Gå til innhold

Lavtlønnet og lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har ca 25 000,- utbetalt pr mnd, hvilke utgifter har dere?

Jeg blir alene med en 11 åring som nok skal bo 50/50. Vi er samboere og far tjener mye mer enn meg, rundt 2 mill i året. Vil han da betale meg bidrag selv om vi har delt ansvar? Og er det kun inntekt som blir lagt til grunn for bidragsberegningen, eller blir formuen også tatt med?

Anonymkode: 8d19f...1d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun inntekt blir tatt med. Og ja det kan være at han må betale deg bidrag selv ved 50-50 siden du hadde så lav inntekt. 

Men har du så lav inntekt på fulltidsjobb? 

Anonymkode: ba518...34c

Skrevet

Ja, han må nok helt sikkert betale deg bidrag. Tipper 3-4000 kr. Jeg tjener 420000 i året. Eksen tjener 1,1 million. Han betaler 3300 kr per måned for elleveåringene. Bruk NAV bidragskalkulator så ser du. 

Anonymkode: dde18...a77

Skrevet

Om du jobber deltid vil de bruke det du ville tjent i full jobb når de beregner bidrag, far skal ikke betale ekstra fordi du velger å ikke jobbe fullt.

Om du tjener såpass lite i full jobb, eller er ufør, brukes din faktiskte inntekt.

Han må betale bidrag selv om dere har 50/50 når inntekten er såpass ulik. Uansett om dere er gift eller skilt blir større del av hans lønn enn din brukt til å forsørge barnet, det er bare sånn det er når en tjener såpass mye mer.

Evt forbue blir ikke tatt med i beregningen, ikke gjeld heller.

Anonymkode: f751b...11a

Skrevet

Jeg jobber nå 90 %, og vil gå opp til 100 % ved et brudd. Da blir nok netto utbetalt rundt 30’, men fremdeles er det lite å klare seg på. Det er godt å høre at han må bidra litt da han har brukt våre år sammen på å legge seg opp en formue som er utilgjengelig for meg. Vi er ikke gift. 

hi

Anonymkode: 8d19f...1d2

Skrevet

Vurdert å søke om startlån?

Anonymkode: edeff...92d

Skrevet

Har du bil?

Kjekt å være ferdig med utgifter til SFO og barnehage da.

30.000 utbetalt er ikke så verst.

Har du lån/gjeld utenom studielån og billån?

Du kan få fastrente på startlån, den er under 4% dersom du søker nå i august, går opp til 4,4 i september.

Skrevet

Anbefaler å google SIFO referansebudsjett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...