å oppnå med sentral beliggenhet. 

Anonymkode: 70310...01a

mamma til adhd gutt<3 skrev (34 minutter siden):

Jeg spurte hva andre vektet høyt når de valgte sitt bosted. For oss er det vanskelig å bestemme oss for hvor viktig nærhet til sjøen er. Det hadde vært nyttig å høre fra de som både har valgt å være nær hav og de som valgte bort dette. Særlig fra de som valgte bort gangavstand til havet. Hvor ofte bruker de stranden hvis de må bruke bil/ kollektivt for å komme seg dit. Vi står mellom 2 byer som begge har mye å by på. Den ene ved havet og den andre 45 min innenlands. ( med bil/tog). 

For oss hadde det vært uaktuelt å ha feriebolig i utlandet uten gåavstand til strand. Det er primært hav og strand vi liker når vi er i varmere strøk. Svømmebasseng har vi hjemme, og styr med det i feriebolig orker vi ikke, det blir for mye jobb/dyrt. 

Havet nært er ikke kun for bading og soling på stranda, men for utsikt, lyd og lykt og kveldsturer, joggeturer og generelt være ved havet. 

Anonymkode: 757ce...20f

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har ikke feriebolig i utlandet ennå, men når dagen evt. kommer vil nærhet til sjø være viktigere enn nærhet til by.

Anonymkode: f6f4b...bd8

Enig, en by kan gjerne finnes i kjøreavstand, men vil definitivt IKKE ha leilighet i en by. Det er ikke noe vi liker. Ro og stillhet og natur er viktigere for oss. Så kan man dra inn til byen om man vil det heller. 

Anonymkode: 757ce...20f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville vektlagt nærhet til havet og matbutikk, begge deler med gangavstand. Fordi jeg synes det er tungvint å kjøre til alt, særlig når man vil forskjellige ting i løpet av en dag. Kjedelig å vente på andre og være avhengig av at noen kjører, for eksempel for ungdommene. 

Stort pluss hvis det også er et lite tettsted med strand, matbutikk, kafé og restaurant. 

Hadde heller valgt leilighet med for eksempel takterasse framfor hus hvis det var lettere med å oppnå med sentral beliggenhet. 

Enig i mye her altså. Begge eiendommene er leiligheter med takterrasse. I byen. Ikke storby, men levende by som ikke er typiske turistbyer. Sentral beliggenhet hvor man kan gå ut til alt det man trenger. Eneste forskjellen er hav og ikke hav😊. Vi blir nok sikre til slutt. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (22 minutter siden):

Enig i mye her altså. Begge eiendommene er leiligheter med takterrasse. I byen. Ikke storby, men levende by som ikke er typiske turistbyer. Sentral beliggenhet hvor man kan gå ut til alt det man trenger. Eneste forskjellen er hav og ikke hav😊. Vi blir nok sikre til slutt. 

Hvorfor skulle man velge ikke hav om det er forskjellen?

Annonse

HeiteH skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle man velge ikke hav om det er forskjellen?

Det er mye ved byen innenlands som lokker. Hva som er i nærheten, tilbudet i byen etc. Det er også vakker by. Den ved havet er ikke like vakker, mer praktisk. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Det er mye ved byen innenlands som lokker. Hva som er i nærheten, tilbudet i byen etc. Det er også vakker by. Den ved havet er ikke like vakker, mer praktisk. 

Jeg ville valgt vakker over praktisk.

Anonymkode: 707ef...bbc

mamma til adhd gutt<3 skrev (29 minutter siden):

Uten tvil valgt vakker. Havet kan oppsøkes og badeliv flere ganger om dagen gjennom måneder, er noe man blir dritt lei av. Tror faktisk jeg heller ville skaffet meg med basseng, evnt anlagt et basseng for pengene jeg sparte ved å ikke ha hus i nærheten av strand. 

prekæs skrev (1 time siden):

Uten tvil valgt vakker. Havet kan oppsøkes og badeliv flere ganger om dagen gjennom måneder, er noe man blir dritt lei av. Tror faktisk jeg heller ville skaffet meg med basseng, evnt anlagt et basseng for pengene jeg sparte ved å ikke ha hus i nærheten av strand. 

Det er litt dette jeg tenker på. Vi kommer til å bruke stedet så mye som mulig og i fremtiden store deler av året. Da trekker det mye at byen er vakker. Mange fine torg og parker, koselige gater og smug , fine restauranter, teater, kulturliv og gode muligheter for trening. Leiligheten vi vurderer kan bli en perle ved hjelp av tid og kjærlighet. Leilighet med mye lys, store vinduer og 4,20 under taket. Den trenger en kjærlig hånd, men den har sjel. Den ved havet er bygget i nyere tid og er typisk «flytt rett inn» og krever lite av oss. Den ligger midt i alt den også, og ikke minst er det kort vei til havet. Den har bare ikke sjel. Hvor vil man trives best over tid liksom.. det er spørsmålet😊

For oss var det helt uaktuelt å kjøpe bolig i utlandet uten basseng. Vi reiser ikke til boligen for å sitte på en overbefolket strand hver dag. Vi ønsket basseng og nærhet til byen. Strand kom i siste rekke. Nå har vi hus i en liten fransk «badeby». De fleste turister er franske og byen er helt fantastisk! Huset ligger ca 8 minutter i bil utenfor by og strand. Stort basseng og anneks til å ha besøk i. Vi stortrives og er der 6-7 uker hver sommer samt ofte i påsken / høstferie. 

Anonymkode: 13357...3c4

Det viktigste for oss var basseng, nærhet til strand, butikker og restauranter. Valget falt derfor på en stor leilighet med basseng, 150 meter til sjøen og alt annet i gangavstand. Angrer ikke på det valget. Deilig å slippe vedlikehold. 

Anonymkode: 6cc12...333

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Det er litt dette jeg tenker på. Vi kommer til å bruke stedet så mye som mulig og i fremtiden store deler av året. Da trekker det mye at byen er vakker. Mange fine torg og parker, koselige gater og smug , fine restauranter, teater, kulturliv og gode muligheter for trening. Leiligheten vi vurderer kan bli en perle ved hjelp av tid og kjærlighet. Leilighet med mye lys, store vinduer og 4,20 under taket. Den trenger en kjærlig hånd, men den har sjel. Den ved havet er bygget i nyere tid og er typisk «flytt rett inn» og krever lite av oss. Den ligger midt i alt den også, og ikke minst er det kort vei til havet. Den har bare ikke sjel. Hvor vil man trives best over tid liksom.. det er spørsmålet😊

Med disse opplysningene, i tillegg til det andre, ville jeg uten tvil valgt leilighet med sjel og vakker innlandsby 😊

Det er jo umulig å svare på, vi er så forskjellige. Jeg bryr meg ikke om strand eller uteliv, men jeg vil og må ha havet i nærheten, helst med sjøutsikt. Og jeg vil ikke bo sammen med alle de andre turistene, men for meg er innlandet uaktuelt som bosted. Det er imidlertid ikke spesielt relevant for deg… 

sug lut skrev (1 time siden):

Bading er døllt etter noen dager. Da kan man være hvor som helst i Turististan. Men har man interesser utover det så velger man deretter.

Havet er mer enn bading, deilig sjøbris, en padletur, seiling, brettseiling, gå langs en strandpromenade.

Det finnes kultur i byen ved kysten også. Jeg kunne fint hatt en leilighet med takterrasse i Napoli for eksempel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...